Sida 1 av 1

Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 09:32
av Marcus88
https://twitter.com/Model3VINs/status/1 ... 1069460480
#Tesla registered 1,078 new European #Model3 VINs. ~100% estimated to be dual motor. Highest VIN is 196875.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 09:37
av Jeppe_E
Bra estimation ~100% dual motors... Nähä??? :lol: :lol: :lol:

Vadå ~ ..... Det är exakt 100% :lol:

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 10:39
av bjelkeman
Det som är lite fascinerande med det är att det är bara drygt en dags produktion numera.

Vad är annorlunda med Europeiska bilar? CCS laddning, lysen? Annat? Med andra ord, vad får vi beta testa i fält?

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 10:57
av Jeppe_E
bjelkeman skrev:
Det som är lite fascinerande med det är att det är bara drygt en dags produktion numera.

Vad är annorlunda med Europeiska bilar? CCS laddning, lysen? Annat? Med andra ord, vad får vi beta testa i fält?

Ja, jag tror att "vi" förväntade oss att väntetiden/köerna skulle bli längre och att alla reservationshållare trodde att de skulle få något extra speciellt. Men jag tror man överskattat behovet jämfört med USA. Europa är som bekant inte USA och hypen har inte blivit så stor, även om teslafantaster tror det. Ca 18000 bilar/mån har Tesla sålt i US under Aug-November. I november var de 6:e bäst säljande bilen i USA. Dessutom är bilen väl inte lanserad i alla länder inom EU än? Eller?

Gissar på att Tesla snart öppnar butiken för ej reservationshållare.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 11:26
av Zalman3
Jag tror att man styr det hela med priset.
Beställer man ska man få sin bil på 3-4 månader.
Släpper man 35.000 dollar versionen idag får man leveranstider på +1år, inte bra.

Så frågan är om mitt köande sedan 31 mars 2016 är värt nåt.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 11:34
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Jag tror att man styr det hela med priset.
Beställer man ska man få sin bil på 3-4 månader.
Släpper man 35.000 dollar versionen idag får man leveranstider på +1år, inte bra.

Så frågan är om mitt köande sedan 31 mars 2016 är värt nåt.

Kan tänka mig att föräljningen i USA dog lite nu efter helgen, det är ju ändå en prishöjning på 11%. Tydligen så kunde man i princip få sin bil dagen efter beställning de sista dagarna 2018 och enligt någon källa (minns inte var jag såg/hörde det) så hade Tesla 3000 bilar i lager. Så för EU är det väl inte helt oväntat att en väntetid på vanliga 3-4 månader för en BTO.

SR lär inte dyka upp i US fören Q2 (beställning) och beroende på hur försäljningen av LR går så kommer den till EU kanske inte fören Q3/Q4.

Ditt köande kanske är värt 1-2 månader.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 11:46
av dhanjel
Jeppe_E skrev:
Bra estimation ~100% dual motors... Nähä??? :lol: :lol: :lol:

Vadå ~ ..... Det är exakt 100% :lol:
Behöver det väl inte vara? Det kan ju vara testbilar osv som de behöver registrera? Även om det inte går att köpa något annat :)

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 11:47
av ippii
Hoppas inte man får nån repig ombyggd USA-bil nu bara.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 13:24
av Gustafsson
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att man styr det hela med priset.
Beställer man ska man få sin bil på 3-4 månader.
Släpper man 35.000 dollar versionen idag får man leveranstider på +1år, inte bra.

Så frågan är om mitt köande sedan 31 mars 2016 är värt nåt.

Kan tänka mig att föräljningen i USA dog lite nu efter helgen, det är ju ändå en prishöjning på 11%. Tydligen så kunde man i princip få sin bil dagen efter beställning de sista dagarna 2018 och enligt någon källa (minns inte var jag såg/hörde det) så hade Tesla 3000 bilar i lager. Så för EU är det väl inte helt oväntat att en väntetid på vanliga 3-4 månader för en BTO.

SR lär inte dyka upp i US fören Q2 (beställning) och beroende på hur försäljningen av LR går så kommer den till EU kanske inte fören Q3/Q4.

Ditt köande kanske är värt 1-2 månader.
3000 bilar säljer Tesla på ca 3 dagar. Så det lagret är verkligen inte stort.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 13:37
av Jeppe_E
Gustafsson skrev:
3000 bilar säljer Tesla på ca 3 dagar. Så det lagret är verkligen inte stort.
Alltså bilar som de inte har någon beställning på.

