Sida 1 av 1
Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 09:07
av Elof
Har ju läst om många som lyckats "hacka" Teslas mjukvara, men är det verkligen någon som lyckats hacka den så djupt att de kunnat ändra parametrar som låser upp bilens fulla potential?
Vad jag fiskar efter är alltså vad man för nittonhundratalsbilar kallar chiptrimning. Exempelvis M3 AWD lär ju enligt ryktena vara väldigt nedstrypt med bara mjukvara.
Eller är Teslasystemet så säkert att det är omöjligt? Nyare BMW har inte heller kunnat chippas, vad jag vet (dock finns boxar som lurar systemet).
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 09:14
av Addex86
Nu vet inte jag hur Model 3 är byggd, men på S & X så är det kraftfullare elmotorer och styrboxar på P-modellerna.
Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Däremot har dom ju strypt batterikapaciteten på vissa modeller, men detta gör ju ingen skilllnad i effekt vid gaspådrag.
Men om Model 3 har samma hårdvara i båda modellerna så finns det ju en chans, men skulle tro att de skiljer sig hårdvarumässigt.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 09:27
av Henrik Torphammar
Elof skrev:Har ju läst om många som lyckats "hacka" Teslas mjukvara, men är det verkligen någon som lyckats hacka den så djupt att de kunnat ändra parametrar som låser upp bilens fulla potential?
Vad jag fiskar efter är alltså vad man för nittonhundratalsbilar kallar chiptrimning. Exempelvis M3 AWD lär ju enligt ryktena vara väldigt nedstrypt med bara mjukvara.
Eller är Teslasystemet så säkert att det är omöjligt? Nyare BMW har inte heller kunnat chippas, vad jag vet (dock finns boxar som lurar systemet).
Ja, det har gjorts.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 09:29
av Henrik Torphammar
Addex86 skrev:
Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Säg inte det. Elmotorer är luriga små rackare.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 09:32
av SR-71-BlackBird
Jason Hughes, aka wk057 har hackat sig lååååååååååååååångt in i bilarna. Han även säljer delar med sin egen elektronik till.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 09:36
av Addex86
Henrik Torphammar skrev:Addex86 skrev:
Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Säg inte det. Elmotorer är luriga små rackare.
Det är sant, man ska aldrig säga aldrig.
Men på S&X så är det ju dyrare komponenter i P-modellerna får att få ut ännu mer effekt.
Med tanke på hur pass bra drag det är i en icke P-modell så tror jag att man i princip tar ut det som går.
Sedan ska ju drivaxlar och annat klara en högre effekt.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 09:39
av Henrik Torphammar
Addex86 skrev:Henrik Torphammar skrev:Addex86 skrev:
Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Säg inte det. Elmotorer är luriga små rackare.
Det är sant, man ska aldrig säga aldrig.
Men på S&X så är det ju dyrare komponenter i P-modellerna får att få ut ännu mer effekt.
Med tanke på hur pass bra drag det är i en icke P-modell så tror jag att man i princip tar ut det som går.
Sedan ska ju drivaxlar och annat klara en högre effekt.
Om vi säger så här, man kan göra mycket EN gång. Men skall det hålla i längden så här tesla bestämt sig för en lägre nivå.
Precis som med bensinmotorer så kan man ju i motorsport plocka ut enorma litereffekter.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 10:29
av frippe
Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 10:46
av lator
frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 10:56
av Jerker
Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 11:05
av mati
Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 11:24
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.
Men det är ju många som bygger om till eldrift, även här i Sverige.
Det kanske skulle gå att få till nån slags typgodkännande av elbilskomponenter på EU-nivå som Regelsverige tvingas acceptera.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 11:56
av Sensible
Här finns information om ursprungskontroll för dig som har byggt en bil eller en motorcykel men inte är en registrerad yrkesmässig tillverkare hos Transportstyrelsen.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... torfordon/
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 12:54
av Elof
Utveckla gärna. Eller länka.
Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 13:03
av taliz
Elof skrev:
Utveckla gärna. Eller länka.
Googla wk057. Han har bl.a. byggt in autopilot i en bil som inte ens hade hårdvaran.
Samma, bakhjulsdrivna, bil han även bytt batteripack från 85 tilll 90 och nu sist till 100. Dessutom har han sett till att motorn ger över 600hk.
Han kallar den "P100++"
Han har haft och har väl fortfarande en hel del projekt på g, tex byggde han ju även off grid solceller med runt 200kwh teslabatterier.
Sen han skiljde sig från frun har han varit lite mer tyst av sig dock, trist nog.
Rich rebuilds på youtube kommer nog också fixa och trixa en hel del framöver, om han nu får igång sitt "electrified garage".
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 13:12
av frippe
lator skrev:frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).
Baggis, hur då?
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 14:51
av HelectriC
frippe skrev:lator skrev:frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).
Baggis, hur då?
Alla MX och MS har väl kallt klimatpaket som standard nu för tiden? Det torde alltså inte finnas några yngre bilar utan värme i ratt.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 15:21
av Bjelke
HelectriC skrev:frippe skrev:lator skrev:frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).
Baggis, hur då?
Alla MX och MS har väl kallt klimatpaket som standard nu för tiden? Det torde alltså inte finnas några yngre bilar utan värme i ratt.
Men ff intressant för bilar fran till i somras när det blev standard, dvs våra som inte har paketet.
Min är byggd i Juli tex...
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 17:33
av mati
Jerker skrev:mati skrev:Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.
Men det är ju många som bygger om till eldrift, även här i Sverige.
Det kanske skulle gå att få till nån slags typgodkännande av elbilskomponenter på EU-nivå som Regelsverige tvingas acceptera.
Ja, jo. Det är okej så länge du använder dig av en befintlig bil och bygger om den. Men du får inte bygga en bil från scratch. Jag uppfattade det som att det var det du menade.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 17:36
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:mati skrev:Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.
Men det är ju många som bygger om till eldrift, även här i Sverige.
Det kanske skulle gå att få till nån slags typgodkännande av elbilskomponenter på EU-nivå som Regelsverige tvingas acceptera.
Ja, jo. Det är okej så länge du använder dig av en befintlig bil och bygger om den. Men du får inte bygga en bil från scratch. Jag uppfattade det som att det var det du menade.
Ja, jo, det var kanske det jag först tänkte.

Re: Chiptrimma sin Tesla!
Postat: 26 dec 2018 17:42
av bylund
mati skrev:
Ja, jo. Det är okej så länge du använder dig av en befintlig bil och bygger om den. Men du får inte bygga en bil från scratch. Jag uppfattade det som att det var det du menade.
Lite OT, men nog får man bygga en bil från scratch också. Fast det krävs en del:
http://www.sfro.com/