Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Och dragvikt! ;)

+1 på den!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
markuswesterberg skrev:
Anonymous FTW skrev:
Kanske varit uppe tidigare i tråden då det är en gammal video men här är i alla fall en snubbe som tycker bättre om sin egna Model 3 än den Model Y han får provköra.

https://insideevs.com/features/427781/v ... QFKAGwASA=
Inte sett videon men enda anledningen att köpa en Y istället för 3 är ju utrymme. Men det är väldigt viktigt för många.
Och dragvikt! ;)
Ja tack. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av BrooklynS »

Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Tesla Y LR -22 EAP
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

anting1 skrev:
Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av slugger75 »

BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Åfan, har de börjat med en smartare dragkrokskösning? Den som finns i trean vinner inga priser.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av markuswesterberg »

slugger75 skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Åfan, har de börjat med en smartare dragkrokskösning? Den som finns i trean vinner inga priser.
Ja, det vore extremt skönt om de kunde fixa en elektrisk och välfungerande dragkrokslösning. Och håller med alla om att jag missade några fler viktiga grejer :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....
Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....
Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....
Och snyggare design :lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Dragvikt, markfrigång, baklucka. Det enda som är dåligt med model 3 är åtgärdat i Y.
Det hade varit trevligt med rails också.

Samt att somliga saker fungerar bättre....
Och HUD, regnsensor, bra strålkastare, bakåtriktad radar, spolning för kameror och strålkastare, farthållare utan spökinbromsningar, karmar runt dörrarna....
Och snyggare design :lol: :lol: :lol:
Man får inte vara kräsen, det är ju bara optiskt, och vi har ju lärt oss att optiska fel inte spelar någon roll på en Tesla. ;)
Men visst hade den kunnat vara snyggare. Typ inte bara en stor rund klump. Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av lav1 »

Svenssons skrev:
anting1 skrev:
Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.
Vad tror vi att Tesla ämnar att göra i denna fråga? Satsa på omkring 55 mil WLTP räckvidd och sänka priset eller satsa på 65+ mil WLTP räckvidd och behålla prisnivån?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

anting1 skrev:
Svenssons skrev:
anting1 skrev:
Borde inte räckvidden då förbättras gentemot det som står angett idag, som känns baserat på de nuvarande batterierna?
Känns också som den allmänna uppfattningen här är att priset kommer gå ner när produktionen drar igång, om jag förstått det rätt?
Beror på kapaciteten som sätts i bilarna. Cellernas form bestämmer ju inte total installerad kapacitet.
Vad tror vi att Tesla ämnar att göra i denna fråga? Satsa på omkring 55 mil WLTP räckvidd och sänka priset eller satsa på 65+ mil WLTP räckvidd och behålla prisnivån?
Eller bibehåller priset och levererar en bil som går 505 km WLTP vilket är det som idag står på beställningssidan?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.
Det behöver man väl iofs inte intala sig. Jämför förbrukning Model Y vs e-Tron osv i 120 km/h. Sen är förstås smaken delad som baken, rund klump vs kantig tegelsten...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Man får väl intala sig att det är bra för aerodynamiken eller nåt.
Det behöver man väl iofs inte intala sig. Jämför förbrukning Model Y vs e-Tron osv i 120 km/h. Sen är förstås smaken delad som baken, rund klump vs kantig tegelsten...
Det är klart att formen gynnar luftmotståndet. Det jag menar är att man har offrat en del av estetiken för luftmotståndets skull, vilken man t.ex. inte har gjort i fallet med Model S. Det går alltså bevisligen att bygga grymt snygga bilar som ändå är aerodynamiska och energieffektiva. Jag är ganska säker på att man hade kunnat göra MY snyggare utan att göra avkall på effektiviteten.
Sen har jag inte sagt att jag anser att e-tron är ett mästerverk när det kommer till design eller effektivitet. Jag kör e-tron eftersom den är praktisk, inte för att den är snygg. För det är den inte. Och jag hade gärna bytt ut dess kantiga front mot Model Y:s flodhästform om jag på det viset hade fått en lägre förbrukning. Men man kan ju inte ha allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Det är klart att formen gynnar luftmotståndet. Det jag menar är att man har offrat en del av estetiken för luftmotståndets skull, vilken man t.ex. inte har gjort i fallet med Model S. Det går alltså bevisligen att bygga grymt snygga bilar som ändå är aerodynamiska och energieffektiva. Jag är ganska säker på att man hade kunnat göra MY snyggare utan att göra avkall på effektiviteten.
Sen har jag inte sagt att jag anser att e-tron är ett mästerverk när det kommer till design eller effektivitet. Jag kör e-tron eftersom den är praktisk, inte för att den är snygg. För det är den inte. Och jag hade gärna bytt ut dess kantiga front mot Model Y:s flodhästform om jag på det viset hade fått en lägre förbrukning. Men man kan ju inte ha allt.
Det klassiska smaken är som baken, då jag tycker att M3 och MY är mycket snyggare än MS. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av RagWal »

Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av markuswesterberg »

RagWal skrev:
Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.
Priset är inte bestämt. Tyvärr. Så priset som var när man beställde gäller inte. Det är bara en reservation man gjort. Så har jag förstått det. Bara för info :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Svenssons »

markuswesterberg skrev:
RagWal skrev:
Ser att konfiguratorn för MY ändrats sen senast jag tittade. Nu prissatt dragkrok (14000SEK).
Hoppas dock fortsatt att den går att eftermontera pga mitt reservations/beställningspris FWIW.
Får se när vi kommer närmare leverans.
Priset är inte bestämt. Tyvärr. Så priset som var när man beställde gäller inte. Det är bara en reservation man gjort. Så har jag förstått det. Bara för info :)
Så har det varit på övriga nya modeller som Tesla lanserat men inte Model Y. Där verkar det inte vara en reservation som man gör utan en beställning med ett pris. Tidigare modeller (Model 3, Model X och Model S) har inte haft pris vid reservation. För Model Y så trycker man på "Beställ nu" istället för "Reservera". Man fick för de tidigare bilarna ett reservationskontrakt men man får med Model Y och Cybertruck ett förbeställningskontrakt. Små skillnader kanske men är rätt säker på att priset vid förbeställning av Model Y kommer gälla men frågan är om man är intresserad av det? Gör man några ändringar i beställningen så lär priset uppdateras. Kommer Tesla med fler val för t.ex. dragkrok, lack och annat så kanske man vill uppdatera sin beställning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av RagWal »

Sen har vi ju detta som många med tidig beställning/reservation hoppas kommer att stämma viewtopic.php?f=53&t=20961&p=425641&hil ... ra#p425641
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild
Model Y är en större bil än ID4 helt enkelt. Det är inte för inte som det finns 7-sits.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild
Grymt bra!
Inte många som slår Tesla MY I bagageutrymme!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Kubi »

micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild

Rätta mig gärna om jag har fel. Men dom sa väl "including frunk"?
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

Kubi skrev:
micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.

ID4 har 543 liter och model Y 702 liter. Maffigt! Jag gissar att det inkluderar utrymmena under golvet i lastutrymmet? Det låter mycket hur som helst.
Bild

Rätta mig gärna om jag har fel. Men dom sa väl "including frunk"?
Han säger "in the boot" men siffran kan mycket väl inkludera frunken.

Skaplig dragvikt också 1700 kg enligt dem, 1600 kg på teslas svenska sida.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mati »

micke_r skrev:
Jag har tidigare inte lyckats hitta någon siffra på storleken för bagaget med stolar uppfällda men plötsligt bara står det där i fully charged test av ID4.
Haha, jag har också letat efter den siffran de senaste dagarna efter att ha sett bagaget i ID4. Men för MY anges bagaget bara med sätena nedfallna, vilket är tämligen ointressant.
702 liter låter extremt stort, det måste fortfarande inkludera mer än det "klassiska" bagageutrymmet.
Hursomhelst så är det betydligt mer än ID4 som jag inte tyckte var sådär överdrivet stort. Q4 e-tron får ännu mindre bagage.
Det är rätt intressant. De skryter nåt så in i bänken med att det blir generöst med plats i kupén, ID3 skulle vara som en Passat, Q4 ska bli som en Q7 osv. Men bagageutrymmet blir futtigt som i en gammal Polo, typ. Varför kan man inte offra någon decimeter från den väl tilltagna kupén till förmån för ett lite större bagageutrymme?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar