Sida 1 av 1
Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 11:55
av Bjelke
Jag får ibland frågor kring detta (eftersom jag har min ute till försäljning framförallt), men vad har ni som äger en sett hittills?
Jag tänker mest på min egen såklart, dvs 24-batteriet, men även nyfiken på 30 då dessa också har funnits ett tag nu.
Jag litar inte på dom där status-plupparna för dom visar verkligen helt fel, jag har tex 9% tapp på min (på 8600 mil)
men ändå så är två pluppar borta nu, vilket skulle motsvara en jäkla massa mer än 9% liksom...
Några som kört över 10 tusen mil här?
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 12:21
av evilirish
Ligger på snart 5000 mil på vår 30kWh. Fortfarande alla pluppar. Har inte kopplat på någon ODB-läsare så vet inte vad den faktiskt har tappat.
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 12:24
av TiborBlomhall
Morgondagens nyhet handlar om min Leafs batteridegradering.
Plupparna på batterimätaren är knutna till batteriernas SOH (State Of Health). När den sjunker under 85% försvinner första pluppen, sedan en för varje ytterligare 7% tapp.
Har din bil 91% SOH borde alla 12 plupparna vara kvar.
Är du säker din bil har 91% SOH? Väldigt högt för 8600 mil. Hur läste du ut det värdet?
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 12:27
av TiborBlomhall
Degraderingskurvan för 24 kWh Leaf:

Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 12:57
av Teslared
Alla pluppar kvar på vår 24kWh 2013 (med värmepump) efter 7800 mil. Ingen obd läsare.
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:13
av lator
Jag skulle inte lita så mycket på antalet "pluppar" då det är flera saker som spelar in. Det intressanta är ju hur långt bilen går och det är kopplat till energiförbrukningen som oftast blir högre med degraderat batteri, mycket beroende på den inre resistansen. Jag körde Leaf 2011 (en av de första i Sverige?) förra vintern och sommaren och kunde studera hur den betedde sig. SOH låg på 82% när jag började köra den och var ner och nosade på 79% efter ca 1500 mil (den hade då gått 12600 mil) men den gick upp lite efter att ha varit ner under 80. 11 pluppar i början (11200 mil/82%) blev 10 pluppar vid 12400 mil (80%) men påverkade inte körsträckan. Det som påverkade mest var kyla. Vid -28 gick det knappt att ta sig 6 mil trots att batteriet var varmt vid avfärd. Jag slog av värmen de sista 15 km för att inte riskera att bli stående mitt i skogen vid denna temperatur. Vid varmt klimat så gick den bortemot 12 mil. Värdet för inre resistans (Hx) låg på ca 60% på denna vilket är ganska lågt, speciellt om jag jämför med ett fräscht 2014 batteri (98%).
Sen ska vi komma ihåg att batterierna i 24-versionerna har utvecklats i steg. De första höll bara sådär och senare Japan-Leafar fick ett utvecklat batteri som var bättre men ändå inte alls i klass med batterierna i EuroLeafen. Det finns nog ingen EuroLeaf som har tappat mer än 5% i SOH här i Sverige. Om vi pratar 30 kWh så kan det dock vara annat.
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:17
av lator
TiborBlomhall skrev:Degraderingskurvan för 24 kWh Leaf:

Den där kurvan, är det för Japanbilar eller USA?
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:24
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:Morgondagens nyhet handlar om min Leafs batteridegradering.
Plupparna på batterimätaren är knutna till batteriernas SOH (State Of Health). När den sjunker under 85% försvinner första pluppen, sedan en för varje ytterligare 7% tapp.
Har din bil 91% SOH borde alla 12 plupparna vara kvar.
Är du säker din bil har 91% SOH? Väldigt högt för 8600 mil. Hur läste du ut det värdet?
Jag frågade specifikt vid servicen som gjordes i September just pgav av att plupp 2 nyligen försvann och dom sa då att den hade tappat 9%, och jag tyckte det stämde ganska bra med hur jag
upplevde det som dvs typ 90% av vad den var förut...
Den första pluppen tappade jag nog redan efter ett par år och typ 5000 mil...
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:25
av Verdi
TiborBlomhall skrev:Degraderingskurvan för 24 kWh Leaf:

