70D, 85, 85D eller ingen?
Postat: 25 apr 2015 20:07
Hej allesammans.
Nu är det så att jag har dreglat efter en Modell S sen jag fick reda på att den skulle födas, men den är i gränslandet för vad som kan anses försvarbart med min ekonomi, och då pratar vi inte om P85D som är out of the question.
Har dock inte funderat så mycket på detta senaste året men ljusare tider, införandet av 70D, öppnandet i Gbg mm väckte funderingarna till liv. Sen kom uppgiften om stundande prishöjning som gjorde att nu måste det tas ett beslut - eller så får det bli träda nått år eller två till.
Mina förutsättningar är att jag har min lilla firma och tänker mig följaktligen ha den som förmånsbil om det blir av. Och då är ju förmånsvärdet intressant och det har ju skatteverket inte fastställt ännu för 70D.
Om man kollar igenom alla tillgängliga Tesla årsmodell 2015 i bilförmånskalkylen på skatteverkets hemsida kan man ställa upp följande tabell:
Modell______Bilpris____Avdrag____Avdrag%___Förmånspris___Förmånsvärde/månad
S60________681 000__-340 000___49,9%_____341 000______2 650
S85________771 000__-380 000___49,3%_____391 000______3 516
S85D_______817 300__-410 000___50,2%_____407 300______3 800
S85 BE*_____888 900__-390 000__43,9%_____498 900______5 375
S85D BE*___935 200___-420 000__44,9%_____515 200______5 658
P85D_______999 000___-430 000___43,0%_____569 000______6 583
(hoppas det blev rätt och ursäkta den fula tabellen...)
* BE = Business Edition
Man ser då att 60, 85 och 85D värderas liknande med en snittprocent på 49,8% och det vore väl rimligt att tro att 70D värderas liknande.
Med dagens pris skulle det bli 779 000 * 49,8% = 388 000 att minska bilpriset med, 779 - 388 = 391 000 vilket är exakt samma som för S85.
Men skatteverket har ju inte satt förmånsvärdet för 70D ännu så det kan ju bli det nya priset som ligger till grund. Det skulle leda till:
779 000 * 1,064 = 829 000 som bilpris, 413 000 i avdrag, 416 000 som förmånsgrundande pris som ger ett förmånsvärde på 3 950 kr/månad, dvs högre än 85D!
När jag jämför de olika modellerna i min kalkyl så ser jag på hur mycket mindre jag får i plånboken om jag behåller samma kostnad för företaget (leasing, förs, service, sociala avg, div), och de två parametrarna som varierar i detta fallet är leasingkostnad och förmånsvärde (och därmed soc. avg). Jag räknar med samma kontantinsats och extrautrustning för drygt 110 tkr. Lönekostnaden inkl förmån i kalkylen ligger kring brytpunkten för statlig skatt och max pension, dvs lite under 40 tkr/månad.
Om 70D får samma förmånsvärde som 85 har kallar vi den 70D_1. Om det skulle baseras på prishöjda värdet kallar vi den 70D_2 och då blir det som följer:
Modell____Lönediff i plånboken
70D_1____ 0 (referensnivå)
70D_2____-301
85_______-315
85D______-697
(Om någon annan räknat på detta och kommit till andra slutsatser vore jag tacksam för kommentarer).
Så om skatteverket går på det kommande höjda priset blir summan av kardemumman att en bakhjulsdriven 85'a kostar lika mycket att äga som en 70D. 20% mer batteri, större "frunk", något sämre prestanda men inte FWD...
Själv misstänker jag att det blir förmånsvärde enligt alternativ 70D_2, och i sådana fall är steget till 85D bara 400 kr/månad.
Hade varit kul att få nån annans reflektion kring detta som är i liknande situation som jag.
Vilken hade ni valt?
Vad tänker ni kring FWD?
Vilka tillval tycker ni är viktiga? Kanske då mest dom som är dumt att inte ta med tanke på andrahandsvärdet.
Själv tänker jag:
Metallic
Panorama
Nästa gen säten
Autopilot
Hi-Fi
Köldpaket
Så vad säger ni?
Nu är det så att jag har dreglat efter en Modell S sen jag fick reda på att den skulle födas, men den är i gränslandet för vad som kan anses försvarbart med min ekonomi, och då pratar vi inte om P85D som är out of the question.
Har dock inte funderat så mycket på detta senaste året men ljusare tider, införandet av 70D, öppnandet i Gbg mm väckte funderingarna till liv. Sen kom uppgiften om stundande prishöjning som gjorde att nu måste det tas ett beslut - eller så får det bli träda nått år eller två till.
Mina förutsättningar är att jag har min lilla firma och tänker mig följaktligen ha den som förmånsbil om det blir av. Och då är ju förmånsvärdet intressant och det har ju skatteverket inte fastställt ännu för 70D.
Om man kollar igenom alla tillgängliga Tesla årsmodell 2015 i bilförmånskalkylen på skatteverkets hemsida kan man ställa upp följande tabell:
Modell______Bilpris____Avdrag____Avdrag%___Förmånspris___Förmånsvärde/månad
S60________681 000__-340 000___49,9%_____341 000______2 650
S85________771 000__-380 000___49,3%_____391 000______3 516
S85D_______817 300__-410 000___50,2%_____407 300______3 800
S85 BE*_____888 900__-390 000__43,9%_____498 900______5 375
S85D BE*___935 200___-420 000__44,9%_____515 200______5 658
P85D_______999 000___-430 000___43,0%_____569 000______6 583
(hoppas det blev rätt och ursäkta den fula tabellen...)
* BE = Business Edition
Man ser då att 60, 85 och 85D värderas liknande med en snittprocent på 49,8% och det vore väl rimligt att tro att 70D värderas liknande.
Med dagens pris skulle det bli 779 000 * 49,8% = 388 000 att minska bilpriset med, 779 - 388 = 391 000 vilket är exakt samma som för S85.
Men skatteverket har ju inte satt förmånsvärdet för 70D ännu så det kan ju bli det nya priset som ligger till grund. Det skulle leda till:
779 000 * 1,064 = 829 000 som bilpris, 413 000 i avdrag, 416 000 som förmånsgrundande pris som ger ett förmånsvärde på 3 950 kr/månad, dvs högre än 85D!
När jag jämför de olika modellerna i min kalkyl så ser jag på hur mycket mindre jag får i plånboken om jag behåller samma kostnad för företaget (leasing, förs, service, sociala avg, div), och de två parametrarna som varierar i detta fallet är leasingkostnad och förmånsvärde (och därmed soc. avg). Jag räknar med samma kontantinsats och extrautrustning för drygt 110 tkr. Lönekostnaden inkl förmån i kalkylen ligger kring brytpunkten för statlig skatt och max pension, dvs lite under 40 tkr/månad.
Om 70D får samma förmånsvärde som 85 har kallar vi den 70D_1. Om det skulle baseras på prishöjda värdet kallar vi den 70D_2 och då blir det som följer:
Modell____Lönediff i plånboken
70D_1____ 0 (referensnivå)
70D_2____-301
85_______-315
85D______-697
(Om någon annan räknat på detta och kommit till andra slutsatser vore jag tacksam för kommentarer).
Så om skatteverket går på det kommande höjda priset blir summan av kardemumman att en bakhjulsdriven 85'a kostar lika mycket att äga som en 70D. 20% mer batteri, större "frunk", något sämre prestanda men inte FWD...
Själv misstänker jag att det blir förmånsvärde enligt alternativ 70D_2, och i sådana fall är steget till 85D bara 400 kr/månad.
Hade varit kul att få nån annans reflektion kring detta som är i liknande situation som jag.
Vilken hade ni valt?
Vad tänker ni kring FWD?
Vilka tillval tycker ni är viktiga? Kanske då mest dom som är dumt att inte ta med tanke på andrahandsvärdet.
Själv tänker jag:
Metallic
Panorama
Nästa gen säten
Autopilot
Hi-Fi
Köldpaket
Så vad säger ni?