Sida 1 av 2

Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 13:58
av Kalle
Tror ni de släpper navigate on Autopilot till europa innan 3orna börjar rulla här?
Den ser nice ut :D

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 15:39
av _TonyV
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 15:46
av ippii
_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 15:49
av Jeppe_E
ippii skrev:
_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?

Jätteanvändbart....? :?

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 15:50
av MSO
_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är ju ändå gött att kunna ha autopiloten konstant på från motorväg till landsväg. Bara fortsätta rätt igenom såna event.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 15:52
av ellerstrom
_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar.

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).

Om det är så mycket bättre/skönare än nuvarande AP? Avfarterna är mer tekniskt imponerande kanske, medan att köra om långsammare fordon är en stor förbättring i bekvämlighet tycker jag.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 15:55
av Verdi
ellerstrom skrev:
_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar.

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).

Om det är så mycket bättre/skönare än nuvarande AP? Avfarterna är mer tekniskt imponerande kanske, medan att köra om långsammare fordon är en stor förbättring i bekvämlighet tycker jag.
Men om man fortfarande måste blinka för att den ska byta fil, vad är det för skillnad mot nu?

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 15:59
av ippii
Jag säger inte att det är jätteanvändbart. Skulle själv inte välja till AP överhuvudtaget.

Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter. ;)

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 16:06
av ellerstrom
Verdi skrev:
Men om man fortfarande måste blinka för att den ska byta fil, vad är det för skillnad mot nu?
Skillnaden mot nu är att den planerar körningen och föreslår filbyten, samt klarar av/påfarter. Så inga stora grejer egentligen, ur förarens synvinkel. Men för att testa systemet är det en stor grej, eftersom Tesla direkt får in data som visar på om datorn gör "rätt" val genom att föraren accepterar det föreslagna filbytet.

Jag tror att Tesla/Elon ville ha med valet att man slapp blinka för att konfirmera filbyte osv. men att det drogs in i sista stund för ytterligare validering/testning.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 16:12
av Nicke Nyfiken
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 16:33
av ellerstrom
Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Definitivt skulle radar bakåt hjälpa mycket. Men funktionen finns/fanns iaf hos Teslas betatestare men vem vet, den kanske aldrig släpps (för att de inte får ordning på den).

Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:


Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 16:35
av far1far2
ippii skrev:
Jag säger inte att det är jätteanvändbart. Skulle själv inte välja till AP överhuvudtaget.

Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter. ;)
:!: Samma här ekar jag! Provade den där gratismånaden och kunde bara konstatera att jag skulle vilja ha adaptiva bromsar, inget annat. Ofattbart att man måste tjacka hela AP-paketet för att få det. Det finns ju som standard snart på alla nya bilar!

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 30 okt 2018 17:02
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Håller med, det räcker med att titta på hur den uppfattar omgivningen, typ helt livsfarligt dåligt... Då
Tänker jag mest på andra fordon alltså...

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 07:16
av Kalle
_TonyV skrev:
Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
De är ju just det teckniska klivet jag tycker är kul :)

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 07:19
av Kalle
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 07:30
av rockard
Kalle skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 09:33
av ellerstrom
rockard skrev:
Kalle skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
Så har jag också uppfattat det, rockard. Just nu finns alltså inte alternativet att bilen får göra filbyten osv själv. Men en framtida uppdatering kommer lägga till det som ett valbart alternativ.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 10:15
av oscfor
Problemet är inte minst lagstiftningen. Här i EU kommer det att krävas uppmärksamhet av föraren var tredje sekund när man gör filbyte. Vilket är sämre än idag då kan kan göra filbyte helt utan uppmärksamhet idag.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 10:22
av gellerstam
rockard skrev:
Kalle skrev:
ellerstrom skrev:

Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 10:50
av Svenssons
gellerstam skrev:

10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Misstänker deep learning används för att bilen ska lära sig detta och då behövs det mycket data.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 11:05
av Jeppe_E
ellerstrom skrev:

Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen :lol:

I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 11:22
av ellerstrom
Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:

Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen :lol:

I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Det håller jag såklart med om. Men detta är en betaversion, så jag gissar att de vill att den ska bli bättre och säkrare innan de släpper den till allmänheten.

Poängen med klippet var att visa att Tesla är relativt nära att lösa detta problem redan nu, alltså de tror att det går att göra säkra filbyten utan radar (dvs enbart med kameror).

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 11:42
av mati
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 13:12
av ellerstrom
mati skrev:
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Såg det direkt också, men gissar att det bara handlar om finputsning (och kanske europa-specifikt som du säger). Den byter ju automatiskt fil åt höger om den ska ta en avfart tex.

Tycker ändå att filmen är ganska lovande för chanserna att detta kan funka bra, när de väl får finputsat tekniken.

Lite OT, men ändå relaterat: Lyssnade idag på måndagens (tror jag det var) avsnitt av podcasten Tesla Daily där Rob Mauer intervjuar Jimmy D (från Tesla Motors Club) om neutral networks och Teslas v9. Mycket intressant och lärorikt, rekommenderas!

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa

Postat: 31 okt 2018 18:48
av Pontus
mati skrev:
Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Ni kanske har tur då det i vissa delstater är på väg att bli lag på att hålla till höger. Vilket skulle snabba på en sådan anpassning.