Sida 1 av 1
Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 08:49
av Kilowatt
http://www.di.se/artiklar/2015/4/7/har- ... -langst-i/
Hade varit på sin plats att nämna tex att laddningsinfrastrukturen för Tesla är relativt väl utbyggd och gratis..
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 09:10
av dstr
Bmw i3 kommer 15 mil på en laddning.
Rex är modellen med ett litet elverk för att komma upp i 30 mil. Då har du fått bränna 9l bensin de sista 15...
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 09:24
av Herr X
De skriver att 85:an tar sig 50 mil på en laddning, vad kommer detta ifrån? Min 85:a säger 406km typical när den är fulladdad och i praktiken kommer jag dryga 30 mil.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 09:47
av stefan007
Är det en skoluppgift från lågstadiet de har fått tag i? Klipp och klistra lite spridda uppgifter, få det att likna en artikel. Du behöver inte kolla fakta och rimlighet för detta ska aldrig publiceras...

Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:06
av lator
Uselt av DI att publicera något så erbarmligt som denna artikel om "snålaste elbilen". Till och med rubriken är felaktig. Det handlar ju om räckvidd, inte snålhet...
Är det någon som vet vem denna Håkan Nilsson är? Han skulle nog behöva få ett informativt mail till sig skickat.
Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:08
av Herr X
DI skrev:”Du kommer aldrig kunna köra en elbil som du kör en vanlig bil. Du hamnar alltid i det som kallas räckviddsångest”, säger Håkan Nilsson.
Jag kör elbil varje dag och var i Tyskland med bilen och familjen över påsken. Har fortfarande inte upplevt räckviddsångest. Påståendet att man ALLTID får räckviddsångest är ju exakt 100% felaktigt om sanningen är att man ALDRIG får räckviddsångest. Eller är jag ett undantag? Får ni andra här alltid räckviddsångest, som Håkan Nilsson säger att man alltid får och alltid kommer att få, när man kör elbil?
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:19
av Zoidberg
Herr X skrev:. Har fortfarande inte upplevt räckviddsångest.
+ 1
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:19
av Herr X
DI skrev:Det har sina förklaringar. Även den som kör en Tesla måste ladda. I ett vanligt jordat uttag tar det uppemot 9 timmar att ladda batteriet fullt medan offentliga snabbladdare kan nå 80 procent på en dryg halvtimme.
Hittar knappt ett sant ord i den här artikeln. Vadå 9 timmar att ladda batteriet fullt? Det är ju lågstadiematematik att räkna ut att det inte stämmer: ett vanligt uttag ger 10A x 230V = 2300W, eller 2,3kWh per timma. Teslan största batteri rymmer 85kWh, så om man skulle få för sig att köra sitt batteri tomt utan att superladda, för att sedan fylla bilen full i en vanlig stickkontakt, så skulle det ta närmare 40 timmar att fylla batteriet. Men att skriva att detta skulle vara anledningen till att de flesta inte köper elbilar, är som att säga att elbilister inte köper fossilbilar eftersom det tar 9 timmar att fylla tanken med vanligt sugrör.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:25
av dstr
Zoidberg skrev:Herr X skrev:. Har fortfarande inte upplevt räckviddsångest.
+ 1
+2
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:30
av LarsL
Vilket skit! Räckvidderna stämmer oftast, ja säkert. Har aldrig hört om någon som kommer 20-mil i en Leaf, hade det varit så hade bilen faktiskt varit helt ok. Rättare hade varit att skriva att normalt kommer du 70% av de angivna siffrorna.
Påståendet om i3 är ju helt befängt. Ja, man kommer 30mil om man har fulladdat batteri och full tank, men samma siffra för min E-klass är ju i så fall 120 mil. Alltså är MB E-klass den bästa elbilen eftersom den är billigast och kommer längst... Ska maila det till Facit.com.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:55
av Leo
Vad/vem Facit.com uppenbart ingen kunnig/tung aktör inom elbilsområdet.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 10:58
av danni
Pinsamt.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:02
av Daoops
Fortsatt skrämmande okunskap hos sveriges journalistkår. Frustrerande, men jag tror det kommer bli bättre vad tiden lider. Bilen är ju lite nyare på den svenska marknaden än den amerikanska och det verkar naturligt att dom första 100 artiklarna i större media i ett land är på det här viset. Brody-eran är det arkeologiska namnet, och vi befinner oss väl mitt i den nu ungefär i sverige.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:04
av olarsson
Upplever att man allt som oftast hittar den här sortens okunskap och slarv i media när det handlar om ämnen som man känner väl till själv. Får en att undra hur det är med resten, det man inte har egna kunskaper om, hur lurad blir man?
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:04
av Herr X
DI skrev:”Det är den bäst sålda elbilen i Norden, därför att den ligger rätt i prisläget”, säger Håkan Nilsson.
Ovanstående mening handlar om Nissan Leafs framgång och är det enda som är sant i artikeln, allt annat är osant eller innehåller osanna element. Håkan Nilsson har med hundraprocentig säkerhet ingen elbil och har sannolikt heller aldrig kört någon. Roligt att rubrik och ingress berättar att de ska lista de snålaste elbilarna, men att de sedan listar något helt annat; nämligen de med bäst räckvidd. Hade de listat de snålaste så hade nån liten elmopedbil legat på toppen - Model S 85kWh är en stor och tung bil, och är allt annat än snål.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:11
av Zoidberg
olarsson skrev:... Får en att undra hur det är med resten, det man inte har egna kunskaper om, hur lurad blir man?
Denna tanken slår mig väldigt ofta nuförtiden. Förtroendet för dagens journalister är, ska man säga, lite naggat i kanten...
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:14
av lator
Nja, det stämmer ju inte heller med priset på Leaf. Det anges till 35000 billigare än Zoe som anges ha ett pris på 209´. De glömde att det behövs batteri också...
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:15
av LarsL
Jo, upplevt det här när jag har blivit intervjuad tom, idi... journalisten har ju uppenbarligen inte fattat vad någonting. Antingen ville hen inte fatta eller så passade det inte riktigt in i storyn. Kom inte här dragandes med fakta när jag har en så bra story på gång.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:18
av bonath
olarsson skrev:Upplever att man allt som oftast hittar den här sortens okunskap och slarv i media när det handlar om ämnen som man känner väl till själv. Får en att undra hur det är med resten, det man inte har egna kunskaper om, hur lurad blir man?
Jag är lokförare och blir lika förbluffad varje gång jag läser om järnvägen.
...för att inte tala om Iphone/Android artiklar. Partiska så in i h...........

Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 11:19
av lator
Tittade in på Facit.com. Det visar sig vara en betaltjänst för att välja vilken bil du ska köpa... Betala 440 kr och få råd om vilken bil som passar dig. Antar att man inte kommer att få tips om en elbil...

Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 12:06
av Svenssons
Hela artikeln är antagligen betald reklam av Facit.com. Skulle inte förvåna mig om de till och med skrev större delen av artikeln och betalade DI för att publicera den. Finns knappt något rätt i den och timingen att skriva om Model S 60 är ju inte den bästa, bilen går inte att köpa ny längre.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 12:09
av LarsL
Förmodligen reklam,ja, och de har redan lyckats. Fick en träff från oss... 440kr för att välja rätt bil

Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 12:25
av Svenssons
Tror att jag ska börja hantera alla artiklar från massmedia som inte har en "författare" eller ansvarig journalist utskriven som reklam och att informationen i dessa är helt vinklad och inte läsvärda. Jag slipper då bli förbannad på felaktigheterna och om allt fler ser igenom dessa "artiklar" så kommer färre läsare till massmedia. Tyvärr så tjänar tidningarna inte direkt pengar på läsarna. Statsbidrag och reklamfinansiering är de stora inkomstkällorna för de flesta.
Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 13:07
av SpaceAce
Jag har i alla fall lagt in ett par kommentarer på denna undermåliga "artikel" och försökt rätta några av de grövre felaktigheterna. Kommer givetvis inte göra någon skillnad, men ibland måste man bara få de ur systemet

Re: Di.se om elbilar
Postat: 12 apr 2015 15:57
av SR-71-BlackBird
Facit tillverkade mekaniska räknemaskiner förr, Håkan kanske jobbade där
