Sida 1 av 2
144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord
Postat: 06 jan 2019 20:28
av boreno
Idag körde jag över 50 mil utan att ladda, från Vävra till Stockholm i 3°C, vindstilla och utan nederbörd. För en vecka sedan gjorde jag samma resa fast med 3 laddstopp, i 5°C med kraftig motvind och en hel del nederbörd. Jag kör med 21” fäljar och dubbfria vinterdäck, trycket är 3.4bar. Använder inte range mode, eller pulse-and-go. Det blev en hel del slipstreaming i 80-90km/h, ca 25%. Dagens resa slog två personliga rekord:
• Långsammaste resan på sträckan hittills
• Lägst genomsnittsförbrukning hittills vintertid (144Wh/km!)
Jag hade dessutom 7% kvar i batteriet. Men kallt blev det, jag lät klimatanläggningen jobba mindre än 4 minuter totalt på hela resan.
Total restid: 6 timmar, 40 minuter
Sträcka: 502,7km
Medelfart (inkl. stopp): 75,4km/h
Medelfart (exkl. stopp): 76,6km/h
Antal stopp: 3st, totalt 6min
Förbrukning: 144Wh/km, 72,5kWh
Innertemp. 13°C (lägst)
Yttertemp. 2-3°C
Samma resa en vecka tidigare:
Total restid: 5 timmar, 53 minuter
Sträcka: 502,9km
Medelfart (inkl. stopp): 85,5km/h
Medelfart (exkl. stopp): 103km/h
Antal stopp: 5st, totalt 60min, laddtid 50min
Förbrukning: 244Wh/km, 122,76kWh
Innertemp. 22.5°C
Yttertemp. 4-6°C
Re: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord
Postat: 06 jan 2019 20:43
av Pontus
Nästan 1 tim skillnad, dvs 13,3% långsammare men den snabbaste resan kostade nästan 70% mer i energikostnad.
Gissar att om innertemp och yttre förhållanden hade de samma så hade den första resan kanske hamnat på 210 Wh/km?
Re: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekord
Postat: 06 jan 2019 20:46
av boreno
Pontus skrev:Gissar att om innertemp och yttre förhållanden hade de samma så hade den första resan kanske hamnat på 210 Wh/km?
Det är vad jag är mest nyfiken på. Magkänslan säger att jag hamnar på 180-190Wh/km om jag har klimatanläggningen på (på 21.5°C). Jag måste ligga under 170Wh/km för att klara mig utan laddstopp. Det blir till att testa nästa gång, om ett par veckor!
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 06 jan 2019 22:21
av frippe
Hur kändes det med 13 grader inne i kupén?
Undrar hur ens familj skulle trivas med det....
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 06 jan 2019 22:40
av boreno
frippe skrev:Hur kändes det med 13 grader inne i kupén?
Undrar hur ens familj skulle trivas med det....
Inte alls bra, men min son hade inga problem. Själv frös jag något så infernaliskt om fötterna. Det var svårt att gå när jag var framme. Så det var en dålig idé både ur tid och komfortperspektiv, men kul

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 06 jan 2019 22:42
av NEO
Shit jag snittar 252Wh/km med mina 21" turbin och sottozero på, kör som en tjuv
Jag hade dock inte för fem ören accepterat en innertemp på 13°C, vill jag frysa och leka mc gyver går jag fjälltur, kör jag bil för närmare millen vill jag ha värme

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 06 jan 2019 22:51
av boreno
MDurante skrev:Shit jag snittar 252Wh/km med mina 21" turbin och sottozero på, kör som en tjuv
Jag hade dock inte för fem ören accepterat en innertemp på 13°C, vill jag frysa och leka mc gyver går jag fjälltur, kör jag bil för närmare millen vill jag ha värme

Jag håller med. Kör på 21” jag med, f.ö.
Notera hastigheterna på den snabba resan... det kan ev. ha gått rätt fort lite då och då.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 07 jan 2019 18:51
av boreno
Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
Hur ligger ni andra till med rekord på den här fronten? Är 144 vintertid högt, sett med en Tesla-rävs ögon?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 07 jan 2019 19:23
av Remuz
Jag kör X men snittar 306. Dock under 250 med snittfart på 80km/h på längre resa. 144 är galet... då börjar ju värmen i bilen verkligen göra en skillnad
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 07 jan 2019 19:31
av MartinH
boreno skrev:Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
Hur ligger ni andra till med rekord på den här fronten? Är 144 vintertid högt, sett med en Tesla-rävs ögon?
Tror vi alla är stumma av förundran ....

