Sida 1 av 1
Serviceplaner Model 3
Postat: 30 dec 2018 12:00
av vigge50
Nu togs det upp i en annan tråd men anser att det är värt en egen tråd, Tesla har nu släppt serviceplanerna för Model 3 och här verkar det som att Tesla nöjer sig med varannat år och 4000 mil. Om någon som beställt Model 3 kan se priserna så får den gärna dela med sig och om det inte kommit än för någon här så kanske Pontus i USA kan dela priserna där så vi får en uppskattning av priset i förhållande till Model S och X?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:15
av Kalle
För dom som inte gillar attklicka på länkar kommer en bild här

Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:29
av Jeppe_E
Kan någon förklara varför Tesla har rotering av hjulen var 1000 mil? 1900-talet ringde och frågade och jag hade inget bra svar.
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:33
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:Kan någon förklara varför Tesla har rotering av hjulen var 1000 mil? 1900-talet ringde och frågade och jag hade inget bra svar.
Vad menas med ”rotering”?
Att man skiftar sida på hjulen, vänster till höger sida eller? - Felubersäzznung?

4000 mil! Oväntat långa intervaller, trodde de skulle ligga på 3000 mil?
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:35
av vigge50
TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Kan någon förklara varför Tesla har rotering av hjulen var 1000 mil? 1900-talet ringde och frågade och jag hade inget bra svar.
Vad menas med ”rotering”?
Att man skiftar sida på hjulen, vänster till höger sida eller?
En snabb sökning på Google gav att man byter plats på fram och bakhjul ifall de drivande hjulen slits mer.
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:36
av Jeppe_E
vigge50 skrev:TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Kan någon förklara varför Tesla har rotering av hjulen var 1000 mil? 1900-talet ringde och frågade och jag hade inget bra svar.
Vad menas med ”rotering”?
Att man skiftar sida på hjulen, vänster till höger sida eller?
En snabb sökning på Google gav att man byter plats på fram och bakhjul ifall de drivande hjulen slits mer.
Bilen driver ju på alla 4?
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:37
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:vigge50 skrev:TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Kan någon förklara varför Tesla har rotering av hjulen var 1000 mil? 1900-talet ringde och frågade och jag hade inget bra svar.
Vad menas med ”rotering”?
Att man skiftar sida på hjulen, vänster till höger sida eller?
En snabb sökning på Google gav att man byter plats på fram och bakhjul ifall de drivande hjulen slits mer.
Bilen driver ju på alla 4?
Just därför tycker de att man skall skifta oftare tydligen.
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:38
av Syncronauten
Jeppe_E skrev:vigge50 skrev:TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Kan någon förklara varför Tesla har rotering av hjulen var 1000 mil? 1900-talet ringde och frågade och jag hade inget bra svar.
Vad menas med ”rotering”?
Att man skiftar sida på hjulen, vänster till höger sida eller?
En snabb sökning på Google gav att man byter plats på fram och bakhjul ifall de drivande hjulen slits mer.
Bilen driver ju på alla 4?
De slits olika fram och bak ändå. Jag roterar när jag byter hjul varje säsong och nuvarande fosil är fyrhjulsdriven.
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:50
av Remuz
Rotera på X blir ju svårt då de bak är bredare.
Vidare undrar jag varför X kylvätska håller 8år och 16k mil, men 3 och S har halva livslängden.
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 21:52
av vigge50
Remuz skrev:Rotera på X blir ju svårt då de bak är bredare.
Vidare undrar jag varför X kylvätska håller 8år och 16k mil, men 3 och S har halva livslängden.
Om du kollar på sidan så är det bara äldre Model S som behöver byta efter 4 år, nya med face lift behöver inte byta förrän efter 8 år precis som Model X. Model 3 ör däremot en bra fråga.
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 01 jan 2019 23:20
av Tellus
Jag ser fram emot batteribyte i min iphone(bilnyckeln) med 2 års intervall
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 02 jan 2019 00:06
av Svenssons
Tellus skrev:Jag ser fram emot batteribyte i min iphone(bilnyckeln) med 2 års intervall
Är det inte det många gör varje 1-2 år? Visserligen innebär batteribytet även att "lite" annat också byts ut samtidigt...
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 02 jan 2019 00:08
av ippodrome
Tellus skrev:Jag ser fram emot batteribyte i min iphone(bilnyckeln) med 2 års intervall
Dom måste ju mena den nyligen släppta Foben som går att köpa i USA, känns mindre nödvändigt att ha den.
Tycker det känns fullt tillräckligt med telefon och kortet...
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 02 jan 2019 01:06
av bjelkeman
ippodrome skrev:Tellus skrev:Jag ser fram emot batteribyte i min iphone(bilnyckeln) med 2 års intervall
Dom måste ju mena den nyligen släppta Foben som går att köpa i USA, känns mindre nödvändigt att ha den.
Tycker det känns fullt tillräckligt med telefon och kortet...
Vissa Android telefoner verkar funka sämre än tillräckligt bra, så många ville ha ett annat alternativ än bara kortet.
Re: Serviceplaner Model 3
Postat: 02 jan 2019 13:41
av NiklasTesla
Kommer nog kör allt vart fjärde år (garantin påverkas inte av service) eller skita i allt tills vart 8e

Det är ju en elbil trots allt (planerar att accelerera från stillastående försiktigt samt motorbromsa mycket).
Torkarblad byter jag alltid själv samt hur svårt kan det vara att byta kupéfilter?