Jerker skrev:Och dragvikt!
+1 på den!!!!!!!!!!!!
Moderator: Redaktion
Jerker skrev:Och dragvikt!
Ja tack.Jerker skrev:Och dragvikt!markuswesterberg skrev:Inte sett videon men enda anledningen att köpa en Y istället för 3 är ju utrymme. Men det är väldigt viktigt för många.Anonymous FTW skrev:Kanske varit uppe tidigare i tråden då det är en gammal video men här är i alla fall en snubbe som tycker bättre om sin egna Model 3 än den Model Y han får provköra.
https://insideevs.com/features/427781/v ... QFKAGwASA=
Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.anting1 skrev:Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Det hade varit trevligt med rails också.BrooklynS skrev:Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Åfan, har de börjat med en smartare dragkrokskösning? Den som finns i trean vinner inga priser.BrooklynS skrev:Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Ja, det vore extremt skönt om de kunde fixa en elektrisk och välfungerande dragkrokslösning. Och håller med alla om att jag missade några fler viktiga grejerslugger75 skrev:Åfan, har de börjat med en smartare dragkrokskösning? Den som finns i trean vinner inga priser.BrooklynS skrev:Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....mikebike skrev:Det hade varit trevligt med rails också.BrooklynS skrev:Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Samt att somliga saker fungerar bättre....
Och snyggare designmati skrev:Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....mikebike skrev:Det hade varit trevligt med rails också.BrooklynS skrev:Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Samt att somliga saker fungerar bättre....
Man får inte vara kräsen, det är ju bara optiskt, och vi har ju lärt oss att optiska fel inte spelar någon roll på en Tesla.Bjelke skrev:Och snyggare designmati skrev:Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....mikebike skrev:Det hade varit trevligt med rails också.BrooklynS skrev:Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Samt att somliga saker fungerar bättre....
Vad tror vi att Tesla ämnar att göra i denna fråga? Satsa på omkring 55 mil WLTP räckvidd och sänka priset eller satsa på 65+ mil WLTP räckvidd och behålla prisnivån?Svenssons skrev:Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.anting1 skrev:Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Eller bibehåller priset och levererar en bil som går 505 km WLTP vilket är det som idag står på beställningssidan?anting1 skrev:Vad tror vi att Tesla ämnar att göra i denna fråga? Satsa på omkring 55 mil WLTP räckvidd och sänka priset eller satsa på 65+ mil WLTP räckvidd och behålla prisnivån?Svenssons skrev:Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.anting1 skrev:Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Det behöver man väl iofs inte intala sig. Jämför förbrukning Model Y vs e-Tron osv i 120 km/h. Sen är förstås smaken delad som baken, rund klump vs kantig tegelsten...mati skrev:Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.
Det är klart att formen gynnar luftmotståndet. Det jag menar är att man har offrat en del av estetiken för luftmotståndets skull, vilken man t.ex. inte har gjort i fallet med Model S. Det går alltså bevisligen att bygga grymt snygga bilar som ändå är aerodynamiska och energieffektiva. Jag är ganska säker på att man hade kunnat göra MY snyggare utan att göra avkall på effektiviteten.Laban skrev:Det behöver man väl iofs inte intala sig. Jämför förbrukning Model Y vs e-Tron osv i 120 km/h. Sen är förstås smaken delad som baken, rund klump vs kantig tegelsten...mati skrev:Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.
Det klassiska smaken är som baken, då jag tycker att M3 och MY är mycket snyggare än MS.mati skrev:Det är klart att formen gynnar luftmotståndet. Det jag menar är att man har offrat en del av estetiken för luftmotståndets skull, vilken man t.ex. inte har gjort i fallet med Model S. Det går alltså bevisligen att bygga grymt snygga bilar som ändå är aerodynamiska och energieffektiva. Jag är ganska säker på att man hade kunnat göra MY snyggare utan att göra avkall på effektiviteten.
Sen har jag inte sagt att jag anser att e-tron är ett mästerverk när det kommer till design eller effektivitet. Jag kör e-tron eftersom den är praktisk, inte för att den är snygg. För det är den inte. Och jag hade gärna bytt ut dess kantiga front mot Model Y:s flodhästform om jag på det viset hade fått en lägre förbrukning. Men man kan ju inte ha allt.
Priset är inte bestämt. Tyvärr. Så priset som var när man beställde gäller inte. Det är bara en reservation man gjort. Så har jag förstått det. Bara för infoRagWal skrev:Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.
Så har det varit på övriga nya modeller som Tesla lanserat men inte Model Y. Där verkar det inte vara en reservation som man gör utan en beställning med ett pris. Tidigare modeller (Model 3, Model X och Model S) har inte haft pris vid reservation. För Model Y så trycker man på "Beställ nu" istället för "Reservera". Man fick för de tidigare bilarna ett reservationskontrakt men man får med Model Y och Cybertruck ett förbeställningskontrakt. Små skillnader kanske men är rätt säker på att priset vid förbeställning av Model Y kommer gälla men frågan är om man är intresserad av det? Gör man några ändringar i beställningen så lär priset uppdateras. Kommer Tesla med fler val för t.ex. dragkrok, lack och annat så kanske man vill uppdatera sin beställning.markuswesterberg skrev:Priset är inte bestämt. Tyvärr. Så priset som var när man beställde gäller inte. Det är bara en reservation man gjort. Så har jag förstått det. Bara för infoRagWal skrev:Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.
Model Y är en större bil än ID4 helt enkelt. Det är inte för inte som det finns 7-sits.micke_r skrev:Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.
ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Grymt bra!micke_r skrev:Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.
ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
micke_r skrev:Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.
ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Han säger "in the boot" men siffran kan mycket väl inkludera frunken.Kubi skrev:micke_r skrev:Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.
ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Rätta mig gärna om jag har fel. Men dom sa väl "including frunk"?
Haha, jag har också letat efter den siffran de senaste dagarna efter att ha sett bagaget i ID4. Men för MY anges bagaget bara med sätena nedfallna, vilket är tämligen ointressant.micke_r skrev:Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.