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 07 jan 2019 19:33
av Gustafsson
144 är klart bra, speciellt att hålla över en längre distans. Jag får ca 160 när jag kör med AP, farthållaren på hastighetsgränsen +5 km/tim. Men då har jag 23 grader i bilen, utetemp ca -5 och rattvärme på. Brukar tycka det är tråkigt och hamnar till slut runt 200. Är det våt väg blir det ca 220. Sist var det -10 och vinterväglag, även då ca 220.
Jag blir inte riktigt klok på vad man tjänar mest tid på, att försöka komma långt på varje laddning ( dvs körsätt +hastighet), hur länge man ska ladda och hur det ska omsättas i praktiken. Teslas egen navigator vill ju alltid att man ska ladda betydligt längre än vad som behövs. De kurvor som finns sedan Sondells tid, gäller knappast längre. Då 100D laddar snabbt länge, brukar jag ladda tills effekten går ned till ca 90kW, sen drar jag vidare...då kommer jag iaf tryggt > 30 mil å sen upprepar jag det hela efter behov.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 07 jan 2019 19:40
av frippe
boreno skrev:Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
Hur ligger ni andra till med rekord på den här fronten? Är 144 vintertid högt, sett med en Tesla-rävs ögon?
Jag är mest stum över 13 grader i kupén, det är kallt det.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 08 jan 2019 09:13
av PoloPrinsen
boreno skrev:Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
Hur ligger ni andra till med rekord på den här fronten? Är 144 vintertid högt, sett med en Tesla-rävs ögon?
De siffror jag har sett runtomkring på nätet är oftast betydligt högre, så dina siffror är riktigt fina/bra/låga. Imponerar "lite" extra med tanke på att du dessutom kör med 21 tummare på vintern. Turbinfälgarna är väl inte heller designade för maximal räckvidd utan snarast för att vara vackra/tilltalande/tuffa!?!? Övrigt extra du har i din bil är det svårt för mig som icke teslaägare att värdera i förbrukningsaspekt. Jo att varje extra kilo fordonsvikt kostar lite energi är jag medveten om men inte hur mycket och tex vad stereon på eller av gör för skillnad.
Varmare skor nästa kallkörning och se till så,att du inte får tjuvdrag upp på smalbenen pga vid/fladdrande byxben.
En kompis bil hade trasigt värmesystem. Vi var 4 st som kollade på svenska rallyt och hans bil var aningen större/bekvämare än min bil så vi tog hans bil en dag och kolla på rallyt. Trots full klädsel för -25 grader så frös man obeskrivligt mycket då vi var tvungna att ha hög fläkthastighet för at minska isbildningen på vindrutans och sidorutornas insidor. Minus 20-25 gradersluften inne i bilen gjorde att man inte satt och tänkte på glass iaf... haha.
Mvh PP.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 08 jan 2019 09:46
av Haglund
Ja, det där är allvarligt låga siffror. Jag körde Borås-Bydalen (Östersund) i mellandagarna med en S 75D. Ena vägen via Mora och andra via Uppsala. Snittförbrukningen hamnade på 218 Wh/km, men då varierade temperaturen mellan +2 och -14, vi hade en övernattning åt varje håll, klimatanläggningen på 23 grader, en del småstopp, bilen fullpackad med ungar, skidor och grejer, en hel del snö-/is-väg, osv. Och jag försökte inte köra snålt mer än kanske 10 mil då jag visste att det var lite tight mellan laddarna.
Så, 144 Wh/km på vintern är otroligt!
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 08 jan 2019 13:33
av kontakten2
Sjukt bra siffror!
Du kör mycket i neutral? Vid neutral hör man tydligt att igbt ej laddas i invertern så det är mycket att vinna där.
Vad har du för däck och tryck?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 08 jan 2019 13:48
av EnTraktor
boreno skrev:Jag trodde faktiskt att 144Wh/km på vintern skulle ge mer reaktioner än så här
"144Wh/km på vintern" är på gränsen till att man vill skriva "Fake news"

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 08 jan 2019 13:51
av boreno
kontakten2 skrev:Sjukt bra siffror!
Du kör mycket i neutral? Vid neutral hör man tydligt att igbt ej laddas i invertern så det är mycket att vinna där.
Vad har du för däck och tryck?
21", 3.4
Körde inte alls i neutral.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 08 jan 2019 17:34
av boreno
Det obligatoriska bildbeviset
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 08 jan 2019 18:31
av SweNilsson
Fantastiskt bra!
Jag blev lite smått chockad när vi på väg hem från Romme var nere under 80wh/km under ca 15km, men då måste det varit skaplig höjdskillnad. Medel den resan var nog ändå kring 200. Kör P85 med 29" dubbdäck.
Om ni inte redan har koll på det så upplever jag abetterroadplanner.com som väldigt korrekt i beräkningarna. Där kan man ganska enkelt laborera med olika hastigheter osv för att se hur det inverkar.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 22 jan 2019 17:21
av Pontus
Jag vet inte vart jag ska lägga detta och kapar därför denna tråden. Som en referens så pratade vi idag på jobbet om förbrukning i kallt värder och en kollega som har en F150 -19, alltså en helt ny bil sa att hans förbrukning nu när det är kallt är 2,16 l/mil så det är inte bara elbilar som påverkas av kylan...

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 22 jan 2019 19:53
av Geni87
Pontus skrev:Jag vet inte vart jag ska lägga detta och kapar därför denna tråden. Som en referens så pratade vi idag på jobbet om förbrukning i kallt värder och en kollega som har en F150 -19, alltså en helt ny bil sa att hans förbrukning nu när det är kallt är 2,16 l/mil så det är inte bara elbilar som påverkas av kylan...

Satan.... Blir ännu mer skrämmande när man tänker på att det är USA:s mest sålda bil, även om den inte kallas bil i statistiken.

Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 27 jan 2019 21:53
av boreno
Idag genomförde jag ett nytt söndagsexperiment för att besvara frågan
Hur långt kan jag köra i kylan utan att stanna? Det är också ett försök att kvala in på TeslaFi:s leader board med bra siffror.
Jag startade på Superchargern i Upplands Väsby med 100% laddat batteri. Förlåt till er som fick vänta på att ladda bara för att jag skulle ha den sista procenten!
Jag gick på toa och sedan körde jag 470km på 6 timmar blankt. Jag vände efter 250km i höjd med Iggesund, körde förbi Uppsala och vände igen för att komma till Fullerö Supercharger. Då var batteriet nere på 1% och blåsan ett mycket mer akut problem än räckvidden.
Min S90D med 21” vinterdäck (3.1bar) har tydligen bara strax över 76kWh tillgängligt.
Medeltemp ute -7°, inne i bilen 9°, tur att jag hade varma skor! Jag använde klimatanläggningen totalt ca 5min. Snöfall på 30% av sträckan.
161Wh/km i snittförbrukning.
Mycket svårare att undvika toabesök än laddning. Detta blir nu min standardkommentar till fossilisterna som envisas med att hävda att de behöver kunna köra 500km eller mer utan att stanna.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 28 jan 2019 08:12
av boreno
Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 28 jan 2019 08:23
av Verdi
boreno skrev:Yes! Tog mig in på 14:e plats på TeslaFi:s Leader Board, med de i särklass coolaste siffrorna! Dessutom är det årets första rekord.
Grattis!

Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Re: 144Wh/km: 2 vinterresor, 2 körstilar, 2 personliga rekor
Postat: 28 jan 2019 09:26
av boreno
Verdi skrev:Grattis!

Men på topplistan står det att du använde 81.57 kWh.
Det är lite oklart faktiskt. Jag hittar inget på TeslaFi:s forum om hur förbrukade kWh mäts. Man ser på bilden från bilen att den rapporterar 75.9kWh.
Verdi skrev:OT: Bytte du en 90D till en annan 90D?
Nej, jag kör fortfarande en S90D med 21" och AP2. Den gamla AP1:an kommer Tesla ta i inbyte mot en P3D.