Sida 1 av 1

Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Postat: 10 dec 2018 09:22
av Jocce
Vi rena elbilister får tidigt lära oss "Ladda inte till 100% i onödan. Ladda aldrig ur helt. Framförallt lämna dem inte i något av extremlägerna under längre tid!"

Men funderade på hur batterierna i Laddhybriderna i sådant fall kommer må efter ett tag?
Mina kollegor som kör Laddhybrid, och ja i princip alla jag någonsin hört talas om, laddar ALLTID fullt och kör ju på batteriet tills det tar slut.


Känns som dessa batterier måste misshandlas RIKTIGT hårt, men hur mår dem egentligen efter 3 år (När leasingen går ut) och efter ytterligare 2-3 år?


/Jocce

Re: Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Postat: 10 dec 2018 09:28
av Verdi
Nej de laddas inte fullt rent fysiskt. Det finns en buffert på de också. Men visst, de slits hårdare än en riktig elbil då de inte har värmning/kylning av batterierna och laddas betydligt oftare.

Re: Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Postat: 10 dec 2018 09:55
av Leo
Nej de har en rejäl ”buffert”. e-Golf har ca 13%, Passat GTE ca 35%. Så det är nog ingen fara med det.

Sen att mätaren visar 0-100% är alltså något helt annat. Bara en ”illustration” för att se hur mycket man har kvar av den användbara delen.

Re: Batterierna i Laddhybrider - 100% laddning?

Postat: 10 dec 2018 17:04
av Geni87
Som redan har sagts har de i regel ett mindre användbart SOC-fönster än en elbil. Sen har de också celler som bättre tål snabba ur- och iladdningar. Att de inte skulle ha värmning och kylning är kanske sant för vissa, men flera laddhybrider har lika sofistikerade system för värmning och kylning av batteriet som en elbil med klimatisering av batteriet, även de har i regel 8 års batterigaranti att förhålla sig till.

Nu pratar jag enbart laddhybrider.