Sida 1 av 2
Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 19:18
av Gimbo
Hej,
Har nu bestämt mig att köpa en tesla och är ute efter en begagnad, har tittat lite på långmilare och man kan få de för runt 500’ vilket låter som ett riktigt bra pris. Men vad finns det för nackdelar med en tesla som åkt över 15000mil? Börjar batteriet bli dåligt? Vad händer om något pajar? Är reservdelarna dyra? Etc. etc.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 19:24
av NEO
Gimbo skrev:Hej,
Har nu bestämt mig att köpa en tesla och är ute efter en begagnad, har tittat lite på långmilare och man kan få de för runt 500’ vilket låter som ett riktigt bra pris. Men vad finns det för nackdelar med en tesla som åkt över 15000mil? Börjar batteriet bli dåligt? Vad händer om något pajar? Är reservdelarna dyra? Etc. etc.
Köper du en långmilare 2015-2016 har du ju fortfarande gott med garanti kvar på motor/batteri, så det är det sista jag hade oroat mig om. Räkna med dyra reservdelar ja när nybilsgarantin är slut.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 19:27
av mati
Att köpa en gammal Tesla utan garanti kan bli en dyr historia. Batteriet och drivlinan omfattas dock av en längre garanti än resten av bilen, det borde vara hyfsat lugnt. Men allt annat som kan paja kan bli riktigt kostsamt. Om du inte vet hur den tidigare ägaren har skött sig och vilket liv bilen har levt skulle jag nog avråda från ett sådant köp.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 19:35
av Gimbo
Tack för svar, vad har man för garanti på batteriet och drivlinan?
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 19:42
av Bjelke
8 år och obegränsade mil...
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 19:50
av Verdi
mati skrev:Att köpa en gammal Tesla utan garanti kan bli en dyr historia. Batteriet och drivlinan omfattas dock av en längre garanti än resten av bilen, det borde vara hyfsat lugnt. Men allt annat som kan paja kan bli riktigt kostsamt. Om du inte vet hur den tidigare ägaren har skött sig och vilket liv bilen har levt skulle jag nog avråda från ett sådant köp.
Man kan ju se det som att en bil som rullat 15000+ mil borde vara ganska felfri och driftsäker samtidigt.

Kanske större risk med ett dåligt exemplar om den inte rullat så långt. Din Tesla kommer ju t ex inte bli nån långmilare i din ägo.
Också, det som är typiska fel är väl inte jättedyra att åtgärda. Visst är det väl tråkigt att betala för nya dörrhandtag men om bilen rullat så långt så är nog dörrhandtagen antagligen bytta eller helt ok ändå.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 19:54
av Gimbo
Ska man vänta till årsskiftet eller ska man klippa en tesla innan prsskiftet? Jag tänker om de droppar efter ett årsskifte men det kanske inte de gör?
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 20:11
av Tars
Min har gått 17600. Känns inte alls som om den har gått så långt.
Har en en P85d från 2015.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 20:16
av Gustafsson
Utan att veta, så tror jag det är ett bra alternativ. En några år gammal Saab kostade lätt 20 lapp i reparationer/ år ( iaf mina).
Skulle tro att Tesla är ett betydligt bättre köp, låt vara dyrare, men med drivlinegarantin skulle jag tro att det är ett bra köp.
Skulle själv vilja ha den stora frunken

.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 20:17
av mati
Verdi skrev:Man kan ju se det som att en bil som rullat 15000+ mil borde vara ganska felfri och driftsäker samtidigt.

Kanske större risk med ett dåligt exemplar om den inte rullat så långt. Din Tesla kommer ju t ex inte bli nån långmilare i din ägo.

Det är ju precis det jag menar. Om bilen har haft samma skötsamma ägare hela tiden så är chansen rätt stor att bilen av hyfsat avbuggad. Då är det nog ingen fara.
När det gäller min bil så finns ju en risk att den faktiskt stannar i min ägo mycket längre än planerat, just för att jag kanske inte törs eller kan sälja den. Igår var jag i däckverkstaden och där fick jag ta emot en del hån och skratt när de såg de sneda dörrarna, huven som inte ligger jämn mot kanterna, gummilisterna runt dörrarna och förstren som inte håller tätt och som inte ens är symmetriska mellan vänster och höger sida. - Vad kostade den här bilen? 1,2 mille? Hahaha. Är det ett skämt?
Ja, vad ska man säga? De har ju rätt tyvärr. Mitt försvar att den är jäkligt rolig att köra och dessutom går på solel kändes ganska lamt i det sammanhanget.

Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 22:06
av Pontus
mati skrev:Verdi skrev:Man kan ju se det som att en bil som rullat 15000+ mil borde vara ganska felfri och driftsäker samtidigt.

Kanske större risk med ett dåligt exemplar om den inte rullat så långt. Din Tesla kommer ju t ex inte bli nån långmilare i din ägo.