Så, baserat på att de tillverkar ca 20000 på en månad, så är ju 3000 en relativt stor andel bilar som är osålda. Det lär således inte vara så att kunderna står i kö, för då hade de inte haft dessa 3000 bilar. Om detta beror på fel färg/modell/utrustning låter jag vara osagt. Men man kan ju tolka det som att USA-marknaden börjar bli mättad. De som är beredda på att betala lite mer har köpt sin bil. Alla andra väntar på 35000 dollars varianten.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 13:38
av Laban
Gustafsson skrev:
3000 bilar säljer Tesla på ca 3 dagar. Så det lagret är verkligen inte stort.
Om man jämför med det lager GM hade ett tag 2017 på 980 000 bilar - 100 dagar så är 3000 bilar inte mycket nej :-)

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 13:39
av Pontus
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att man styr det hela med priset.
Beställer man ska man få sin bil på 3-4 månader.
Släpper man 35.000 dollar versionen idag får man leveranstider på +1år, inte bra.

Så frågan är om mitt köande sedan 31 mars 2016 är värt nåt.

Kan tänka mig att föräljningen i USA dog lite nu efter helgen, det är ju ändå en prishöjning på 11%. Tydligen så kunde man i princip få sin bil dagen efter beställning de sista dagarna 2018 och enligt någon källa (minns inte var jag såg/hörde det) så hade Tesla 3000 bilar i lager. Så för EU är det väl inte helt oväntat att en väntetid på vanliga 3-4 månader för en BTO.

SR lär inte dyka upp i US fören Q2 (beställning) och beroende på hur försäljningen av LR går så kommer den till EU kanske inte fören Q3/Q4.

Ditt köande kanske är värt 1-2 månader.
Hur kom du fram till 11%, jag lyckas inte komma till 11?

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 13:45
av Jeppe_E
Laban skrev:
Gustafsson skrev:
3000 bilar säljer Tesla på ca 3 dagar. Så det lagret är verkligen inte stort.
Om man jämför med det lager GM hade ett tag 2017 på 980 000 bilar - 100 dagar så är 3000 bilar inte mycket nej :-)
Jag har väl inte påstått att det var ett stort lager av bilar? :)

Jag påpekade bara att Tesla har bilar som de inte lyckats sälja innan 2018 var slut. Men nu har tydligen Tesla gått ut och sagt att de tar kostnaden för de där 3250 USD som incitamentet minskade med, om man har beställt en bil 2018, men inte kunnat ta emot den. Det ska bli spännande att se statistiken för TM3 för nov/dec. Gissar att December kommer att placera TM3 top 3 bland sålda bilar i US. Kanske till och med 1:a platsen. Då går Elon lös på Twitter.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 13:47
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att man styr det hela med priset.
Beställer man ska man få sin bil på 3-4 månader.
Släpper man 35.000 dollar versionen idag får man leveranstider på +1år, inte bra.

Så frågan är om mitt köande sedan 31 mars 2016 är värt nåt.

Kan tänka mig att föräljningen i USA dog lite nu efter helgen, det är ju ändå en prishöjning på 11%. Tydligen så kunde man i princip få sin bil dagen efter beställning de sista dagarna 2018 och enligt någon källa (minns inte var jag såg/hörde det) så hade Tesla 3000 bilar i lager. Så för EU är det väl inte helt oväntat att en väntetid på vanliga 3-4 månader för en BTO.

SR lär inte dyka upp i US fören Q2 (beställning) och beroende på hur försäljningen av LR går så kommer den till EU kanske inte fören Q3/Q4.

Ditt köande kanske är värt 1-2 månader.
Hur kom du fram till 11%, jag lyckas inte komma till 11?
en MR kostar 46000 USD
46000-7500=38500
46000-3250=42750

38500x1,11=42735

Eller?

Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 14:06
av taliz
Tror inte tesla kan sälja 5k+ i veckan av de konfigurationerna som nu erbjuds i all framtid. Men det har dom väl rimligtvis inte räknat med heller.

Planen var ju att erbjuda SR när dom kommit upp i 5k/v. Det har dom ju gjort nu.
Dom har sett att intresset börjar falna i Nordamerika för de ”dyra” konfigurationerna, därför lanserar dom nu samma i EU och Kina.
När EU och Kina också blivit fullmatade, DÅ släpper de SR.
Då har dom maxat potentialen helt enkelt.

Kort sagt går allt förhoppningsvis helt enligt plan.

Det som skulle kunna vara ett (stort) problem är om framtagningen av SR inte går som det skall.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 14:25
av ellerstrom
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att man styr det hela med priset.
Beställer man ska man få sin bil på 3-4 månader.
Släpper man 35.000 dollar versionen idag får man leveranstider på +1år, inte bra.

Så frågan är om mitt köande sedan 31 mars 2016 är värt nåt.

Kan tänka mig att föräljningen i USA dog lite nu efter helgen, det är ju ändå en prishöjning på 11%. Tydligen så kunde man i princip få sin bil dagen efter beställning de sista dagarna 2018 och enligt någon källa (minns inte var jag såg/hörde det) så hade Tesla 3000 bilar i lager. Så för EU är det väl inte helt oväntat att en väntetid på vanliga 3-4 månader för en BTO.

SR lär inte dyka upp i US fören Q2 (beställning) och beroende på hur försäljningen av LR går så kommer den till EU kanske inte fören Q3/Q4.

Ditt köande kanske är värt 1-2 månader.
Såg precis på twitter att Tesla nu sänkt priset med 2.000 USD på alla deras modeller (S3X). Antagligen för att minska de potentiella effekterna av efterfrågan på bilar i USA nu när halveringen av skattelättnaden är ett faktum.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 14:31
av Jeppe_E
ellerstrom skrev:
Såg precis på twitter att Tesla har sänkt priset på alla deras modeller (S3X) med 2.000 USD. Antagligen för att minska de potentiella effekterna av efterfrågan på bilar nu när halveringen av skattelättnaden är ett faktum.
Japp, var inne i konfiguratorn (US) i går och då kostade en MR 46000 USD, idag kostar den 44000. Definitivt ett sätt att försöka få folk att köpa. Speciellt som förslaget till förlängning av incitamentet inte godkändes av USAs regering.

Det är ju ändå ganska intressant grepp. Eftersom Tesla klarar av att sänka priset, så har ju det tidigare priset varit för högt :lol: Kommer säkert en hel del reaktioner på det från de som köpt bilen i december (även om bilen fysiskt blivit dyrare) ;)

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 14:34
av Legato
Jeppe_E skrev:
Pontus skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att man styr det hela med priset.
Beställer man ska man få sin bil på 3-4 månader.
Släpper man 35.000 dollar versionen idag får man leveranstider på +1år, inte bra.

Så frågan är om mitt köande sedan 31 mars 2016 är värt nåt.

Kan tänka mig att föräljningen i USA dog lite nu efter helgen, det är ju ändå en prishöjning på 11%. Tydligen så kunde man i princip få sin bil dagen efter beställning de sista dagarna 2018 och enligt någon källa (minns inte var jag såg/hörde det) så hade Tesla 3000 bilar i lager. Så för EU är det väl inte helt oväntat att en väntetid på vanliga 3-4 månader för en BTO.

SR lär inte dyka upp i US fören Q2 (beställning) och beroende på hur försäljningen av LR går så kommer den till EU kanske inte fören Q3/Q4.

Ditt köande kanske är värt 1-2 månader.
Hur kom du fram till 11%, jag lyckas inte komma till 11?
en MR kostar 46000 USD
46000-7500=38500
46000-3250=42750

38500x1,11=42735

Eller?
Nej... 3750 är hälften av 7500. Så 9,74% blir det väl på MR? Inte så stor diff mot 11% dock.

Alltså:
46000-3750 = 42250
38500*1,0974 = 42250

Med ändringen av priset till 44000 så får vi då istället:
40250 istället för 38500, dvs:
40250/38500 = 1,045

Alltså 4,5% högre pris nu i praktiken.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 14:35
av ellerstrom
Jeppe_E skrev:
ellerstrom skrev:
Såg precis på twitter att Tesla har sänkt priset på alla deras modeller (S3X) med 2.000 USD. Antagligen för att minska de potentiella effekterna av efterfrågan på bilar nu när halveringen av skattelättnaden är ett faktum.
Japp, var inne i konfiguratorn (US) i går och då kostade en MR 46000 USD, idag kostar den 44000. Definitivt ett sätt att försöka få folk att köpa. Speciellt som förslaget till förlängning av incitamentet inte godkändes av USAs regering.

