Sida 1 av 1
612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 08:31
av Zalman3
Om det säljs 612 Tesla 3 i februari i Sverige så kommer man kanske upp till platsen femte mest sålda bilen i Sverige.
Volvo XC40 var den femte mest sålda bilen i Sverige i november med 611 sålda bilar.
Det skeppas 3000 Tesla 3 i veckan till Europa från februari.
Och det är bara 5-6 länder Europa som får leveranser nu till en början.
Vad tror ni, kommer Tesla 3 upp i topp 5,
i Sverige försäljningen redan nu i februari/mars?
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 08:52
av Feddan
Zalman3 skrev:Om det säljs 612 Tesla 3 i februari i Sverige så kommer man kanske upp till platsen femte mest sålda bilen i Sverige.
Volvo XC40 var den femte mest sålda bilen i Sverige i november med 611 sålda bilar.
Det skeppas 3000 Tesla 3 i veckan till Europa från februari.
Och det är bara 5-6 länder Europa som får leveranser nu till en början.
Vad tror ni, kommer Tesla 3 upp i topp 5,
i Sverige försäljningen redan nu i februari/mars?
Februari är jag otroligt tveksam till att Sverige kommer få speciellt många bilar (jag gissar 20st). Mars däremot så finns det kanske en chans. April är väl mer troligt.
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 09:07
av Zalman3
Volvo blir ju i vart fall stressade av Tesla.
För tydligen kan man snart förboka elversionen av XC40.
"Volvo XC40 blir helelektrisk:
Snart kan du reservere Volvos første elbil"
"men allerede tidlig på nyåret åpner Volvo Norge for reservasjon av bilen."
https://www.dinside.no/motor/snart-kan- ... r/70461883
612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 16:52
av taliz
Frågan är väl om det ens sålts så många?
Med tanke på nuvarande priser är jag tveksam.
Tror Tesla behöver snabba på med billigare varianter. Ryktas att de skruvat ner tillverkningstakten på sistone.
Förövrigt står det ju i Volvoartikeln: "De første kundene kan regne med å få bilen i starten av 2020", och den ska kosta runt 50k USD... gäsp...
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 17:00
av Zalman3
taliz skrev:Frågan är väl om det ens sålts så många?
Med tanke på nuvarande priser är jag tveksam.
Tror Tesla behöver snabba på med billigare varianter. Ryktas att de skruvat ner tillverkningstakten på sistone.
Tesla kommer sälja MASSOR av 3 modellen i Europa.
Bytte ju själv från en Toyota Auris hybrid till en S75D. Tyvärr fanns ju inte mycket till alternativ
när jag beställde min Tesla i september 2016, om man kör mycket som jag.
Helt klart skulle jag köpt en Tesla 3 om möjligheten fanns tidigare.
I USA är ju en Honda Civic(som kostar ca 185.000kr) en av de 5 mest inbytta bilarna, när folk köpt en Tesla 3.
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 17:12
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:taliz skrev:Frågan är väl om det ens sålts så många?
Med tanke på nuvarande priser är jag tveksam.
Tror Tesla behöver snabba på med billigare varianter. Ryktas att de skruvat ner tillverkningstakten på sistone.
Tesla kommer sälja MASSOR av 3 modellen i Europa.
Bytte ju själv från en Toyota Auris hybrid till en S75D. Tyvärr fanns ju inte mycket till alternativ
när jag beställde min Tesla i september 2016, om man kör mycket som jag.
Helt klart skulle jag köpt en Tesla 3 om möjligheten fanns tidigare.
I USA är ju en Honda Civic(som kostar ca 185.000kr) en av de 5 mest inbytta bilarna, när folk köpt en Tesla 3.
Jag tror att det finns någon sorts övertro från entusiasterna att Model 3 kommer att sälja som smör. Det är ju tydligt att bara här, i detta lilla forum, som ändå består av de som måste anses som de som är mest intresserade, så har intresset varit svalt. Det är ändå så att folk avbokar/säljer sina köplatser som de stått i 1-2 år för att den blev för dyr. Det är fortfarande en bil som kostar 660.000 och vill du utnyttja en av Teslans verkliga poänger, så kostar den billigaste bilen 715.000. Det begränsar köpintresset och jag tror att det inte är speciellt många som kommer att köpa bilen privat.
Honda Civic finns i många varianter, misstänker att det inte är 185.000 kronors varianten som är den mest inbytta.
612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 17:18
av taliz
Tror nog Model 3 kommer sälja som smör, men inte de varianterna som finns nu, utan kommande billigare.

Själv sitter jag kvar med min reservation, och ca en mille i tsla-aktier...
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 17:25
av Zalman3
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:taliz skrev:Frågan är väl om det ens sålts så många?
Med tanke på nuvarande priser är jag tveksam.
Tror Tesla behöver snabba på med billigare varianter. Ryktas att de skruvat ner tillverkningstakten på sistone.
Tesla kommer sälja MASSOR av 3 modellen i Europa.
Bytte ju själv från en Toyota Auris hybrid till en S75D. Tyvärr fanns ju inte mycket till alternativ
när jag beställde min Tesla i september 2016, om man kör mycket som jag.
