Sida 1 av 1
Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 09:22
av Gimbo
Har ni samma erfarenhet som mig med att batteriet slukas upp de första milen? Jag kör på 90% laddning på min 75a och får ca 340km att åka men sefter att ha kört 30km så är jag nere på 250km i mätaren? Ska det verkligen vara så eller är det för att bilen är ny och batteriet måste ”köras in”?
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 09:28
av Remuz
Vid korta resor är det ofta så. Det är bättre att utvärdera ditt batteri på långresa.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 09:30
av Bjelke
Batteriet har ingen inkörning men däremot så drar det ganska mycket dom första milen på vintern,
och är det pruttigt väglag och man gasar på skapligt så kan det lätt bli mångdubbel förbrukning ett bra tag.
Fast tredubbla förbrukningen låter lite högt om du menar tre mil i en enda sammanhängande körning, medans
det däremot låter rimligt om det är fler korta körningar där bil/batteri svalnat mer eller mindre mellan varje osv...
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 09:43
av Zalman3
Sen visar den inte riktigt sanningen beroende på hur många % du har kvar i batteriet.
Jag har på sommaren kört 30 mil i jämn 90kmh och i början så gnäller den " stay below 100kmh" för att sedan slutat klaga,
Och sista milen har nästan räckt i 2 mil.
Men du lär dig efter ett tag hur den räknar.
Ska du köra långt och är orolig att inte komma fram, kör så att du har minst 2 mil i marginal, skulle det bli problem, sänk hastigheten med 10kmh, och då får du 2-3mil till i räckvidd.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 12:48
av EnTraktor
Kall bil och kallt batteri, då går det mer energi.
Ska man köra mycket korta sträckor kan man slå på "range mode" vilket gör att batteriet inte värms.
Man får sämre prestanda på körning och laddning, men slösar inte energi på att värma batteriet för korta turer.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 13:27
av Teslaspolen
EnTraktor skrev:Kall bil och kallt batteri, då går det mer energi.
Ska man köra mycket korta sträckor kan man slå på "range mode" vilket gör att batteriet inte värms.
Man får sämre prestanda på körning och laddning, men slösar inte energi på att värma batteriet för korta turer.
Tänk dock på att effekten i värmen halveras, värt att komma ihåg om man inte förvärmt bilen med appen.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 13:33
av abagewitz
Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 13:40
av SolnaGnagarn
abagewitz skrev:Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Tyvärr inte i dagsläget. Det tillsammans med att kunna ställa avresetid för att ha en varm bil hade varit mumma. Fattar inte varför detta inte finns! I Volvos app funkar detta klockrent.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 14:18
av Foluke
SolnaGnagarn skrev:abagewitz skrev:Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Tyvärr inte i dagsläget. Det tillsammans med att kunna ställa avresetid för att ha en varm bil hade varit mumma. Fattar inte varför detta inte finns! I Volvos app funkar detta klockrent.
Du kan ställa in tiden som bilen skall börja ladda. Ställ laddstart på t.ex 05 och max ampere så laddar den ända tills du tar den. Tiden väljer du så det passar dig.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 14:29
av abagewitz
Värmer det också upp batteriet? Så att man kan starta med uppvärmt batteri? Jag har uppfattat det som att ett varmt batteri drar mindre än ett kallt...
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 14:30
av SolnaGnagarn
Foluke skrev:SolnaGnagarn skrev:abagewitz skrev:Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Tyvärr inte i dagsläget. Det tillsammans med att kunna ställa avresetid för att ha en varm bil hade varit mumma. Fattar inte varför detta inte finns! I Volvos app funkar detta klockrent.
Du kan ställa in tiden som bilen skall börja ladda. Ställ laddstart på t.ex 05 och max ampere så laddar den ända tills du tar den. Tiden väljer du så det passar dig.
Jo förvisso men det blir ju inte samma sak som en P-värmare som man kan ställa in utan anslutning.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 18:16
av bylund
abagewitz skrev:Värmer det också upp batteriet? Så att man kan starta med uppvärmt batteri? Jag har uppfattat det som att ett varmt batteri drar mindre än ett kallt...
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Kul att du tog upp det. Själv använder jag en iPhone nu, och skriver direkt i Safari.
Angående den andra delen av ditt inlägg. I viss mån värms det när man laddar, men aktivt bara till en viss temperatur, då det skulle skada det om det var fruset. Sedan värms det också av spillvärme p g a förluster i laddningen.
Förvärmning av kupén värmer också batteriet vid låga temperaturer.
Re: Dåligt batteri?
Postat: 08 jan 2019 19:58
av LarsL
Vilken förbrukning redovisar bilen? Överensstämmer det med minskningen i laddning så är det förmodligen inget fel på batteriet utan handlar helt enkelt om hög förbrukning på grund av kallt väder och korta resor där batteriet värms i onödan.