Brutalt dåligt väl?
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:26
av lator
Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:Morgondagens nyhet handlar om min Leafs batteridegradering.
Plupparna på batterimätaren är knutna till batteriernas SOH (State Of Health). När den sjunker under 85% försvinner första pluppen, sedan en för varje ytterligare 7% tapp.
Har din bil 91% SOH borde alla 12 plupparna vara kvar.
Är du säker din bil har 91% SOH? Väldigt högt för 8600 mil. Hur läste du ut det värdet?
Jag frågade specifikt vid servicen som gjordes i September just pgav av att plupp 2 nyligen försvann och dom sa då att den hade tappat 9%, och jag tyckte det stämde ganska bra med hur jag
upplevde det som dvs typ 90% av vad den var förut...
Den första pluppen tappade jag nog redan efter ett par år och typ 5000 mil...
Har du inte kopplat in leafspy själv?
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:29
av Henrik Torphammar
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:49
av TiborBlomhall
lator skrev:TiborBlomhall skrev:Degraderingskurvan för 24 kWh Leaf:

Den där kurvan, är det för Japanbilar eller USA?
Vad jag vet kommer diagrammet från Ny Zeeland, med data från bilar i Japan och Ny Zeeland. Alltså japanbilar.
https://www.preprints.org/manuscript/20 ... 1/download
Inte så pjåkigt alls egentligen för ett totalt okylt batteripack.
De flesta andra elbilar har dock mindre batteridegradering.
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:52
av lator
Skulle vara intressant att mäta upp ett större antal EuroLeaf (2014 - 2017, 24 kWh) för att se hur de förhåller sig till degradering. kanske har gjorts i Norge...

Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:53
av Bjelke
lator skrev:Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:Morgondagens nyhet handlar om min Leafs batteridegradering.
Plupparna på batterimätaren är knutna till batteriernas SOH (State Of Health). När den sjunker under 85% försvinner första pluppen, sedan en för varje ytterligare 7% tapp.
Har din bil 91% SOH borde alla 12 plupparna vara kvar.
Är du säker din bil har 91% SOH? Väldigt högt för 8600 mil. Hur läste du ut det värdet?
Jag frågade specifikt vid servicen som gjordes i September just pgav av att plupp 2 nyligen försvann och dom sa då att den hade tappat 9%, och jag tyckte det stämde ganska bra med hur jag
upplevde det som dvs typ 90% av vad den var förut...
Den första pluppen tappade jag nog redan efter ett par år och typ 5000 mil...
Har du inte kopplat in leafspy själv?
Nej tyvärr inte, har inte brytt sig så mycket sedan jag köpte Teslan liksom... Så eg vet jag inte om jag kan lita på Nissans service angående det här

Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:53
av TiborBlomhall
Den där beskrivningen kommer efterfrågas av så många hemmapulare och verkstäder om några år så jag sparade undan en kopia av den och uppmanar flera att göra likadant!
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:55
av lator
Intressant att läsa men det känns som om han överjobbade brutalt när man kan uppnå samma, eller bättre, resultat bara genom att låta bilen stå oladdad en längre tid (givetvis övervakad) och låta bms sköta utjämningen även om det tar en hiskelig tid...

Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 13:59
av TiborBlomhall
Att låta de två trasiga cellerna stå helt oladdade i väntan på att resten av packet ska urladdas skulle nog ha dödat dem helt (bricking).
Istället borde han ha bytt dem.
Nu finns företag i Japan som gör jobbet åt en - vi får nog såna i Europa också i framtiden:
http://teslaclubsweden.se/rekonditionerade-batterier/
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 14:12
av lator
TiborBlomhall skrev:Att låta de två trasiga cellerna stå helt oladdade i väntan på att resten av packet ska urladdas skulle nog ha dödat dem helt (bricking).
Istället borde han ha bytt dem.
Nu finns företag i Japan som gör jobbet åt en - vi får nog såna i Europa också i framtiden:
http://teslaclubsweden.se/rekonditionerade-batterier/
Nej så blir det inte alls. Bms jämnar ju ut så de låga cellerna får av de andra. Ingen risk för "bricking" så länge man ha koll på vad man gör.
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 14:13
av Henrik Torphammar
lator skrev:TiborBlomhall skrev:Att låta de två trasiga cellerna stå helt oladdade i väntan på att resten av packet ska urladdas skulle nog ha dödat dem helt (bricking).
Istället borde han ha bytt dem.
Nu finns företag i Japan som gör jobbet åt en - vi får nog såna i Europa också i framtiden:
http://teslaclubsweden.se/rekonditionerade-batterier/
Nej så blir det inte alls. Bms jämnar ju ut så de låga cellerna får av de andra. Ingen risk för "bricking" så länge man ha koll på vad man gör.
BMS gör ytterst lite i en Leaf. Förstår absolut att man hjälper den på traven. Sen hade jag ju bytt cellerna, men det gjorde han väl också senare...
Hade en gång en helt ny bil där två celler var betänkligt efter i mer än ett år
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 14:15
av Bjelke
lator skrev:
Intressant att läsa men det känns som om han överjobbade brutalt när man kan uppnå samma, eller bättre, resultat bara genom att låta bilen stå oladdad en längre tid (givetvis övervakad) och låta bms sköta utjämningen även om det tar en hiskelig tid...

