Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

benke_berguv skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Samma som på Bmw i3 så inte okänt sen tidigare. Bra lösning så man inte får ”dc-hålen” fulla med snö vid ac-laddning.

//Benke
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mercedes EQC

Inlägg av benke_berguv »

MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
TTT
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 jan 2021 11:26

Re: Mercedes EQC

Inlägg av TTT »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Det är två separata "knappar" för att öppna Typ 2 eller CCS uttaget, dock så räcker det att trycka på den nedre för att öppna båda två, så det krävs inte tre steg när man ska snabbladda :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mercedes EQC

Inlägg av benke_berguv »

taliz skrev:
MWall skrev:
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.
Skippar frågan ”Tesla är bäst eller pest” då ni två sällan är överens om nåt MEN eftersom jag bor i Luleå och konstant har snö och is och hantera på vintern så får jag säga att jag föredrar att själv stänga luckan för hand så man känner att det är is eller annat som är i vägen. Hatar alla dessa elektriska bakluckor som packar ihop snö som fan uppe vid gängjärnen och gör så luckan knakar så man tror den ska vecka plåten på bilarna.

Har teslorna (och e-tron osv iof) givare på stängningen på laddluckan som känner av och det är is i vägen efter en natts laddning eller försöker den stänga tills den brinner upp?

//hade gärna haft garage...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Har den inte keyless?
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Lite har du kanske rätt dock så är det nog så att man är van vid en sak och gillar det. Men en del av sakerna är så enkla att fixa att man blir lite fundersam och som sagt bilen är ju väldigt fin och trevlig förutom just dom här sakerna. Skulle man kunna få en model Y med samma solida kvalitetskänsla tror jag att jag skulle vara enormt lycklig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Bra lista, jag har funderat på att göra något liknande för Model X jämfört med avgasbil t.ex. vid tankning/laddning. Där kommer det ju in än fler steg.

Model X har ju än färre punkter:
Model X Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Lägga i Drive
Model X Parkera:
  • Öppna dörren
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Har den inte keyless?
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Brukar ju finnas en zon på handtaget man kan toucha för att den ska låsa sig. Har den inte det?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Mercedes EQC

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
Pontus skrev:
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Brukar ju finnas en zon på handtaget man kan toucha för att den ska låsa sig. Har den inte det?
Det är väl klart att den har det. Till och med min Skoda har det :lol:
Edit: En bild på EQC handtaget
Mercedes_Benz_EQC_Ext-16-850x567.jpg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.
Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.
Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...

När man kollar den kanske man redan sitter på tåget...
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Mercedes EQC

Inlägg av wector »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.
Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...

När man kollar den kanske man redan sitter på tåget...
Du kan ju ställa in så Teslan tutar när den låser sig. Funkar prima på Model 3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

wector skrev:
Du kan ju ställa in så Teslan tutar när den låser sig. Funkar prima på Model 3.
Om det inte är runt nollan så kan man använda backspeglarna som indikator. Själv använder jag den bakre spoilern som indikator för om bilen är låst eller ej året om förutom ljudet som är förstavalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

Nu har jag hunnit prova följa filen funktionen på E4an. När det svängde lite mer än vanligt hann bilen vandra halvvägs över i andra filen innan den styrde tillbaka, ska det vara så eller gjorde jag något fel?
Många små saker att gnälla på men ändå en väldigt trevlig bil, hade den kostat mellan 600-700 hade det nog troligtvis blivit en sådan som andrabil.
Man kan ju hoppas på lite finjusteringar på kommande modeller ifrån MB så blir det nog en bra bil för många.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Maggy
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 dec 2020 19:20

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Maggy »

Pontus skrev:
Nu har jag hunnit prova följa filen funktionen på E4an. När det svängde lite mer än vanligt hann bilen vandra halvvägs över i andra filen innan den styrde tillbaka, ska det vara så eller gjorde jag något fel?
Vår håller också filen dåligt. Men det har alla bilar med filhållning gjort på vintern.
När kantlinjerna syns fungerar det bra på vår EQC.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.

Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev:
Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.

Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11580
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
MWall skrev:
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.
Jag tycker att byggkvaliteten är fantastiskt mycket bättre på vår Mercedes än vår Tesla, men rent praktiskt när jag använder Mercan så hatar jag att;

Behöva ha med nyckel, komma ihåg att låsa bilen (glömmer allt som oftast att låsa alls, och ibland glömmer jag nyckeln kvar i bilen), komma ihåg att ställa in "Sport+"-läge (så man kan sparka igång turbo och dieslokomotivet till något körbart), eftersom det också "glöms" så fort man slagit av tändning, och att ändra stolar och backspeglar mellan min fru och mig (på Teslan har vi varsin smidig profil, som numera är synkade med telefon). Glömmer allt som oftast också att slå av tändningen när jag parkerat (bilen varnar för det, men fixar det inte själv automatiskt).

Så jag håller inte med Verdi/MrWall (eller vad som är dagens nick) gällande det. Precis som Tesla behöver lära sig att montera och bygga bättre bilar som tyskarna (och svenskarna), så behöver andra biltillverkare ta efter Tesla gällande nytänkande i användargränssnitten och nya möjliga praktiska funktioner.

Finns + med a starta på nytt (nytänkande utanför boxen), och - (man har inte 100 års erfarenhet av att skruva ihop bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11580
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

wector skrev:
MWall skrev:
BrooklynS skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.
Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...

När man kollar den kanske man redan sitter på tåget...
Du kan ju ställa in så Teslan tutar när den låser sig. Funkar prima på Model 3.
Japp. Det och backspeglarna gör att jag aldrig är orolig för att bara gå iväg från Teslan. Superbekvämt och fungerar 100% klockrent! :D

Hatar däremot nyckelhanteringen som alltid måste till på vår Merca (sicket jäkla mög, och glömmer mellan varven att både låsa, och ta med nyckel från bilen - snacka om osäkert om man skulle hoppat på tåget!).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Fredrik j skrev:
Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.

Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Skriv svar