Elbils motioner till kommunen
Postat: 12 nov 2018 16:21
Vill ha lite tips på vad kommuner kan göra för att underlätta för elbilsfolket.
Mina förslag är:
1. Alla bilar som Kommunens Energibolag köper in ska vara eldrivna. Är ju en mycket stor fördel om Energibolaget som själva säljer el är föregångare inom detta område. Argument som att elbilar är för dyra, har för kort räckvidd, inte har 4wd, är för små, inte fungerar på vintern, inte har kula mm, kan jag besvara med att det finns idag elbilar för i princip nästan alla behov(eller inom en mycket snar framtid).
2. Kommun måste införa att alla bilar som inköps efter 1 januari 2020 ska vara laddbara supermiljöbilar.
3. Tyvärr finns det bara 50kW DC laddare i Kommunen idag. Kommunens Energibolag måste bygga 350kW DC laddare i samma takt som det byggs i övriga landet.
4. Vill man få hit turister så måste det finnas en utbyggd laddinfrastruktur. Både 350kW snabbladdare längs de stora vägarna, men även laddmöjlighet på hotell, campingplatser, nöjen, shopping och vårdinrättningar.
5. Betalningslösningar för dessa laddplatser måste förbättras. Audi t.ex. inför nu ett MyAudikort som innebär att man kan ladda på 72.000 platser i Europa. Under 2019 inför de roaming, så att man hittar en laddplats, laddar, bilen pratar med stolpen, och man får en faktura i slutet av månaden. Mycket smidigt.
6. IT-lösningar så man i PC eller en app i mobilen snabbt kan hitta en laddplats. Finns delvis redan med den kan göras bättre. Man vill också i appen se hur många lediga laddstolpar det finns, så man kan välja en annan laddplats vid hög beläggning.
7. Skyltning om var laddplatser finns måste förbättras. Minst lika stora skyltar som för dagens Bensinstationer måste sättas upp. Utgår ifrån att befintliga bensinstationer byter namn till Energistationer.
8. Halva priset för kommunens parkeringar som har laddplats.
9. All personal inom Kommun ska erbjudas ett avtal som motsvarar ”hemPC-avtalet” för att kunna köpa en elbil. Att man gör ett bruttolöneavdrag så att man får en låg månadskostnad. Kommun ska inte stötta med pengar, men med den administration som detta innebär. Däremot ska kommunen använda de 10-20% i rabatter man har vid inköp av elbilar, så att det anställde får ett mycket lågt inköpspris.
10. Energibolaget ska satsa mera på att bygga solceller på kommunens fastigheter. Ska alla köra elbil krävs mer elproduktion. Dessutom ska de erbjuda förmånliga solcellslösningar till privatpersoner och företag i kommunen. Ett bra sätt är att ta efter ETC-el som erbjuder ett elavtal med en villaägare i 10år till normalpris. ETL-el bygger då solceller på villaägaren tak, ETC-el tar alla bidrag, efter 10 år är solcellerna betalda och då övergår solcellerna i villaägarens ägo och då har villaägaren gratis el från år 11.
11. Smartgrid lösningar ska erbjudas kunder. Det finns redan idag bilar med V2G. Min syster har idag solceller och en elbil med V2G-stöd. Då vill hon av Energibolaget få en möjlighet att koppla in sin bil så att hon kan både ladda sin elbil, men också driva sitt hus med ström från sin bil vid elavbrott. www.swedishsmartgrid.se
12. Bra vore också om Energibolaget har stöd för att styra kunders elförbrukning, t.ex. styra elbilen laddapp, värmepump mm, så att elförbrukningen sker på perioder på dygnet då elpriset och elförbrukningen är låg. Eller se till att elbilar laddas då det blåser mycket.
13. Energibolaget ska erbjuda kunder solceller med V2G och/eller batterilagringslösning för sina kunder. Fördelen med en batterilagring i huset är att man kan köra helt offgrid under kortare perioder. Då blir man inte känslig för kortare strömavbrott och får även renare ström utan transienter, vilket är bra om man t.ex. har känslig mätutrustning. Dessutom kan man säkra ner från t.ex. 25A till 16A och tjäna fasta kostnader.
