Sida 1 av 1
Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 11 nov 2018 10:15
av Zalman3
Kia Soul EV kommer med ett större batteri.
Har den lång räckvidd, 4wd, drag och lågt pris, då blir den en storsäljare.
"Kia's is announcing a fleet of electrified cars
First to arrive with hybrid power train is going to be Ceed with more models to follow."
"Soul EV, which is to be presented next month. With a bigger, 60 kWh battery pack it should provide enough electricity for 480 kilometers of autonomy."
https://plugin-magazine.com/driving/kia ... fied-cars/
2019 Kia Soul EV Spied, May Offer All-Wheel Drive
Re: Kia Soul EV 60kW 4WD?
Postat: 11 nov 2018 11:28
av Teslaspolen
Fixa rubriken.

Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 11 nov 2018 11:47
av 12man
Ett autobahn lok
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 11 nov 2018 14:53
av Jeppe_E
Hade Kia varit smarta, så hade de elektrifierat sin Stinger.
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 11 nov 2018 15:13
av vigge50
Jeppe_E skrev:Hade Kia varit smarta, så hade de elektrifierat sin Stinger.
Läste för någon vecka sedan att Hyundai gick ut och sa att de inte gör någon vinst på sina elbilar men släpper de ändå eftersom de vill höja varumärket speciellt inom elbilar. Detta gör dock nog att de inte kommer tillverka de i några gigantiska mängder.
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 11 nov 2018 15:38
av LarsL
Bäst att de börjar snickra på en elbil de kan tjäna pengar på då.
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 11 nov 2018 16:04
av Jeppe_E
vigge50 skrev:Jeppe_E skrev:Hade Kia varit smarta, så hade de elektrifierat sin Stinger.
Läste för någon vecka sedan att Hyundai gick ut och sa att de inte gör någon vinst på sina elbilar men släpper de ändå eftersom de vill höja varumärket speciellt inom elbilar. Detta gör dock nog att de inte kommer tillverka de i några gigantiska mängder.
Fast det handlar väl mer om att nå CO2-målet för respektive tillverkare. Säljer de lite elbilar så är det okej om en del bilar släpper ut mer en gränsvärdet.
https://insideevs.com/hyundai-union-bos ... -cut-jobs/
"Electric cars are disasters. They are evil. We are very nervous."
Jag tror hela det där med att de inte gör någon vinst är en rökridå. Antingen så vill de inte bygga för många, eller så kan de inte bygga dem. Tror de är lita tagna på sängen av det massiva intresset som finns för lite billigare elbilar. Problemet är ju att de kunder som står i kö har bestämt sig för att köpa en elbil och kommer att köpa den första som blir tillgänglig, om det sedan är en M3, Kona, Niro eller annan spelar mindre roll.
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 11 nov 2018 19:55
av Laban
vigge50 skrev:
Läste för någon vecka sedan att Hyundai gick ut och sa att de inte gör någon vinst på sina elbilar men släpper de ändå eftersom de vill höja varumärket speciellt inom elbilar. Detta gör dock nog att de inte kommer tillverka de i några gigantiska mängder.
Niro/Kona kostar dubbelt så mycket i elbilsutförande jämfört med basversionerna med fossildrift, lyckas man inte få några marginaler på det så är det dags att börja bygga egna batterifabriker. Helst förra året.
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 12 nov 2018 11:20
av Lofet2
Bör väl vara samma drivlina som i Niro/Kona och då är det väl 64kwh och drift på 2 hjul?
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 12 nov 2018 12:33
av Jeppe_E
Lofet2 skrev:Bör väl vara samma drivlina som i Niro/Kona och då är det väl 64kwh och drift på 2 hjul?
Ja, samma plattform och samma siffror tyder på detta ja.
https://electricrevs.com/2018/10/26/201 ... -electric/
Verkar märkligt att Soul ska få ett eget batteri på 60kW? Borde väl även få 64kW?
Re: Kia Soul EV 60kWh 4WD?
Postat: 12 nov 2018 13:33
av Legato
vigge50 skrev:Jeppe_E skrev:Hade Kia varit smarta, så hade de elektrifierat sin Stinger.
Läste för någon vecka sedan att Hyundai gick ut och sa att de inte gör någon vinst på sina elbilar men släpper de ändå eftersom de vill höja varumärket speciellt inom elbilar. Detta gör dock nog att de inte kommer tillverka de i några gigantiska mängder.
Fast Kia och Hyundai gör knappt någon vinst på sina fossilbilar heller....
Båda dessa bolag har ju haft ett antal framgångsrika år bakom sig, men de senaste åren har både tillväxt och marginaler rasat.
Jag kollade på dem för ett tag sedan med "investerarögon" då jag tror mest på dessa två tillsammans med VW när det gäller fossila tillverkare som går över till el. Men det såg helt enkelt för tufft ut IMO.