Sida 1 av 2

Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 15:38
av Zalman3
Audi e-tron 55 quattro
WLTP: 40,0 mil

BMW i3
WLTP: 31,0 mil

BMW i3s
WLTP: 28,5 mil

Hyundai Kona Electric 39 kWh
WLTP: 28,9 mil

Hyundai Kona Electric 64 kWh
WLTP: 44,9 mil

Jaguar I-Pace EV400
WLTP: 47,0 mil

Kia Niro EV 39 kWh
WLTP: 28,6 mil

Kia Niro EV 64 kWh
WLTP: 45,5 mil

Mercedes EQC 400 4Matic
WLTP: 36,0 mil

Nissan Leaf 40kWh
WLTP: 27,0 mil

Renault ZOE 41kWh
WLTP: 31,7 mil

Tesla Model 3 Long Range AWD
WLTP: 54,4 mil

Tesla Model 3 Performance
WLTP: 53,0 mil

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 16:57
av juristen
Intressant. BMW i3 i listan, avses 94Ah-varianten?

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 17:01
av Albin
juristen skrev:
Intressant. BMW i3 i listan, avses 94Ah-varianten?
Nej, det är nya 120Ah.

Bra sammanställning, kan man få den som en graf sorterat på räckvidd? :D

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 18:06
av frippan
Varsågod

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 18:17
av Jeppe_E
frippan skrev:
Varsågod
Jo...men... den måste ju visa räckvidd per krona ;)

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 18:18
av frippan
Jeppe_E skrev:
frippan skrev:
Varsågod
Jo...men... den måste ju visa räckvidd per krona ;)
Fixare du fram alla priser så fixar jag det :)

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 18:31
av frippan
ok, gick rätt snabbt att fixa ändå :)

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 19:09
av Henrik Torphammar
VW Prototyperna specas till följande,

VW e-Golf 2020 48kWh 32.8mil
VW e-Golf 2020 55kWh Vet vi inte
VW e-Golf 2020 62kWh Upp till 54.5mil osäkert om det är WLTP

Intressant notering är även att Kona 64kWh börjar på $36450 i USA.... Om man nu vill spekulera i pris på Model 3 STD.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 20:13
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
VW Prototyperna specas till följande,

VW e-Golf 2020 48kWh 32.8mil
VW e-Golf 2020 55kWh Vet vi inte
VW e-Golf 2020 62kWh Upp till 54.5mil osäkert om det är WLTP

Intressant notering är även att Kona 64kWh börjar på $36450 i USA.... Om man nu vill spekulera i pris på Model 3 STD.
Ganska säker på att den börjar på $35000. Det är nämligen där som baslinjen ligger för Model 3 på de kvitton jag sett. Sedan tillkommer 5000 för premium-paketet och 6000 för Mid-Range batteriet (13000 för Long range)

Tror det var pontus som visade hur hans modell var specad och vad kostnaden var för de olika tillvalen (även om man just nu inte kan välja bort premium).

Men för 35000 USD så är det tygstolar, fm-radio :lol: och dum farthållare, inget annat. Kanske t.o.m enklare fälgar?

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 19 dec 2018 20:14
av Jeppe_E
frippan skrev:
ok, gick rätt snabbt att fixa ändå :)
Snyggt!

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 20 dec 2018 11:10
av TeslaTissel
frippan skrev:
Varsågod

Grymt. Intressant att båda modellerna av Model 3 Dual motor ligger på topp.
Och ändå ganska nära varandra i räckvidden.

Skall bli oerhört intressant köra dem i verkligheten inom kort.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 20 dec 2018 12:34
av bjelkeman
TeslaTissel skrev:
frippan skrev:
Varsågod

Grymt. Intressant att båda modellerna av Model 3 Dual motor ligger på topp.
Och ändå ganska nära varandra i räckvidden.

Skall bli oerhört intressant köra dem i verkligheten inom kort.
Också bra att LR AWD ligger så bra till i kr/mil.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 20 dec 2018 12:51
av Verdi
Så länge som Jaggan stoltserar med 47 mil WLTP så tänker jag inte ta den märkningen på allvar.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 20 dec 2018 13:03
av Jeppe_E
Verdi skrev:
Så länge som Jaggan stoltserar med 47 mil WLTP så tänker jag inte ta den märkningen på allvar.
Kanske, någon gång i framtiden... :) Just nu, 37 mil.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 20 dec 2018 16:35
av Tellus
Tycker inte heller wltp speglar verkligheten, vissa bilar som jaguar och leaf verkar ha mutat organisationen och vissa är mer verklighetsnära som kia e-niro.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 21 dec 2018 09:12
av Geni87
Tellus skrev:
Tycker inte heller wltp speglar verkligheten, vissa bilar som jaguar och leaf verkar ha mutat organisationen och vissa är mer verklighetsnära som kia e-niro.
En standardiserad körcykel kommer aldrig spegla verkligheten, då allas verklighet och körmönster ser olika ut. :) Men även om WLTP är tuffare och ger högre förbrukning än NEDC (vilket är bra), kan man tycka att de borde gjort den ytterligare något tuffare för att komma närmare fler människors verklighet.

Motorvägsdelen borde vara längre tycker jag.

