Sida 1 av 1

Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 23 okt 2018 20:25
av TeslaTissel
Don't park your EV with low battery without charging it
Björn Nyland - Norge i farten igen!


Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 23 okt 2018 22:19
av Vasp
Verkar som att Naf i Norge får många uppdrag pga Tesla förare :D .

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 24 okt 2018 10:29
av Bjorn
Man får ju en ganska tydlig varning om man ställer bilen under 20%.

Undrar varför de ändå ställer bilen med enstaka % i ett helt dygn?
Och varför har de ingen fob?

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 24 okt 2018 10:37
av Bjelke
För att Björn typ alltid ska testa allt möjligt knäppt? :lol:

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 24 okt 2018 10:43
av chaffis75
Bjelke skrev:
För att Björn typ alltid ska testa allt möjligt knäppt? :lol:
Japp han en en riktigt skön kille... Ibland tänker man bara, men nej nej sluta gör inte så... och sen skiter de sig såklart...

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 24 okt 2018 13:11
av gellerstam
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
För att Björn typ alltid ska testa allt möjligt knäppt? :lol:
Japp han en en riktigt skön kille... Ibland tänker man bara, men nej nej sluta gör inte så... och sen skiter de sig såklart...
Det är ju ändå rätt bra att han testar dessa "udda" saker så att vi får reda på vad som händer utan att behöva gå över egna gränser i testandet.

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 06 nov 2018 13:45
av Pelle
Har nästan gjort samma sak...

Jag hade efter en längre körning 7-8 % kvar i bilen och endast tillgång till en shuko i okänt skick och avstod därmed att plugga in för laddning.
Det var +5 grader ute och bilen skulle bara stå där över natten. Direkt på morgonen hade jag bara omkring en km dit jag skulle tillbringa dagen efter och där fanns även en destinationsladdare. Sagt och gjort, så blev det.
Morgonen därpå var det endast 1 % kvar i batteriet! :shock: Shit! Onödigt spännande blev det när det minskade till 0 % :shock: på vägen dit, men det gick fin-fint!

Ja ja, jag skulle självklart ställt den på laddning direkt men det är ju inte på alla ställen som man vill bilen obevakad en natt.

Men jag blir inte riktigt klok på varför bilen tappar så mycket under en natt. När vi har varit bortresta på semester och bilen står parkerad i ett par veckor då det varit -10 grader ute så tappar den ju bara någon % per dygn. Jag har lämnat bilen i liknande situationer ett par gånger innan men med drygt 10 % kvar utan bekymmer, så det kändes ändå som en hyggligt god marginal.

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 06 nov 2018 13:59
av Svenssons
En anledning till att SoC sjunker snabbt efter att man parkerat bilen så här års är ju att temperaturen på batteriet sjunker snabbt efter att det varit uppvärmt under körningen och användningen.

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 06 nov 2018 14:02
av blincoln
Pelle skrev:
Har nästan gjort samma sak...

Jag hade efter en längre körning 7-8 % kvar i bilen och endast tillgång till en shuko i okänt skick och avstod därmed att plugga in för laddning.
Det var +5 grader ute och bilen skulle bara stå där över natten. Direkt på morgonen hade jag bara omkring en km dit jag skulle tillbringa dagen efter och där fanns även en destinationsladdare. Sagt och gjort, så blev det.
Morgonen därpå var det endast 1 % kvar i batteriet! :shock: Shit! Onödigt spännande blev det när det minskade till 0 % :shock: på vägen dit, men det gick fin-fint!

Ja ja, jag skulle självklart ställt den på laddning direkt men det är ju inte på alla ställen som man vill bilen obevakad en natt.

Men jag blir inte riktigt klok på varför bilen tappar så mycket under en natt. När vi har varit bortresta på semester och bilen står parkerad i ett par veckor då det varit -10 grader ute så tappar den ju bara någon % per dygn. Jag har lämnat bilen i liknande situationer ett par gånger innan men med drygt 10 % kvar utan bekymmer, så det kändes ändå som en hyggligt god marginal.
Jag gjorde ungefär samma sak i våras och blev lika förvånad. Från 10% till 1% över natten. Med lite hjälp av forumet kom vi fram till följande förklaring:
När batteriet är kallt kan man inte ladda ur det lika djupt. Om man inte kan ladda ur det hinner man heller inte värma upp det för att nå de sista kWh. Så hade du haft mer laddning så hade den räckt både till att köra en bit och samtidigt värma upp batteriet för att "låsa upp" det sista.

Så, med andra ord: 30% hade kanske blivit 29% över natten under nedkylning, samtidigt som 10% blir 1%. Om du hade kört in bilen i ett varmgarage några timmar hade du nog varit tillbaka på 9-10%.

Re: Parkera inte med lågt laddat batteri. (5-8%)

Postat: 06 nov 2018 16:06
av Pelle
Aha, på så vis :!:
Det ska jag testa när jag är hemma utanför varmgaraget någon gång.