Sida 1 av 1

Frigång

Postat: 15 apr 2015 20:49
av MSO
Hur låg är egentligen en Model S med standardfjädring? Nån skillnad mellan AWD och RWD? P85 lägre kanske?
Hovrar på beställningsknappen, men kör en del på sämre vägar. Är luftfjädringen ett måste av rent frigångsskäl?

Kan någon jämföra frigången med någon annan kärra, typiskt en V70 eller Passat eller nåt sånt som är min referens i sammanhanget. Upplever man den som väldigt låg, eller är den som bilar är mest så att säga...

Re: Frigång

Postat: 15 apr 2015 20:55
av Jojo
Den är väl mest som en vanlig bil, funkar på de flesta vägar. Jag är nog fel person att svara på frågan egentligen, kör bara Land Rover för övrigt...

Re: Frigång

Postat: 15 apr 2015 21:01
av vigge50
På Teslas hemsida står det att standard är 144 mm och om du har luftfjädringen så kan du höja och sänka mellan 120-163 mm. Hur detta är jämfört med andra bilar vet jag tyvärr inte.

Frigång

Postat: 15 apr 2015 21:20
av tib
Enligt denna artikel (från 2012):
http://www.expressen.se/motor/volkswage ... olvo-xc70/

V70 151mm
Passat 135mm

/tib



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Frigång

Postat: 15 apr 2015 21:29
av MSO
144mm
Ah, tack. Lagom blind uppenbarligen.

Kollade lite på andra modeller.

V70 151mm
VW Golf 140mm
VW Passat 145mm

144mm går med andra ord in som ganska normalt. Inte sportbilslågt direkt. Luftfjädringen må vara bra ändå möjligen....

Edit: tib hann före. (Och de har tydligen höjt Passaten... (jag kollade på den nya versionen))

Re: Frigång

Postat: 16 apr 2015 07:11
av thebishop
Men är det inte egentligen markfrigång i förhållande till hjulbas som är intressant i många fall för att undvika skrap (och möjligen hur långt slag det är i dämpare), eller är jag ute och cyklar?

Re: Frigång

Postat: 16 apr 2015 07:24
av Delta
MSO skrev:
Hur låg är egentligen en Model S med standardfjädring? Nån skillnad mellan AWD och RWD? P85 lägre kanske?
Hovrar på beställningsknappen, men kör en del på sämre vägar. Är luftfjädringen ett måste av rent frigångsskäl?

Kan någon jämföra frigången med någon annan kärra, typiskt en V70 eller Passat eller nåt sånt som är min referens i sammanhanget. Upplever man den som väldigt låg, eller är den som bilar är mest så att säga...
Bilen är som en stridsvagn undertill med 1/4" (6,35) mm aluplåt med titaniumplåtsförstärkning framtill. Små "grundkänningar" klaras bättre än någon annan bil. Skippa luften och 21" hjul. 8-)

Re: Frigång

Postat: 16 apr 2015 07:35
av Idesta
Har landställe i Hälsingland ute i skogen så grusvägar för att ta sig dit. Jag har luft och 19 fälgar och Teslan går bättre än mina äldre bilar på samma underlag men jag har ju inte provat Tesla's vanliga fjädring på samma grusvägar. Även upp till Åre över påsk och vägen upp till Copperhill var långt ifrån perfekt, Teslan svalde den vägen utan bekymmer så jag är nöjd med mitt val så här långt.

Re: Frigång

Postat: 16 apr 2015 09:10
av pegs
Jag tror att Teslan har ett ganska långt axelavstånd. Det är värt att ha med i beräkningen.
Jag skrapar i undersidan om jag kör in i garaget i normal-läget. Har inte gjort det med någon annan bil tidigare.
(Har luftfjädringen, men det är något jag kommer att fundera ordentligt över till nästa bil.)

Re: Frigång

Postat: 16 apr 2015 09:22
av Elektrokungen
Jag har precis samma funderingar på om luftfjädringen är nödvändig pga vägarna till sommarstugan. Luftfjädring är helt klart ett system som har potential att krångla med tiden. Antar att det sitter luftkompressor, gummibälgar, nivågivare osv... :(

En fördel med luftfjädring mot standard är att nivån hålls konstant oavsett last. Om standardfjädringen är 144mm utan last kanske den är 130mm fullastad.

Re: Frigång

Postat: 16 apr 2015 12:43
av josve
Svaret är enkelt;
Om du tidigare klarat dig bra med standard fjädring på tidigare bilar kommer det funka utmärkt även med Teslan.

