Sida 1 av 1

2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 09:27
av Zalman3
Geely som äger Volvo säger att 2020 ska 90% vara 
new energy vehicle (NEV). Laddbara bilar. 

Geely is attaching increasingly more importance on its new energy business. In November 2015, Geely Auto Group announced its ambitious new energy initiative dubbed Blue Geely, which was planned to make Geely move from highlighting traditional combustion engine technologies to focusing to new energy vehicle (NEV) sales and development. To make 90% of Geely Auto sales consist of NEV sales by 2020, one of the targets for the Blue Geely initiative, the automaker intends to roll out over 30 NEV and energy-saving models in the next three years.

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 09:49
av Zalman3
Att Geely bestämt sig för att gå över till eldrift är viktigt eftersom de säljer:

"It sells passenger vehicles under the Geely Auto, Lotus, Lynk & Co, PROTON, and Volvo( Polestar)brands and commercial vehicles under the London EV Company and Yuan Cheng Autobrands. 
In 2017, the Group sold over 1.8 million cars globally"

Dessutom är Geely den enskilt störste ägaren i Mercedes.

"Li Shufu fick till sist som han ville. Nu är Geely-chefen Daimler-delägare. Och inte vilken delägare som helst, utan den största av dem alla."

"Daimler är inte bara världens största tillverkare är premiumbilar(Mercedes, Maybach, AMG och Smart), de är också världens största lastbilstillverkare (Mercedes, Freightliner Trucks, FUSO, Western Stars, Setra med flera)."

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 10:07
av 12man
Smart, premiumbil, kul

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 10:48
av Jeppe_E
Laddbara - Inte fossilfria.

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 19:02
av Nicke Nyfiken
Jeppe_E skrev:
Laddbara - Inte fossilfria.
Precis!

Samma rökridåer som Volvo lagt ut tidigare. ”Elektrifierade” fossilbilar = större startmotor och ett litet extrabatter på 48V.

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 20:03
av Henrik Torphammar
Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
Laddbara - Inte fossilfria.
Precis!

Samma rökridåer som Volvo lagt ut tidigare. ”Elektrifierade” fossilbilar = större startmotor och ett litet extrabatter på 48V.
Laddbara är ju ändock bättre än mildhybrider.

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 20:20
av Nicke Nyfiken
Henrik Torphammar skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
Laddbara - Inte fossilfria.
Precis!

Samma rökridåer som Volvo lagt ut tidigare. ”Elektrifierade” fossilbilar = större startmotor och ett litet extrabatter på 48V.
Laddbara är ju ändock bättre än mildhybrider.
Mildhybrider är laddbara, till och med självladdande enligt Toyota.

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 06 jan 2019 21:40
av Jerka
Det som gör Geelykoncernen mer trovärdiga än många andra är att de faktiskt tillverkar batterier på licens från LG Chem.

https://www.wsj.com/articles/power-play ... 1526551937

Detta innebär att de har tillgång till välbeprövad och bra koreansk batteriteknik men har kontroll över tillverkningsvolymerna och behöver inte slåss med alla andra biltillverkare om att få köpa från LG.

Om Polestar 2 och XC40 Electric gör succé när de börjar säljas 2019/2020 tror jag Volvo kommer öka takten på att lansera elvarianter på alla sina modeller och så småningom kunna fasa ut fossilmotorerna. De har tack vare sina kinesiska ägare en unik chans att kapa åt sig marknadsandelar på den kommande elbilsboomen.

Re: 2020 ska 90% av Geelys bilar vara laddbara

Postat: 07 jan 2019 06:46
av Bjelke
Jerka skrev:
Det som gör Geelykoncernen mer trovärdiga än många andra är att de faktiskt tillverkar batterier på licens från LG Chem.

https://www.wsj.com/articles/power-play ... 1526551937

Detta innebär att de har tillgång till välbeprövad och bra koreansk batteriteknik men har kontroll över tillverkningsvolymerna och behöver inte slåss med alla andra biltillverkare om att få köpa från LG.

Om Polestar 2 och XC40 Electric gör succé när de börjar säljas 2019/2020 tror jag Volvo kommer öka takten på att lansera elvarianter på alla sina modeller och så småningom kunna fasa ut fossilmotorerna. De har tack vare sina kinesiska ägare en unik chans att kapa åt sig marknadsandelar på den kommande elbilsboomen.
Ja man kan ju hoppas att du har rätt :)
Jag hoppas och tror även att dom skiftar till Northvolt för tillverkning här, vilket tajmar bra med Volvos tidslinje, tyvärr får man väl nästan säga eftersom Volvo nu ligger flera år
efter inte bara Tesla utan halva bilbranschen då ganska många modeller redan har tagit sig ut på marknaden från flera andra märken, och dessutom från dom nedre prisregionerna
till dom övre (alltså "billiga" märken till premium-märken, nästan alla elbilar är ju ganska dyra oavsett märke).