Det är ju precis det jag menar. Om bilen har haft samma skötsamma ägare hela tiden så är chansen rätt stor att bilen av hyfsat avbuggad. Då är det nog ingen fara.
När det gäller min bil så finns ju en risk att den faktiskt stannar i min ägo mycket längre än planerat, just för att jag kanske inte törs eller kan sälja den. Igår var jag i däckverkstaden och där fick jag ta emot en del hån och skratt när de såg de sneda dörrarna, huven som inte ligger jämn mot kanterna, gummilisterna runt dörrarna och förstren som inte håller tätt och som inte ens är symmetriska mellan vänster och höger sida. - Vad kostade den här bilen? 1,2 mille? Hahaha. Är det ett skämt?
Ja, vad ska man säga? De har ju rätt tyvärr. Mitt försvar att den är jäkligt rolig att köra och dessutom går på solel kändes ganska lamt i det sammanhanget.

Man kan ju hitta bilar som inte har dina problem också. Min var en tidig 2015 och den hade inga sådana saker som sågat utan att man tittade väldigt noga.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 22:10
av Simon
Min passerade nyss 16000 mil. Jag har haft den i snart 1,5 år. Saker som behövts lagas har varit AC, dörrhandtag, kylarvätskekoppling, luftfjädring, taklucka och laddsladd. Och en hjulinställning.
Allt har gått på begagnatgaranti eller goodwill så här långt, så jag vet inte hur mycket det kostar. Anar att det kan ha varit dyrt. Kan återkomma med det efter nästa service.
Däremot har drivlina, batteri och laddare funkat prickfritt (utom de dagarna förra hösten då Tesla hade något "serverfel" som gjorde att bilarna började bete sig konstigt. Blinkersklickljuden och laddningen funkade sporadiskt.).
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 22:49
av Jeppe_E
Tars skrev:Min har gått 17600. Känns inte alls som om den har gått så långt.
Har en en P85d från 2015.
Det är imponerande... Nästan 6000 mil per år. Bor du i bilen?

Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 22:51
av Bjelke
Verdi skrev:mati skrev:Att köpa en gammal Tesla utan garanti kan bli en dyr historia. Batteriet och drivlinan omfattas dock av en längre garanti än resten av bilen, det borde vara hyfsat lugnt. Men allt annat som kan paja kan bli riktigt kostsamt. Om du inte vet hur den tidigare ägaren har skött sig och vilket liv bilen har levt skulle jag nog avråda från ett sådant köp.
Man kan ju se det som att en bil som rullat 15000+ mil borde vara ganska felfri och driftsäker samtidigt.

Kanske större risk med ett dåligt exemplar om den inte rullat så långt. Din Tesla kommer ju t ex inte bli nån långmilare i din ägo.
Också, det som är typiska fel är väl inte jättedyra att åtgärda. Visst är det väl tråkigt att betala för nya dörrhandtag men om bilen rullat så långt så är nog dörrhandtagen antagligen bytta eller helt ok ändå.
Lite därför jag behåller min gamla som nu snart gått 20 tusen mil

Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 22:53
av Bjelke
Tars skrev:Min har gått 17600. Känns inte alls som om den har gått så långt.
Har en en P85d från 2015.
Inte mer?

Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 23:08
av Tars
Jeppe_E skrev:Tars skrev:Min har gått 17600. Känns inte alls som om den har gått så långt.
Har en en P85d från 2015.
Det är imponerande... Nästan 6000 mil per år. Bor du i bilen?

Hehe, jag har själv kört den totalt nästan 7000 mil. Ägaren emellan har kört den och tagit hand om den.
Lång historia kort, jag köpte bilen ny, hade den ett tag, sålde den, har 8 andra teslor emellan och köpte sen tillbaka den.
Re: Långmilare?
Postat: 03 nov 2018 23:12
av Tars
Bjelke skrev:Tars skrev:Min har gått 17600. Känns inte alls som om den har gått så långt.
Har en en P85d från 2015.
Inte mer?

Jag jobbar på det.

Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 07:57
av p1457
mati skrev:
Det är ju precis det jag menar. Om bilen har haft samma skötsamma ägare hela tiden så är chansen rätt stor att bilen av hyfsat avbuggad. Då är det nog ingen fara.
När det gäller min bil så finns ju en risk att den faktiskt stannar i min ägo mycket längre än planerat, just för att jag kanske inte törs eller kan sälja den. Igår var jag i däckverkstaden och där fick jag ta emot en del hån och skratt när de såg de sneda dörrarna, huven som inte ligger jämn mot kanterna, gummilisterna runt dörrarna och förstren som inte håller tätt och som inte ens är symmetriska mellan vänster och höger sida. - Vad kostade den här bilen? 1,2 mille? Hahaha. Är det ett skämt?
Ja, vad ska man säga? De har ju rätt tyvärr. Mitt försvar att den är jäkligt rolig att köra och dessutom går på solel kändes ganska lamt i det sammanhanget.

Jag antar att du är tjenis med dom på däckverkstaden?
Konstig strategi annars att bygga långsiktiga kundrelationer.
Jag hade nog valt en annan firma nästa gång.
Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 08:03
av pegs
mati skrev:Verdi skrev:Man kan ju se det som att en bil som rullat 15000+ mil borde vara ganska felfri och driftsäker samtidigt.

