Sida 59 av 68

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 23 jan 2022 22:07
av R2_m3
Den ökade dragvikten verkar ju bero på nya bromsar
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... -and-more/

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 23 jan 2022 22:33
av Nicke Nyfiken
R2_m3 skrev:
Den ökade dragvikten verkar ju bero på nya bromsar
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... -and-more/
Det finns inte ett ord om ökad dragvikt i artikeln du länkar till. Fel länk eller?

De nya kinesiska bakbromsarna verkar vara en del i den ökade lastvikten/totalvikten.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 23 jan 2022 23:13
av jonasl
Och enligt den länken så gäller ökningen bilar från Giga Shanghai. Hoppas hoppas!

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 07:32
av R2_m3
Nicke Nyfiken skrev:
R2_m3 skrev:
Den ökade dragvikten verkar ju bero på nya bromsar
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... -and-more/
Det finns inte ett ord om ökad dragvikt i artikeln du länkar till. Fel länk eller?

De nya kinesiska bakbromsarna verkar vara en del i den ökade lastvikten/totalvikten.
Ja menade lastvikt/totalvikt, vet inte varför jag skrev dragvikt ... :)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 09:45
av t0R
R2_m3 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
R2_m3 skrev:
Den ökade dragvikten verkar ju bero på nya bromsar
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... -and-more/
Det finns inte ett ord om ökad dragvikt i artikeln du länkar till. Fel länk eller?

De nya kinesiska bakbromsarna verkar vara en del i den ökade lastvikten/totalvikten.
Ja menade lastvikt/totalvikt, vet inte varför jag skrev dragvikt ... :)

"UPDATE: Jan 23 10:00am PST: Thanks to the help of one of our readers, Dag Herbjørnsrud, the reason for the discrepancy between the German and Norwegian figures is that Norway calculates payload capacity without a driver, which they put at 75kgs (165lbs). Add that in and the increase in payload capacity is essentially the same – 247kg vs 250kg.

We will have to wait until we hear official confirmation from Tesla."

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 11:27
av Nicke Nyfiken
R2_m3 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
R2_m3 skrev:
Den ökade dragvikten verkar ju bero på nya bromsar
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... -and-more/
Det finns inte ett ord om ökad dragvikt i artikeln du länkar till. Fel länk eller?

De nya kinesiska bakbromsarna verkar vara en del i den ökade lastvikten/totalvikten.
Ja menade lastvikt/totalvikt, vet inte varför jag skrev dragvikt ... :)
Aj då!
Jag som hoppades att dragvikten också hade gått upp.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 11:48
av tobiaslej
Finns det ngn bild på en Model Y i den kommande Mercury Silver?
Ej renderad utan en verklig.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 11:55
av Nicke Nyfiken
tobiaslej skrev:
Finns det ngn bild på en Model Y i den kommande Mercury Silver?
Ej renderad utan en verklig.
Tror inte vi sett några bilder alls på bilar med de nya nyanserna.
Jag väntar också på silver.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 13:59
av Zalman3
Tesla bekräftar leverans av Model Y från Grünheide i mars.

I ett internt mejl har Tesla bekräftat sin plan att påbörja leveranser av Model Y Performance från Grünheide i mars. Tidigare hade en ändring i konfiguratorn bara indikerat det.

I posten till anställda i Tyskland, som publicerades i det tyska "Tesla Drivers and Friends"-forumet (TFF), nämns mars som förväntad leveransstart för Model Y Performance från tyska Gigafactory. "Modelprestandan från Berlin kan nu också beställas och kommer troligen att nå oss från mars", står det.

Observatörer hade redan misstänkt det, sedan en ändring gjordes i konfiguratorn i januari. Ett leveransdatum för svartvit Model Y Performance har nu tillkännagivits i mars, för de övriga finishen i maj – tidigare sas prestandaversionen bara vara "tidigt 2022". En specifik leverans i mars kunde ha inneburit en import av prestandamodeller från Kina, men posten bekräftar den troliga produktionen i Tyskland.

Konfiguratoruppdateringen gjorde även några andra ändringar för 2022 års modell, inklusive långdistansmodellen (i Tyskland: "maximal range"), som fortsätter att komma från Kina. Tack vare ett nytt batteri ökar WLTP-räckvidden för Model Y LR från 507 till 533 kilometer. Tesla har dock bara homologerat versionen med de mindre aerodynamiska 20-tumsfälgarna enligt WLTP. Med 19-tumsmodellerna har Model Y en "beräknad" räckvidd på 565 kilometer – men detta är inget officiellt WLTP-värde, varför konfiguratorn nämner 537 kilometer med stora bokstäver. Model Y Performance specificeras med det nya batteriet med upp till 514 kilometer, tidigare nämndes 480 kilometer i konfiguratorn.

