Sida 1 av 2

Stöldskydd

Postat: 30 okt 2018 17:52
av Montjoy
Vad kör ni med?

Å ena sidan läste jag någonstans att keyfob:en för X är bättre jämfört med S, men å andra sidan hjälper kanske inte det om tjuvarna kan få bilen att tro att de har nyckeln på sig?

Vad jag förstår finns det tre alternativ, som ger lite olika säkerhet:
  • 1. Förvara nycklarna i plåtburk.
    2. Stäng av "Passive entry".
    3. Använd PIN-kod för att låsa kunna starta.
Själv har jag lagt mina nycklar i plåtburk (i larmat hus). Jag testade att gå med plåtburken runt bilen utan att den låste upp, så jag tror burken isolerar tillräckligt bra.

Jag tycker att "passive entry" är väldigt praktiskt att ha, så jag drar mig för att stänga av detta.

Re: Stöldskydd

Postat: 30 okt 2018 18:35
av Monark1954
1+3.
X fob är svårare att reläa så vi har aktiverat passiv entry när pinkod kom.

Re: Stöldskydd

Postat: 30 okt 2018 22:15
av rockard
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.

Re: Stöldskydd

Postat: 30 okt 2018 22:22
av oscfor
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?

Re: Stöldskydd

Postat: 30 okt 2018 22:41
av rockard
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 10:28
av Remuz
Jag använder PIN to drive. Stör mig otroligt mycket på att man måste bekräfta efter man slagit PIN dock... man får ju bara ha 4 siffror så varför ska man bekräfta

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 10:30
av oscfor
rockard skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 10:42
av Ferro94
oscfor skrev:
rockard skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 10:59
av rockard
Remuz skrev:
Jag använder PIN to drive. Stör mig otroligt mycket på att man måste bekräfta efter man slagit PIN dock... man får ju bara ha 4 siffror så varför ska man bekräfta
Du har ju också en X, så jag blir nyfiken på vad anledningen är att du väljer att ha pin to drive aktiverat.
oscfor skrev:
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Det var väl att ta i. Electrec gjorde en tolkning av ett uttalande från Tesla, längre än så behöver du inte gå. Men, eftersom den tolkningen uppenbarligen var felaktig spelar det inte så stor roll:
Ferro94 skrev:
Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).
Där ser man!

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 15:23
av Remuz
Pin to drive känns bättre än att slå av passive entry. Parkerar min xp100dl på gatan och vill gärna ha den kvar. Grannens BMW hybrid 3-serie stals 4dagar gammal...

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 15:44
av rockard
Remuz skrev:
Pin to drive känns bättre än att slå av passive entry. Parkerar min xp100dl på gatan och vill gärna ha den kvar. Grannens BMW hybrid 3-serie stals 4dagar gammal...
Jo, men eftersom det inte finns några tjyv-verktyg som kan förlänga din nyckel (än), så undrar jag varför man inte skulle våga ha passive entry på. Tänker du att det bara är en tidsfråga innan sådan utrustning finns, och vill förekomma den? Undrar eftersom jag själv har slagit på passive entry och blir nojig av att inte andra resonerar på samma sätt.

Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 16:06
av matsm
Ferro94 skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
oscfor skrev:
rockard skrev:
Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
Var finns det info om att S fått BT-nyckel?
Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.
Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).
Det där var ju jäkligt intressant!! Fler som kan bekräfta det!?
Ni med Model X kan nog känna er säkra med BT. Hmmm, undrar om Tesla förbättrat krypteringen då på de nya nycklarna?? PIN to Drive känns för meckigt. Tycker Passive Entry=Off är en helt tillräcklig åtgärd för att jag ska känna mig säker att inte Teslan inte hamnar i orätta händer.

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 16:59
av Teslared
Key FOB Model X

2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local transmission regulations

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 19:06
av Remuz
Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 19:10
av Ferro94
Jag kör både Passive Entry=Off + Pin-to-drive. Visst, det var grymt smidigt för några månader sen när man ”slapp” båda, men jag sätter mig bakom ratten i snitt 2-3 gånger per dag och de futtiga sekunder extra som jag får lägga på några extra fob-tryckningar och Pin-knappningar känns väl investerade. Hade jag haft en dyr ICE så skulle jag nog längtat efter liknande lösningar...

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 20:35
av rockard
Remuz skrev:
Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...
Ja, men vad jag frågar dig är varför du anser dig behöva vare sig det ena eller det andra, eftersom din nyckel inte riskerar att förlängas.

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 22:29
av Baretta
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 22:56
av Nicke Nyfiken
Baretta skrev:
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Och Passive Entry - OFF!

Oj oj oj... det blir tufft för rockard. ;)

Re: Stöldskydd

Postat: 31 okt 2018 22:57
av Svenssons
Baretta skrev:
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Ja men den infon är med största sannolikhet felaktig. Här är info om min key fob enligt ID på fobben:

https://fccid.io/2AEIM-1048598

Frekvensområde: 2.402-2.48 GHz Bluetooth

Edit: Kollade upp varifrån infon kom och det är antagligen från en forumpost på TMC från 2017 som hänvisar till TeslaTap :
https://teslatap.com/undocumented/

Min Keyfob är från 2016. Fobben till Model X använder sig av dubbelt så stort batteri och drar ändå ut kapaciteten snabbare än fobben till Model S.

Kan också vara att med "add" i formuleringen nedan betyder att den frekvensen skall läggas till 2.4GHz:
2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local
Det vill säga att det fortfarande är Bluetooth. Dock lite märkligt formulerat och frekvenserna är ju identiskt med de för Model S.

Re: Stöldskydd

Postat: 01 nov 2018 07:43
av e5m1r
En sak som de borde lägga in är tidsstyrd pin to drive så kan man ha den 00:00 till 07:00 eller vad som passar
Tycker det är omständigt annars att slå varje fång man ska köra

Re: Stöldskydd

Postat: 01 nov 2018 08:04
av kler
Bra idé! Tweeta

Re: Stöldskydd

Postat: 01 nov 2018 08:51
av Nic
Ett mycket bra förslag med möjlighet till tidsstyrd pin to drive. Då skulle nog många använda den under natten som annars inte använder funktionen.

Re: Stöldskydd

Postat: 01 nov 2018 09:21
av Bjelke
Håller med! :)
Tidsstyrning skulle jag absolut använda :)

Re: Stöldskydd

Postat: 01 nov 2018 09:50
av ellerstrom
Grymt bra idé med tidsstyrd pin to drive!

Re: Stöldskydd

Postat: 01 nov 2018 09:52
av MangeT
Håller med. Vore grymt bra med tidsstyrning.