Bild

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 21 dec 2018 10:15
av OfarligTesla
Varför kan de inte bara lista 2 mått? Stadstrafik och motorväg. Dvs vad drar den i en standardiserad cykel som motsvarar stadstrafik med låga hastigheter och stopp och vad drar den i säg 110 km/h. Borde ju vara fallet även med bensinförbrukning kan man tycka.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 21 dec 2018 10:51
av Tellus
Jag menade mer att det verkar vara något skumt med wltp siffrorna, jaguaren ska komma längre än e-niro 64kWh. Tror inte den gör det även om man kör dom exakt lika.
Liksaså krävs eco driving för att komma 27mil med Leaf, e-niro kan man köra normalt och komma 45mil.
Tycker inte siffrorna speglar skillnaden i räckvidd mellan bilarna.
I praktiken verkar e-niro gå dubbelt så långt som Leaf.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 21 dec 2018 11:59
av Bjelke
OfarligTesla skrev:
Varför kan de inte bara lista 2 mått? Stadstrafik och motorväg. Dvs vad drar den i en standardiserad cykel som motsvarar stadstrafik med låga hastigheter och stopp och vad drar den i säg 110 km/h. Borde ju vara fallet även med bensinförbrukning kan man tycka.
Precis, det jag eg bara skulle vilja veta är förbrukning i konstant hastighet i tex 100km/h, och gärna i ett par andra givna hastigheter.
Och såklart vad det då motsvarar för räckvidd.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 21 dec 2018 13:28
av bjelkeman
Vi får väl testköra dessa bilar och publicera resultaten. :)

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 21 dec 2018 13:38
av Verdi
bjelkeman skrev:
Vi får väl testköra dessa bilar och publicera resultaten. :)

Referensförbrukningen på ABRP är nog den bästa gissningen på motorvägsförbrukning. Och vet man den kan man räkna ut förbrukningen i andra hastigheter också. Inte exakt, men tillräckligt nära.

I-Pace: 271 Wh/km
Model X: 250 Wh/km.
E-Tron: 245 Wh/km
Kia E-Niro: 214 Wh/km
Model S: 210 Wh/km
Renault Zoe: 210 Wh/km
Hyundai Kona: 200 Wh/km
VW e-Golf: 195 Wh/km
Nissan Leaf: 180 Wh/km
BMW i3: 170 Wh/km
Model 3 LR AWD: 160 Wh/km
Hyundai Ioniq: 144 Wh/km


Sen är det bara att räkna ut räckvidden utifrån tillgänglig batterikapacitet. :)

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 21 dec 2018 19:00
av TeslaTissel
Verdi skrev:
bjelkeman skrev:
Vi får väl testköra dessa bilar och publicera resultaten. :)

Referensförbrukningen på ABRP är nog den bästa gissningen på motorvägsförbrukning. Och vet man den kan man räkna ut förbrukningen i andra hastigheter också. Inte exakt, men tillräckligt nära.

I-Pace: 271 Wh/km
Model X: 250 Wh/km.
E-Tron: 245 Wh/km
Kia E-Niro: 214 Wh/km
Model S: 210 Wh/km
Renault Zoe: 210 Wh/km
Hyundai Kona: 200 Wh/km
VW e-Golf: 195 Wh/km
Nissan Leaf: 180 Wh/km
BMW i3: 170 Wh/km
Model 3 LR AWD: 160 Wh/km
Hyundai Ioniq: 144 Wh/km


Sen är det bara att räkna ut räckvidden utifrån tillgänglig batterikapacitet. :)
Gillar ABRP skarpt.
Tycker det var toppen kunna se förbrukningssiffror även vid riktigt dåliga förhållande som snö/regn - kyla och motvind.

Och den blir en oumbärlig planerare när man åker utomlands/norrut/Norge.

En eloge åt utvecklaren!

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 22 dec 2018 21:56
av mati
Stämmer e-Niro verkligen? Jag provkörde den förra veckan och då hamnade jag på exakt samma snittförbrukning som Golfen har vid dessa förhållanden, 1.5kWh/mil. Den är alltså grymt mycket snålare än en Model S vid landvägskörning, som ligger en bit över 2kWh/mil just nu. Visserligen har jag inte kört över 100km/tim en längre tid, men jag har svårt att se att den skulle dra så mycket mer i högre hastigheter.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 22 dec 2018 22:39
av Jerker
mati skrev:
Stämmer e-Niro verkligen? Jag provkörde den förra veckan och då hamnade jag på exakt samma snittförbrukning som Golfen har vid dessa förhållanden, 1.5kWh/mil. Den är alltså grymt mycket snålare än en Model S vid landvägskörning, som ligger en bit över 2kWh/mil just nu. Visserligen har jag inte kört över 100km/tim en längre tid, men jag har svårt att se att den skulle dra så mycket mer i högre hastigheter.
Jag blev också förvånad över de där siffrorna. Bjørn Nyland fick ju helt andra när han testkörde.

Re: Elbilars WLTP räckvidd

Postat: 22 dec 2018 22:40
av Verdi
mati skrev:
Stämmer e-Niro verkligen? Jag provkörde den förra veckan och då hamnade jag på exakt samma snittförbrukning som Golfen har vid dessa förhållanden, 1.5kWh/mil. Den är alltså grymt mycket snålare än en Model S vid landvägskörning, som ligger en bit över 2kWh/mil just nu. Visserligen har jag inte kört över 100km/tim en längre tid, men jag har svårt att se att den skulle dra så mycket mer i högre hastigheter.
Såklart. En SUV går snålare än Model S... Allt är bättre än Tesla va? ;)