Trivsamt hjulbyte
Postat: 28 nov 2018 01:08
Äntligen en bil med pinnbultar och hjulmuttrar!
Så mycket enklare att bara hänga på hjulet och det hänger kvar!
Man kan i lugn och ro hämta muttrar och mutterdragare (som oftast ligger någon decimeter för långt bort) utan att hjulet trillar av.
Passade nu på att beskåda hjulupphängning, bromsar och underrede när jag för första gången körde upp bilen på lyften.
Eftersom jag inte fått tag på en lämplig uppsättning fälgar så fick det bli att kränga av sommardäcken och på med nya Nokian WR A4 XL 245/45-19.
Är vanligtvis en förespråkare för dubbat men jag tänkte ge dessa däck en chans.
Sommardäcken hade den där ljuddämpande skumremsan inuti.
Undrar om man kan köpa sådana någonstans och lägga i vinterdäcken också?
Balanseringen krävde inte så stora vikter så däck och fälg verkar vara av bra kvalitet.
Jag kan inte förstå hur man kan konstruera fälgar med ett sådant spår som Slipstream-fälgarna har innanför ekrarna.
Där borde ju en deciliter vatten kunna samlas som sedan fryser fast och skapar obalans. Eller har jag fel?
Efter däckbytet varnade TPMS hö fram för väldigt lågt tryck. Blev orolig för att jag skadat en sensor trots stor försiktighet.
Men efter 500m körning försvann detta meddelande och trycken visades i displayen.
När jag sänkte ner bilen på golvet igen så såg den ut som en jeep. Kunde nog fått in huvudet mellan däcket och skärmen om jag hade försökt.
Men även detta ordnade sig efter att jag kört ut ur garaget och fipplat lite på knapparna för luftfjädringen.
Så, kort och gott en trevlig kväll i garaget med min fantastiska bil!
Så mycket enklare att bara hänga på hjulet och det hänger kvar!
Man kan i lugn och ro hämta muttrar och mutterdragare (som oftast ligger någon decimeter för långt bort) utan att hjulet trillar av.
Passade nu på att beskåda hjulupphängning, bromsar och underrede när jag för första gången körde upp bilen på lyften.
Eftersom jag inte fått tag på en lämplig uppsättning fälgar så fick det bli att kränga av sommardäcken och på med nya Nokian WR A4 XL 245/45-19.
Är vanligtvis en förespråkare för dubbat men jag tänkte ge dessa däck en chans.
Sommardäcken hade den där ljuddämpande skumremsan inuti.
Undrar om man kan köpa sådana någonstans och lägga i vinterdäcken också?
Balanseringen krävde inte så stora vikter så däck och fälg verkar vara av bra kvalitet.
Jag kan inte förstå hur man kan konstruera fälgar med ett sådant spår som Slipstream-fälgarna har innanför ekrarna.
Där borde ju en deciliter vatten kunna samlas som sedan fryser fast och skapar obalans. Eller har jag fel?
Efter däckbytet varnade TPMS hö fram för väldigt lågt tryck. Blev orolig för att jag skadat en sensor trots stor försiktighet.
Men efter 500m körning försvann detta meddelande och trycken visades i displayen.
När jag sänkte ner bilen på golvet igen så såg den ut som en jeep. Kunde nog fått in huvudet mellan däcket och skärmen om jag hade försökt.
Men även detta ordnade sig efter att jag kört ut ur garaget och fipplat lite på knapparna för luftfjädringen.
Så, kort och gott en trevlig kväll i garaget med min fantastiska bil!