Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.benke_berguv skrev:HelectriC skrev:Pontus skrev:Samma som på Bmw i3 så inte okänt sen tidigare. Bra lösning så man inte får ”dc-hålen” fulla med snö vid ac-laddning.taliz skrev:Det var ju extremtHelectriC skrev:Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC
//Benke
Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Mercedes EQC
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än detMWall skrev:Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
//benke
Re: Mercedes EQC
benke_berguv skrev:Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än detMWall skrev:Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
//benke
Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Re: Mercedes EQC
Det är två separata "knappar" för att öppna Typ 2 eller CCS uttaget, dock så räcker det att trycka på den nedre för att öppna båda två, så det krävs inte tre steg när man ska snabbladdataliz skrev:Det var ju extremtHelectriC skrev:Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC
Re: Mercedes EQC
Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.MWall skrev:benke_berguv skrev:Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än detMWall skrev:Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
//benke
Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Mercedes EQC
Skippar frågan ”Tesla är bäst eller pest” då ni två sällan är överens om nåt MEN eftersom jag bor i Luleå och konstant har snö och is och hantera på vintern så får jag säga att jag föredrar att själv stänga luckan för hand så man känner att det är is eller annat som är i vägen. Hatar alla dessa elektriska bakluckor som packar ihop snö som fan uppe vid gängjärnen och gör så luckan knakar så man tror den ska vecka plåten på bilarna.taliz skrev:Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.MWall skrev:benke_berguv skrev:Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än detMWall skrev:Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
//benke
Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Har teslorna (och e-tron osv iof) givare på stängningen på laddluckan som känner av och det är is i vägen efter en natts laddning eller försöker den stänga tills den brinner upp?
//hade gärna haft garage...
Re: Mercedes EQC
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.MWall skrev:Har den inte keyless?Pontus skrev:Skillnader i handhavande:
EQC Köra iväg:EQC Parkera:
- Ta ur laddsladd
- Stänga laddluckorna
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Starta tändningen
- Lägga i Drive
- Ställa in regenereringen
Model 3 Köra iväg:
- Lägga i Park
- Stänga av tändningen
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Låsa bilen med fjärren
Model 3 Parkera:
- Ta ur laddsladden
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Lägga i Drive
- Öppna dörren
- Stänga dörren
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Lite har du kanske rätt dock så är det nog så att man är van vid en sak och gillar det. Men en del av sakerna är så enkla att fixa att man blir lite fundersam och som sagt bilen är ju väldigt fin och trevlig förutom just dom här sakerna. Skulle man kunna få en model Y med samma solida kvalitetskänsla tror jag att jag skulle vara enormt lycklig.MWall skrev:benke_berguv skrev:Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än detMWall skrev:Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
//benke
Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Bra lista, jag har funderat på att göra något liknande för Model X jämfört med avgasbil t.ex. vid tankning/laddning. Där kommer det ju in än fler steg.Pontus skrev:Skillnader i handhavande:
EQC Köra iväg:EQC Parkera:
- Ta ur laddsladd
- Stänga laddluckorna
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Starta tändningen
- Lägga i Drive
- Ställa in regenereringen
Model 3 Köra iväg:
- Lägga i Park
- Stänga av tändningen
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Låsa bilen med fjärren
Model 3 Parkera:
- Ta ur laddsladden
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Lägga i Drive
- Öppna dörren
- Stänga dörren
Model X har ju än färre punkter:
Model X Köra iväg:
- Ta ur laddsladden
- Lägga i Drive
- Öppna dörren
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.Pontus skrev:Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.MWall skrev:Har den inte keyless?Pontus skrev:Skillnader i handhavande:
EQC Köra iväg:EQC Parkera:
- Ta ur laddsladd
- Stänga laddluckorna
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Starta tändningen
- Lägga i Drive
- Ställa in regenereringen
Model 3 Köra iväg:
- Lägga i Park
- Stänga av tändningen
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Låsa bilen med fjärren
Model 3 Parkera:
- Ta ur laddsladden
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Lägga i Drive
- Öppna dörren
- Stänga dörren
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Brukar ju finnas en zon på handtaget man kan toucha för att den ska låsa sig. Har den inte det?Pontus skrev:Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Re: Mercedes EQC
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.HelectriC skrev:Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Re: Mercedes EQC
Det är väl klart att den har det. Till och med min Skoda har detMWall skrev:Brukar ju finnas en zon på handtaget man kan toucha för att den ska låsa sig. Har den inte det?Pontus skrev:Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Edit: En bild på EQC handtaget
Re: Mercedes EQC
Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...MWall skrev:Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.HelectriC skrev:Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mercedes EQC
BrooklynS skrev:Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...MWall skrev:Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.HelectriC skrev:Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
När man kollar den kanske man redan sitter på tåget...
