Volvo "kräver" miljözon 3?
Postat: 20 nov 2018 10:24
Volvo/Polestar kommer nu med massor av elbilar.
XC20
Kommer som ren ”BEV” (Battery Electric Vehicle), det vill säga elbil.
V40
Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med "minst två olika batteristorlekar". Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett "större batteripaket" med högre pris, längre räckvidd och mer kraft.
XC40
I nästa etapp är det sedan dags för Volvomodellerna att elektrifieras till ren elbil och först ut blir det senaste tillskottet Volvo XC40. Volvo XC40 som elbil kommer precis efter Polestar 2, säger Thomas till Autocar. Varför man först väljer Volvo XC40 kommenterar Thomas på följande sätt:
– Vi kommer definitivt inte skrota en bilmodell som vi precis så framgångsrikt lanserat bara för att förbränningsmotorn kommer att försvinna.
XC60
Så det känns allt annat än ologiskt när sajten Swedespeed skriver att Volvo planerar en hel-elektrisk variant av XC60.
Informationen bygger de på att Volvo varumärkesskyddat namn ”XC60 B4 AWD” och ”XC60 B5 AWD”.
XC90
2021 kommer nämligen en elektrisk version av Volvo XC90 att produceras. Den kommer att byggas i USA vid en ny fabrik i Charleston, South Carolina.
Polestar 1
Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.
Polestar 2
Kommer ha en räckvidd på 56 mil och ett pris någonstans mellan 350 000 kronor och 580 000 kronor
Polestar 3
I början av 2020 kommer tredje modellen, Polestar 3, som ska vara en suv/crossover med enbart elmotorer.
I början av 2019 kan man börja förboka en XC40 EV.
Om nu Volvo ger 20% i rabatt om man byter in sin gamla fossilbil mot en elbil
låser man ju kunden till Volvo.
"Och nu lovar Volvos vd Håkan Samuelsson att även svenska bilkunder kommer att få hjälp och stöd – om eller när det införs miljözoner även i Sverige.
– Vi vill så klart hjälpa de kunderna som på grund av de här miljözonerna inte kan använda sin Volvo. Och det oavsett om det är en bensin- eller dieselbil."
http://www.expressen.se
Men för att åberopa denna rabatt så måste miljözonen vara större än bara en gata.
Kan tänka mig att politikerna frågar Volvo, hur stor ska miljözonen vara för att man ska få rabatt.
När detta sprider sig över landet, då frågar även mindre orter Volvo, hur stor miljözon ska vi införa för att även våra innevånare ska få 20% i rabatt?
Och för Volvo att ge 20% i rabatt är inget problem om de egentligen hade tänkt prissätta Volvo XC40 till 400.000kr.
Om man istället säger att den kostar 500.000kr och "alla" får 20% i rabatt, då låter det ju som Volvo
gör en god gärning.
Så den märkliga är att miljözon 3 införs, inte av miljöskäl, utan för att få rabatt, och att Volvo kan låsa sina kunder till Volvo.
Volvo kommer heller inte ha någon brist på batterier, eftersom man har egna kinesiska batterifabriker som tillverkar LG Chems batterier på licens.
Då har man god tillgång på batterier till lågt pris.
Konkurrenterna blir dock inte glada över ett massivt införande av miljözon 3.
XC20
Kommer som ren ”BEV” (Battery Electric Vehicle), det vill säga elbil.
V40
Enligt Henrik Green, Volvos forsknings- och utvecklingschef, ska nya V40 erbjudas med "minst två olika batteristorlekar". Enligt Green handlar det om en basvariant, tidigare har nämnts en räckvidd på cirka 40 mil, samt ett "större batteripaket" med högre pris, längre räckvidd och mer kraft.
XC40
I nästa etapp är det sedan dags för Volvomodellerna att elektrifieras till ren elbil och först ut blir det senaste tillskottet Volvo XC40. Volvo XC40 som elbil kommer precis efter Polestar 2, säger Thomas till Autocar. Varför man först väljer Volvo XC40 kommenterar Thomas på följande sätt:
– Vi kommer definitivt inte skrota en bilmodell som vi precis så framgångsrikt lanserat bara för att förbränningsmotorn kommer att försvinna.
XC60
Så det känns allt annat än ologiskt när sajten Swedespeed skriver att Volvo planerar en hel-elektrisk variant av XC60.
Informationen bygger de på att Volvo varumärkesskyddat namn ”XC60 B4 AWD” och ”XC60 B5 AWD”.
XC90
2021 kommer nämligen en elektrisk version av Volvo XC90 att produceras. Den kommer att byggas i USA vid en ny fabrik i Charleston, South Carolina.
Polestar 1
Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider.
Polestar 2
Kommer ha en räckvidd på 56 mil och ett pris någonstans mellan 350 000 kronor och 580 000 kronor
Polestar 3
I början av 2020 kommer tredje modellen, Polestar 3, som ska vara en suv/crossover med enbart elmotorer.
I början av 2019 kan man börja förboka en XC40 EV.
Om nu Volvo ger 20% i rabatt om man byter in sin gamla fossilbil mot en elbil
låser man ju kunden till Volvo.
"Och nu lovar Volvos vd Håkan Samuelsson att även svenska bilkunder kommer att få hjälp och stöd – om eller när det införs miljözoner även i Sverige.
– Vi vill så klart hjälpa de kunderna som på grund av de här miljözonerna inte kan använda sin Volvo. Och det oavsett om det är en bensin- eller dieselbil."
http://www.expressen.se
Men för att åberopa denna rabatt så måste miljözonen vara större än bara en gata.
Kan tänka mig att politikerna frågar Volvo, hur stor ska miljözonen vara för att man ska få rabatt.
När detta sprider sig över landet, då frågar även mindre orter Volvo, hur stor miljözon ska vi införa för att även våra innevånare ska få 20% i rabatt?
Och för Volvo att ge 20% i rabatt är inget problem om de egentligen hade tänkt prissätta Volvo XC40 till 400.000kr.
Om man istället säger att den kostar 500.000kr och "alla" får 20% i rabatt, då låter det ju som Volvo
gör en god gärning.
Så den märkliga är att miljözon 3 införs, inte av miljöskäl, utan för att få rabatt, och att Volvo kan låsa sina kunder till Volvo.
Volvo kommer heller inte ha någon brist på batterier, eftersom man har egna kinesiska batterifabriker som tillverkar LG Chems batterier på licens.
Då har man god tillgång på batterier till lågt pris.
Konkurrenterna blir dock inte glada över ett massivt införande av miljözon 3.