Varför läser och hör man inget om denna bil? Jag anser att den är ett totalt misslyckande. Tycker alla likadant? E-tron och I-Pace verkar ju locka många kunder. Vad händer med Mercedes? Kursar de snart på grund av deras elbils-ointresse?
Re: Mercedes EQC
Postat: 10 dec 2018 13:09
av Verdi
Jag fick exakt samma tanke som dig förra veckan och gick faktiskt in Mercedes.se och kollade. Står bara att man kan signa upp som intresserad. Inget konkret om när den kommer eller så. Lite som med BMW iX3. Känns som att Mercedes inte ligger särskilt långt före BMW där alls. Båda kommer med samma lösning också, en elektrifierad version av sin mellanklass-SUV. Tror BMW har en liten edge där för de har ändå erfarenhet av i3:an och har t ex förstått värdet av trefasladdning.
Re: Mercedes EQC
Postat: 10 dec 2018 13:20
av Jeppe_E
Orderböckerna kommer att öppna i Q1 2019 och leveranserna kommer att starta Q2 2019.
Men, den blir förstås inte billig. Kommer att konkurrera med i-Pace/S75D/e-Tron. Men det var ju väntat.
Audi e-tron
Pris, £67,990
Batteri, 83.6 kWh(användbart)
Räckvidd, 230 mi
Acceleration 0 - 62 mph 5.7 sec
Fastcharge Power, 150 kW DC
Charge Power, 11-22 kW AC https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Intressant. Ja, stämmer det att priset på Mercan är 82% av Audin så tycker jag att man kan överväga den. Det är ju i praktiken 200 tkr billigare i så fall.
Audi e-tron
Pris, £67,990
Batteri, 83.6 kWh(användbart)
Räckvidd, 230 mi
Acceleration 0 - 62 mph 5.7 sec
Fastcharge Power, 150 kW DC
Charge Power, 11-22 kW AC https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Intressant. Ja, stämmer det att priset på Mercan är 82% av Audin så tycker jag att man kan överväga den. Det är ju i praktiken 200 tkr billigare i så fall.
60.000 £ lär väl betyda typ 700.000 i Sverige, sen ska den utrustas, så 850.000 kr
Audi e-tron
Pris, £67,990
Batteri, 83.6 kWh(användbart)
Räckvidd, 230 mi
Acceleration 0 - 62 mph 5.7 sec
Fastcharge Power, 150 kW DC
Charge Power, 11-22 kW AC https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Intressant. Ja, stämmer det att priset på Mercan är 82% av Audin så tycker jag att man kan överväga den. Det är ju i praktiken 200 tkr billigare i så fall.
60.000 £ lär väl betyda typ 700.000 i Sverige, sen ska den utrustas, så 850.000 kr
Ja? 200 tusen billigare än Audin sa jag ju...
Jag har precis köpt en S 100D så jag är inte intresserad personligen. Vill gärna se hur det blir med Ionity i Sverige också innan det alls skulle kunna bli aktuellt med en icke-Tesla som förstabil.
Re: Mercedes EQC
Postat: 11 dec 2018 09:42
av 12man
Daimler skriver kontrakt på batteri celler för 20 miljarder euro leverans innan 2030
Innan 2022 ska de ha 130 personbils modeller av bev/phev typ
2025 ska 15-25% av fordons omsättningen vara rena bev (inkl tunga)
Edit korr värdet av fordonsomsättningen
Re: Mercedes EQC
Postat: 11 dec 2018 09:55
av kallekula
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Nämn EN sak som EQC är bättre på än Audi e-tron?
Man slipper stödja Vuskswagen.
Det här räcker för mig. VW-koncernen är ett av de sista bolag jag vill stödja.
Re: Mercedes EQC
Postat: 07 jan 2019 12:32
av Henrik Torphammar
Re: Mercedes EQC
Postat: 07 jan 2019 13:13
av MangeT
Generellt sett bland fossilbilar tycker jag att Mercedes har klart bäst förarmiljöer så hoppas verkligen de kommer igång med elbilar.
Re: Mercedes EQC
Postat: 07 jan 2019 16:44
av Zalman3
Mercedes har den klart bästa CCS luckan jag sett.
Normalt är annars en billig lösning där DC luckan hänger i ett plastsnöre.
Re: Mercedes EQC
Postat: 07 jan 2019 16:45
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Mercedes har den klart bästa CCS luckan jag sett.
Normalt är annars en billig lösning där DC luckan hänger i ett plastsnöre.
CCS och 1fas på samma gång.
Re: Mercedes EQC
Postat: 09 jan 2019 13:30
av MangeT
Verkar som Mercedes kör samma upplägg som Audi typ med bara ett betalningsställe för Inonity:
"
Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar. EQC-förare får dessutom åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar. Vid laddningstationen sker autentiseringen via indikeringen på mediedisplayen, smartphone-appen eller RFID-kortet. Allt annat sköts helautomatiskt via Mercedes me Charge. En registrering och en faktura, för flera offentliga och samtliga IONITY-laddningstationer.
"
Verkar som Mercedes kör samma upplägg som Audi typ med bara ett betalningsställe för Inonity:
"
Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar. EQC-förare får dessutom åtkomst till High-Power-Charging-nätverket IONITY, som erbjuder snabbladdstationer längs alla viktiga trafikleder i Europa och gör att du slipper stressen under längre körningar. Vid laddningstationen sker autentiseringen via indikeringen på mediedisplayen, smartphone-appen eller RFID-kortet. Allt annat sköts helautomatiskt via Mercedes me Charge. En registrering och en faktura, för flera offentliga och samtliga IONITY-laddningstationer.
"
Men det är ju ett intressant ordval "Med Mercedes me Charge får du tillgång till ett flertal offentliga laddningstationer som till exempel finns i städer eller vid köpcenter och vägkrogar"
Å vad snällt, att man får tillgång till offentliga laddningsstationer Tack. Om man inte väljer Mercedes me Charge då?
Re: Mercedes EQC
Postat: 09 jan 2019 15:06
av MangeT
Skulle tippa att priserna blir samma. Kanske är samma leverantör av lösningen bakom.