Model 3 Ovners Club - Canada har gjort denna intressanta video där de tar upp saker att tänka på om du laddar din bil utomhus etc.
Och det där med laddluckan verkar inte så lyckat. - Har tidigare tagits upp av ”Now You Know”
Det som är bra är också att de här tipsen kan gälla generellt för Tesla.
Nu verkar problemen börja dyka upp i Kanada där vintern kommit. Ladluckan går inte att öppna/stänga, dörrhandtagen fryser fast, fönsterrutan inte går ner och därmed öppnar inte dörren.
Och förvarningen är inte tillräckligt effektiv.
Det sista, dvs förvarningen går kanska att lösa med någon uppdatering. Men övriga problemen låter svårare att lösa.
Känns inte allt för lovande.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 06:07
av Jerker
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 07:26
av R2D2
Förhoppningsvis går det att välja att backspeglarna inte ska fälla in sig när man låser M3.
Man skulle skaffa ett litet skydd som man hänger över laddluckan när man pluggat in bilen.
Finns väl folk på detta forum som har 3D-printer?
Nu verkar problemen börja dyka upp i Kanada där vintern kommit. Ladluckan går inte att öppna/stänga, dörrhandtagen fryser fast, fönsterrutan inte går ner och därmed öppnar inte dörren.
Och förvarningen är inte tillräckligt effektiv.
Det sista, dvs förvarningen går kanska att lösa med någon uppdatering. Men övriga problemen låter svårare att lösa.
Känns inte allt för lovande.
Förvarningen?
Aha du menar att bilen borde pusha ägaren och meddela att den börjar bli kall och frostig. Kamerorna ser att det kommer snö på bilen och föreslår ägaren att denne skall förvärma bilen? Skulle kunna vara praktiskt ibland iof. Men schemaläggning är nog smartare att implementera i så fall tycker jag.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 08:27
av Surfaren
Batteridriven hårfön – årets julklapp?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 08:29
av Jerker
Surfaren skrev:
Batteridriven hårfön – årets julklapp?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 08:35
av Walker
Jerker skrev:
Surfaren skrev:
Batteridriven hårfön – årets julklapp?
-den var bäst!
Bara att plugga in i 12v-uttaget för att kunna värma så att man kan ÖPPNA dörren...
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 09:02
av Lembritt
Jag använder en plastskrapa i lite mjukare plast, den ligger alltid i jackfickan. Den fungerar ypperligt att lossa på gummilisten i nederkant när vatten har runnit ner och fryst fast fönstret.
Fick den av våra reklamkillar som klistrar text på våra maskiner.
En smörkniv i plast fungerar också.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 09:02
av Jerker
Walker skrev:
Jerker skrev:
Surfaren skrev:
Batteridriven hårfön – årets julklapp?
-den var bäst!
Bara att plugga in i 12v-uttaget för att kunna värma så att man kan ÖPPNA dörren...
Eller hur?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 09:23
av Bjelke
R2D2 skrev:
...
Finns väl folk på detta forum som har 3D-printer?
Kan hända...
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 09:38
av Henrik Torphammar
Det är ju generellt för alla bilar att det händer saker på vintern. Elbil som fossilbil. Att förvärma kupén borde ju lösa problem med dörrarna. Laddluckan vet jag inte hur det är med, men jag antar man kan dutta på den för öppning och samtidigt dra lite.
Att andra inte heller har löst det är ju bara ett faktum ingen tröst
Gamla Leaf
Nya Leaf
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 10:22
av TiborBlomhall
För Leaf funkar konsumkasse över laddluckan. För Tesla ska man väl använda GANT-påse för samma skydd?
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 10:39
av zyax
TiborBlomhall skrev:
För Leaf funkar konsumkasse över laddluckan. För Tesla ska man väl använda GANT-påse för samma skydd?
Haha, den vara riktigt bra.
Det äkta tipset är samma som i liftarens guide till galaxen, det är alltid bra att ha med sig en handduk. (Jag använder en handduk på Leafen på vintern).
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 11:42
av Tom
Henrik Torphammar skrev:
Det är ju generellt för alla bilar att det händer saker på vintern. Elbil som fossilbil. Att förvärma kupén borde ju lösa problem med dörrarna. Laddluckan vet jag inte hur det är med, men jag antar man kan dutta på den för öppning och samtidigt dra lite.
Att andra inte heller har löst det är ju bara ett faktum ingen tröst
Gamla Leaf
Nya Leaf
Att värma kupén tills is runt yttre dörrhandtagen tinat tar för lång tid. Dörrklädsel och vattenavledare skapar barriär för att kupeluft skall värma upp. Får hoppas att problemet inte är så stort i verkligheten.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 13:01
av Verdi
Nä, ser ut som man får avvakta en vinter och se hur allt fungerar.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 13:46
av fnystrom
Vilken hörfån rekommenderar ni?
Finns det batteridrivna?
Glaset på dörren är inget problem. Bara man använder något medel på gummilisterna. Jag fick ett utmärkt medel mot att glaset fryser fast i gummilisten när jag gjorde lackskydd på min MS
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 19:45
av FredrikR
gellerstam skrev:
Förvarningen?
Aha du menar att bilen borde pusha ägaren och meddela att den börjar bli kall och frostig. Kamerorna ser att det kommer snö på bilen och föreslår ägaren att denne skall förvärma bilen? Skulle kunna vara praktiskt ibland iof. Men schemaläggning är nog smartare att implementera i så fall tycker jag.
Ah, mobiler och datorer är tydligen inte anpassade efter Tesla/Bil terminologin. Förvärmning såklart.
Skönt att folk här inte verkar så oroade över dessa problem med 3an, blir spännande att se om det kommer fler rapporter om problem närmsta månaderna.
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 15 nov 2018 20:14
av Jerker
Man får väl plocka fram sin laserblick och värma dörrhandtagen.
Jag kan ha samma problem med min XC60 om jag glömt att förvärma den. Listspray funkar väl även på en Tesla Handtagen vart ju lite jobbiga
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 16 nov 2018 07:17
av mans71
Vad är det med Tesla och dörrar?
Det enda problem jag egentligen har med min X är just med dörrarna.
- Dom öppnar sig när jag kommer ut på morgonen (och stänger sig under tiden när jag hänger upp laddarsladden - toppen-funktion...)
- Ganska ofta när jag trycker på handtaget så öppnar sig dörren 1dm och sen håller bilen mot dörren så den inte går att öppna. Då får man snällt vänta 5 sekunder till bilen släpper taget.
- När jag ska gå ur bilen och det blåser, antingen far dörren upp okontrollerat, eller också måste jag brottas med en dörr som pressas mot mig (finns ingen ”broms” som det gör på andra bilar så dörren inte kan ”skena” iväg)
- Måsdörrarna - inte ett enda problem - otroligt!
- Model S är ju ökända för deras över-designade handtag som går sönder och inte vill fällas ut.
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
Re: Model 3 och batteri på vintern.
Postat: 16 nov 2018 07:26
av Jerker
mans71 skrev:
Vad är det med Tesla och dörrar?
- Och så nu model 3 med sina knepiga dörrhantag som fryser fast...
En kombination av överdesign och att den byggs för Californien. Jag tror inte man öht tänkte tanken att de kunde frysa fast. Inte när man bor i en trakt där solen alltid skiner.