En jämförelse av elmotorer i tre olika bilmodeller
Postat: 22 okt 2018 15:09
Hur långt före övriga biltillverkare ligger Tesla egentligen? När det kommer till att tillverka elmotorer ser det galet bra ut i alla fall.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Switched Reluctance Motor är en typ av elmotor som har varit den "heliga graalen" för elmotorer tack vare hög verkningsgrad, bra prestanda utan att överhetta, liten volym och samtidigt billig att producera. Nu verkar det som att det är den typen av motor som sitter i Model 3 och Tesla Semi. Tesla verkar alltså ha knäckt koden och löst de fundamentala problemen som fanns med denna typen av elmotor, främst så kallad "torque ripple".. dvs ojämn effekt vid låga varvtal.Verdi skrev:Fast det viktigaste för en elmotor i en elbil måste väl ändå vara effektiviteten? Har du siffror på det också? Jag antar att Model 3 är bäst där också.
Vi ska inte heller glömma att Tesla gör de bästa batterierna.
Det konstiga är ju snarare hur man misslyckas med motorn. En Ioniq har ju fördelen av att vara en ganska slimmad kaross, faller sig naturligt att den är snål. Där emot kan man fundera på varför en Zoe drar lika mycket eller mer än en Model S.Jerka skrev:Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Jag vill mena att siffrorna för motorerna bara är marknadsföring. En motor på X antal kg ger samma effekt per viktenhet oavsett vilken tillverkare det är. Den effekten är sjukt hög, men inte kontinuerlig. Pappret du visar har ju bara effekten som bilen är "begränsad" till. Begränsningen sker av olika anledningar så som marknadsföring, kylsystem, komfort osv. Tesla har ju tex adderat effekt genom åren och korkat ut vissa modeller med en rejäl boost.strejf skrev:Hur långt före övriga biltillverkare ligger Tesla egentligen? När det kommer till att tillverka elmotorer ser det galet bra ut i alla fall.
En stor anledning, kanske den största, är ju att IONIQ har ett väldigt litet batteri på 28kWh. Bilen blir därmed väldigt snål.Henrik Torphammar skrev:Det konstiga är ju snarare hur man misslyckas med motorn. En Ioniq har ju fördelen av att vara en ganska slimmad kaross, faller sig naturligt att den är snål. Där emot kan man fundera på varför en Zoe drar lika mycket eller mer än en Model S.Jerka skrev:Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
???strejf skrev:En stor anledning, kanske den största, är ju att IONIQ har ett väldigt litet batteri på 28kWh. Bilen blir därmed väldigt snål.Henrik Torphammar skrev:Det konstiga är ju snarare hur man misslyckas med motorn. En Ioniq har ju fördelen av att vara en ganska slimmad kaross, faller sig naturligt att den är snål. Där emot kan man fundera på varför en Zoe drar lika mycket eller mer än en Model S.Jerka skrev:Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?Jerka skrev:Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Kolla på amerikanska sidan där man kan jämföra EPA mätningar.Pontus skrev:Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?Jerka skrev:Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Jo det är klart, men det blir ju oerhört nördigt att bryta ner det till enbart elmotorn.Verdi skrev:Jo fast hur mycket bilen som helhet drar beror ju på mycket mer än elmotorn. Skulle vara roligt att se effektivitetssiffror på enbart motorn.
Pontus skrev:Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?Jerka skrev:Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Kanske. Men tar du hela bilen så kommer ju luftmotstånd och vikt trumfa elmotorns effektivitet.Henrik Torphammar skrev:Jo det är klart, men det blir ju oerhört nördigt att bryta ner det till enbart elmotorn.Verdi skrev:Jo fast hur mycket bilen som helhet drar beror ju på mycket mer än elmotorn. Skulle vara roligt att se effektivitetssiffror på enbart motorn.
Möjligtvis jämföra hela drivlinor men även det är ju svårt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electri ... efficiencyTeslaTissel skrev:Pontus skrev:Har du några länkar, jag skulle vilja läsa dessa jämförelser?Jerka skrev:Hyundai Ioniq brukar ju komma högst på effektivitetstester (strax före Model 3) så det är nog inte orimligt att anta att även själva motorn i Ioniqen har hög verkningsgrad.
Exakt. Länka - länka, ropen länka!
Ioniq har 0.24 Cd vs 0.23 för Model 3. Den väger dock bara 1420 kg vs 1700+ för Model 3. Sen är den 23 cm kortare, 10cm smalare och ungefär lika hög, 1cm högre än Model 3 för att vara exakt. Men oavsett så har den en effektiv motor. Det kan vi också se från ex Niro/Kona som står sig bra mot Model 3 så länge man håller sig under 100 km/h.Jerka skrev:Alltså det är egentligen bara räckvidden delat med batteristorleken. Som tidigare nämnts så ingår ju en massa annat som luftmotstånd hos karossen och effektivitet i övriga delar av drivlinan, men eftersom Ioniqen ligger i topp vad gäller låg kWh/km så har den antagligen en effektiv motor också. Så fantastiskt strömlinjeformad är den inte.
Ja, men... just en elmotor är väldigt enkel att göra effektiv. Jag tror inte det är där som begränsningen ligger utan i hur man styr den, vilken spänning och strömmar man väljer, utväxlingen osv. Elmotorn ensam är lite som att skärskåda topplocket på en BMW. Jag skulle i så fall vilja jämföra drivlinor som kompletta system inklusive värmning och kylning av alla komponenter.Verdi skrev:Kanske. Men tar du hela bilen så kommer ju luftmotstånd och vikt trumfa elmotorns effektivitet.Henrik Torphammar skrev:Jo det är klart, men det blir ju oerhört nördigt att bryta ner det till enbart elmotorn.Verdi skrev:Jo fast hur mycket bilen som helhet drar beror ju på mycket mer än elmotorn. Skulle vara roligt att se effektivitetssiffror på enbart motorn.
Möjligtvis jämföra hela drivlinor men även det är ju svårt.