Den längre räckvidden tack vare "en förbättrad energitäthet för batteriet" bekräftas också i Tesla Mail. Cellerna kommer troligen fortfarande från LGES, men det nya batteriet benämns internt som "5L", föregångaren hette "5C". Den användbara batterikapaciteten uppges öka från cirka 77 till 79 kWh.

Ur teknisk synvinkel inkluderar andra förändringar för 2022 års modell ett 15-volts litiumjonbatteri, som ersätter det tidigare 12-voltsbatteriet. Dessutom, enligt Tesla Mail, är en "snabbare processor för förbättrad drift" installerad. Detta borde vara AMD Ryzen känd från Model S Referesh istället för en Intel-processor. Eftersom vissa Model Y Performance redan levererades med denna processor i Kina, var detta steg förväntat.

Intressant för de åkande och föraren: I Model Y installeras nu även tvåglasfönster på bakdörrarna för att förbättra akustiken. Den numera standardpakethyllan ska också bidra till detta, för att ljudisolera från stammen. Det finns också ett förbättrat musiksystem och uppvärmda torkarblad.

Alla de nämnda ändringarna, från batteriet till vindrutetorkarna, gäller nu även för Model 3, räckvidden ökar till upp till 626 kilometer ”uppskattad” räckvidd med 18-tumsfälgarna och 602 kilometer enligt WLTP med 19-tummaren fälgar. Ett undantag: Model 3 har fortfarande bara tvåglasfönster i framdörrarna.

Giga Texas kommer också att lanseras i mars – men med 4680 celler
Inte bara i Grünheide är leveransstart under första kvartalet. "Electrek" säger sig ha lärt sig från insiderkällor att Tesla planerar att leverera den första Model Y från den nya fabriken i Texas före slutet av första kvartalet, det vill säga i mars. Det är oklart om konventionella batteripaket med 2170 celler eller strukturella batteripaket med 4680 celler kommer att installeras här, som initialt i Grünheide. Det senare anses troligt. Det kan komma en bekräftelse på detta på torsdagskvällen när Tesla presenterar sina affärssiffror för 2021.

Eftersom både Model Y-produktionen i Texas och produktionen av 4680-cellerna ligger några månader efter schemat är en annan rapport från de senaste veckorna mindre överraskande: Enligt uppgifter från Reuters skjuter Tesla upp produktionsstarten för Cybertrucken till kl. slutet av första kvartalet 2023. Orsaken är inte bara de knappa 4680-batterierna. Tesla vill revidera Cybertrucken igen med tanke på den hårdnande konkurrensen inom segmentet elektriska pickuper.

https://www.electrive.net/2022/01/24/te ... -im-maerz/

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 22:58
av Maw
Rykande färsk genomgång från Autogefùhl av senaste versionen av MY



Han verkar övergripande positiv men gillar inte avsaknaden av förardisplay och HUD och klagar även på chassisättningen. Han tycker även att AP ger för många false positives för att vara användbart, är det han som är ovanligt känslig eller är det en vanlig slutsats?

Mycket beröm för byggkvalitet, utrymmen, prestanda, features och energieffektivitet med mera.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 24 jan 2022 23:04
av big-olle
Maw skrev:
Rykande färsk genomgång från Autogefùhl av senaste versionen av MY



Han verkar övergripande positiv men gillar inte avsaknaden av förardisplay och HUD och klagar även på chassisättningen. Han tycker även att AP ger för många false positives för att vara användbart, är det han som är ovanligt känslig eller är det en vanlig slutsats?

Mycket beröm för byggkvalitet, utrymmen, prestanda, features och energieffektivitet med mera.
Jag skulle nog säga att dessa punkter+ torkarautomatik och helljusautomatik är de enda plumparna i model Y:s protokoll.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 26 jan 2022 07:25
av eDrive

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 26 jan 2022 22:17
av Jjkalla
Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 26 jan 2022 22:24
av vigge50
Jjkalla skrev:
Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.
Det har väll ändå Tesla varit tydliga med ett tag att det endast skulle vara 2170 i Berlin till en början med?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 26 jan 2022 22:25
av Jjkalla
vigge50 skrev:
Jjkalla skrev:
Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.
Det har väll ändå Tesla varit tydliga med ett tag att det endast skulle vara 2170 i Berlin till en början med?
Ja

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 27 jan 2022 09:11
av tesla newbie
Maw skrev:

Han verkar övergripande positiv men gillar inte avsaknaden av förardisplay och HUD och klagar även på chassisättningen. Han tycker även att AP ger för många false positives för att vara användbart, är det han som är ovanligt känslig eller är det en vanlig slutsats?

