Jag kan förstå att de kör med CHAdeMO hemma i Japan (är ju största standarden för DC-laddning där), men tycker det är märkligt att de ens får lov sälja sådana bilar i Europa där EU bestämt att alla nya elbilar skall ha CCS? Hur lyckas de komman undan med den bestämmelsen?
Det finns väl inga bestämmelser om vad för laddstandard som bilar ska ha? De bestämmelser som finns påverkar väl endast hur publika laddstationer ska fungera?
Dessa bestämmelser gör dock att CHAdeMO som tidigare var standarden som hade flest laddare nu håller på att försvinna från EU. Det är inte särskilt bra för en biltillverkare som vill satsa på elbilar att använda något annat än CCS i EU. Antar att Toyota inte tillhör gruppen som vill satsa på elbilar. Som kund skulle inte jag vilja köpa produkter av ett bolag som inte vill satsa något på produkten jag köper.
Det verkar vara så att bestämmelserna att ha stöd för CSS (minst) som standard tydligen bara gäller laddstationerna, och inte bilarna som du påpekar.
Tror att du även har rätt i att det känns som Toyota inte vill sälja elbilar seriöst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu har Lexus lyssnat på kritiken och satt in ett större batteri.
Lexus har hittills inte haft några större framgångar med elbilsmodellen UX 300e. Den har bara registrerats i 174 exemplar i Sverige jämfört med 880 exemplar av
Mercedes EQA och över 5 500 exemplar av Volvo XC40 som elbil.
I väntan på den större elbilen Lexus RZ som är på ingång uppdateras nu UX-modellen med ett betydligt större batteri på 72,8 kWh mot tidigare 54,3 kWh.
Det förlänger räckvidden med 40 procent till 45 mil för att göra modellen mer konkurrenskraftig.