Det är ju ändå ganska intressant grepp. Eftersom Tesla klarar av att sänka priset, så har ju det tidigare priset varit för högt :lol: Kommer säkert en hel del reaktioner på det från de som köpt bilen i december (även om bilen fysiskt blivit dyrare) ;)
Jo, det kommer säkert en del reaktioner. Men här Tyckte jag Tesla agerade smart, då de som köpte i dec fortfarande fick en bil till ett lägre pris än de som köper nu (givet att dessa personer kan utnyttja mer än 5750 USD av skattelättnaden vill säga).

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 14:58
av Raoulen
Hej

Ny här på forumet, har gått i tankarna om att införskaffa en Tesla M3 ett tag. Har läst igenom rätt många trådar här de sista dagarna.

Jag tänkte bara förmedla det jag fick höra från Tesla idag när jag ringde och frågade lite frågor om M3 och köer osv. Jag frågade om jag skulle reservera en köplats för att få en M3 SR inom en rimlig tid eller hur det såg ut.

Hon jag fick prata med svarade att jag troligtvis inte behöver reservera någon köplats då det tillverkas fler bilar än det säljs nu och att de tror på leverans Q3 för en SR i Sverige.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 15:21
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
Det är ju ändå ganska intressant grepp. Eftersom Tesla klarar av att sänka priset, så har ju det tidigare priset varit för högt :lol: Kommer säkert en hel del reaktioner på det från de som köpt bilen i december (även om bilen fysiskt blivit dyrare) ;)
För högt? Inget sunt företag baserar priset till kund på vad tillverkningskostnaden+övriga kostnader är. Självklart sätter detta dock ett lägsta pris vad företaget kan sälja varan för men de vill naturligtvis sälja till högsta möjliga pris samtidigt som de säljer allt de kan leverera.

Själv är jag ingen förespråkare till bidrag och nu när kostnaden för kund höjs med ungefär 5-10 procent pga att bidraget försvinner så vill Tesla inte tappa försäljning. De sänker alltså sitt pris för att motverka ett större tapp i försäljningsiffror på den inhemska marknaden. Allt för att maximera vinsten och balansera efterfrågan mot tillgången (produktionen). Nu är ju USA inte den enda marknad Tesla säljer på och jag misstänker att vi inte direkt kommer få se prisjustering utanför USA.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 15:25
av Jeppe_E
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:

en MR kostar 46000 USD
46000-7500=38500
46000-3250=42750

38500x1,11=42735

Eller?
Nej... 3750 är hälften av 7500. Så 9,74% blir det väl på MR? Inte så stor diff mot 11% dock.

Alltså:
46000-3750 = 42250
38500*1,0974 = 42250

Med ändringen av priset till 44000 så får vi då istället:
40250 istället för 38500, dvs:
40250/38500 = 1,045

Alltså 4,5% högre pris nu i praktiken.
Ja, det där var ju pinsamt av mig :)

Sen kom uppgifterna om prissänkningen efter min (felaktiga) uträkning.

Re: Nu börjar det hända saker (Chassinummer)

Postat: 02 jan 2019 15:30
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Det är ju ändå ganska intressant grepp. Eftersom Tesla klarar av att sänka priset, så har ju det tidigare priset varit för högt :lol: Kommer säkert en hel del reaktioner på det från de som köpt bilen i december (även om bilen fysiskt blivit dyrare) ;)
För högt? Inget sunt företag baserar priset till kund på vad tillverkningskostnaden+övriga kostnader är. Självklart sätter detta dock ett lägsta pris vad företaget kan sälja varan för men de vill naturligtvis sälja till högsta möjliga pris samtidigt som de säljer allt de kan leverera.

Själv är jag ingen förespråkare till bidrag och nu när kostnaden för kund höjs med ungefär 5-10 procent pga att bidraget försvinner så vill Tesla inte tappa försäljning. De sänker alltså sitt pris för att motverka ett större tapp i försäljningsiffror på den inhemska marknaden. Allt för att maximera vinsten och balansera efterfrågan mot tillgången (produktionen). Nu är ju USA inte den enda marknad Tesla säljer på och jag misstänker att vi inte direkt kommer få se prisjustering utanför USA.
Nej, naturligtvis inte. Det var mer en reflektion från min sida att det (precis som du säger) handlar mer om var smärtgränsen går någonstans. Men det blir ju katastrof nu här på forumet iom det sänkta priset. Nu gäller ju inte 12.4 SEK per Elondollar längre :lol: :lol: :lol: