Sida 1 av 2

Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model 3

Postat: 18 dec 2018 20:33
av TeslaTissel
Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model 3



Som vi ser i video-klippet ovan undveks en kollision med framförvarande bil genom att standard autobroms med radar, reagerade snabbare än föraren.

Hela sekvensen spelades automatiskt in av kameran, placerad strax innanför vindrutan vid backspegeln. Denna sitter standard i alla bilar från Tesla och därför finns några dokumenterade ”nära ögat”-klipp.

Det vi ser är att Teslas radar når även framför framförvarande fordon och även under dem. Notera att föraren ser mycket väl att något är på gång då det är blinkande varningsljus på håll och att kön saktar in, (en förare som tänker och tittar längre framåt har fördel), men när något plötsligt sker, då är det inte lika lätt.

Tesla hävdar till och med att den samlade data ”neurala data” de redan har genom, kameror, radar, datainsamling och egen hårdvara, så kan alltså en liknande situation,- undvikas. Se även min tidigare artikel kring detta.

As the system confidence level rises, the braking force will gradually increase to full strength when it is approximately 99.99% certain of a kollision.

Texten är hämtad från ett ploginlägg jag gjorde idag. ;) Länk: http://blog.ho-form.se/?p=7292

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 20:43
av Magnus71
Jag tycker precis tvärt om.
Radarn uppfattar inte att bilen framför den vita står still. Inte heller klarar systemet att undvika påkörning av den vita bilen. Även om den hjälper till och minskar farten vid kollidionsögonblicket.
Inte imponerad.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 21:18
av Teslalink


"Your neural network at work, friends! No way I could stop that fast without an assist..."

Föraren verkar lycklig över att ha blivit hjälpt iaf.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 21:33
av AndreasA
Magnus71 skrev:
Jag tycker precis tvärt om.
Radarn uppfattar inte att bilen framför den vita står still. Inte heller klarar systemet att undvika påkörning av den vita bilen. Även om den hjälper till och minskar farten vid kollidionsögonblicket.
Inte imponerad.
Fast läser man reddit tråden så hann Teslan bromsa och den körde inte på framförvarande bil och Teslan var oskadd.
Så det är väl läge att vara imponerad, eller?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 21:38
av frippan
Med tanke på att han körde iväg så borde han klarat bilen framför, dumt att lägga ut en smitning på internet :)

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 21:49
av Jeppe_E
Oj, jävlar vad sent VWn bromsade. Satt säkert med facebook eller nåt. Bromslamporna var ju tända på range rovern? i typ 6-7 sekunder. Har inte Tiguanen autobroms? Den ser ju hyfsat modern ut.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 22:02
av dd88
Borde inte autobromsen reagera på att han kör in så sjukt nära fordonet framför?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 22:11
av Jeppe_E
dd88 skrev:
Borde inte autobromsen reagera på att han kör in så sjukt nära fordonet framför?
Nödbromsen fungerar ju bara när det blir panik (som det blev sekunden efter). Men kör han utan TACC inkopplad, så gör bilen ingenting åt avståndet till framförvarande fordon.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 22:12
av Magnus71
Jag ser det som att Teslan träffar Tiguanen. Men jag kanske har fel. Bra isf.
Men det är kanske mot dessa sömngångare som inte hade bromsat alls som man ska se den stora nyttan med autobroms.
Har själv kört om bilar i USA där föraren sitter och läser en bok istället för att kolla på vägen hela tiden.
Tycker dock ändå att Teslan kommer från ett gynnsamt läge i filen bredvid och där systemet tydligare borde sett den i princip stillastående bilen framför Tiguanen.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 22:20
av LarsL
Magnus71 skrev:
Tycker dock ändå att Teslan kommer från ett gynnsamt läge i filen bredvid och där systemet tydligare borde sett den i princip stillastående bilen framför Tiguanen.
Systemet funkar inte så, det är ett nödsystem som bara går in när det är påväg att smälla. Hade bilen körts med Autopilot hade den förmodligen hållit lite större avstånd till framförvarande.

