Sida 1 av 2

Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 08:14
av jrd
Hej!

Jag lägger säkert denna tråd i fel del av forumet, isåfall får gärna en mod flytta eller så.

Jag är väldigt nära att införskaffa mig min första Tesla. Det kommer bli en Model S 85D 2015 (Modellår 16) så precis innan facelift vad jag förstått. Detta är vad som ryms i min budget helt enkelt. Bilen har AP, cold weather, next gen-säten och ja, egentligen det mesta i utrustning förutom dubbelladdare.

Jag skall titta på denna bil och förhoppningsvis göra affär i veckan och har ett par frågor.

Enligt bilder och vad som sägs om bilen så verkar allting schysst, men då jag inte tidigare kört/ägt Tesla så känner jag mig ändå lite försiktig.

Finns det något jag bör titta extra noga på vid inspektion av bilen, något som vanligtvis kan vara fel på, eller bör ses över helt enkelt?
(Läste här på forumet om någon som hade problem med att hans bil dog trots 12% batteri kvar, blev väldigt orolig)
(också ett inlägg där bilen inte är tät och släpper in vatten vid biltvätt)
Denna bil säljs tyvärr inte hos eller av Tesla själva, utan hos en bilhandlare. Vilket ju gör mig lite orolig, kanske i onödan dock. Jag vet inte om Tesla gör just några större kontroller än en annan återförsäljare.

Enligt bilhandlaren går det inte se historiken på service pga DGPR (?) men han utlovar att den gått via Service-plan då den varit en företagsleasing. Detta gissar jag att man helt enkelt får lita på, att bilen är servad som den skall? Den har gått 7k mil och jag vet inte exakt hur regelbundet service sker på dessa.

En annan fråga var appen till bilen. Enligt bilhandlaren måste jag själv kontakta Tesla för att få tillgång till appen för bilen då jag köpt den. Stämmer detta, och är det en omständig process eller något man bara kan svänga förbi Tesla Servicecenter för att fixa lite "snabbt"?

Googlat, men vill gärna dubbelkolla även här då ni verkar ha bra koll. Stämmer det att man får tillbaka halva momsen även om bilen är begagnad? (Som företagsleasing)

En sista fråga eller tips som gärna mottas är vinterdäck, bilen levereras endast med sommardäck och jag behöver skaffa vinterdäck och dubbade sådana då jag bor i Dalarna, och gärna kör dubbat helt enkelt. Finns det något tips på prisvärda däck och fälg som ändå ser helt okej/snygg ut? Jag vill gärna ha så stor tum som möjligt, men har inte den största budgeten heller.

Tusen tack på förhand! :)
// En förväntansfull men nervös blivande ägare.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 08:28
av jeppe_sthlm
Du har nybilsgaranti på bilen upp till 4 år eller 8000 mil (det som inträffar först). Det verkar ju som att bilen kvalar in på det, så då har du täckning för alla typer av fel i princip

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 08:48
av e5m1r
Om bilen leasats tidigare så är den inte moms smittad och går att lyfta halva momsen
I övrigt så är bilar från mitten av 2015 bättre byggda så mycket av problemen är borta redan där
Du säger inte hur långt den rullat men är den under 8000 mil så finns nybilsgaranti kvar
Vad det gäller GDPR så är det bara mot privatpersoner och har bilen leasats så gäller inte GDPR

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 08:59
av mati
Angående appen så stämmer det. Du får kontakta Tesla och skicka med regbeviset. Det kan ta allt från några timmar till flera veckor att få det ordnat. Men det senare tillhör förhoppningsvis inte vanligheterna.
Det är inte lätt att bedöma bilens tekniska skick. De senaste pre-facelift bilarna inbillar jag mig är ganska väl ihopsatta utifrån vad jag har sett på diverse lånebilar jag har haft. Dessutom har du garanti på bilen, det borde vara lugnt.
Angående service är det inte säkert att bilen har servats öht. Det är inte obligstoriskt och garantin gäller oavsett. Rekommenderat serviceintervall är 2000 mil, men som sagt, det är inte avgörande.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 09:02
av bylund
En bil byggd 2015 är inte modellår 2016. Tesla kör inte med modellår. Det kan skilja från vecka till vecka snarare hur de bygger en bil, så det är nog handlaren som bara drar till med något för att det ska låta bättre.

