Sida 1 av 1

Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som hänt

Postat: 27 nov 2018 22:12
av Jeppe_E
Jag är ganska ny på forumet, men har läst i några månader innan jag blev medlem. Anledningen är enkel. Min nästa bil blir en elbil. Ja alltså en BEV. För mig är det definitionen av en elbil, även om många tillverkare hävdar att det finns många olika typer.

Men, jag försöker se detta med rimliga ögon och kan därför ibland uppfattas som negativt inställd. Men jag tänkte faktiskt ge er en liten jämförelse med kameror (eftersom jag tidigare jobbat som fotograf/skribent)

1990 - Alla plåtade med analoga kameror, då precis som nu så var det funktionerna som skiljde kamerorna åt. Digitalt var sjukt dyrt och fanns bara i ett fåtal exemplar.

1995 - De flesta plåtade fortfarande med analogt. De digitala kamerorna hade långsamt börjat dyka upp hos dagspressen. De var dyra (väldigt dyra) och var väldigt begränsade i både kvalite och funktion.

2000 - I princip alla amatörfotografer och frilansare körde fortfarande analogt. Dagspressen hade nu kameror som nästan motsvarade den analoga kamerans motsvarighet. Men fortfarande väldigt dyra (100.000 kr) Canon släppte sin första digitala systemkamera på 3,1 MP. Den fick inte fäste pga högt pris och låg upplösning.

2001 - Canon släpper sin D60. Dubbelt så många pixlar till samma pris som D30. Entusiasterna börjar köpa in sig på den digitala tekniken, men den stora massan kör analogt

2002 - Canon släpper sin 10D. Här släppte jag in den digitala tekniken och pungade ut med 25000kr för kamerahuset. 3 st minneskort på 256 MB (ja...) rymde 40 bilder och kostade 900kr stycket

2004 - Canon släpper proffs/yrkeskameran Eos 1D Mk 2. En riktig stridsvagn och jag kastade iväg 42000kr för att få en kamera med... tadaaa 8,2 MP

2005 - Någonstans här i tidslinjen så är det betydligt fler som använder digitala kameror än analoga

2007 - Nikon hade tappat en hel del försäljning, eftersom de inte riktigt hann med omställningen till digitalt. I princip alla modeller som de presenterade var i princip en generation bakom Canon. Gamla kända märken som minolta och Olympus hade det svårt och blev uppköpta eller fick fokusera på kompaktkameror.
Men 2007 kom Nikon med sin D3, efter att Canon tagit lite för lång tid på sig att uppdatera sina modeller så gick nu kronan till Nikon igen. Gissa vad 12 MP kostade mig nu? 45000kr. Men jag var bland de första i Sverige som fick kameran. Nu är det väldigt få entusiaster som kör analogt. Analoga systemkameror köps/säljs inte längre.

2010 - La jag ner min fotoverksamhet då det var allt för slitsamt och osäkert rent inkomstmässigt. Men under de sista tre åren så kunde man köpa ännu bättre och billigare kameror.

2013/2014 - kompaktkamerorna börjar känna av smartphoneintåget. Försäljningen minskar drastiskt

2017 - Vem köper en kompaktkamera?

2018 - min senaste iphone har två objektiv, massor med funktioner och har 12 MP. Bilderna räcker gott till A4, även om det förstås är skillnad mot min Nikon D3s 12 MP.


För mig så är elbilen på 2001 just nu, men snart så kommer vi att se en skenande utveckling. Kanske inte lika drastisk som ovan. Men kanske inte helt fel ute med att om 6-7 år så är det väldigt få (om några) rena fossilbilar som säljs. Den stora parantesen är dessa laddhybrider som kommer att putta den riktiga elbilen framåt några år i tidsaxeln. ”Ja, jag kör miljöbil” :?

Tankar/funderingar?

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 27 nov 2018 22:25
av TeslaTissel
Gillas!

Men jag undrar vad - du egentligen menar med 2001?

Jag var med i den där omvälvningen också med kameror.
Den här gången sker det på ett annat sätt nu är det inte bara teknikutvecklingen som ligger i människors tankar.
det är vår framtid och för första gången - kanske äntligen går det upp för folk hur liten planet vi bor på, hur känslig vår tillvaro är.
- Uta att ta till religiösa övertoner så ser jag väldigt positivt på utvecklingen just nu,

Finns massor att skriva.

- Vi har samma mål och då kommer omställningen till elfordon gå både snabbt och långsamt.
För en del kanske det gör ont. Tidspannet du nämner stämmer nog ganska bra? Sex sju år.

Men om det inte sker nu så...

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 27 nov 2018 22:25
av robpow

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 27 nov 2018 22:28
av TeslaTissel


Haha! De skulle lagt till ytterligare en bild!

”Spot the TESLA”!

