Sida 1 av 2
Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 16:43
av dvdkeen
Är det någon som vet när SKV kommer släppa information om förmånsvärdet för Model 3? Är ju en av de största orsakerna till varför det kostnadsmässigt kan bli förmånligt att ta ut en tjänstebil/förmånsbil.
Är även intressant hur SKV anser om nuvarande LR-Dual Motor valet. Kommer premiumpaketet (som inte går att välja bort just nu) att klassas som extrautrustning?
Samma sak gäller för AWD (Dual Motor)? Om jag jämför förmånsvärdet på SKV mellan en Tesla S 75 (som inte går att beställa längre) mot en Tesla S 75D så är skillnaden 800 kr (4100 kr mot 4900 kr). Tror ni detta kommer räknas upp (förmånsbeskattas) med nuvarande LR val? Konstigt nog verkar dock inte det vara någon skilland på förmånsvärdet på 75 eller 100. Stämmer verkligen detta?
Om vi ponerar att grundförmånsvärdet för en Model 3 SR kommer hamna runt 3500 kr så är risken att man med Dual motor, Premiumpaket o Autopilot landar på ett förmånsvärde över 6000 kr. (3500 + 700 + 1800). 1800 kr blir förmånsbeskattningen för extrautrustning på 110 000 kr.
Hur ofta ändras förmånsvärdet? Uppdateras detta varje år av SKV? Låt säga att LR+Premium får högre förmån då det nästa år går att beställa SR utan premiumpaket.
Vad jag ser så verkar det iallafall beslutat att de reducerade förmånerna för miljöbilar ska gälla för 2019 och 2020.
Många frågetecken som jag känner behöver redas ut innan jag vågar klicka på beställningsknappen. Vore intressant och veta om ni övriga har någon input.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 16:52
av vigge50
Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 19:51
av TiborBlomhall
Vad jag hört kommer Skatteverket fastställa förmånsvärdet kring årsskiftet.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 19:59
av TeslaTissel
vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
Bra svar på viktiga frågor.
Jag har heller inte tryckt på ”bekräfta”-knappen och avvaktar tills några av dessa frågor är lösta.
Kanske man skall tänka inte annorlunda här gentemot ”Elon”, Tesla. De vill ju få iväg första batchen så snart det går och en hel del reservanter har ju väntat mer än länge. Dessutom har de ju den iofs intressanta fyrhjuls-varianterna att locka med före årsskiftet och om det nu stod i pressmeddelandet, som ingen fortfarande sett, (bara vissa media), så sades det ju i det att om man beställer före första januari så kommer bilarna i februari.
(Skulle inte vilja provköra Model 3 Performance i de förhållandena som lär råda då, och sabba hela väntan med en rejäl vurpa rätt ut bland älgarna)

Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 20:00
av TeslaTissel
TiborBlomhall skrev:Vad jag hört kommer Skatteverket fastställa förmånsvärdet kring årsskiftet.
Toppen! Tack igen Tibor!
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 23:22
av binsell-gerdin
Jag pratade med en säljare i Täby idag och de hade fått besked att förmånsvärdet skulle presenteras v51.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 23:43
av Johnalm
binsell-gerdin skrev:Jag pratade med en säljare i Täby idag och de hade fått besked att förmånsvärdet skulle presenteras v51.

Fyyy, vilken oliiiiiidlig väntan. Kommer säkert på en torsdag.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 23:46
av Pontus
vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 07 dec 2018 23:54
av Verdi
Pontus skrev:vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå.

Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 00:08
av Pontus
Verdi skrev:Pontus skrev:vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå.

Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 05:28
av Smutt
Är ju statens högsta önskan att vi köper dyra bilar, eftersom dom flesta betalar halv moms och och många hel moms. Så ett större batteri på S eller X ger ju ca 30000kr till skatteverket
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 10:00
av Pelle
Fast den logiken stämmer ju inte...
Förmånsvärdet blir ju procentuellt sett större då bilens nypris överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Till förmånsvärdet skall läggas till:
9 % av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp
20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 11:25
av Bonden75
Pelle skrev:Fast den logiken stämmer ju inte...
Förmånsvärdet blir ju procentuellt sett större då bilens nypris överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Till förmånsvärdet skall läggas till:
9 % av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp
20 % av den delen av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Du missar att man först skall räkna ned till motsvarande fossilhärke. När det är gjort dras förmånsvärdet ner ytterligare med 16000kr per år då elbilar skall stimuleras.
Stora frågan är vad jämförbar fossilare blir - A4?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 17:53
av Bjelke
Pontus skrev:Verdi skrev:Pontus skrev:vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå.

Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när Skatteverket
ska ta fram motsvarande fossil variant så blir det ju samma bil för båda Tesla-bilarna, Skatteverket tar alltså ingen
hänsyn till vad Teslorna kostade när dom gör uträkningen...
Så länge denna princip används så är det solklart att dom får samma förmånsvärde

Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 18:05
av Pontus
Bjelke skrev:Pontus skrev:Verdi skrev:Pontus skrev:vigge50 skrev:Skatteverket har inte släppt förmånsvärdet för någon bil producerad under 2019 så vi får väll se om Model 3 kommer samtidigt eller om det kommer senare. Jag skulle gissa att även om premiumpaketet måste köpas nu för tillfället så räknas det ändå som extrautrustning eftersom det skrivs separat på fakturan.
När det gäller elbilar i allmänhet så ska de räkna om det till "motsvarande fossilbil" och eftersom Model S 75D och 100D är i princip den samma bortsett från batterikapacitet så får de samma förmånsvärde. Nu finns inte LR RWD längre att beställa och jag tror skillnaden mellan SR RWD och LR AWD är tillräckligt stor för att de kommer få olika förmånsvärden.
Skatteverket ändrar förmånsvärdet en gång per år även om utrustningen som ingår ändras.
75D och 100D är i princip samma bil? Hur förklarar du då att en Audi A8 med större tänk har högre förmånsvärdet och ännu högre med bättre prestanda, det är ju i princip samma bil?
Och själv så skulle anse det som en större förmån att få köra en 100D än en 75D.
Faktum är ju att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Jag tror att SR och LR kommer få liknande förmånsvärde också. Kommer det in lågt v51 kanske jag beställer en LR ändå.

Det är ju bra för de som kör tjänstebil och försäljningen av elbilar. Jag kan dock inte se logiken i detta även om jag tillhör dom som skulle tjäna på det så känns det fel.
Förutom räckvidd så är det väl knappt någon skillnad alls på dom bilarna, en tiondel på 0-100 typ, så när Skatteverket
ska ta fram motsvarande fossil variant så blir det ju samma bil för båda Tesla-bilarna, Skatteverket tar alltså ingen
hänsyn till vad Teslorna kostade när dom gör uträkningen...
Så länge denna princip används så är det solklart att dom får samma förmånsvärde

Fast den ena har ju längre räckvidd och på min faktura står det klart att längre räckvidd kostar 9000 dollar. Hur förklarar dom för de som köper en standard att dom måste betala lika mycket förmånsvärdet som de som köpt en LR dessutom när det i fossilvärden också kostar att få extra räckvidd?
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 20:11
av Bjelke
Nja jag kan inte komma på en enda bilmodell där det
finns två identiska versioner med den enda skillnaden att den ena har större soppa-tank.
Men visst, jag tycker inte heller att det känns helt rätt när det faktiskt är ganska stor skillnad i pris på bilarna...
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 22:47
av bylund
Bjelke skrev:Nja jag kan inte komma på en enda bilmodell där det
finns två identiska versioner med den enda skillnaden att den ena har större soppa-tank.
Men visst, jag tycker inte heller att det känns helt rätt när det faktiskt är ganska stor skillnad i pris på bilarna...
En del bilar har väl en mindre bränsletank i grundutförande, och en större som gratis extrautrustning, för att få bättre värden på NEDC. Vet inte om man kan slira på sanningen på samma sätt i WLTP.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 08 dec 2018 22:53
av Verdi
Nyare 100D gör 0-100 på 3,8 sek enligt flera oberoende källor. Inklusive car.info om jag knappar in mitt regnummer där. 100D håller även effekten högre upp i hastighet samt laddar betydligt snabbare på SuC. Så der är rätt stor skillnad ändå även om man bortser från räckvidden.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 09 dec 2018 18:07
av mati
Det finns en viss logik i att 75D och 100D har samma förmånsvärde. Allt som är elbilsrelaterat ska ju inte höja förmånen. Hade man till exempel kunnat köpa till ett extra batteri - ungefär som för en skruvdragare

- hade detta inte heller varit förmånsgrundande. Nu är det extra batteriet redan inbyggt i bilen, typ. För övrigt är bilarna utrustningsmässigt identiska.
Det jag däremot inte riktigt förstår är förmånsberäkningen för Audi e-tron. Den dyrare utrustningsversionen är visserligen lite dyrare i förmånsvärdet, men inte lika mycket som om man hade lagt till all utrustning på den billigaste basmodellen. Dyraste utrustningsnivå verka ha
samma förmånsvärde som mellan-varianten, trots att den är 150000kr dyrare.
Det är ologiskt.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 09 dec 2018 18:17
av helix
Edit: flyttat till annan tråd
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 09 dec 2018 18:26
av ippii
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 09 dec 2018 20:07
av Pontus
ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 09 dec 2018 20:41
av Bjelke
Pontus skrev:ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 09 dec 2018 21:29
av Pontus
Bjelke skrev:Pontus skrev:ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?
Förväntar mig inte att du har svaren på hur skv resonerar men kanske lite hjälp med logiken.
Re: Förmånsvärde Model 3
Postat: 09 dec 2018 21:32
av Tars
Pontus skrev:Bjelke skrev:Pontus skrev:ippii skrev:Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?
Andra fjädrar, sänkt och större fälgar