...

Det verkar som om den vita bilen blir förvirrad eftersom bilarna framför ligger och släpar på bromsen för att sedan plötsligt nita. Ja, dåligt kör men ändå inte en helt lätt situation.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 22:23
av Jeppe_E
Här är en intressant video om vad datorn i en Tesla analyserar.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 22:34
av Jjakobb
Jeppe_E skrev:
Oj, jävlar vad sent VWn bromsade. Satt säkert med facebook eller nåt. Bromslamporna var ju tända på range rovern? i typ 6-7 sekunder. Har inte Tiguanen autobroms? Den ser ju hyfsat modern ut.
Visst var bromslamporna tända, dock värt att notera att det endast var de nedre, tiguanföraren bakom kanske inte uppfattade att lamporna slogs på då det inte står ut så mycket mot baklamporna. Möjligt att en fungerande/existerande övre centralt placerad lampa skulle fått tiguanföraren att förstå tidigare.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 23:34
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
Här är en intressant video om vad datorn i en Tesla analyserar.

Bra klipp, den där killen (Nick)har satt ihop flera av de senaste klippen som ett antal personer gjort själva.
Lite synd/trist han inte ger referens/erkännande till dem?

Han vill väl ”nicka” referals?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 18 dec 2018 23:56
av boreno
Jag har varit i liknande situationer några gånger, och då valt att sänka farten innan jag byter fil åt höger. Jag tycker faktiskt att föraren av M3an var onödigt aggressivt tidig i sitt filbyte. Det syns ju innan han börjar styra att bilarna längre fram stannar nästan helt.

Med det sagt så är det ju dock imponerande att bilen hanterar situationen så fint!

För några dagar sedan bytte en EPA (!) fil över heldraget på en avfart i norralänken, och min käre MS som då låg precis bredvid styrde snyggt undan mot tunnelväggen. Hade absolut blivit kollision annars, jag hade inte en chans att reagera...

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 03:22
av Pontus
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
Här är en intressant video om vad datorn i en Tesla analyserar.

Bra klipp, den där killen (Nick)har satt ihop flera av de senaste klippen som ett antal personer gjort själva.
Lite synd/trist han inte ger referens/erkännande till dem?

Han vill väl ”nicka” referals?
Sa inte Tesla att man inte fick lägga upp länken på Youtube och liknande ställen?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 06:57
av Jeppe_E
Pontus skrev:
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
Här är en intressant video om vad datorn i en Tesla analyserar.

Bra klipp, den där killen (Nick)har satt ihop flera av de senaste klippen som ett antal personer gjort själva.
Lite synd/trist han inte ger referens/erkännande till dem?

Han vill väl ”nicka” referals?
Sa inte Tesla att man inte fick lägga upp länken på Youtube och liknande ställen?
Referallänken? Det gör väl alla YouTubers?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 07:09
av LarsL
Pontus skrev:
Sa inte Tesla att man inte fick lägga upp länken på Youtube och liknande ställen?
Ett tag, ja, men sen har det bara varit otillåtet med reklam, typ köpt Google sökning. Om man skapar innehåll så är det tillåter.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 07:24
av mati
Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
Borde inte autobromsen reagera på att han kör in så sjukt nära fordonet framför?
Nödbromsen fungerar ju bara när det blir panik (som det blev sekunden efter). Men kör han utan TACC inkopplad, så gör bilen ingenting åt avståndet till framförvarande fordon.
Nja, det gör den nog, men då måste man vara ännu närmare skulle jag tro. Jag råkade ut för nåt roligt med Golfen häromdagen. Jag skulle fickparkera och valde i det fallet att göra det själv. Annars är Golfen grymt duktig på att parkera automatiskt. Men jag hade lite bråttom och backade lite för nära bilen bakom mig, dvs närmare än det röda strecket i backkameran, 20-30cm nåt sånt. Och jävlar vad bilen stälde sig på bromsen. Jag hade ingen aning att en sådan funktion överhuvudtaget fanns. Jag trodde att autobromsen bara fungerade framåt.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 09:38
av PoloPrinsen
boreno skrev:
Jag har varit i liknande situationer några gånger, och då valt att sänka farten innan jag byter fil åt höger. Jag tycker faktiskt att föraren av M3an var onödigt aggressivt tidig i sitt filbyte. Det syns ju innan han börjar styra att bilarna längre fram stannar nästan helt.

