Sida 1 av 1

Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 13:18
av taliz
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla-company-update

Får verkligen hoppas de får till en kostnadseffektiv SR omgående.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:00
av frippan
Känns som det är deras nya problem, de måste nog få ut den i sommar, våren kan de säkert leva på Europa och Kina och lite strö ordrar i USA/Kanada. Frågan är om de presenterar model Y i mars vad det gör för försäljningen?
Sen är det frågan vilka de sparkat, är det folk de ville bli av med?

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:06
av Jeppe_E
Heh, satt precis och skrev om detta. Men som de även skriver, så har de ju tidigare anställt 30% fler. Så nu när den initiala vågen av Model 3 köpare har lagt sig, så står de med överkapacitet i fabriken och behöver skära på kostnaderna. Inget konstigt med det. Frågan är ju hur många Kineser som har lagt order. Om trenden i Kina är densamma som i EU så lär den initiala försörjningen vara avklarad på 5-6 veckor.

Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.

Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:31
av taliz
Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Jeppe_E skrev:
Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:33
av OfarligTesla
De kanske har tid att sätta sig ner och effektivisera nu? Så mycket som de anställt lär de ju till och med ha större problem än övriga företag med att många roller och personer är överflödiga och inte presterar tillräckligt.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:42
av Jeppe_E
taliz skrev:
Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Jeppe_E skrev:
Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.
Som jag förstått det, så bygger mycket på det nya batteriet. Kostnaden för själva bilen har de ju klar. De vet hur mycket pengar det kostar att skruva ihop en M3. Förutom batteriet, så behöver Tesla öka effektiviteten, så att det går åt kortare tid att bygga en bil. Råvarukostnaden är ju vad den är oavsett om det är en LR, MR eller SR (bortsett då från de komponenter som skiljer).

Men tittar vi på en MR, som ändå får anses var den som kommer att likna en SR mest (dvs en motor) och lyfter bort premiuminteriören som väl kostar en 3-4000 USD? Så är vi inte långt borta. Jag tror att Tesla mycket väl hade kunnat tillverka en 35kUSD bil idag, men att de tjänat alldeles för lite på den. Så, nytt batteri och förbättrad OEE i fabriken. Tror inte det ligger alls långt bort faktiskt. Elon sa ju redan i oktober att det nya batteriet var 6 månader bort.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:45
av taliz
Undra hur komplext det vore att bygga en herrgårdsvagn av Model 3?
Inte särskilt antagligen?

Får känslan att det skulle kunna öka försäljningen rätt rejält i EU åtminstone.
Majoriteten av mellanklassare lär väl vara det här?

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:47
av Verdi
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Jeppe_E skrev:
Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.
Som jag förstått det, så bygger mycket på det nya batteriet. Kostnaden för själva bilen har de ju klar. De vet hur mycket pengar det kostar att skruva ihop en M3. Förutom batteriet, så behöver Tesla öka effektiviteten, så att det går åt kortare tid att bygga en bil. Råvarukostnaden är ju vad den är oavsett om det är en LR, MR eller SR (bortsett då från de komponenter som skiljer).

Men tittar vi på en MR, som ändå får anses var den som kommer att likna en SR mest (dvs en motor) och lyfter bort premiuminteriören som väl kostar en 3-4000 USD? Så är vi inte långt borta. Jag tror att Tesla mycket väl hade kunnat tillverka en 35kUSD bil idag, men att de tjänat alldeles för lite på den. Så, nytt batteri och förbättrad OEE i fabriken. Tror inte det ligger alls långt bort faktiskt. Elon sa ju redan i oktober att det nya batteriet var 6 månader bort.

Går ju att förbättra och effektivisera monteringen av själva bilen också.

Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 14:56
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Kan ju också vara relaterat till S/X, med tanke på att de tog bort 75orna nyss.
De stod ju för majoriteten av volymen. Så nog en hel del överflödiga på den sidan.
Jeppe_E skrev:
Frågan är om detta inte påskyndar både lanseringen av MR för EU/Kina och SR för USA.
Du förutsätter att de har SR redo? Jag får känslan att de fortfarande inte fått till någon kostnadseffektiv lösning för den. Dvs de kan ännu inte lansera den utan att gå med förlust.
Som jag förstått det, så bygger mycket på det nya batteriet. Kostnaden för själva bilen har de ju klar. De vet hur mycket pengar det kostar att skruva ihop en M3. Förutom batteriet, så behöver Tesla öka effektiviteten, så att det går åt kortare tid att bygga en bil. Råvarukostnaden är ju vad den är oavsett om det är en LR, MR eller SR (bortsett då från de komponenter som skiljer).

