Sida 1 av 1
Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:21
av Martey
Hej!
Kommer börja hyra en elbilsplats i mitt garage när bilen dimper ner. Laddningen är 3.6KW Type 2 och saknar sladd (endast en hona i laddboxen). Vad jag har förstått kommer det förmodligen med en laddare för att koppla in i ett vanligt el-uttag men inte något annat?
I sådant fall behöver jag köpa en Type 2 laddkabel i rimlig längd. Var köper man dessa till ett bra pris och kvalitet?
Har inte så bra koll än så tar gärna all hjälp jag kan få

Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:29
av Gustafsson
Du kommer att vilja ha en typ2 kabel med dig i bilen, det är som jag ser det i det närmaste nödvändigt. Då köper du den bäst tillsammans med bilen på Tesla i samband med leverans. Den klarar alla typ2 scenarion som kan uppstå. Blir du bekväm av dig kanske du vill ha en sittandes i typ2- uttaget i garaget också. Då blir det supersmidigt att jacka i bilen när du kommer hem. Den kan ju då vara enfas 16 A och sådana kan man hitta på nätet billigt. Vill du sen inte ha Teslakabeln är den klart säljbar...
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:33
av Teslaspolen
Sladden är ingen laddare, utan kallas EVSE, eller UMC på Teslaspråket.
En Typ-2 kabel kan köpas från Tesla. Dock är denna speccad för 32A trefas (= 22 kW) så ska du ha den fast sittande i garaget så är det överdrivet. Du kan annars köpa en antingen från en specialiserad webbutik som
https://evconnect.se/ alternativt på Clas Ohlson.
Du behöver en med typ-2 i båda ändor (så klart) samt inget mer än 16A enfas (om du inte tänkt den till något annat dvs).
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:38
av Martey
Tack för svaren och förtydligandet kring "inte en ladddare"
Finns det en länk till UMCn som man kan köpa genom Tesla? Låter som en bra investering för att hantera alla scenarier. Även att köpa en billigare sladd för "hemmabruk".
@Gustafsson - Du sa att jag inte ska ha mer än 16A, syftar du då specifikt för begränsningen i mitt garage (1-fast, 16A). För bilen klarar ju mer tänkte jag

Men förstår om du menar för att få en så billig kabel som möjligt.
Sidonot. Noterade att i mitt garage är laddboxen placerad på vänster sida om nosen står mot väggen. Lite irriterande om man vill backa in då den blir på "fel" sida. Hade placeringen varit agnostisk hade det kanske varit bäst att placera i mitten på den yta bilen ska parkeras på

Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:50
av frippan
Ingår det inte en typ2 kabel med bilen? Har fattat det som det, kanske har missuppfattat?
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:52
av Martey
frippan skrev:Ingår det inte en typ2 kabel med bilen? Har fattat det som det, kanske har missuppfattat?
Den som ingår är väl en Schuko <-> Type 2?
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:52
av Smutt
frippan skrev:Ingår det inte en typ2 kabel med bilen? Har fattat det som det, kanske har missuppfattat?
Blir väldigt jobbigt att bara ha en i den här situationen
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:54
av Teslaspolen
UMC får du med bilen och används för att ladda i vanligt vägguttag (kallat schuko) eller en röd trefas handske (också kallad CEE eller industriuttag).
UMC har Typ-2 i bil-ändan och schuko/CEE i andra och en kluns på sladden som kontrollerar säkerheten.
Det du söker kallas Typ-2 kabel och har Typ-2 hon/hane i vardera ända; och för denna räcker det med 16A enfas till ditt garage.
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:55
av frippan
Tack för svaren, då blir det att beställa en typ2-typ2
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 20:56
av Addex86
När jag hämtade ut min S i mars så följde det med en typ 2 kabel.
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 21:00
av Gustafsson
Martey skrev:Tack för svaren och förtydligandet kring "inte en ladddare"
Finns det en länk till UMCn som man kan köpa genom Tesla? Låter som en bra investering för att hantera alla scenarier. Även att köpa en billigare sladd för "hemmabruk".
@Gustafsson - Du sa att jag inte ska ha mer än 16A, syftar du då specifikt för begränsningen i mitt garage (1-fast, 16A). För bilen klarar ju mer tänkte jag