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 27 nov 2018 22:28
av Mysman
Med bilar går det långsammare än nödvändigt. Alltför stor industri och mycket pengar inblandat.
Du får nog dubbla prognosen och om 12-13 år runt 2030 är det ingen som köper dino's längre.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 27 nov 2018 22:50
av Jeppe_E
Mysman skrev:
Med bilar går det långsammare än nödvändigt. Alltför stor industri och mycket pengar inblandat.
Du får nog dubbla prognosen och om 12-13 år runt 2030 är det ingen som köper dino's längre.
Precis, det var liksom det som var min slutsats. Om 6-7 år så köper vi fortfarande hybrider, det kommer att dröja 10-12 år innan den parantesen är utraderad. Kameraindustrin hade ingen sådan parantes (jo, det hade den, men den blev fantastiskt kortlivad)

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 27 nov 2018 22:55
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Gillas!

Men jag undrar vad - du egentligen menar med 2001?
.
Att Elbilar (BEV) befinner sig vid 2001 på digitalkamerans tidsaxel. Det är 1,1% elbilar som säljs, till entusiaster :)

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 27 nov 2018 23:34
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Gillas!

Men jag undrar vad - du egentligen menar med 2001?
.
Att Elbilar (BEV) befinner sig vid 2001 på digitalkamerans tidsaxel. Det är 1,1% elbilar som säljs, till entusiaster :)
Aha! Då förstår jag.

Glömde totalt välkomna dig till detta forum - som du märker går det undan här!

:D :lol:

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 06:09
av LarsL
Jeppe_E skrev:
Mysman skrev:
Med bilar går det långsammare än nödvändigt. Alltför stor industri och mycket pengar inblandat.
Du får nog dubbla prognosen och om 12-13 år runt 2030 är det ingen som köper dino's längre.
Precis, det var liksom det som var min slutsats. Om 6-7 år så köper vi fortfarande hybrider, det kommer att dröja 10-12 år innan den parantesen är utraderad. Kameraindustrin hade ingen sådan parantes (jo, det hade den, men den blev fantastiskt kortlivad)
Nja, man skulle ju kunna tolka den digitala kompaktkameran som ”hybriden” som helt har ersatts av mobilen, för min del har mobilen även ersatt systemkameran.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 09:11
av lobbin
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 09:48
av TeslaTissel
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 09:59
av _TonyV
TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
rena elbilar finns det två spår för: batteri och vätgas.
Sen några snedsprång med olika vätskor som verkar ha försvunnit innan det vart verklighet. (Quant?)

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 18:03
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
Jag var inte riktigt säker hur jag skulle skriva så att det framgick. Bilsäljarkåren i Sverige har ju beslutat att tydligen skall alla bilar så har något mer än ett 12v batteri kallas för elbilar.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 18:53
av LarsL
_TonyV skrev:
TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
rena elbilar finns det två spår för: batteri och vätgas.
Sen några snedsprång med olika vätskor som verkar ha försvunnit innan det vart verklighet. (Quant?)
Nej, till en elbil fyller man på el, precis som diesel för en dieselbil och bensin för bensinbil, en gasbil fylls med gas och en vätgasbil fylls med vätgas. Att kalla en vätgasbil för elbil är alltså totalt fel och bara ett sätt för vissa tillverkare att surfa på elbils-vågen.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 18:57
av Verdi
LarsL skrev:
_TonyV skrev:
TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
rena elbilar finns det två spår för: batteri och vätgas.
Sen några snedsprång med olika vätskor som verkar ha försvunnit innan det vart verklighet. (Quant?)
Nej, till en elbil fyller man på el, precis som diesel för en dieselbil och bensin för bensinbil, en gasbil fylls med gas och en vätgasbil fylls med vätgas. Att kalla en vätgasbil för elbil är alltså totalt fel och bara ett sätt för vissa tillverkare att surfa på elbils-vågen.
En vätgasbil kan ju vara lite vad som helst. Men om du menar en med bränslecell så har den ju faktiskt både batteri och elmotor.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 18:59
av _TonyV
Okej. Jag trodde att allmänna opinionen var. säger man elbil så syftar man till vad som driver bilen, el. Sen kan det vara en batteribil eller vätgasbil. Båda drivs av el. Men det är kanske bara jag då.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 19:01
av ovelundkvist
Jag tycker drivmedelsdefinitionen är tydligare, och stämmer bättre med traditionen. Vi säger dieselbil, inte förbränningsmotorbil som drivs med diesel.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 19:02
av ovelundkvist
Även det blev ju lite otydligt... :D Jag menar att kalla bilar det som de ”tankas” med, el, vätgas, bensin, gas, diesel, bensin etc.

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 19:21
av LarsL
Fast det är ju så vi traditionellt benämnt bilar, alltså utifrån vad de har för ”bränsle”. Allt från Gengasbil till biogasbil.

Innan det hade vi iofs ångbilar, där då tekniken internet spelade roll. Men är inte ångbilar mer att jämställa med batteribil, och bränslecellbil (och ottobil?).

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 19:29
av 12man
Flera jag träffat tänker byta till en bil med vätgasmotor, Mina ansatser till förklaring viftades bort.

En av dem äger 3 v8 bilar, 2x USA + UK som han meckar själv

Finns stort info behov

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Postat: 28 nov 2018 19:34
av LarsL
Ja, förvånande nog finns det fortfarande ett gäng förvirrade själar som tror på vätgasbilar.