Vad mer kan Kommunen göra?
Mina förslag är:
1. Alla bilar som Kommunens Energibolag köper in ska vara eldrivna. Är ju en mycket stor fördel om Energibolaget som själva säljer el är föregångare inom detta område. Argument som att elbilar är för dyra, har för kort räckvidd, inte har 4wd, är för små, inte fungerar på vintern, inte har kula mm, kan jag besvara med att det finns idag elbilar för i princip nästan alla behov(eller inom en mycket snar framtid).
2. Kommun måste införa att alla bilar som inköps efter 1 januari 2020 ska vara laddbara supermiljöbilar.
3. Tyvärr finns det bara 50kW DC laddare i Kommunen idag. Kommunens Energibolag måste bygga 350kW DC laddare i samma takt som det byggs i övriga landet.
4. Vill man få hit turister så måste det finnas en utbyggd laddinfrastruktur. Både 350kW snabbladdare längs de stora vägarna, men även laddmöjlighet på hotell, campingplatser, nöjen, shopping och vårdinrättningar.
5. Betalningslösningar för dessa laddplatser måste förbättras. Audi t.ex. inför nu ett MyAudikort som innebär att man kan ladda på 72.000 platser i Europa. Under 2019 inför de roaming, så att man hittar en laddplats, laddar, bilen pratar med stolpen, och man får en faktura i slutet av månaden. Mycket smidigt.
6. IT-lösningar så man i PC eller en app i mobilen snabbt kan hitta en laddplats. Finns delvis redan med den kan göras bättre. Man vill också i appen se hur många lediga laddstolpar det finns, så man kan välja en annan laddplats vid hög beläggning.
7. Skyltning om var laddplatser finns måste förbättras. Minst lika stora skyltar som för dagens Bensinstationer måste sättas upp. Utgår ifrån att befintliga bensinstationer byter namn till Energistationer.
8. Halva priset för kommunens parkeringar som har laddplats.
9. All personal inom Kommun ska erbjudas ett avtal som motsvarar ”hemPC-avtalet” för att kunna köpa en elbil. Att man gör ett bruttolöneavdrag så att man får en låg månadskostnad. Kommun ska inte stötta med pengar, men med den administration som detta innebär. Däremot ska kommunen använda de 10-20% i rabatter man har vid inköp av elbilar, så att det anställde får ett mycket lågt inköpspris.
10. Energibolaget ska satsa mera på att bygga solceller på kommunens fastigheter. Ska alla köra elbil krävs mer elproduktion. Dessutom ska de erbjuda förmånliga solcellslösningar till privatpersoner och företag i kommunen. Ett bra sätt är att ta efter ETC-el som erbjuder ett elavtal med en villaägare i 10år till normalpris. ETL-el bygger då solceller på villaägaren tak, ETC-el tar alla bidrag, efter 10 år är solcellerna betalda och då övergår solcellerna i villaägarens ägo och då har villaägaren gratis el från år 11.
11. Smartgrid lösningar ska erbjudas kunder. Det finns redan idag bilar med V2G. Min syster har idag solceller och en elbil med V2G-stöd. Då vill hon av Energibolaget få en möjlighet att koppla in sin bil så att hon kan både ladda sin elbil, men också driva sitt hus med ström från sin bil vid elavbrott. www.swedishsmartgrid.se
12. Bra vore också om Energibolaget har stöd för att styra kunders elförbrukning, t.ex. styra elbilen laddapp, värmepump mm, så att elförbrukningen sker på perioder på dygnet då elpriset och elförbrukningen är låg. Eller se till att elbilar laddas då det blåser mycket.
13. Energibolaget ska erbjuda kunder solceller med V2G och/eller batterilagringslösning för sina kunder. Fördelen med en batterilagring i huset är att man kan köra helt offgrid under kortare perioder. Då blir man inte känslig för kortare strömavbrott och får även renare ström utan transienter, vilket är bra om man t.ex. har känslig mätutrustning. Dessutom kan man säkra ner från t.ex. 25A till 16A och tjäna fasta kostnader.
Vad mer kan Kommunen göra?