Ursäkta en superkorkad fråga av en som borde veta lite mer om det här men jag hann bara läsa snabbt igenom hur balanseringen funkar på dom här, men
spelar det någon roll vilken laddnivå man ligger på när balanseringen ska ske?
Alltså ska bilen vara typ fulladdad eller nästan tom?
Jag har ju bilen ståendes för det mesta utan sladden ikopplad...
Re: Degradering Leaf?
Postat: 18 dec 2018 14:17
av lator
Henrik Torphammar skrev:
BMS gör ytterst lite i en Leaf. Förstår absolut att man hjälper den på traven. Sen hade jag ju bytt cellerna, men det gjorde han väl också senare...
Hade en gång en helt ny bil där två celler var betänkligt efter i mer än ett år
Det är ju det jag skriver, det tar en hiskelig tid men det fungerar på samma eller bättre sätt. Sen om cellerna är kassa så måste man ju byta såklart men det framgick ju inte av historien vad som hände sen...
Re: Degradering Leaf?
Postat: 19 dec 2018 07:33
av Bjelke
Pratade med Nissan i går och frågade hur det kunde komma sig att dom säger att min bil bara har 9% degradering när statusmätaren visar 2 pluppar borta?
Han sa att dom kopplar in en dator som hämtar info från batterimodulen och det är det dom ser bara helt enkelt, men varför plupparna visar fel (hävdar han iaf) visste han inte.
Så idag ska jag försöka få tag i gänget i bromma som sköter batteriservice, dom ska ju vara specialister.
Min gissning är att statusmätaren reagerar momentant när man passerar en gräns och kan inte "ångra sig" sas, och eftersom jag första 1,5 året körde 20 mil/dag under veckorna
så stod bilen på laddning ca 20 timmar/dygn, vilket borde betyda att batteriet aldrig hann med någon balansering (om jag fattat det rätt nu) eftersom den typ konstant laddade eller kördes
(körtid per dygn blev ju ungefär 2,5 timme), och då reagerade bms och tog bort en plupp, sedan när bilen därefter tvärtom har stått vääääääldigt mycket utan laddning (dvs när jag blev med Tesla)
så kunde batteriet balanseras även om det säkert tog sjukt lång tid, och då rättar allt till sig och systemet säger 9% när Nissan kollar med datorn.
Det borde kunna stämma för jag har nästan aldrig snabbladdat och dom här laddar ju dessutom aldrig till 100% så även det borde gynna batteriet, dessutom har den bara efter min tid med
20mil/dygn rullat typ 2000 mil (8600 tot nu). Jag har dessutom i "batterirapporten" 5 stjärnor på alla punkter (dom kollar antalet snabbladdningar mm) så jag har ju skött den exemplariskt ju
Men om min teori stämmer så borde Nissan kunna återställa statusmätaren som visas i displayen, men jag väntar tills jag förhoppningsvis har haft finbesök här av en annan forummedlem som ska
mäta upp batteriet med LeafSpy

Re: Degradering Leaf?
Postat: 21 dec 2018 16:02
av Bjelke
Snart får man fint besök av en forumräv!

Nu ska här kollas batteri!

Hoppas dom kör försiktigt bara och tar sig hit, värsta kaos på E4:an idag