Men förstår om du menar för att få en så billig kabel som möjligt.
Sidonot. Noterade att i mitt garage är laddboxen placerad på vänster sida om nosen står mot väggen. Lite irriterande om man vill backa in då den blir på "fel" sida. Hade placeringen varit agnostisk hade det kanske varit bäst att placera i mitten på den yta bilen ska parkeras på

Asså, du får ju med en UMC (universal mobile connector eller nåt sånt) med bilen. Vilken typ är ännu oklart, men möjligen en enklare enfas typ. Helt OK för daglig laddning, men sämre än med typ 2 enfas som ger några fler ampere (13 (?) resp 16). Funkar säkert lika bra med liknande produkt från andra märken, men följer med bilen som sagt. Den kan du vanligen koppla in i en vanlig stickkontakt eller andra kontakter med hjälp av adaptrar. Hur den ser ut vet vi väl inte avseende M3. För MS klarar den ett vanligt trefas, rött uttag 16 A, och ger 11 kW som mest, men det finns fler adaptrar man kan använda - finns trådar om det. De går säkerligen att använda även till M3 som ju stöder trefasladdning. I garaget behöver du ju bara 16 A. Det var det jag menade när jag skrev att du kan ha en enfaskabel där. Den är inte så bra när man reser förstås. Är du på resa vill du definitivt ha möjlighet till trefas om det bjuds och då är Teslas kabel ett bra köp, även om M3 inte stöder 32 A som kabeln klarar. Så i princip klarar du dig med en lite klenare kabel (1x16 A) hemma, men behöver minst kabel som klarar 3X16 A i bilen. Sen finns det förstås folk som aldrig behöver nån sån kabel alls, men jag använder min trefas typ 2 kabel ofta då det finns laddboxar i snart sagt varje gathörn (liten överdrift) med den standarden (iaf i Linköping med omnejd).
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 21:03
av frippan
kommer att ha ett typ2 uttag på jobbet och har ingen hemmaladdning så den kabeln är väldigt viktig för mig
de har ett bra pris på typ 2000:- på clas ohlson för en 16A 3fas kabel, funderar på att köpa den då den är lite smidigare än en 32A
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 21:07
av Martey
Gustafsson skrev:Martey skrev:Tack för svaren och förtydligandet kring "inte en ladddare"
Finns det en länk till UMCn som man kan köpa genom Tesla? Låter som en bra investering för att hantera alla scenarier. Även att köpa en billigare sladd för "hemmabruk".
@Gustafsson - Du sa att jag inte ska ha mer än 16A, syftar du då specifikt för begränsningen i mitt garage (1-fast, 16A). För bilen klarar ju mer tänkte jag

Men förstår om du menar för att få en så billig kabel som möjligt.
Sidonot. Noterade att i mitt garage är laddboxen placerad på vänster sida om nosen står mot väggen. Lite irriterande om man vill backa in då den blir på "fel" sida. Hade placeringen varit agnostisk hade det kanske varit bäst att placera i mitten på den yta bilen ska parkeras på

