Sida 1 av 1

Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 07:39
av Delta
GoodYear 19" M+S kom på i fredags. Tog en 30 mils runda i lördags. Rekordlåg snittförbrukning för min del (P85). Låg på 205 wh/km! Förmodligen beroende på att det mestadels var "finkörning", men kanske också på att gummiverkstaden av misstag hade tryckt i 3,2 kg i däcken. Tydligen gör det gott för räckvidden med lite övertryck i däcken. Kan det vara några drawbacks med lite högre tryck än rekommenderat? Någon som vet? Annars tror jag att jag testar detta i sommar.

Edit: På B-stolpen står 290kpa/42psi. Tydligen finns det andra värden på andra teslor!?

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 07:57
av danni
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 08:17
av Leo
Har för mig att Tesla tidigare rekommenderade 46Psi=3,2kg men numera cirkulerar de uppgifter att de ändrat till 51Psi=3,6kg.

Kollade på dörrstolpen på min P85 från oktober. Den anger 45Psi vid kalla däck.

42Psi är ju 3kg så garanterat inga problem att köra med 3,2.

Så du har inte alls för högt tycker jag. (Tung bil och stora däck jämfört med en vanlig bil)

Lägre tryck =bättre grepp, högre tryck lägre förbrukning och lite stötigare (men vissa rapporterar också risk för snedslitna däck bak då, framförallt på 21" däck)

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 10:03
av 18650
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
Det där är väl gamla myter som lever kvar. 19" med mindre än 3.2kg skulle jag aldrig rulla runt på. Kör 3.2kg i mina 16".

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 10:22
av Leo
Man kanske kan sammanfatta det med att "det beror på". Prova några hekto till och känn hur det känns och håll ögonen på ojämt däcksslitage bara.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 10:42
av danni
18650 skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
Det där är väl gamla myter som lever kvar. 19" med mindre än 3.2kg skulle jag aldrig rulla runt på. Kör 3.2kg i mina 16".
Nej, det är verkligen inga myter. Däremot skiljer det ju sig vad som är "övertryck" och inte. Jag har ingen aning om 3.2 kg i dina däck är att klassa som övertryck.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 12:09
av Svenssons
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 12:29
av stefan007
Jag har haft hemska upplevelser på vinterväglag med för dåligt tryck i däcken, några hekto gjorde underverk för grepp och stabilitet. Skulle aldrig ha mindre än åtta kilo på racercykeln. Tungrullad och dåligt grepp med 5 kg. Skulle jag köra på bana med en bil som väger in runt 1000kg skulle jag förmodligen fylla 1.8 kallt då de bygger mycket värme och är konstruerade för det. Snökörning med monsterjeep på Island är det under kilot..... Tom åkklipparen går bättre med högre tryck än rekommenderade 0.4kg. (blir snart el där också) Så allt beror på vilka egenskaper man vill åt.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 12:30
av danni
Svenssons skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/
Men om du själv läser på den länken så hittar du följande:

"Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."

Med andra ord ger övertryck precis de effekter som jag skrev. Sen kanske inte "övertryck" ska definieras som "allt som är högre än tillverkarens rekommenderade tryck".

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 12:44
av Svenssons
danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/
Men om du själv läser på den länken så hittar du följande:

"Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."

Med andra ord ger övertryck precis de effekter som jag skrev. Sen kanske inte "övertryck" ska definieras som "allt som är högre än tillverkarens rekommenderade tryck".
För mycket och för lite skämmer allt har jag fått lära mig men det står ju att 10-15% övertryck är det bästa. Övertryck skall det alltså vara för att minska bränslekostnaderna och slitage på däck, dock ska det inte vara för mycket övertryck.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 12:44
av 18650
danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/
Men om du själv läser på den länken så hittar du följande:

"Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."

Med andra ord ger övertryck precis de effekter som jag skrev. Sen kanske inte "övertryck" ska definieras som "allt som är högre än tillverkarens rekommenderade tryck".
Jag tror som sagt det är gamla vandringssägner från förr. Då stämde det säkert in med sämre däck som inte höll samman. Nu för tiden man kan åka med 3.2kg i däck där man för 15år sedan normalt hade 2.2kg. Vem har mindre än 3.2kg i moderna lågprofilare?

Använda en körskola som referens är inte min melodi heller. Dem har ofta väldigt egna idéer. Hoppa överväxlar exempelvis.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 20 apr 2015 18:33
av LarsL
Det här med däcktryck är något av det viktigaste man har när det gäller väghållning. Försök att hitta sweet spoten för dina däck men håll koll på slitaget så du inte sabbar däcken.