Har 7 km skogs/grusväg i varierande skick till sommarstugan och det har aldrig varit några problem. (Saknar alltså luftfjädring).

Re: Frigång

Postat: 16 apr 2015 17:59
av LarsL
Elektrokungen skrev:
Jag har precis samma funderingar på om luftfjädringen är nödvändig pga vägarna till sommarstugan. Luftfjädring är helt klart ett system som har potential att krångla med tiden. Antar att det sitter luftkompressor, gummibälgar, nivågivare osv... :(

En fördel med luftfjädring mot standard är att nivån hålls konstant oavsett last. Om standardfjädringen är 144mm utan last kanske den är 130mm fullastad.
Farsans förra E-klass hade gått bort emot 50 000mil och i princip allt var slut när han till slut gav upp den. Den bilen hade luftfjädring som alltid funkat perfekt. Samtidigt fick jag byta fjädrar och stötdämpare på min C-klass när den passerat 15000. Tror det där med havererade luftfjädringar kommer från bilar med överlag dålig kvalitet... typ C :?

Jag hade valt luftfjädring, dels komfort och dels för den lilla extra markfrigången. Man ska inte gå och bli små snål, å andra sidan hade jag nog skippat ultraljudet (sjukt ointresserad av stereo i bil nu mera).

Re: Frigång

Postat: 18 apr 2015 02:45
av Jorma
vigge50 skrev:
På Teslas hemsida står det att standard är 144 mm och om du har luftfjädringen så kan du höja och sänka mellan 120-163 mm. Hur detta är jämfört med andra bilar vet jag tyvärr inte.
Låter ungefär samma som min S-klass Merca. Det kan ju vara så att det är Mercedes luftfjädring som Tesla använder, precis som
spakarna runt ratten som är exakt samma som i min Merca.

Re: Frigång

Postat: 18 apr 2015 09:21
av LarsL
Jorma skrev:
vigge50 skrev:
På Teslas hemsida står det att standard är 144 mm och om du har luftfjädringen så kan du höja och sänka mellan 120-163 mm. Hur detta är jämfört med andra bilar vet jag tyvärr inte.
Låter ungefär samma som min S-klass Merca. Det kan ju vara så att det är Mercedes luftfjädring som Tesla använder, precis som
spakarna runt ratten som är exakt samma som i min Merca.
Skulle tro det, även om de är extremt känsliga med att erkänna sånt.

Re: Frigång

Postat: 18 apr 2015 10:22
av matbl
Skillnaden är dock att andra märken oftast använder luftfjädringen för att få en extremt mjuk gång och/eller ha mjukheten inställbar. Teslans är väl sportställd jämt och det som går att ändra är höjden. Eller?

Re: Frigång

Postat: 18 apr 2015 10:45
av hybris
Fast bilen är skitful på orginal 19". Den är större än en X5a och har hyfsat stora hjulhus. Ser skumt ut med för små fälgar. Luftfjädringen ger dessutom ett rejält komfortlyft som gör att 21" är helt ok jämfört med andra bilar. Och du kan sänka den så den ser snygg ut. Standardfjödringen med 19" är säkert ok om man skiter fullständigt i utseendet.

Såg att wrapzone hade en bild på Herr X vita foliering på Facebook. Givetvis kommder kommentarer om fälgarna. Även wrapzone själva kommenterade när jag var där och diskuterade folie till min bil hur malplacerade 19" ser ut på bilen. De tyckte för övrigt att de gråa 21" var bland de snyggaste orginalfälgar på en bil. Kan bara hålla med även om man drömmer om Vossen CV4 i 22"...

Om du skall maximera komfort och struntar i fälg just nu men vill ha möjligheterna i framtiden... Släng då på luftfjädringen, gå på 19" men helst de med turbindesign och nyttja dem som vinterfälg dagen du vill ha något roligare. Dunlop har några av de tystaste däcken men inget för P85D...

Bara mina åsikter. Smaken är alltid som baken...

Re: Frigång

Postat: 18 apr 2015 23:44
av taliz
Jorma skrev:
vigge50 skrev:
På Teslas hemsida står det att standard är 144 mm och om du har luftfjädringen så kan du höja och sänka mellan 120-163 mm. Hur detta är jämfört med andra bilar vet jag tyvärr inte.
Låter ungefär samma som min S-klass Merca. Det kan ju vara så att det är Mercedes luftfjädring som Tesla använder, precis som
spakarna runt ratten som är exakt samma som i min Merca.
Bosch har en historia av att leverera luftfjädring till Mercedes, och med tanke på att de dessutom är världens största underleverantör till bilindustrin, med dussintals märken som kunder, så vore det inte särskilt förvånande om också Tesla är en av dem.