Asså, du får ju med en UMC (universal mobile connector eller nåt sånt) med bilen. Vilken typ är ännu oklart, men möjligen en enklare enfas typ. Helt OK för daglig laddning, men sämre än med typ 2 enfas som ger några fler ampere (13 (?) resp 16). Funkar säkert lika bra med liknande produkt från andra märken, men följer med bilen som sagt. Den kan du vanligen koppla in i en vanlig stickkontakt eller andra kontakter med hjälp av adaptrar. Hur den ser ut vet vi väl inte avseende M3. För MS klarar den ett vanligt trefas, rött uttag 16 A, och ger 11 kW som mest, men det finns fler adaptrar man kan använda - finns trådar om det. De går säkerligen att använda även till M3 som ju stöder trefasladdning. I garaget behöver du ju bara 16 A. Det var det jag menade när jag skrev att du kan ha en enfaskabel där. Den är inte så bra när man reser förstås. Är du på resa vill du definitivt ha möjlighet till trefas om det bjuds och då är Teslas kabel ett bra köp, även om M3 inte stöder 32 A som kabeln klarar. Så i princip klarar du dig med en lite klenare kabel (1x16 A) hemma, men behöver minst kabel som klarar 3X16 A i bilen. Sen finns det förstås folk som aldrig behöver nån sån kabel alls, men jag använder min trefas typ 2 kabel ofta då det finns laddboxar i snart sagt varje gathörn (liten överdrift) med den standarden (iaf i Linköping med omnejd).
Tack för det utförliga svaret. Då har jag koll på läget

Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 22:08
av andersjo
Enligt
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation så ska det följa med en typ 2 laddkabel, för Teslamodeller beställda efter 17 april 2017.
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 07 jan 2019 23:37
av dbar
Ja, det följer med en Typ2 -> typ2 kabel med bilen för publika laddstationer. En sådan kabel OP behöver i sitt garage. Tror den är 7m lång.
Så det måste inte inhandlas en sådan. Men av bekvämlighetsskäl är det inte dumt att göra det. Av den enkla anledningen att man slipper plocka fram och stuva undan sladden vid varje ankomst och avfärd då.
Köper man en sladd för endast hemmabruket, kan det vara en fördel att köpa en sladd som räcker precis till den laddbehov man har där.
Detta för att de klenare sladdarna dels är tunnare och smidigare, men även billigare.
Så levererar ladboxen endast 1x16A, kan man med fördel köpa en motsvarande kabel och låta den som följer med bilen ligga i bilen permanent.
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 09 jan 2019 22:34
av TeslaTissel
dbar skrev:Ja, det följer med en Typ2 -> typ2 kabel med bilen för publika laddstationer. En sådan kabel OP behöver i sitt garage. Tror den är 7m lång.
Så det måste inte inhandlas en sådan. Men av bekvämlighetsskäl är det inte dumt att göra det. Av den enkla anledningen att man slipper plocka fram och stuva undan sladden vid varje ankomst och avfärd då.
Köper man en sladd för endast hemmabruket, kan det vara en fördel att köpa en sladd som räcker precis till den laddbehov man har där.
Detta för att de klenare sladdarna dels är tunnare och smidigare, men även billigare.
Så levererar ladboxen endast 1x16A, kan man med fördel köpa en motsvarande kabel och låta den som följer med bilen ligga i bilen permanent.
Det var bra att veta. Det blir nämligen hemladdning för min del.
Visste inte att den var så pass lång och jag har fått lite olika besked om vi behövde en separat laddplats?
Tack!
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 10 jan 2019 06:25
av bullen
Jag skulle rekommender att du köper en kort 3 fas 16A som du kan ta med på resor tex. Den är mycket smidigare än den som följer med. Du sparar inte många kronor på en 1 fas sladd men den blir ju en begränsning på många ställen.
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 10 jan 2019 08:14
av oscfor
Den här tråden är ju tyvärr ett bevis på att det börjar spåra ur lite på den här sidan. De första 8-10 svaren vimlar med felaktiga killgissningar eller halvrätta svar. Varför svarar man när man faktiskt inte vet? Jag vet, jag gör mig själv skyldig till det, och lovar att försöka bättra mig.
Men här kommer i alla fall en sammanfattning av de fakta som finns på bordet idag. Det kan så klart visa sig annorlunda när leveranserna börjar om någon månad.
Tesla Model 3 (och för den delen även S&X) levereras med följande laddkablar
- Enfas UMC för laddning från enfasuttag (vanlig stickpropp) eller blå, enfas campinguttag
Typ2 till typ2 kabel ("den blåa") på 7 meter för användning i t ex publika Typ2-uttag
Model 3 kan vidare direkt laddas i publika snabbladdare med CCS-uttag.
Så som skrivits på några ställen, någon kabel behöver inte införskaffas, men för enkelhetens skull hade jag nog gjort som Bullen föreslår och skaffat en smidigare typ2-kabel att ha med på resor, eftersom den medföljande kabeln verkar hitta en permanent plats i TS garage. Men vänta tills bilen är på plast och se hur det känns. Vi har alla någon onödig kabel i bagaget som vi trodde oss behöva, men aldrig använt...
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 10 jan 2019 22:59
av TeslaTissel
oscfor skrev:Den här tråden är ju tyvärr ett bevis på att det börjar spåra ur lite på den här sidan. De första 8-10 svaren vimlar med felaktiga killgissningar eller halvrätta svar. Varför svarar man när man faktiskt inte vet? Jag vet, jag gör mig själv skyldig till det, och lovar att försöka bättra mig.
Men här kommer i alla fall en sammanfattning av de fakta som finns på bordet idag. Det kan så klart visa sig annorlunda när leveranserna börjar om någon månad.
Tesla Model 3 (och för den delen även S&X) levereras med följande laddkablar
- Enfas UMC för laddning från enfasuttag (vanlig stickpropp) eller blå, enfas campinguttag
Typ2 till typ2 kabel ("den blåa") på 7 meter för användning i t ex publika Typ2-uttag
Model 3 kan vidare direkt laddas i publika snabbladdare med CCS-uttag.
Så som skrivits på några ställen, någon kabel behöver inte införskaffas, men för enkelhetens skull hade jag nog gjort som Bullen föreslår och skaffat en smidigare typ2-kabel att ha med på resor, eftersom den medföljande kabeln verkar hitta en permanent plats i TS garage. Men vänta tills bilen är på plast och se hur det känns. Vi har alla någon onödig kabel i bagaget som vi trodde oss behöva, men aldrig använt...
Bra sammanfattat - Har inte Tibor någon samlingssida för det här någonstans?
Tyvärr är sökfunktionen för hemsidan bedrövlig och den retar gallfeber på mig när man skall söka ämnen eller detaljlösningar.
Det är nog därför många inte hittar, startar nya trådar gång på gång?
Re: Köpa Type 2 kabel för laddning i garage?
Postat: 10 jan 2019 23:00
av Martey
TeslaTissel skrev:oscfor skrev:Den här tråden är ju tyvärr ett bevis på att det börjar spåra ur lite på den här sidan. De första 8-10 svaren vimlar med felaktiga killgissningar eller halvrätta svar. Varför svarar man när man faktiskt inte vet? Jag vet, jag gör mig själv skyldig till det, och lovar att försöka bättra mig.
Men här kommer i alla fall en sammanfattning av de fakta som finns på bordet idag. Det kan så klart visa sig annorlunda när leveranserna börjar om någon månad.
Tesla Model 3 (och för den delen även S&X) levereras med följande laddkablar
- Enfas UMC för laddning från enfasuttag (vanlig stickpropp) eller blå, enfas campinguttag
Typ2 till typ2 kabel ("den blåa") på 7 meter för användning i t ex publika Typ2-uttag
Model 3 kan vidare direkt laddas i publika snabbladdare med CCS-uttag.
Så som skrivits på några ställen, någon kabel behöver inte införskaffas, men för enkelhetens skull hade jag nog gjort som Bullen föreslår och skaffat en smidigare typ2-kabel att ha med på resor, eftersom den medföljande kabeln verkar hitta en permanent plats i TS garage. Men vänta tills bilen är på plast och se hur det känns. Vi har alla någon onödig kabel i bagaget som vi trodde oss behöva, men aldrig använt...
Bra sammanfattat - Har inte Tibor någon samlingssida för det här någonstans?
Tyvärr är sökfunktionen för hemsidan bedrövlig och den retar gallfeber på mig när man skall söka ämnen eller detaljlösningar.
Det är nog därför många inte hittar, startar nya trådar gång på gång?
Det är därför många forum har sticky threads