Mycket beröm för byggkvalitet, utrymmen, prestanda, features och energieffektivitet med mera.
Undrar om jag är extremt okänslig när det gäller fjädringskomfort, men jag har haft min Model Y sedan slutet på september 2021 och har kört på alla möjliga vägar sedan dess. Visst är den hård i fjädringen, men att kalla den "rubbish" tycker jag är mycket märkligt. Tycker det är ännu märkligare att han tycker Mustang Mach-E är bättre för det håller jag inte alls med om. Tyckte Mach-E kändes riktigt studsig på vägen. Dock är Mach-E tystare från hjulupphängningen vilket kanske kan bidra till att den upplevs komfortablare. Tror ärligt talat inte försäljningen av Model Y kommer påverkas av fjädringskomforten. Den har ju funnits i USA i snart 2 år och säljer fortfarande bra trots att Tesla inte gjort någonting åt fjädringen.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 27 jan 2022 09:15
av jonasl
Amerikanerna torde dessutom vara ännu kinkigare med tanke på hur mjuk chassisättningen är i många bilar där. Kan inte minnas att jag läst några synpunkter alls på det innan bilarna kom till Europa men det kan vara mitt minne som är selektivt.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 27 jan 2022 09:21
av tesla newbie
jonasl skrev:
Amerikanerna torde dessutom vara ännu kinkigare med tanke på hur mjuk chassisättningen är i många bilar där. Kan inte minnas att jag läst några synpunkter alls på det innan bilarna kom till Europa men det kan vara mitt minne som är selektivt.
Jo de har klagat även i USA och många har till och med uppdaterat fjädringen med coilovers. Därför ville jag absolut provköra Model Y innan beställning eftersom jag var orolig att jag skulle tycka den var för hård. Men jag blev positivt överraskad faktiskt. Kanske helt enkelt är så att jag sitter mycket bra i Model Y, vilket gör att jag inte lider så mycket av fjädringskomforten. Stolarna i Mustang mach-E kom jag inte alls överens med.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 jan 2022 11:02
av Julmusk
Tänkte beställa MY performance men nu flyttades uppskattad leveranstid från mars till juli om man väljer vit inredning :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 jan 2022 11:26
av tslaqqq
Jjkalla skrev:
vigge50 skrev:
Jjkalla skrev:
Då är det alltså bekräftat att 2170 i model Y från Berlin.

4680 endast i Texas till en början, kanske början 2023.
Det har väll ändå Tesla varit tydliga med ett tag att det endast skulle vara 2170 i Berlin till en början med?
Ja
Nej det har bara ryktats, Tesla själva har inte sagt någonting om det förrens nu då Elon nämnde det i earnings callet häromdagen.
Men återigen, 4680 kommer med största sannolikhet inte ge någon extrem räckviddsfördel i MY utan det ger istället Tesla en möjlighet att spotta ut fler bilar med färre batterier till samma räckvidd, har satsat mina slantar på att så blir fallet och inte det omvända, återstår o se men ur ekonomisk vinning är det självklart att dom kommer göra så!

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 jan 2022 11:53
av il_concorde
Julmusk skrev:
Tänkte beställa MY performance men nu flyttades uppskattad leveranstid från mars till juli om man väljer vit inredning :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Oj!!! Jag har precis bytt min beställning på LR mot en P och velade länge mellan vit och svart interiör men valde tillslut svart!
Hoppas att leveransen med svart inredning står sig till mars! Kan fan inte vänta till Juli!!

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 jan 2022 11:55
av SomTam
il_concorde skrev:
Julmusk skrev:
Tänkte beställa MY performance men nu flyttades uppskattad leveranstid från mars till juli om man väljer vit inredning :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Oj!!! Jag har precis bytt min beställning på LR mot en P och velade länge mellan vit och svart interiör men valde tillslut svart!
Hoppas att leveransen med svart inredning står sig till mars! Kan fan inte vänta till Juli!!
Samma här.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 jan 2022 19:03
av bjelkeman
Berlinbyggd Model Y sedd i Uddevalla.

https://www.reddit.com/gallery/sfgzt8

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 jan 2022 20:25
av Bjelke
Det kommer närmare och närmare :)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 29 jan 2022 22:06
av Nect
Kanske sen på bollen… såg precis Autogefühl senaste test av Model Y modell 2022 där Tomas mer eller mindre sågade fjädringen och sa att det var den sämsta han någonsin upplevt!. På finare/bättre vägar är den OK (då den inte används så mycket). Men annars bedrövlig. Är det verkligen så illa? Men det känns som Tomas är seriös och lär knappast komma med ett sådant uttalande om det inte stämmer?