Högt lufttryck minskar ytan som däcken har emot vägytan med mindre friktion som följd, vilket gör att hjulet rullar lättare men får något mindre fäste. Färden kan bli stötigare beroende på hur stort övertryck man har. Risk för ökat slitage i mitten av däcket.

Lågt lufttryck ger större kontaktyta mot underlaget med mer friktion, vilket ger ökat rullmotstånd och bättre fäste. Bilen kan kännas svampig och sladdrig. Risk för ökat slitage på sidorna an slitytan.
Super lågt däcktryck använder man ofta på terrängfordon så att däcken riktigt ska lägga sig över underlaget som en våt filt. Men då har man inte lågprofil heller.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 21 apr 2015 07:23
av Bengt
Det är nog en poäng med att hålla det däcktryck bilfabrikanterna rekommenderar, eller?....
:D

Vinner du en sak med att ändra så förlorar du garanterat något annat.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 21 apr 2015 07:53
av Delta
Bengt skrev:
Det är nog en poäng med att hålla det däcktryck bilfabrikanterna rekommenderar, eller?....
:D

Vinner du en sak med att ändra så förlorar du garanterat något annat.
Jo men på B stolpe står 42psi /290 kPa för 19"/245 däck. På andra står 45 och till o med 51 psi. Vad är det som rekommenderas av TM? Kanske bättre att fråga Service Center.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 21 apr 2015 08:05
av thebishop
Jag frågade på SC för en vecka sedan och visade tabellen från tmc forum där nya 19" rekommendationen för luftfjädring var 50psi för dual motor. I dörren på min bil står 45. Jag frågade om det ändrats eftersom bilarna uppenbarligen har olika märkning, men de hade inte fått någon ny info, så jag kör med 45 tills vidare. Om rekommendationen ändras bör ju Tesla centralt gå ut med information....

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 21 apr 2015 08:23
av Delta
Med det högre trycket följer lägre förbrukning=längre räckvidd. Det är hur som helst en klar fördel. Att köra med som rekommenderas på senare bilar 45psi istället för de 42 psi som rekommenderades på tidigare modeller som på min P85 kan väl inte ses som någon avvikelse, snarare att TM i tysthet har ändrat sig.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 15 maj 2015 15:57
av z balata
Det skulle vara intressant att höra vad det står på de bilar som har 21-tum? Ska det vara högre tryck i dessa. Själv har jag nu lagt på 20-tum och vet inte vad jag ska ha. Samma som för 19-tum? På stolpen står 45 psi.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 15 maj 2015 19:13
av matbl
z balata skrev:
Det skulle vara intressant att höra vad det står på de bilar som har 21-tum? Ska det vara högre tryck i dessa. Själv har jag nu lagt på 20-tum och vet inte vad jag ska ha. Samma som för 19-tum? På stolpen står 45 psi.
Iofs har det inte med trycket att göra. Men bilen är väl inte typad med 20"? Får du då lagligt köra den med det på? Vad säger försäkringsbolaget vid en olycka?
Jag påstår inte att det är ett problem, det kanske är helt ok. Men någon som vet?

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 15 maj 2015 20:36
av stefan007
Ganska många som kör 20". Bör inte vara några problem så länge inte rullomkrets och bredd avviker.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 16 maj 2015 00:13
av lator
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 16 maj 2015 06:30
av danni
lator skrev:
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Nej, det är inte sant. Det var så förr, men dåvarande Vägverket ändrade det 2006. Se punkt 6 här: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf

Att hastighetsmätaren ska uppfylla föreskrivna krav innebär att rullomkretsen inte ska skilja sig mer än 5% från original.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 16 maj 2015 10:08
av matbl
lator skrev:
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Nä. Men om ett försäkringsbolag kan smita undan att betala med hänvisning till det så försöker de nog...

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 16 maj 2015 10:49
av danni
matbl skrev:
lator skrev:
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Nä. Men om ett försäkringsbolag kan smita undan att betala med hänvisning till det så försöker de nog...
Ingen risk. Det är helt tillåtet.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Postat: 18 maj 2015 15:24
av matbl
danni skrev:
matbl skrev:
lator skrev:
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Nä. Men om ett försäkringsbolag kan smita undan att betala med hänvisning till det så försöker de nog...
Ingen risk. Det är helt tillåtet.
Så länge du håller dig i sverige tolkar jag det som. Så åk inte på semester till Tyskland med 20" på....