Sida 1 av 1

Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 02:28
av Zalman3
Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Det finns det stor möjlighet till enligt Sandy Munro.
Det fel man gjort i USA fabriken kan rättas till.
Dubbelt så bra tillverkning till minst 20% lägre pris=oslagbart!

Sandy Munro's Tesla Deep Dive - Autoline After Hours 447

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 06:36
av Skee
Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 09:44
av Svenssons
Skee skrev:
Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.
Den (Sidenvägen för tåg) behöver bara byggas först...

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 10:40
av Legato
Zalman3 skrev:
Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Det finns det stor möjlighet till enligt Sandy Munro.
Det fel man gjort i USA fabriken kan rättas till.
Dubbelt så bra tillverkning till minst 20% lägre pris=oslagbart!

Sandy Munro's Tesla Deep Dive - Autoline After Hours 447
Jag hoppas såklart att han får rätt. Dock har man väl lärt sig av erfarenheten att allt inte blir perfekt i ett nästa försök. Med samma logik hade Model 3 helt saknat brister (för att inte tala om en VW Golf eller Toyota Corolla).

Det glädjer mig dock att han blivit så positiv till både Tesla och Musk :D

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 11:46
av Skee
Svenssons skrev:
Skee skrev:
Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.
Den (Sidenvägen för tåg) behöver bara byggas först...
Den började användas 2017 av Volvo.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... idenvagen/

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 11:49
av Svenssons
Legato skrev:

Det glädjer mig dock att han blivit så positiv till både Tesla och Musk :D
Intressant att Monro först pekar på att Tesla gör väldigt mycket in house istället för att köpa in saker och att detta får analytiker att räkna fel för att sedan få höra från Bloomberg-snubben att Tesla inte är lika effektiva som t.ex. Toyota för Tesla har väldigt många fler anställda per producerad bil i sin fabrik.

Enligt honom borde den mest effektiva fabrik alltså vara en fabrik med en anställd som tittar på bilarna som kör igenom fabriken fast de har producerats av 50 andra fabriker innan de kommer rullande till fabriken...

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 12:12
av Svenssons
Skee skrev:
Svenssons skrev:
Skee skrev:
Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.
Den (Sidenvägen för tåg) behöver bara byggas först...
Den började användas 2017 av Volvo.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... idenvagen/
Tänkte först på de nya snabbtågen men det är klart att det går att använda äldre tågspår. Projektet "One Belt One Road" är ju dock inte klart, det går inte ta tåg hela vägen. Det innebär flera tågbyten och större omvägar med dagens infrastruktur. Det är inte en väg utan en rad delvis sammankopplade spår och vägar.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 12:27
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
Legato skrev:

Det glädjer mig dock att han blivit så positiv till både Tesla och Musk :D
Intressant att Monro först pekar på att Tesla gör väldigt mycket in house istället för att köpa in saker och att detta får analytiker att räkna fel för att sedan få höra från Bloomberg-snubben att Tesla inte är lika effektiva som t.ex. Toyota för Tesla har väldigt många fler anställda per producerad bil i sin fabrik.

Enligt honom borde den mest effektiva fabrik alltså vara en fabrik med en anställd som tittar på bilarna som kör igenom fabriken fast de har producerats av 50 andra fabriker innan de kommer rullande till fabriken...
Ja? Personalkostnaden är den enskilt största utgiftsposten för ett företag. Om man nu vill mäta effektiviteten på det viset. Vill man producera många enheter, så vill man ha så hög automation som möjligt, för att man säljer på kvantitet. Jämför med t.ex. Koenigsegg som bygger hela bilen själv, för hand. De bygger ju som bekant inte speciellt många bilar, men tjänar mycket per såld bil.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 12:29
av Remuz
Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 12:38
av Jeppe_E
Remuz skrev:
Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.
Jo, man jämför inte riktigt samma. Men sett till rörelsevinsten så borde det synas. Om Toyota har högre tillverkningskostnad per bil (relativt sett) men en lägre personalkostnad så kan de i slutänden betraktas som mer effektiva.
Tesla å sin sida har en lägre tillverkningskostnad per bil, men en högre personalkostnad. Det finns ju både för- och nackdelar med att ha produktion inhouse. Men rent generellt inom tillverkningsindustrin så ska man bara göra sådant som man är bra på. Allt annat lejer man ut till underleverantörer.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 12:45
av LarsL
Vad man SKA kan ändras snabbt!
Det har varit en trend att lägga ut allt annat än kärnverksamheten och bara göra det man är bra på. Men tidigare stora industrier har haft nästan allt från gruva till kund under ett och samma tak och det har varit framgångsrikt.
Jag tror att om man vill vara alert och på tårna när man tar fram ny teknik så är det en stor fördel att ha kontroll på hela kedjan. Om något inte funkar eller om det behöver stuvas om så krävs det bara en intern ändring och inga nya kontrakt med underleverantörer. Alla i hela kedjan jobbar emot samma slut mål, sälja bilar tex.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 12:47
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
Remuz skrev:
Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.
Jo, man jämför inte riktigt samma. Men sett till rörelsevinsten så borde det synas. Om Toyota har högre tillverkningskostnad per bil (relativt sett) men en lägre personalkostnad så kan de i slutänden betraktas som mer effektiva.
Tesla å sin sida har en lägre tillverkningskostnad per bil, men en högre personalkostnad. Det finns ju både för- och nackdelar med att ha produktion inhouse. Men rent generellt inom tillverkningsindustrin så ska man bara göra sådant som man är bra på. Allt annat lejer man ut till underleverantörer.
Det är ingen som klagar på Teslas vinst per bil inklusive personalkostnaden. Där ligger Tesla mycket bra till men vissa analytiker kollar då istället på antal producerade bilar delat med antalet anställda per fabrik och då ser det ut som Teslas fabrik har sämre effektivitet när den jämför med fabriker där inget produceras in house utan färdiga komponenter köps in och bara monteras. Detta misstag har gjorts under längre tid och en del analytiker verkar inte förstå hur Tesla kan gå med vinst.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 12:58
av Legato
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Remuz skrev:
Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.
Jo, man jämför inte riktigt samma. Men sett till rörelsevinsten så borde det synas. Om Toyota har högre tillverkningskostnad per bil (relativt sett) men en lägre personalkostnad så kan de i slutänden betraktas som mer effektiva.
Tesla å sin sida har en lägre tillverkningskostnad per bil, men en högre personalkostnad. Det finns ju både för- och nackdelar med att ha produktion inhouse. Men rent generellt inom tillverkningsindustrin så ska man bara göra sådant som man är bra på. Allt annat lejer man ut till underleverantörer.
Det är ingen som klagar på Teslas vinst per bil inklusive personalkostnaden. Där ligger Tesla mycket bra till men vissa analytiker kollar då istället på antal producerade bilar delat med antalet anställda per fabrik och då ser det ut som Teslas fabrik har sämre effektivitet när den jämför med fabriker där inget produceras in house utan färdiga komponenter köps in och bara monteras. Detta misstag har gjorts under längre tid och en del analytiker verkar inte förstå hur Tesla kan gå med vinst.
Ja det är en viktig poäng...

Ett exempel... Som aktieägare i Nvidia så vet man vilka fantastiska marginaler de har. Vet man om dessa så inser man också besparingspotentialen i att producera alla komponenter man tidigare köpt från Nvidia inhouse. Sen återstår det såklart att se om Tesla klarar att bli riktigt skickliga även på detta eller ej.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 13:14
av Zalman3
Tesla gör nästan allt själv, fördelar med detta kan vara att man i bästa fall har den bästa tekniken, och behöver inte dela den med någon annan. Och man kan producera batterier i den takt man själv vill.
Risken är ju givetvis att man inte har den senaste tekniken. Och på sikt inte har tillräckligt stora skalfördelar.

GMs Bolt köper ju elmotor, transmission och batteri ifrån LG Chem, som visserligen är en bra produkt, men har sett att upp till 60% av bilens pris är LG Chems produkter.
Man är då helt i händerna av LG Chem vad gäller pris, leveranstid(volym)och tekniknivå.

Men just nu tror jag att Tesla har gjort rätt, det gäller bara att behålla sitt försprång.

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Postat: 05 jan 2019 13:37
av Zalman3
Intressant är också att Sandy Munro varnar för att teknikskiftet från fossil till eldrift kan göra att kineserna snabbare får stora fördelar. Det kan ju vara så att om 5 år när en majoritet av bilarna är elektriska, då är de till stor del kinestilverkade.