Sida 1 av 1
Tecknik fråga
Postat: 30 okt 2018 18:49
av Doosan
Hur produceras cupe’ värmen? Och batteri värmen? Någon som vet?
Re: Tecknik fråga
Postat: 30 okt 2018 18:59
av mati
Direktverkande el, dvs resistiva värmeelement.
Re: Tecknik fråga
Postat: 30 okt 2018 19:25
av kler
Massa elektroner som far ock krockar där inne i sladdarna

Re: Tecknik fråga
Postat: 30 okt 2018 19:40
av klippan
Är det inte en AC-klimat anläggning?
Re: Tecknik fråga
Postat: 30 okt 2018 19:42
av LarsL
klippan skrev:Är det inte en AC-klimat anläggning?
Nä, Tesla har valt att inte använda värmepumpen. Vet inte varför, min Leaf har värmepump och det är ju ordentligt mycket mer effektivt.
Re: Tecknik fråga
Postat: 30 okt 2018 21:32
av macksie
Re: Tecknik fråga
Postat: 31 okt 2018 17:15
av Doosan
Om jag nu förstod allt rätt så värms batteri av vatten buren spillvärme från drivmotor och enbart det eller?
Och cupen’ värms med vatten buren värme från elspiral + eventuell spillvärme från drivmotor om batteri är tillräckligt varmt eller?
Re: Tecknik fråga
Postat: 31 okt 2018 18:46
av mati
Nej, batteriförvärmningen som går när bilen står parkerad kan inte hämta någon spillvärme från motorn eftersom motorn är kall. Bilen har ju stått hela natten. Samma sak gäller när man bara kör en kort sträcka. Det finns ju inget värmeöverskott än. Då är det direktverkande el. Som mest drar värmen runt 11-12kW.
Re: Tecknik fråga
Postat: 31 okt 2018 20:07
av Jerker
Model 3 batteripack ska ju kunna värmas av en stillastående motor. Det stod att läsa för länge sedan. Det var nåt med att de skickade ström genom motorn utan att den roterade och då blir den varm och kylvattnet cirkulerar och på så sätt värms batteripacket.
Re: Tecknik fråga
Postat: 01 nov 2018 15:24
av e5m1r
Jerker skrev:Model 3 batteripack ska ju kunna värmas av en stillastående motor. Det stod att läsa för länge sedan. Det var nåt med att de skickade ström genom motorn utan att den roterade och då blir den varm och kylvattnet cirkulerar och på så sätt värms batteripacket.
Så är det de skickar spänning så det blir varm utan att snurra