Kanske större risk med ett dåligt exemplar om den inte rullat så långt. Din Tesla kommer ju t ex inte bli nån långmilare i din ägo.

Det är ju precis det jag menar. Om bilen har haft samma skötsamma ägare hela tiden så är chansen rätt stor att bilen av hyfsat avbuggad. Då är det nog ingen fara.
När det gäller min bil så finns ju en risk att den faktiskt stannar i min ägo mycket längre än planerat, just för att jag kanske inte törs eller kan sälja den. Igår var jag i däckverkstaden och där fick jag ta emot en del hån och skratt när de såg de sneda dörrarna, huven som inte ligger jämn mot kanterna, gummilisterna runt dörrarna och förstren som inte håller tätt och som inte ens är symmetriska mellan vänster och höger sida. - Vad kostade den här bilen? 1,2 mille? Hahaha. Är det ett skämt?
Ja, vad ska man säga? De har ju rätt tyvärr. Mitt försvar att den är jäkligt rolig att köra och dessutom går på solel kändes ganska lamt i det sammanhanget.

Ja, ja... det får man väl bjuda på. Dom skrattar ända tills dom sätter sig i sin ful-diesel och vrider om start-nyckeln.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 08:47
av mati
p1457 skrev:
Jag antar att du är tjenis med dom på däckverkstaden?
Konstig strategi annars att bygga långsiktiga kundrelationer.
Jag hade nog valt en annan firma nästa gång.
Tjenis vet jag inte. Jag har bytt däck hos dem två-tre gånger. Men jag tar inte illa upp. Som pegs skriver får man bjuda på det. Jag får väl i viss mån skylla mig själv eftersom jag frågade dem hur de bedömde sommardäckens skick med tanke på att jag överväger att sälja bilen. Då tittade de lite närmare, inte bara på hjulen så att säga. Deras bedömning var ju rätt i och för sig. Problemet är att jag inte vet vad jag ska göra nu. Jag fick ju ett jäkligt bra inbytespris för vår Mazda när vi köpe e-Golfen. De kanske är lika generösa när man vill byta in en Tesla?

Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 11:38
av SR-71-BlackBird
Finns nog inget som är så oseriöst som att skratta åt sina kunder, direkt eller indirekt. Jag hade ”flyttat” dom aktuella personerna från all kundkontakt omedelbart.
Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 12:02
av NEO
Har ägt en hel del Teslor för att kunna dra slutsatsen att finishen och passformen var mycket bättre 2013-2016 än vad den är nu. Beror det på att man producerar i fullt tryck för att få fina kvartalsrapporter eller rent slarv, kan nog bara de svara på. Har du försökt få problemet löst? Det är ju inte direkt smart att plocka ut en bil som har urusel finish för att sedan klaga? Jag hade nog inte ens accepterat bilen om de såg ut som de flesta nyare loaners jag haft, ser ju på vissa i backspegeln hur dålig passformen är.
Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 12:57
av boreno
Bra svar i tråden, jag kan tillägga att en bil som har gått långt med en engagerad ägare har fått sina småskavanker fixade, som vinddrag i rutor etc.
Kolla in säljes sektionen på forumet,
vi säljer vår MS ’16 AP1 som gått 103500km. 675kkr

Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 13:10
av NEO
Min första Tesla jag köpte var en pearl white P85+ från 2013, där byttes DU, alla dörrhandtag, alla fönsterrutor, dörrsidor, krängningshämmarstag, drivaxlar, drivknutar. Sålde den med 67500km och fyra år på nacken. Den var i strålande skick vid utlämning, blev aldrig stående eller hämtad av bärgare, nya ägaren var superpetig och gick igenom allt, det hittades NOLL fel på den. Han bytte sedan in den med 103.000km hos Tesla och under ägandeperioden hade han enbart fyllt spolarvätska.
Vad betyder det? Jo han fick 35500 problemfria KM, av en veteran från 2013. Prisfall? 35000kr. 1kr/km, plus spolarvätska
Summa kardemumma, var inte rädda för att köpa en äldre TMS, det som är av undermålig kvalitet har oftast redan blivit bytt (BE OM HISTORIK) och det som är av väsentlig kostnad är HVB/DU som fortfarande är 8år/obegränsade km.
Re: Långmilare?
Postat: 04 nov 2018 14:20
av josve
Självklart skall du köpa en bättre begagnad.
Själv kör jag en 2014 som gått snart 15 000 mil och känns inte alls ”gammal” utan är supernöjd.
Har tappat nånstans kring 5-7% av batterikapaciteten.
Rent ekonomiskt är det i normalfallet alltid sämst att köpa en ny eller ”nästan” ny bil.
På en äldre bil får du kanske högre reperationskostnader men du får inte lika stor värdeminskning i kronor.
Är medveten om att många Teslor klarat sig väldigt bra i värdeminskning senaste åren men det beror i första hand på dollarn blivit dyrare.
Kan gå fort åt andra hållet också om dollarn istället skulle bli billigare.