Re: Mercedes EQC
Du kan ju ställa in så Teslan tutar när den låser sig. Funkar prima på Model 3.MWall skrev:BrooklynS skrev:Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...MWall skrev:Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.HelectriC skrev:Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
När man kollar den kanske man redan sitter på tåget...
Re: Mercedes EQC
Om det inte är runt nollan så kan man använda backspeglarna som indikator. Själv använder jag den bakre spoilern som indikator för om bilen är låst eller ej året om förutom ljudet som är förstavalet.wector skrev:Du kan ju ställa in så Teslan tutar när den låser sig. Funkar prima på Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Nu har jag hunnit prova följa filen funktionen på E4an. När det svängde lite mer än vanligt hann bilen vandra halvvägs över i andra filen innan den styrde tillbaka, ska det vara så eller gjorde jag något fel?
Många små saker att gnälla på men ändå en väldigt trevlig bil, hade den kostat mellan 600-700 hade det nog troligtvis blivit en sådan som andrabil.
Man kan ju hoppas på lite finjusteringar på kommande modeller ifrån MB så blir det nog en bra bil för många.
Många små saker att gnälla på men ändå en väldigt trevlig bil, hade den kostat mellan 600-700 hade det nog troligtvis blivit en sådan som andrabil.
Man kan ju hoppas på lite finjusteringar på kommande modeller ifrån MB så blir det nog en bra bil för många.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Vår håller också filen dåligt. Men det har alla bilar med filhållning gjort på vintern.Pontus skrev:Nu har jag hunnit prova följa filen funktionen på E4an. När det svängde lite mer än vanligt hann bilen vandra halvvägs över i andra filen innan den styrde tillbaka, ska det vara så eller gjorde jag något fel?
När kantlinjerna syns fungerar det bra på vår EQC.
Re: Mercedes EQC
Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Re: Mercedes EQC
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Jag tycker att byggkvaliteten är fantastiskt mycket bättre på vår Mercedes än vår Tesla, men rent praktiskt när jag använder Mercan så hatar jag att;taliz skrev:Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.MWall skrev:benke_berguv skrev:Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än detMWall skrev:Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
//benke
Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Behöva ha med nyckel, komma ihåg att låsa bilen (glömmer allt som oftast att låsa alls, och ibland glömmer jag nyckeln kvar i bilen), komma ihåg att ställa in "Sport+"-läge (så man kan sparka igång turbo och dieslokomotivet till något körbart), eftersom det också "glöms" så fort man slagit av tändning, och att ändra stolar och backspeglar mellan min fru och mig (på Teslan har vi varsin smidig profil, som numera är synkade med telefon). Glömmer allt som oftast också att slå av tändningen när jag parkerat (bilen varnar för det, men fixar det inte själv automatiskt).
Så jag håller inte med Verdi/MrWall (eller vad som är dagens nick) gällande det. Precis som Tesla behöver lära sig att montera och bygga bättre bilar som tyskarna (och svenskarna), så behöver andra biltillverkare ta efter Tesla gällande nytänkande i användargränssnitten och nya möjliga praktiska funktioner.
Finns + med a starta på nytt (nytänkande utanför boxen), och - (man har inte 100 års erfarenhet av att skruva ihop bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Japp. Det och backspeglarna gör att jag aldrig är orolig för att bara gå iväg från Teslan. Superbekvämt och fungerar 100% klockrent!wector skrev:Du kan ju ställa in så Teslan tutar när den låser sig. Funkar prima på Model 3.MWall skrev:BrooklynS skrev:Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...MWall skrev:Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.HelectriC skrev:Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
När man kollar den kanske man redan sitter på tåget...
Hatar däremot nyckelhanteringen som alltid måste till på vår Merca (sicket jäkla mög, och glömmer mellan varven att både låsa, och ta med nyckel från bilen - snacka om osäkert om man skulle hoppat på tåget!).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.