Helt klart skulle jag köpt en Tesla 3 om möjligheten fanns tidigare.
I USA är ju en Honda Civic(som kostar ca 185.000kr) en av de 5 mest inbytta bilarna, när folk köpt en Tesla 3.
Jag tror att det finns någon sorts övertro från entusiasterna att Model 3 kommer att sälja som smör. Det är ju tydligt att bara här, i detta lilla forum, som ändå består av de som måste anses som de som är mest intresserade, så har intresset varit svalt. Det är ändå så att folk avbokar/säljer sina köplatser som de stått i 1-2 år för att den blev för dyr. Det är fortfarande en bil som kostar 660.000 och vill du utnyttja en av Teslans verkliga poänger, så kostar den billigaste bilen 715.000. Det begränsar köpintresset och jag tror att det inte är speciellt många som kommer att köpa bilen privat.
Honda Civic finns i många varianter, misstänker att det inte är 185.000 kronors varianten som är den mest inbytta.
Om den billigaste Tesla 3 kostar ca 420.000kr minus 60.000kr=360.000kr.
Då finns det MASSOR av företagare+tjänstebilsåkare som leasar den.
Provade att konfigurera en Tesla 3 själv och leasingpriset börjar ju på rimliga 4.165 kr/månad exkl moms.
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 17:45
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:taliz skrev:Frågan är väl om det ens sålts så många?
Med tanke på nuvarande priser är jag tveksam.
Tror Tesla behöver snabba på med billigare varianter. Ryktas att de skruvat ner tillverkningstakten på sistone.
Tesla kommer sälja MASSOR av 3 modellen i Europa.
Bytte ju själv från en Toyota Auris hybrid till en S75D. Tyvärr fanns ju inte mycket till alternativ
när jag beställde min Tesla i september 2016, om man kör mycket som jag.
Helt klart skulle jag köpt en Tesla 3 om möjligheten fanns tidigare.
I USA är ju en Honda Civic(som kostar ca 185.000kr) en av de 5 mest inbytta bilarna, när folk köpt en Tesla 3.
Jag tror att det finns någon sorts övertro från entusiasterna att Model 3 kommer att sälja som smör. Det är ju tydligt att bara här, i detta lilla forum, som ändå består av de som måste anses som de som är mest intresserade, så har intresset varit svalt. Det är ändå så att folk avbokar/säljer sina köplatser som de stått i 1-2 år för att den blev för dyr. Det är fortfarande en bil som kostar 660.000 och vill du utnyttja en av Teslans verkliga poänger, så kostar den billigaste bilen 715.000. Det begränsar köpintresset och jag tror att det inte är speciellt många som kommer att köpa bilen privat.
Honda Civic finns i många varianter, misstänker att det inte är 185.000 kronors varianten som är den mest inbytta.
Om den billigaste Tesla 3 kostar ca 420.000kr minus 60.000kr=360.000kr.
Då finns det MASSOR av företagare+tjänstebilsåkare som leasar den.
Provade att konfigurera en Tesla 3 själv och leasingpriset börjar ju på rimliga 4.165 kr/månad exkl moms.
Jo, men den bilen finns ju inte än och definitivt inte i februari...
Sen är du där igen... leasing ex moms. Är det bara meningen att elbilar skall vara något som de som har möjlighet till tjänstebil ska vara?
Det är inte rimligt att det är så stor skillnad, skattetekniskt.
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 17:59
av Zalman3
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:taliz skrev:Frågan är väl om det ens sålts så många?
Med tanke på nuvarande priser är jag tveksam.
Tror Tesla behöver snabba på med billigare varianter. Ryktas att de skruvat ner tillverkningstakten på sistone.
Tesla kommer sälja MASSOR av 3 modellen i Europa.
Bytte ju själv från en Toyota Auris hybrid till en S75D. Tyvärr fanns ju inte mycket till alternativ
när jag beställde min Tesla i september 2016, om man kör mycket som jag.
Helt klart skulle jag köpt en Tesla 3 om möjligheten fanns tidigare.
I USA är ju en Honda Civic(som kostar ca 185.000kr) en av de 5 mest inbytta bilarna, när folk köpt en Tesla 3.
Jag tror att det finns någon sorts övertro från entusiasterna att Model 3 kommer att sälja som smör. Det är ju tydligt att bara här, i detta lilla forum, som ändå består av de som måste anses som de som är mest intresserade, så har intresset varit svalt. Det är ändå så att folk avbokar/säljer sina köplatser som de stått i 1-2 år för att den blev för dyr. Det är fortfarande en bil som kostar 660.000 och vill du utnyttja en av Teslans verkliga poänger, så kostar den billigaste bilen 715.000. Det begränsar köpintresset och jag tror att det inte är speciellt många som kommer att köpa bilen privat.
Honda Civic finns i många varianter, misstänker att det inte är 185.000 kronors varianten som är den mest inbytta.
Om den billigaste Tesla 3 kostar ca 420.000kr minus 60.000kr=360.000kr.
Då finns det MASSOR av företagare+tjänstebilsåkare som leasar den.
Provade att konfigurera en Tesla 3 själv och leasingpriset börjar ju på rimliga 4.165 kr/månad exkl moms.
Jo, men den bilen finns ju inte än och definitivt inte i februari...
Sen är du där igen... leasing ex moms. Är det bara meningen att elbilar skall vara något som de som har möjlighet till tjänstebil ska vara?
Det är inte rimligt att det är så stor skillnad, skattetekniskt.
Såg någon siffra på att en Volvo V90 diesel för 400.000kr kostade lika mycket som en Volvo T8 plugin för 800.000kr.
Så tumregeln är att en Tesla 3 för 360.000kr kostar lika mycket som en VW Golf bensin för 180.000kr.
För tjänstebilsåkaren.
En privatperson ska inte köpa en ny bil, en privatperson ska köpa en 3 år gammal tjänstebil.
För så är vårt skattesystem riggat.
612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 18:01
av taliz
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:taliz skrev:Frågan är väl om det ens sålts så många?
Med tanke på nuvarande priser är jag tveksam.
Tror Tesla behöver snabba på med billigare varianter. Ryktas att de skruvat ner tillverkningstakten på sistone.
Tesla kommer sälja MASSOR av 3 modellen i Europa.
Bytte ju själv från en Toyota Auris hybrid till en S75D. Tyvärr fanns ju inte mycket till alternativ
när jag beställde min Tesla i september 2016, om man kör mycket som jag.
Helt klart skulle jag köpt en Tesla 3 om möjligheten fanns tidigare.
I USA är ju en Honda Civic(som kostar ca 185.000kr) en av de 5 mest inbytta bilarna, när folk köpt en Tesla 3.
Jag tror att det finns någon sorts övertro från entusiasterna att Model 3 kommer att sälja som smör. Det är ju tydligt att bara här, i detta lilla forum, som ändå består av de som måste anses som de som är mest intresserade, så har intresset varit svalt. Det är ändå så att folk avbokar/säljer sina köplatser som de stått i 1-2 år för att den blev för dyr. Det är fortfarande en bil som kostar 660.000 och vill du utnyttja en av Teslans verkliga poänger, så kostar den billigaste bilen 715.000. Det begränsar köpintresset och jag tror att det inte är speciellt många som kommer att köpa bilen privat.
Honda Civic finns i många varianter, misstänker att det inte är 185.000 kronors varianten som är den mest inbytta.
Om den billigaste Tesla 3 kostar ca 420.000kr minus 60.000kr=360.000kr.
Då finns det MASSOR av företagare+tjänstebilsåkare som leasar den.
Provade att konfigurera en Tesla 3 själv och leasingpriset börjar ju på rimliga 4.165 kr/månad exkl moms.
Jo, men den bilen finns ju inte än och definitivt inte i februari...
Sen är du där igen... leasing ex moms. Är det bara meningen att elbilar skall vara något som de som har möjlighet till tjänstebil ska vara?
Det är inte rimligt att det är så stor skillnad, skattetekniskt.
Nu är det ju så att 65% av alla nya bilar i Sverige köps av juridisk person, dvs tjänstebilar, och det är såklart av en anledning.
Den bil som är #1 totalt sett är Volvo S/V90, men tittar man på endast privatköpare så är den först på plats #9.
VW Golf är #1 bland privatköpare, en betydligt billigare bil.
Slutsats: tjänstebilar kostar betydligt mer och är majoriteten av alla nya bilar i Sverige.
Lyckas Tesla slå sig in där, vilket vi får hoppas de gör, så kommer de sälja väl. Men det lär dröja åtminstone något år till om jag får gissa..
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 18:11
av LarsL
Zalman3 skrev:
En privatperson ska inte köpa en ny bil, en privatperson ska köpa en 3 år gammal tjänstebil.
För så är vårt skattesystem riggat.
Så som privatperson ska jag alltså jobba för att slopa förmånerna kring elbilar och förmånsbilar, alternativ bearbeta arbetsgivaren, eller bägge.
Begagnad elbil är ju inget alternativ just nu.
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 20:00
av Zalman3
LarsL skrev:Zalman3 skrev:
En privatperson ska inte köpa en ny bil, en privatperson ska köpa en 3 år gammal tjänstebil.
För så är vårt skattesystem riggat.
Så som privatperson ska jag alltså jobba för att slopa förmånerna kring elbilar och förmånsbilar, alternativ bearbeta arbetsgivaren, eller bägge.
Begagnad elbil är ju inget alternativ just nu.
Bearbeta arbetsgivaren är mitt råd.
Re: 612 Tesla 3 i februari?
Postat: 15 dec 2018 21:13
av kler
Zalman3 skrev:LarsL skrev:Zalman3 skrev:
En privatperson ska inte köpa en ny bil, en privatperson ska köpa en 3 år gammal tjänstebil.
För så är vårt skattesystem riggat.
Så som privatperson ska jag alltså jobba för att slopa förmånerna kring elbilar och förmånsbilar, alternativ bearbeta arbetsgivaren, eller bägge.
Begagnad elbil är ju inget alternativ just nu.
Bearbeta arbetsgivaren är mitt råd.
Krångligt för pensionärer :/