Men tittar vi på en MR, som ändå får anses var den som kommer att likna en SR mest (dvs en motor) och lyfter bort premiuminteriören som väl kostar en 3-4000 USD? Så är vi inte långt borta. Jag tror att Tesla mycket väl hade kunnat tillverka en 35kUSD bil idag, men att de tjänat alldeles för lite på den. Så, nytt batteri och förbättrad OEE i fabriken. Tror inte det ligger alls långt bort faktiskt. Elon sa ju redan i oktober att det nya batteriet var 6 månader bort.
Du kan inte bara ta bort kostnaden för premium och säga ”voilà, en billigare bil!”.
Om du gör det så klipper du bort en stor del av marginalen, den marginal som i nuläget gör att bilen överhuvudtaget går att sälja utan förlust. De bitarna kostar antagligen inte Tesla mycket mer att tillverka/köpa än det som sedan blir ”standard”.
Dvs det blir en dubbelstöt för SR. För dyra grundkomponenter och sedan inga options med goda marginaler att rädda vinsten med.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 15:04
av taliz
Verdi skrev:
Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 15:19
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.

Jo, men VWs varianter är inte så himla mycket dyrare så det är inte hela sanningen.

Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 16:02
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.

Jo, men VWs varianter är inte så himla mycket dyrare så det är inte hela sanningen.
VW har ju en enorm skala. De använder samma bottenplatta för dussintals modeller, som tillverkas i miljontals exemplar.

Det är ju just detta Tesla pratar om, economy of scale.
Får man inte upp volymen av Model 3 så når man inte de marginaler man behöver.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 22:26
av Geni87
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Fan vet alltså, hur går det till när t ex Skoda skruva ihop en Octavia och säljer den för ett grundpris från under 200 tkr efter rabatter. Då är det ändå en helt ok bil med karosskarvar och kvalitet som i många delar är bättre än vad Tesla lyckas med. Känns som som Teslas fabrik inte är den allra mest effektiva. Än. Inte så konstigt iofs.
För Skoda är det faktiskt väldigt enkelt.
1) de får alla bottenplattor, motorer, tillverkningsverktyg osv från VW.
2) många av deras modeller bygger, underliggande, på ”gamla” varianter av VWs storsäljare. Dvs tekniken är färdigutvecklad, och maximalt kostnadspressad då den redan producerats i flera år hos VW.
3) de tillverkar sina bilar i lågkostnadsländer.

Jo, men VWs varianter är inte så himla mycket dyrare så det är inte hela sanningen.
VW har ju en enorm skala. De använder samma bottenplatta för dussintals modeller, som tillverkas i miljontals exemplar.

Det är ju just detta Tesla pratar om, economy of scale.
Får man inte upp volymen av Model 3 så når man inte de marginaler man behöver.
Precis, det där där skillnaderna ligger tillsammans med att VW garanterat har ett mer förfinat och optimerat produktionssystem. VW kan också slå ut utvecklingskostnaderna på många fler producerade bilar. Självklart "får" inte Skoda någonting av VW, däremot är kostnaderna för de tunga investeringarna liten per bil då de delas med VW, Audi, Seat etc.

Sen är det ju lite av en överdrift att Skoda tillverkar i lågkostnadsländer. Tjeckien är inte Indien. Visst, Tjeckien har lägre löner än USA, en bilmontör verkar tjäna ungefär hälften där jämfört med i USA. Men kostnaderna för montörerna i bilfabriken är några få % av bilens totala kostnader, och även Tesla importerar en hel del komponenter från Mexiko, Kina och andra länder.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 18 jan 2019 22:39
av ascii
taliz skrev:
Undra hur komplext det vore att bygga en herrgårdsvagn av Model 3?
Inte särskilt antagligen?

Får känslan att det skulle kunna öka försäljningen rätt rejält i EU åtminstone.
Majoriteten av mellanklassare lär väl vara det här?
Det är exakt vad Tesla planerar. De tänker namnge Model 3 i herrgårdsvagnsutförande för Model Y, och precis som de låtsas att deras minivan är en SUV kommer de låtsas att deras herrgårdsvagn är en crossover.

Re: Tesla sparkar 7%

Postat: 19 jan 2019 04:58
av taliz
ascii skrev:
taliz skrev:
Undra hur komplext det vore att bygga en herrgårdsvagn av Model 3?
Inte särskilt antagligen?

Får känslan att det skulle kunna öka försäljningen rätt rejält i EU åtminstone.
Majoriteten av mellanklassare lär väl vara det här?
Det är exakt vad Tesla planerar. De tänker namnge Model 3 i herrgårdsvagnsutförande för Model Y, och precis som de låtsas att deras minivan är en SUV kommer de låtsas att deras herrgårdsvagn är en crossover.
Har för mig Y skulle byggas på en helt ny platta, dessutom på nya tillverkninglinjer. Dvs det kommer ta lång tid innan den når volymproduktion.