Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som hänt
Postat: 27 nov 2018 22:12
Jag är ganska ny på forumet, men har läst i några månader innan jag blev medlem. Anledningen är enkel. Min nästa bil blir en elbil. Ja alltså en BEV. För mig är det definitionen av en elbil, även om många tillverkare hävdar att det finns många olika typer.
Men, jag försöker se detta med rimliga ögon och kan därför ibland uppfattas som negativt inställd. Men jag tänkte faktiskt ge er en liten jämförelse med kameror (eftersom jag tidigare jobbat som fotograf/skribent)
1990 - Alla plåtade med analoga kameror, då precis som nu så var det funktionerna som skiljde kamerorna åt. Digitalt var sjukt dyrt och fanns bara i ett fåtal exemplar.
1995 - De flesta plåtade fortfarande med analogt. De digitala kamerorna hade långsamt börjat dyka upp hos dagspressen. De var dyra (väldigt dyra) och var väldigt begränsade i både kvalite och funktion.
2000 - I princip alla amatörfotografer och frilansare körde fortfarande analogt. Dagspressen hade nu kameror som nästan motsvarade den analoga kamerans motsvarighet. Men fortfarande väldigt dyra (100.000 kr) Canon släppte sin första digitala systemkamera på 3,1 MP. Den fick inte fäste pga högt pris och låg upplösning.
2001 - Canon släpper sin D60. Dubbelt så många pixlar till samma pris som D30. Entusiasterna börjar köpa in sig på den digitala tekniken, men den stora massan kör analogt
2002 - Canon släpper sin 10D. Här släppte jag in den digitala tekniken och pungade ut med 25000kr för kamerahuset. 3 st minneskort på 256 MB (ja...) rymde 40 bilder och kostade 900kr stycket
2004 - Canon släpper proffs/yrkeskameran Eos 1D Mk 2. En riktig stridsvagn och jag kastade iväg 42000kr för att få en kamera med... tadaaa 8,2 MP
2005 - Någonstans här i tidslinjen så är det betydligt fler som använder digitala kameror än analoga
2007 - Nikon hade tappat en hel del försäljning, eftersom de inte riktigt hann med omställningen till digitalt. I princip alla modeller som de presenterade var i princip en generation bakom Canon. Gamla kända märken som minolta och Olympus hade det svårt och blev uppköpta eller fick fokusera på kompaktkameror.
Men 2007 kom Nikon med sin D3, efter att Canon tagit lite för lång tid på sig att uppdatera sina modeller så gick nu kronan till Nikon igen. Gissa vad 12 MP kostade mig nu? 45000kr. Men jag var bland de första i Sverige som fick kameran. Nu är det väldigt få entusiaster som kör analogt. Analoga systemkameror köps/säljs inte längre.
2010 - La jag ner min fotoverksamhet då det var allt för slitsamt och osäkert rent inkomstmässigt. Men under de sista tre åren så kunde man köpa ännu bättre och billigare kameror.
2013/2014 - kompaktkamerorna börjar känna av smartphoneintåget. Försäljningen minskar drastiskt
2017 - Vem köper en kompaktkamera?
2018 - min senaste iphone har två objektiv, massor med funktioner och har 12 MP. Bilderna räcker gott till A4, även om det förstås är skillnad mot min Nikon D3s 12 MP.
För mig så är elbilen på 2001 just nu, men snart så kommer vi att se en skenande utveckling. Kanske inte lika drastisk som ovan. Men kanske inte helt fel ute med att om 6-7 år så är det väldigt få (om några) rena fossilbilar som säljs. Den stora parantesen är dessa laddhybrider som kommer att putta den riktiga elbilen framåt några år i tidsaxeln. ”Ja, jag kör miljöbil”
Tankar/funderingar?
Men, jag försöker se detta med rimliga ögon och kan därför ibland uppfattas som negativt inställd. Men jag tänkte faktiskt ge er en liten jämförelse med kameror (eftersom jag tidigare jobbat som fotograf/skribent)
1990 - Alla plåtade med analoga kameror, då precis som nu så var det funktionerna som skiljde kamerorna åt. Digitalt var sjukt dyrt och fanns bara i ett fåtal exemplar.
1995 - De flesta plåtade fortfarande med analogt. De digitala kamerorna hade långsamt börjat dyka upp hos dagspressen. De var dyra (väldigt dyra) och var väldigt begränsade i både kvalite och funktion.
2000 - I princip alla amatörfotografer och frilansare körde fortfarande analogt. Dagspressen hade nu kameror som nästan motsvarade den analoga kamerans motsvarighet. Men fortfarande väldigt dyra (100.000 kr) Canon släppte sin första digitala systemkamera på 3,1 MP. Den fick inte fäste pga högt pris och låg upplösning.
2001 - Canon släpper sin D60. Dubbelt så många pixlar till samma pris som D30. Entusiasterna börjar köpa in sig på den digitala tekniken, men den stora massan kör analogt
2002 - Canon släpper sin 10D. Här släppte jag in den digitala tekniken och pungade ut med 25000kr för kamerahuset. 3 st minneskort på 256 MB (ja...) rymde 40 bilder och kostade 900kr stycket
2004 - Canon släpper proffs/yrkeskameran Eos 1D Mk 2. En riktig stridsvagn och jag kastade iväg 42000kr för att få en kamera med... tadaaa 8,2 MP
2005 - Någonstans här i tidslinjen så är det betydligt fler som använder digitala kameror än analoga
2007 - Nikon hade tappat en hel del försäljning, eftersom de inte riktigt hann med omställningen till digitalt. I princip alla modeller som de presenterade var i princip en generation bakom Canon. Gamla kända märken som minolta och Olympus hade det svårt och blev uppköpta eller fick fokusera på kompaktkameror.
Men 2007 kom Nikon med sin D3, efter att Canon tagit lite för lång tid på sig att uppdatera sina modeller så gick nu kronan till Nikon igen. Gissa vad 12 MP kostade mig nu? 45000kr. Men jag var bland de första i Sverige som fick kameran. Nu är det väldigt få entusiaster som kör analogt. Analoga systemkameror köps/säljs inte längre.
2010 - La jag ner min fotoverksamhet då det var allt för slitsamt och osäkert rent inkomstmässigt. Men under de sista tre åren så kunde man köpa ännu bättre och billigare kameror.
2013/2014 - kompaktkamerorna börjar känna av smartphoneintåget. Försäljningen minskar drastiskt
2017 - Vem köper en kompaktkamera?
2018 - min senaste iphone har två objektiv, massor med funktioner och har 12 MP. Bilderna räcker gott till A4, även om det förstås är skillnad mot min Nikon D3s 12 MP.
För mig så är elbilen på 2001 just nu, men snart så kommer vi att se en skenande utveckling. Kanske inte lika drastisk som ovan. Men kanske inte helt fel ute med att om 6-7 år så är det väldigt få (om några) rena fossilbilar som säljs. Den stora parantesen är dessa laddhybrider som kommer att putta den riktiga elbilen framåt några år i tidsaxeln. ”Ja, jag kör miljöbil”

Tankar/funderingar?