Det gäller även GDPR. GDPR är inte anledningen till att de inte får ut servicehistoriken, den skulle tidigare ägaren ha lämnat ut. Tesla lämnar bara ut den till ägaren av bilen, så den som är registrerad (hos Tesla, inte i bilregistret) som ägare av bilen nu kan plocka ut den.

Vad gäller att få tillgång till appen så tar det mellan några dagar och några veckor. De vill att du e-postar dem en kopia på registreringsbeviset för att få tillgång. Flera här på forumet har varit med om processen, så någon kanske kan ge ett bättre svar än jag.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 09:29
av LarsL
Som sagt inga modellår på Tesla utan ändringar införs när de är tillgängliga. Det är alltså bra att ta reda på vad som finns på just din bil.

Jag skulle boka in en service på Tesla innan du passerar 8000mil och gärna om du hinner köra lite med bilen och få en känsla för felen som eventuellt finns. Tesla borde veta vilken service som är gjord och hur mycket din service därmed kommer kosta. Garantierna finns där oavsett om servicen är gjord eller inte, batteriet har 8 års garanti så det är lugnt.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:04
av jrd
Tack för alla svar!

Bilen har gått 7 420 mil säger de. Så det är ju ändå ganska nära 8000 mil och efter det ryker nybilsgaranti då mao? Bör man vara orolig eller hinner jag med att känna av ev fel under de resterande 580 milen?

Ang servicen/gdpr-biten så skriver de "Jag har kollat upp ang service på Teslan och det är ingen info vi kan få upp pga GDPR och det är endast tidigare kund som kan se det. Men vi har samtalat med kunden den har gått som leasing bil och allting har vart enligt plan på den och skötts om, så det är inga konstigheter på den fronten."
Det ser okej ut i text vad jag kan tycka iallafall? Men man får ingen servicebok som i andra bilar?

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:06
av jrd
bylund skrev:
En bil byggd 2015 är inte modellår 2016. Tesla kör inte med modellår. Det kan skilja från vecka till vecka snarare hur de bygger en bil, så det är nog handlaren som bara drar till med något för att det ska låta bättre.

Det gäller även GDPR. GDPR är inte anledningen till att de inte får ut servicehistoriken, den skulle tidigare ägaren ha lämnat ut. Tesla lämnar bara ut den till ägaren av bilen, så den som är registrerad (hos Tesla, inte i bilregistret) som ägare av bilen nu kan plocka ut den.

Vad gäller att få tillgång till appen så tar det mellan några dagar och några veckor. De vill att du e-postar dem en kopia på registreringsbeviset för att få tillgång. Flera här på forumet har varit med om processen, så någon kanske kan ge ett bättre svar än jag.

Tack för svar! Hoppas det går relativt fort :) jäkligt dum fråga, men allt fungerar som det skall utan app, dvs appen är mest en bekvämlighet va?

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:11
av evilirish
Ja, allt funkar utan app. Det är som du skriver mest en (för min del oerhört bra) bekvämlighet.

Hade jag varit dig skulle jag bokat in, och gjort 8000-mila-service precis innan du passerar just 8000. Om jag inte minns fel så kan den göras +-160 mil från intervallet. Så när den ligger på 7900 är det perfekt att ta in den och påpeka eventuella brister.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:17
av bylund
Det går även att teckna en garantiförsäkring via Allianz:
https://policierung.allianz-warranty.co ... ales/sales
För mig skulle det kosta 9000 kr/år, max 2000 mil. Min garanti går ut denna månad, och jag lurar på att ta den. Ska alltså fungera som förlängd garanti.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:19
av Feddan
Nu vet jag inte om garantiupplägget hann ändras men jag har en Model S från Mars 2015 och den hade nybilsgaranti i 3 år och garanti på batteri och drivlina i 4 år/8000 mil.

Så är det som min bil så kommer du få svårt att klaga på t.ex. läckande soltak men problem med motor/batteri täcks av garantin, till 8000 mil.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:28
av LarsL
jrd skrev:
Tack för alla svar!

