Sida 1 av 1
Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 18 dec 2018 22:36
av tr1
Jag ser ibland kommentarer som att extra batterikapacitet inte är värt 250.000 extra eller vad det nu kostar. Kostnaden kan ju bara vara 250.000 för den som behåller bilen hela dess livslängd, eller?
Om jag får 150.000 mer för en tre år begagnad 100 än för en motsvarande 75 så har rimligen min kostnad varit 33.000 per år för att ha den längre räckvidden och fördelen med att slippa ladda så ofta.
Är det ngn som tittat på andrahandsvärdet mellan en 90 och en 70 eller mellan en 100 och en 75? Vore mycket intressant!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 18 dec 2018 23:18
av Jeppe_E
En S70D 2015 - 670.000kr (3800 mil)
En S90D 2015 - 740.000kr (7700 mil)
Räknar man 10kr per mil x 3900 = 39000kr, så i så fall är 90kWh batteriet bara värt ca 30k. Sen är väl iofs inte 7700 mil på tre år jättelångt, men 3800 mil är ju superkort på tre år
Men det är väl mer rimligt att om den extra kostnaden för 100kWh över 75kWh är 250.000, så får du ut 125.000 av detta efter 3 år.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 07:18
av Verdi
Jeppe_E skrev:En S70D 2015 - 670.000kr (3800 mil)
En S90D 2015 - 740.000kr (7700 mil)
Räknar man 10kr per mil x 3900 = 39000kr, så i så fall är 90kWh batteriet bara värt ca 30k. Sen är väl iofs inte 7700 mil på tre år jättelångt, men 3800 mil är ju superkort på tre år
Men det är väl mer rimligt att om den extra kostnaden för 100kWh över 75kWh är 250.000, så får du ut 125.000 av detta efter 3 år.
Du tänker ju fel på milen. Eller tror du 90D hade varit 39 tusen billigare om den gått kortare?

Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 08:44
av Smutt
Sen är det momsen om batteriet kostade 250000kr säljs för 125000kr så är kostnaden 125000-10% alltså 112500kr men sen är det räntan på 1,95% och den orkar jag inte räkna ut
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 09:11
av Jeppe_E
Verdi skrev:Jeppe_E skrev:En S70D 2015 - 670.000kr (3800 mil)
En S90D 2015 - 740.000kr (7700 mil)
Räknar man 10kr per mil x 3900 = 39000kr, så i så fall är 90kWh batteriet bara värt ca 30k. Sen är väl iofs inte 7700 mil på tre år jättelångt, men 3800 mil är ju superkort på tre år
Men det är väl mer rimligt att om den extra kostnaden för 100kWh över 75kWh är 250.000, så får du ut 125.000 av detta efter 3 år.
Du tänker ju fel på milen. Eller tror du 90D hade varit 39 tusen billigare om den gått kortare?