Med det sagt så är det ju dock imponerande att bilen hanterar situationen så fint!

För några dagar sedan bytte en EPA (!) fil över heldraget på en avfart i norralänken, och min käre MS som då låg precis bredvid styrde snyggt undan mot tunnelväggen. Hade absolut blivit kollision annars, jag hade inte en chans att reagera...
borenos analys ovan känns väldigt korrekt.
Hela situationen är ju egentligen möjlig/beroende på att för många bilar är på för kort vägsträcka. Flera filer stängs av och tvingar ihop bilarna i färre filer. Leder till lägre hastigherter (ofta också skyltat lägre hastighet vid tex vägarbeten) så det blir trångt i den mest ihoptryckta filen . Där trots att nästan alla bilar bromsar eller iaf aktiverar bromslysena så kör tyvärr både Teslan och framförvarande bilen in i filen för fort (tycker jag) samt behåller för hög hastighet för länge.

Hade teslans dator varit riktigt bra (vad gäller förebygga krock) så hade den noterat den markanta hastighetsskillnaden i filen den byter in i samt att merparten av de framförvarande bilarna har tända bromslysen, vilket i sig ytterligare indikerar att här i denna fil går det ej fort. Typ.

Mvh PP

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 10:08
av ippii
Den olyckan i videon, haden den undvikits även om man ej körde med AP aktiverat, eller har en Tesla som ej har AP utan bara standard "Automatic emergency braking and collision avoidance"?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 10:15
av boreno
PoloPrinsen skrev:
Hade teslans dator varit riktigt bra (vad gäller förebygga krock) så hade den noterat den markanta hastighetsskillnaden i filen den byter in i samt att merparten av de framförvarande bilarna har tända bromslysen, vilket i sig ytterligare indikerar att här i denna fil går det ej fort. Typ.
Att använda bromsljustdetektion som en starkt viktad parameter i det beslutet tror jag skulle ge för många falska utslag. Radarn däremot, och kombinationen av kamerainputs, get mycket bra bild av vilka hastigheter bilarna i närliggande filer har, det finns det gott om stöd för i analyser som gjorts av Teslans AP2.

När jag ser videoklippet så tänker jag dock mest på min pet-peeve, att utnyttja så mycket vägbana som möjligt innan man lämnar fil som tar slut:
18952933_10155406612641202_177884556909493429_n.jpg
via Danni/Bylund

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 10:30
av Jeppe_E
boreno skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hade teslans dator varit riktigt bra (vad gäller förebygga krock) så hade den noterat den markanta hastighetsskillnaden i filen den byter in i samt att merparten av de framförvarande bilarna har tända bromslysen, vilket i sig ytterligare indikerar att här i denna fil går det ej fort. Typ.
Att använda bromsljustdetektion som en starkt viktad parameter i det beslutet tror jag skulle ge för många falska utslag. Radarn däremot, och kombinationen av kamerainputs, get mycket bra bild av vilka hastigheter bilarna i närliggande filer har, det finns det gott om stöd för i analyser som gjorts av Teslans AP2.

När jag ser videoklippet så tänker jag dock mest på min pet-peeve, att utnyttja så mycket vägbana som möjligt innan man lämnar fil som tar slut:
18952933_10155406612641202_177884556909493429_n.jpg
via Danni/Bylund
Ja, det ser fint ut på pappret. Verkligheten är annorlunda eftersom vi är ett köande folk. Vägverket har den varianten som sitt motto, att använda båda filerna så länge som möjligt. Men det har visat sig vara väldigt ineffektivt. Eftersom aphjärnan sätter in efter vägmärket att vänsterfilen tar slut om 700 meter så ska fan ingen släppas in. Vilket medför att hela högerfilen går ryckigt. Så blir det snabbt väldigt fullt i båda filerna.