Personligen så skulle jag nog förövrigt välja luftfjädringen. Med tanke på att bilen har ett så högt grundpris gör det tillägget inte mycket på totalpriset.
Sen kan jag tycka det är synd att man inte kan få ännu mindre fälgar än 19" och smalare däck. Hade gärna kört på 15" 175 om det gått. Tyst, bekvämt och energisnålt. :D

Re: Frigång

Postat: 19 apr 2015 08:42
av Sofie
taliz skrev:
Jorma skrev:
vigge50 skrev:
På Teslas hemsida står det att standard är 144 mm och om du har luftfjädringen så kan du höja och sänka mellan 120-163 mm. Hur detta är jämfört med andra bilar vet jag tyvärr inte.
Låter ungefär samma som min S-klass Merca. Det kan ju vara så att det är Mercedes luftfjädring som Tesla använder, precis som
spakarna runt ratten som är exakt samma som i min Merca.
Bosch har en historia av att leverera luftfjädring till Mercedes, och med tanke på att de dessutom är världens största underleverantör till bilindustrin, med dussintals märken som kunder, så vore det inte särskilt förvånande om också Tesla är en av dem.

Personligen så skulle jag nog förövrigt välja luftfjädringen. Med tanke på att bilen har ett så högt grundpris gör det tillägget inte mycket på totalpriset.
Sen kan jag tycka det är synd att man inte kan få ännu mindre fälgar än 19" och smalare däck. Hade gärna kört på 15" 175 om det gått. Tyst, bekvämt och energisnålt. :D
Jag håller med om däck och fälgar, men tror att luftftbälgarna kommer från Continental.

Re: Frigång

Postat: 19 apr 2015 09:58
av hybris
Jag vet inte om det är skillnad gällande dämpare etc på P85D och S85D. Dvs om P är mer + eller inte. Enligt ryktet var det så men inte sett fakta på det. Luftfjädringen lär garanterat vara same same mellan de två. Det som gör att bilen upplevs som mindre komfort handlar om 19-21" och vilka däck man slänger på. Redan vid 19" börjar de flesta bilar få en påtagligt minskad komfort. Tex var mina BMW X5 på 19" med sportfjädring stenhård och mycket mindre komfort än min nuvarande bil. Å andra sidan är ju en Lexus rejät tystare men det handlar mycket om dimension och däck. Kan tänka mig att en 70D med 18" och Dunlop skulle Få,tydligt ökad komfort. Jag tycker min bil är galet skön med tanke på 21" och Michelin Ps2 som låter mer... Bilens tyngd påverkar nog också vägljudet.

En annan fundering. Asfalten i Sverige är ju ren katastrof på vissa sträckor. Finns det någon fundering på vilka däck som är bäst rent komfortmässigt på våra vägar. På min X5a körde jag Nokkian och Continental men det vara samma hemska vägljud på vissa vägsträckor...

Tycker problemet är att en bil som ser ut som en Aston Martin och superbilsprestanda helt enkelt inte är ett komfortmonster. Köp en Lexus eller en Mercedes S om du fokusersr på det.

Kan dock tycka att Tesla faktiskt borde skapa en variant av 70D med mindre fälgar fast snygga tex i samma stil som 21", komfortinställd och med luftfjädring. Dock orolig för att den skulle se konstig ut med stora tomma hjulhus etc...

Re: Frigång

Postat: 19 apr 2015 10:28
av lator
Hjulhusen behöver inte se tomma ut bara för att man väljer mindre fälgar. Större (högre) däck fyller ut tomrummet samtidigt som komfortnivån höjs. Jag fick dock en fundering på att montera helt släta fälgsidor utanpå fälg och även en del av däcket för att åstadkomma minsta möjliga turbulens runt hjulet. Då kan man anpassa storleken efter den egna smaken. Ska försöka photoshoppa lite senare för att se om det går att stå ut med... Man skulle också kunna skapa luftintag i fälgsidorna som vid bromsning öppnas och släpper in kylluft till bromsarna. :ugeek:

Re: Frigång

Postat: 19 apr 2015 11:00
av danni
hybris skrev:
Tex var mina BMW X5 på 19" med sportfjädring stenhård och mycket mindre komfort än min nuvarande bil.
Det är inte så att den hade de runflat-däck som BMW hela tiden får så mycket kritik för, då? Nästan alla jag hört från säger att de förstör både komfort och ljudnivå.