Sida 1 av 1
Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 10:50
av np519
Hej gott folk,
Jag har köpt en begagnad Tesla model S 85D från 2015-12. Köpte den från Tesla och ska hämta den 28/12.
Det blir jättekul!!
Men nu undrar jag några saker och tänkte fråga på detta forum.
1. Vad ska man ha för mattor i bilen?
2. Vilka frågor ska jag ställa?
(jag tänkte ställa frågor kring
laddning (dubbelladdare) vilken kabel jag kan använda och vad får jag in i bilen då (det finns någon med röd anslutning),
Är internet fritt i alla teslor? Spotify och GPS t ex?
Lysen....det är xenon men är det bixenon och kurvljus
Servicebehov och rekommendationer
3. Vad är anledningen att folk pratar om att man inte ska ladda upp till 100% för att spara batterierna?
Med vänlig hälsning
NP
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 11:56
av Bjelke
Grattis!

Det mesta finns att hitta här på forumet

Dom vanligaste frågorna kretsar kring laddning och hur körstil/väder påverkar räckvidden samt diverse problem som man kan råka ut för på bilen, ja och
så hur alla uppdateringar till bilarna funkar

Det viktigaste rör just det där med att ladda till 100%, för det sliter nämligen på batterierna att befinna sig på 100%, det går utmärkt att ladda till 100% men lämna
helst inte bilen så längre än nödvändigt. Vardagsladdning helst inte över 90% och gärna lägre om det inte ställer till vardagen såklart

Din bil borde normalt sett tex ligga på 6-9% degradering av batteriet men skulle kunna ligga sämre om den varit 100%-laddad mycket och bättre om den typ aldrig laddats över 80%...
Mattor har jag kört med original för det mesta men har gummimattor på vintern
Tesla kräver ingen service och vi är ganska många som bara servat strax före 8000 mil tex (dvs före garantin går ut på allt utom batteri/drivlina).
Fritt internet och ingen har hört om det kommer någon förändring på den punkten (det sades först att det bara skulle gälla i 4 år).
Ladda hemma kan du göra med medföljande kabel + den röda handsken som är för "industriuttag" och ger då max 3-fas x 16Ampere vilket ger ca 5 mil per timme laddning

men bäst är att skaffa en specifik laddbox hemma (Teslas egna är prisvärd tex).
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 12:35
av Etoo
Som sagt var, grattis.
1. Jag har kört original tygmattor på sommaren. På vintern har jag gummimattor som jag köpt på
https://www.hova.com/gummimatta-svart-t ... l-s-2012-/. Länken är till kupémattorna, men lite längre ner på sidan finns länk till bagageutrymmesmatta också. Alla passar mycket bra. Bagageutrymmesmattan hart jag för övrigt på året runt, eftersom man packar in både vått och torrt där. Det lilla bagageutrymmet fram (som är bra för typ två matakassar eller en drickaback) har jag ingen gummimatta till, men jag vet att det finns att köpa.
2. Du får säkert med laddadapter för "vanligt" vägguttag. Den laddar långsamt, men funkar om man kör det över natten. Sedan ingår troligtvis även en tre-fas-handske för industriuttag, och förhoppningsvis också en separat, blå Type-2-sladd som kan användas i de allra flesta laddstolpar runt om i Sverige och Europa. När du laddar på Teslas Superchargers behöver du ingen egen laddsladd, eftersom det finns inbyggt i laddstationen.
3. Det finns en inställning i bilen där man sätter övre laddningsgräns i %. Sätt den runt 85-90% så sliter det mindre på batteriet, och du får en laddnivå som räcker ca 35 mil (brukar räcka för en dag om du inte stannar först vid för många rödlysen, då måste man nämligen trycka gasen i botten

och då går det åt lite extra el).
Lycka till!
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 12:48
av Leo
Du skriver att bilen har inbyggd ”dubbelladdare”. Då kan den ta emot 22kW effekt totalt. (Då laddar du ca 10mil/timme)
Fick du med en original blå typ2-typ2 laddkabel så klarar den 22kW. Samma sak om du kommer till en 22kW stolpe mad fast kabel.
Strömmen kan du begränsa (sänka) i menyn i bilen om du vill.
Ansluter du till en box/stolpe med lägre effekt så kommunicerar stolpe och bil med varandra och kommer överrens om vilken max effekt som bilen får/kan ladda med.
Använder du den röda 3-fas CEE 400V kontakten och medföljande UMC (svart laddkabel med klump) så kommer bilen ändå att bara ladda med max 11kW trots att du har dubbelladdare. Eftersom UMC:n inte tillåter mer då den används.
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 14:16
av np519
Hej,
jag vet inte om bilen har dubbelladdare. Det är en fråga jag tänker ställa. Brukar de ha dubbelladdare eller hur är det?
Med vänlig hälsning
NP
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 14:52
av jeppe_sthlm
np519 skrev:Hej,
jag vet inte om bilen har dubbelladdare. Det är en fråga jag tänker ställa. Brukar de ha dubbelladdare eller hur är det?
Med vänlig hälsning
NP
Är bilen i övrigt fullutrustad, så har den säkert det. Men det var ett tillval som kostade en slant (20-30k har jag för mig).
Dubbelladdaren är toppen i vissa fall, men bör inte vara en deal-breaker. Vill du kunna ladda snabbt när du är ute och åker utanför SuperCharger-nätet, är en Chademo-adapter en liten investering och ger dubbla effekten.
För mig, som inte har hemmaladdning, men väl en 22kW-stolpe ca 1 km hemifrån är det toppen. Kan åka dit och ställa bilen, knata hem och sedan knata och hämta en full bil ett par-tre timmar senare.
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 14:52
av mati
np519 skrev:
Är internet fritt i alla teslor? Spotify och GPS t ex?
Ja, ja och ja.
Lysen....det är xenon men är det bixenon och kurvljus
Det är vanligt xenon utan bi och utan kurvljus. Vissa bilar, beroende på utrustningsnivå, tänder en liten lampa där nere när man svänger. Men det är inget att skylta med, man märker det knappt.
Vad är anledningen att folk pratar om att man inte ska ladda upp till 100% för att spara batterierna?
LI-jon-batterier gillar inte ändlägena. Att tömma ett batteri till 0% kan betyda döden. Det är därför alla elbilar har en säkerhetsmarginal i botten som inte går att använda. Bricking-protection kallas den bufferten. Bricking eftersom batteriet blir lika dött som en tegelsten ifall man skulle tömma det helt.
Att ladda till 100% är inte lika illa. Men det bör ändå undvikas. Andra elbilar, alla förutom Tesla, har en gräns även i toppen på batteriet, så att det inte går att ladda riktigt fullt. Man förlänger livslängden dramatiskt om man på daglig nivå laddar bara till 90% eller helst ännu mindre. Enstaka gånger kan man ladda till 100% men då bör man se till att man åker iväg inom en timme eller så.
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 15:23
av Klintan
np519 skrev:Hej,
jag vet inte om bilen har dubbelladdare. Det är en fråga jag tänker ställa. Brukar de ha dubbelladdare eller hur är det?
Med vänlig hälsning
NP
Kan du skicka chassinr eller regnr via PM så går det att ta fram en utrustningslista på bilar sålda via tesla.com.
Re: Fråga vid leverans - begagnad bil
Postat: 21 dec 2018 15:25
av Leo
Kollar du menyn där du kan ställa in laddningen ser du om den har dubbelladdare. Är 16A max du kan ställa in är det std-laddare. Kan du ställa in 32A har den dubbelladdare.
(Är det en nyare står det max 24A tror jag för uppgraderad laddare)