Sida 1 av 1
Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 18 dec 2018 17:49
av vigge50
Tesla har uppdaterat sin sida för laddning och där står det att endast stick-kontakt och blå adapter ingår. Av någon anledning står det att blå adapter endast ger 3,7 kW, kan det vara att den kabeln man får med är ny och endast kan ta 16A per fas även om bilen klara av att ta 32A på en fas? Via Wall connector ska det fortfarande gå att få 16,5 kW.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 18 dec 2018 18:02
av Remuz
Så tokigt. 3fas är ju grejen...
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 18 dec 2018 18:07
av Zalman3
vigge50 skrev:Tesla har uppdaterat sin sida för laddning och där står det att endast stick-kontakt och blå adapter ingår. Av någon anledning står det att blå adapter endast ger 3,7 kW, kan det vara att den kabeln man får med är ny och endast kan ta 16A per fas även om bilen klara av att ta 32A på en fas? Via Wall connector ska det fortfarande gå att få 16,5 kW.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Tror att man kan välja mellan röd 3-fas eller blå 1-fas 16A kontakt.
Vem behöver en blå kontakt över huvud taget?
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 18 dec 2018 18:52
av Jeppe_E
Remuz skrev:Så tokigt. 3fas är ju grejen...
Tesla säljer tydligen för lite laddboxar
Effektivt sätt att öka försäljningen
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 18 dec 2018 19:00
av Gustafsson
Den blå som följer med bilarna är ju 32A. Sådana uttag är ovanliga. De blå 16A som finns på campingplatser vore bättre att ha. Köpte en sån adapter av Torpshammar.
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 18 dec 2018 21:25
av HelectriC
Den blå har alltid varit standard i Norge, den röda fick jag köpa till. Konstigt om den blå nu även är standard i Sverige istället för röd.
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 18 dec 2018 21:38
av Smutt
Jag har en blå till salu om nån blev sugen nu

Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 02 jan 2019 23:20
av Tengil
Hej,Här beställt en Tesla Model 3 och insåg just att den 3fas adapter jag räknade med inte följer med längre!
Den måste väll gå att köpa till?!?
Och visst passar Model S/X 3fas även till 3?
Någon som vet?
Väldigt bekymrad över detta...
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 02 jan 2019 23:29
av Svenssons
Tegnell skrev:Hej,Här beställt en Tesla Model 3 och insåg just att den 3fas adapter jag räknade med inte följer med längre!
Den måste väll gå att köpa till?!?
Och visst passar Model S/X 3fas även till 3?
Någon som vet?
Väldigt bekymrad över detta...
Sannolikt kommer Teslas WallConnector och kanske även de äldre mobila laddboxarna som följt med Model S/X hittills (även ifall även Model S/X bara verkar få bara enfas-laddbox) fungera eftersom Model 3 kommer kunna ladda med Typ 2 och med trefas enligt det som har rapporterats. Alla Typ 2-laddboxar ska alltså fungera.
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 04 feb 2019 21:45
av Tengil
Jag har nu köpt en begagnad UMC med röd 3fas.
Då är det bara att invänta och se om Model 3 laddar med den.
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 04 feb 2019 22:09
av rssvanberg
Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Tesla har uppdaterat sin sida för laddning och där står det att endast stick-kontakt och blå adapter ingår. Av någon anledning står det att blå adapter endast ger 3,7 kW, kan det vara att den kabeln man får med är ny och endast kan ta 16A per fas även om bilen klara av att ta 32A på en fas? Via Wall connector ska det fortfarande gå att få 16,5 kW.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Tror att man kan välja mellan röd 3-fas eller blå 1-fas 16A kontakt.
Vem behöver en blå kontakt över huvud taget?
Någon som vet vilken typ av kontakt man får med Model S nu? Beställt en Model S lagerbil tillverkad -18 någon gång och röd 16A 3fas är superviktig..
På Teslas sida låter det som att kontakten inte ser ut som tidigare med bara en adapter? "För att ladda med trefas i röda industriuttag (11 kW) kan man köpa en separat kabel med fast trefas-kontakt."
Re: Röd 3-fas kontakt ingår inte längre
Postat: 04 feb 2019 22:11
av Smutt
rssvanberg skrev:Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Tesla har uppdaterat sin sida för laddning och där står det att endast stick-kontakt och blå adapter ingår. Av någon anledning står det att blå adapter endast ger 3,7 kW, kan det vara att den kabeln man får med är ny och endast kan ta 16A per fas även om bilen klara av att ta 32A på en fas? Via Wall connector ska det fortfarande gå att få 16,5 kW.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Tror att man kan välja mellan röd 3-fas eller blå 1-fas 16A kontakt.
Vem behöver en blå kontakt över huvud taget?
Någon som vet vilken typ av kontakt man får med Model S nu? Beställt en Model S lagerbil tillverkad -18 någon gång och röd 16A 3fas är superviktig..
På Teslas sida låter det som att kontakten inte ser ut som tidigare med bara en adapter? "För att ladda med trefas i röda industriuttag (11 kW) kan man köpa en separat kabel med fast trefas-kontakt."
På en lagerbil borde du ha trefas men har du otur kostar den UMC som du behöver 7000kr