Haha.. brainfreeze
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 12:46
av Gustafsson
Personligen tycker jag batterikapacitet blir mer värt (relativt sett - inte i kronor) ju längre tiden går. Bättre att köpa en 100 som tappat 10% än en 75 som tappat 10%. Det blir en avsevärd skillnad i bekvämt användbar räckvidd (ca 5-80/90% SOC) efter hand. Vi får se hur det utvecklar sig framöver.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 13:39
av Verdi
Gustafsson skrev:Personligen tycker jag batterikapacitet blir mer värt (relativt sett - inte i kronor) ju längre tiden går. Bättre att köpa en 100 som tappat 10% än en 75 som tappat 10%. Det blir en avsevärd skillnad i bekvämt användbar räckvidd (ca 5-80/90% SOC) efter hand. Vi får se hur det utvecklar sig framöver.
Ja, en 100D kommer antagligen inte degraderas lika snabbt pga färre laddningar och större marginaler. Man behöver heller inte använda varken de översta eller nedersta procenten lika ofta. Det är det ena. Det andra är att det helt enkelt gör mindre om ett 100D-batteri degraderas eftersom räckvidden fortfarande räcker till mycket. Så teoretiskt har en 100D mycket längre praktisk livslängd. När den har degraderats 26% är den nere på samma nivå som en ny 75D. 26% är antagligen >100 tusen mil.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 13:47
av Smutt
Om jag skulle gissa vilken S som sjunker minst i värde på 3år i% så gissar jag en svart med enda tillval större batteri
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 13:54
av MangeT
I pengar tror jag en 100D tappar mer än en 75D, speciellt då tekniken går fort framåt och batterikostnad sjunker snabbt samt fler snabbladdare kommer till. Kommer nog till slut att komma eftermarknadsbatterier dessutom. I procent tror jag att de kommer tappa ungefär lika.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 14:00
av lem
Intressant att S60 -17 på kvd igår gick för hela 650 kkr. Det finns många S85:or kring 700 kkr.
Försök till värderingsmodell:
Tesla 600kkr
Facelift + 100 kkr
60 - 50 kkr
75 - 30 kkr
85 +50 kkr
90 +150 kkr
100 +200kkr
D + 100kkr
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 14:07
av jeppe_sthlm
Å andra sidan är blir en S60 -17 för 20k en S75 med ungefär lika lång (eller längre) räckvidd som en 85. Dessutom är den faceliftad
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 14:12
av Jeppe_E
lem skrev:Intressant att S60 -17 på kvd igår gick för hela 650 kkr. Det finns många S85:or kring 700 kkr.
Försök till värderingsmodell:
Tesla 600kkr
Facelift + 100 kkr
60 - 50 kkr
75 - 30 kkr
85 +50 kkr
90 +150 kkr
100 +200kkr
D + 100kkr
Ligger några S70D på bytbil för 635-650 kkr (6-7000 mil)
Ligger en S75D (facelift) på bytbil för 689kkr (5600 mil)
Så nä, inte jättestor skillnad på fäjslyft
Samtidigt får man en S90D med 5500 mil på mätaren för 829kkr, hyfsad skillnad i pris för 15kW (måste vara andra skillnader) för 140kkr
Faktiskt en del av de lite mindre dyra teslorna (under 600kkr) som blivit sålda
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 14:31
av lem
Kvd är ju en marknadsprissättning. När de två andra är sålda kan vi kanske hjälpas åt att göra en värderingsmodell ? Årsmodell o mil måste in på något sätt....
Hur som helst, kul att se att S60 håller värdet hyggligt. Just osäkerheten i restvärdet var en stor fråga när jag köpte.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 14:55
av jeppe_sthlm
AP-hårdvara eller inte bör göra en rätt stor skillnad. 50?
Aktiverad/ej aktiverad AP2/2.5 har en direkt kostnad. Övrig utrustning är nog svårare att prissätta.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 15:18
av Smutt
jeppe_sthlm skrev:AP-hårdvara eller inte bör göra en rätt stor skillnad. 50?
Aktiverad/ej aktiverad AP2/2.5 har en direkt kostnad. Övrig utrustning är nog svårare att prissätta.
Allt som höjer förmånsvärdet är negativt för vissa av oss

Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 17:26
av jeppe_sthlm
Smutt skrev:jeppe_sthlm skrev:AP-hårdvara eller inte bör göra en rätt stor skillnad. 50?
Aktiverad/ej aktiverad AP2/2.5 har en direkt kostnad. Övrig utrustning är nog svårare att prissätta.
Allt som höjer förmånsvärdet är negativt för vissa av oss