En gång, för väldigt många år sedan, så prövade vägverket en annan taktik, där de i väldigt god tid upplyste om att filen var avstängd, välj höger filen. Detta resulterade i att fler la sig i högerfilen, höll en lägre hastighet (70), men trafikrytmen förbi avstängningen blev betydligt bättre. Om alla hade kunnat tänka "Jag ligger här i kön, så kommer alla fram i 70 km/h" istället för att tänka "Jag håller 120 km/h och så tränger jag mig in så att alla i innerfilen får anpassa sig efter mig" så hade det fungerat bättre i trafiken.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 10:42
av ochso
Jeppe_E skrev:
Ja, det ser fint ut på pappret. Verkligheten är annorlunda eftersom vi är ett köande folk. Vägverket har den varianten som sitt motto, att använda båda filerna så länge som möjligt. Men det har visat sig vara väldigt ineffektivt.
Vad intressant! Vet du om det finns några dokument tillgänliga där man kan se detta? Mina kollegor hävdar att det mest effektiva är att blåsa längst fram i båda fälten och tillämpa blixtlås där. Jag hävdar att snitthastigheten blir högre om alla glider in i det gemensamma fältet i så god tid som möjligt.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 10:43
av Kalle
ippii skrev:
Den olyckan i videon, haden den undvikits även om man ej körde med AP aktiverat, eller har en Tesla som ej har AP utan bara standard "Automatic emergency braking and collision avoidance"?
Som jag förstår det så va inte AP aktiverad, utan den gick in med nödbromsen.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 10:46
av PoloPrinsen
boreno skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hade teslans dator varit riktigt bra (vad gäller förebygga krock) så hade den noterat den markanta hastighetsskillnaden i filen den byter in i samt att merparten av de framförvarande bilarna har tända bromslysen, vilket i sig ytterligare indikerar att här i denna fil går det ej fort. Typ.
Att använda bromsljustdetektion som en starkt viktad parameter i det beslutet tror jag skulle ge för många falska utslag. Radarn däremot, och kombinationen av kamerainputs, get mycket bra bild av vilka hastigheter bilarna i närliggande filer har, det finns det gott om stöd för i analyser som gjorts av Teslans AP2.

När jag ser videoklippet så tänker jag dock mest på min pet-peeve, att utnyttja så mycket vägbana som möjligt innan man lämnar fil som tar slut:
18952933_10155406612641202_177884556909493429_n.jpg
via Danni/Bylund
Hmm ja en för hårt (tungt?) viktad parameter kan det nog lätt bli om man ej passar sig! Det får jag hålla med om.

Jag tror mycket på helhetsbilden eller det kanske kan kallas grundförutsättningen bör vara tungt viktad. I en ideal värld...

I detta fallet borde det vara bra att vera att det är på G med färre filer och förmodligen vägarbeten (sänkt hastighetsskyltning). Vägen är minst 5 filig (6 om den filen till vänster också är i vår riktning och farbar, ser dock ut som omålad kanske nylagd asfalt där). Nåja 5 eller 6 filer ska bli 4. Borde moderna påkostade bilar kunna inhämta idag via gps, kartadata, vägarbetsdata samt detektera via kamera.
Bilen borde veta att det KAN bli trångt/kökrockar mm just här just nu.

Kamera , laser mm ger input om aktuell info just för stunden, vägarbetsområdet mm grunddata borde finnas inne redan i datorn.

Just i USA är det väl iaf i endel stater automatiskt dubbla straffsatsen om man bryter mot reglerna vid just vägarbetsområden. OM jag minns korrekt, var där för läääänge sedan. Haha.

Mvh PP.