Bilen har gått 7 420 mil säger de. Så det är ju ändå ganska nära 8000 mil och efter det ryker nybilsgaranti då mao? Bör man vara orolig eller hinner jag med att känna av ev fel under de resterande 580 milen?

Ang servicen/gdpr-biten så skriver de "Jag har kollat upp ang service på Teslan och det är ingen info vi kan få upp pga GDPR och det är endast tidigare kund som kan se det. Men vi har samtalat med kunden den har gått som leasing bil och allting har vart enligt plan på den och skötts om, så det är inga konstigheter på den fronten."
Det ser okej ut i text vad jag kan tycka iallafall? Men man får ingen servicebok som i andra bilar?
Det är väl en digital service bok som i alla andra moderna bilar?

Med 580 mil kvar hade jag bokat service direkt.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:34
av bylund
Feddan skrev:
Nu vet jag inte om garantiupplägget hann ändras men jag har en Model S från Mars 2015 och den hade nybilsgaranti i 3 år och garanti på batteri och drivlina i 4 år/8000 mil.

Så är det som min bil så kommer du få svårt att klaga på t.ex. läckande soltak men problem med motor/batteri täcks av garantin, till 8000 mil.
3 år är vagnskadeförsäkring (fr o m hösten 2014)
4 år/max 8000 mil nybilsgaranti
8 år/obegränsat på batteri och drivlina

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:38
av NEO
LarsL skrev:
jrd skrev:
Tack för alla svar!

Bilen har gått 7 420 mil säger de. Så det är ju ändå ganska nära 8000 mil och efter det ryker nybilsgaranti då mao? Bör man vara orolig eller hinner jag med att känna av ev fel under de resterande 580 milen?

Ang servicen/gdpr-biten så skriver de "Jag har kollat upp ang service på Teslan och det är ingen info vi kan få upp pga GDPR och det är endast tidigare kund som kan se det. Men vi har samtalat med kunden den har gått som leasing bil och allting har vart enligt plan på den och skötts om, så det är inga konstigheter på den fronten."
Det ser okej ut i text vad jag kan tycka iallafall? Men man får ingen servicebok som i andra bilar?
Det är väl en digital service bok som i alla andra moderna bilar?

Med 580 mil kvar hade jag bokat service direkt.
Nej finns ingen service bok, du får ett A4 på servicepunkter som är gjorda och avbockade, men någon servicebok har jag inte sett på fem år.

Enligt GDPR får inte Tesla lämna ut servicehistorik utan tidigare ägares godkännande. Omöjligt att kringgå och vill gamla ägaren inte dela med sig av det, ja då är du körd.

Skrev ett PM till dig gällande vinterhjul :)

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 10:52
av kler
Kanske implicit vad andra säger här, men eftersom alla serviceprotokoll kommer via mail så skulle kanske bilhandlaren be att få "kopior" av förra/nuvarande ägare?

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 11:02
av bylund
Enligt GDPR får inte Tesla lämna ut servicehistorik utan tidigare ägares godkännande. Omöjligt att kringgå och vill gamla ägaren inte dela med sig av det, ja då är du körd.[/quote]
GDPR eller inte, Tesla lämnade inte ut denna information till andra heller innan dataskyddslagen infördes.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 13:25
av jrd
evilirish skrev:
Ja, allt funkar utan app. Det är som du skriver mest en (för min del oerhört bra) bekvämlighet.

Hade jag varit dig skulle jag bokat in, och gjort 8000-mila-service precis innan du passerar just 8000. Om jag inte minns fel så kan den göras +-160 mil från intervallet. Så när den ligger på 7900 är det perfekt att ta in den och påpeka eventuella brister.

Okej! Vet du vad en sådan service kan kosta gissningsvis?

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 13:33
av evilirish
Här finns mer info: https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans

Hmm, nu när jag köpt service-plan så ser jag inte priset längre..
Edit: För en 4-årig service plan för Model X betalade jag 29 300,00 kr. En Model S var någon tusenlapp billigare om jag inte minns fel.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 13:34
av Jeppe_E
bylund skrev:
Enligt GDPR får inte Tesla lämna ut servicehistorik utan tidigare ägares godkännande. Omöjligt att kringgå och vill gamla ägaren inte dela med sig av det, ja då är du körd.
GDPR eller inte, Tesla lämnade inte ut denna information till andra heller innan dataskyddslagen infördes.[/quote]

Om man vill tolka GDPR så, så kan man göra det. Det är inte rätt, men man kan... Men det är alltid bra att hänvisa till GDPR, eftersom det då blir en acceptans att det inte gick. :roll:
Servicehistorik är inte en personuppgift...

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 13:54
av jrd
Jeppe_E skrev:
bylund skrev:
Enligt GDPR får inte Tesla lämna ut servicehistorik utan tidigare ägares godkännande. Omöjligt att kringgå och vill gamla ägaren inte dela med sig av det, ja då är du körd.
GDPR eller inte, Tesla lämnade inte ut denna information till andra heller innan dataskyddslagen infördes.
Om man vill tolka GDPR så, så kan man göra det. Det är inte rätt, men man kan... Men det är alltid bra att hänvisa till GDPR, eftersom det då blir en acceptans att det inte gick. :roll:
Servicehistorik är inte en personuppgift...[/quote]


Okej, nåväl. Då får jag med andra ord acceptera det svar jag fått och lita på att det stämmer?

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 14:07
av Andreasson
jrd skrev:
evilirish skrev:
Ja, allt funkar utan app. Det är som du skriver mest en (för min del oerhört bra) bekvämlighet.

Hade jag varit dig skulle jag bokat in, och gjort 8000-mila-service precis innan du passerar just 8000. Om jag inte minns fel så kan den göras +-160 mil från intervallet. Så när den ligger på 7900 är det perfekt att ta in den och påpeka eventuella brister.

Okej! Vet du vad en sådan service kan kosta gissningsvis?
Jag gjorde nyss en service på min S85D-15 vid 16000 mil och den kostade ca 8000kr. Innan dess servade jag vid 4000 mil.
Det är absolut ingen fara att köpa en Tesla som bara gått 8000 mil. Jag känner ingen skillnad på min bil när den gått 2000 mil eller som nu när den gått 17500 mil. Den åldras väldigt lite.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 14:33
av Pontus
När man köpt bilen kan man väl få ut servicen som bilen har genomgått?
Skulle det visa sig att det inte stämmer så kan du väl ha ett tillägg i kontraktet om att handlaren ger dig nya vinterhjul.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 14:36
av Tars
Vart i landet befinner sig bilen?
Om det inte är för långt att åka kan jag assistera.

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 14:44
av vigge50
Feddan skrev:
Nu vet jag inte om garantiupplägget hann ändras men jag har en Model S från Mars 2015 och den hade nybilsgaranti i 3 år och garanti på batteri och drivlina i 4 år/8000 mil.

Så är det som min bil så kommer du få svårt att klaga på t.ex. läckande soltak men problem med motor/batteri täcks av garantin, till 8000 mil.
Vad har du för batteristorlek?
Tesla införde 2014 8 års garanti på batteri och drivlina och detta gällde även bilar som redan var levererade. Nu har de mindre batterierna begränsad körsträcka men att du endast skulle ha 4 år garanti på batteriet har jag väldigt svårt att tro.

https://www.motoring.com.au/tesla-annou ... nty-45428/

Re: Min första Tesla, förhoppningsvis.

Postat: 11 nov 2018 14:52
av jrd
vigge50 skrev:
Feddan skrev:
Nu vet jag inte om garantiupplägget hann ändras men jag har en Model S från Mars 2015 och den hade nybilsgaranti i 3 år och garanti på batteri och drivlina i 4 år/8000 mil.

Så är det som min bil så kommer du få svårt att klaga på t.ex. läckande soltak men problem med motor/batteri täcks av garantin, till 8000 mil.
Vad har du för batteristorlek?
Tesla införde 2014 8 års garanti på batteri och drivlina och detta gällde även bilar som redan var levererade. Nu har de mindre batterierna begränsad körsträcka men att du endast skulle ha 4 år garanti på batteriet har jag väldigt svårt att tro.

https://www.motoring.com.au/tesla-annou ... nty-45428/

Det är en S85D :)