Sant - vilket belyser att generell värdering är svårt. Det som är värt mycket för en person har lågt värde för en annan.
För mig var t.ex. låg reggad effekt värt mycket, då det sänkte totalkostnaden i just min kalkyl rätt mycket.
För någon är extrasäten i bagaget en deal-breaker och den pesonen kan säkert tänka sig att betala extra för det. För en annan drar det ner.
För alla företagare är icke-momssmitta en förutsättning och ökar då värdet. För mig kvittade det totalt.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 18:22
av lem
Försök gradera!:
Facelift + 100 kkr
60 - 50 kkr (uppgraderingsbar)
70 - 60 kkr (ej uppgraderingsbar)
75 - 30 kkr
85 +50 kkr
90 +150 kkr
100 +200kkr
D + 100kkr
AP1 +20 kkr (HW, ej aktiverad)
AP1 + 50 kkr (HW + aktiverad)
AP2 + 80 kkr (HW + aktiverad)
År 2014 - 100 kkr
År 2015 - 50 kkr
År 2016 - 0 kkr
År 2017 + 100 kkr
År 2018 + 250 kkr
Dragkrok + 10 kkr (ogodkänd)
Moms +- noll kkr (dock dealbreaker)
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 20:05
av tr1
Jeppe_E skrev:En S70D 2015 - 670.000kr (3800 mil)
En S90D 2015 - 740.000kr (7700 mil)
Räknar man 10kr per mil x 3900 = 39000kr, så i så fall är 90kWh batteriet bara värt ca 30k. Sen är väl iofs inte 7700 mil på tre år jättelångt, men 3800 mil är ju superkort på tre år
Men det är väl mer rimligt att om den extra kostnaden för 100kWh över 75kWh är 250.000, så får du ut 125.000 av detta efter 3 år.
Om man ska jämföra dessa två och tillämpa 20 kr per mil, vilket känns rimligare, så får man:
En S70D 2015 - 592.000kr (7700 mil)
En S90D 2015 - 740.000kr (7700 mil)
Då har vi ca 150.000 i skillnad. Vad var prisskillnaden när de köptes 2015?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 20:46
av lem
Bilen på kvd som var ute i kväll kom inte över ribban.
Vore kul att ta fyra nysålda bilar från kvd och försöka räkna på. Många annonser ligger kvar på blocket vecka efter vecka och speglar bara vad säljaren drömmer om att få ut.
Det förvånar mig att kvd inte lyckas sätta reservationspriset korrekt. Viker marknaden?
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 20:49
av Jeppe_E
lem skrev:Bilen på kvd som var ute i kväll kom inte över ribban.
Vore kul att ta fyra nysålda bilar från kvd och försöka räkna på. Många annonser ligger kvar på blocket vecka efter vecka och speglar bara vad säljaren drömmer om att få ut.
Det förvånar mig att kvd inte lyckas sätta reservationspriset korrekt. Viker marknaden?
Det är ägaren som sätter reservationspriset.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 21:05
av lem
Jeppe_E skrev:lem skrev:Bilen på kvd som var ute i kväll kom inte över ribban.
Vore kul att ta fyra nysålda bilar från kvd och försöka räkna på. Många annonser ligger kvar på blocket vecka efter vecka och speglar bara vad säljaren drömmer om att få ut.
Det förvånar mig att kvd inte lyckas sätta reservationspriset korrekt. Viker marknaden?
Det är ägaren som sätter reservationspriset.
Trodde kvd styrde med fast hand så det blev rimligt. Orealistiska res pris gynnar inte affären.
Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 21:12
av Jeppe_E
lem skrev:Jeppe_E skrev:lem skrev:Bilen på kvd som var ute i kväll kom inte över ribban.
Vore kul att ta fyra nysålda bilar från kvd och försöka räkna på. Många annonser ligger kvar på blocket vecka efter vecka och speglar bara vad säljaren drömmer om att få ut.
Det förvånar mig att kvd inte lyckas sätta reservationspriset korrekt. Viker marknaden?
Det är ägaren som sätter reservationspriset.
Trodde kvd styrde med fast hand så det blev rimligt. Orealistiska res pris gynnar inte affären.
De har en färgskala på prisspannet. Det är möjligt att de kan komma med synpunkter. Jag har inte kommit så långt

Re: Andrahandsvärde på batterikapacitet?
Postat: 19 dec 2018 22:13
av tr1
lem skrev:Jeppe_E skrev:lem skrev:Bilen på kvd som var ute i kväll kom inte över ribban.
Vore kul att ta fyra nysålda bilar från kvd och försöka räkna på. Många annonser ligger kvar på blocket vecka efter vecka och speglar bara vad säljaren drömmer om att få ut.
Det förvånar mig att kvd inte lyckas sätta reservationspriset korrekt. Viker marknaden?
Det är ägaren som sätter reservationspriset.
Trodde kvd styrde med fast hand så det blev rimligt. Orealistiska res pris gynnar inte affären.
Säljaren har ju rätt att låta bli att sälja. Inget konstigt med det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk