Sida 1 av 1
Långsam laddning
Postat: 19 nov 2018 16:54
av Montjoy
Lite konstigt, bilen laddar väldigt långsamt på slutet.
Jag kan förstå om det händer nära 100%, men inte nära 70%.
Re: Långsam laddning
Postat: 19 nov 2018 17:26
av Richardk
Du har satt den på max 70%, ändra till 90% så kommer nog hastighet igång.
Re: Långsam laddning
Postat: 19 nov 2018 17:42
av Zalman3
1-fas laddning.
230V 10A =2.300W=2,3kW
230V 13A =2.990W=3kW
Den laddar ju som den ska.
Försök hitta en 3-fas 400V 16A, då kan du ladda i 11kW i alla fall.
Re: Långsam laddning
Postat: 19 nov 2018 20:15
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:1-fas laddning.
230V 10A =2.300W=2,3kW
230V 13A =2.990W=3kW
Den laddar ju som den ska.
Försök hitta en 3-fas 400V 16A, då kan du ladda i 11kW i alla fall.
Exakt, ser helt korrekt ut. Kommentaren om att ändra laddgräns går inte ihop, den laddar långsamt när man närmar sig 100%, inte där man satt laddgränsen nödvändigtvis.
Re: Långsam laddning
Postat: 19 nov 2018 20:58
av mati
Den har nog laddat lika långsamt hela vägen upp till 70%, bara att du inte har märkt det. Som Zalman3 säger, med enfas-laddning på schuko får du aldrig mer än 3kW. Då tar det sin lilla tid.
Re: Långsam laddning
Postat: 20 nov 2018 00:19
av Montjoy
När jag först kollade så var det 30 minuter kvar. Men det är som ni säger, allt är i sin ordning.
Med 3 kW laddar jag 3% i timman (100 kWh batteri).. Om mätaren visar på 69% så kan det ju vara 68,5% avrundat. Och 1,5% är just 30 minuter. Sedan är det nog förluster också, det vore orimligt att alla 3 kW lagras in i batteriet.
Re: Långsam laddning
Postat: 20 nov 2018 06:24
av mati
Troligen är förlusterna till och med större ju långsammare man laddar. Det är en känsla jag har. Jag har några gånger jämfört vad bilen tyckte den har fått och vad laddboxen påstods ha levererat, och det skillde runt 15%. Och då var det trefas 10A.