Tror inte Ioniqen har fått en egen tråd? Hittar inget vid sökning.
Verkar som att den äntligen kommer med större batteri.
Tycker att med ett batteri på omkring 40 kWh så är den, med sin låga förbrukning, en väldigt kompetent bil.
Sen måste ju Hyundai börja producera den i mer än bara små symboliska mängder, för efterfrågan lär bli ganska hög.
Men jag trodde att den hade ett vätskekylt batteri! Har den ingen kylning alls? Eller någon sorts fläktar?
Hur långt kommer man i 110 Km/h med nuvarande batteri? ca 15 mil vid 0-gradigt? och typ 17-18 mil på sommaren eller?
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 21 jan 2019 23:04
av TeslaTissel
Kika på Bjørn Nylands tester
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 21 jan 2019 23:06
av TeslaTissel
FredrikR skrev:
Tror inte Ioniqen har fått en egen tråd? Hittar inget vid sökning.
Verkar som att den äntligen kommer med större batteri.
Tycker att med ett batteri på omkring 40 kWh så är den, med sin låga förbrukning, en väldigt kompetent bil.
Sen måste ju Hyundai börja producera den i mer än bara små symboliska mängder, för efterfrågan lär bli ganska hög.
Men jag trodde att den hade ett vätskekylt batteri! Har den ingen kylning alls? Eller någon sorts fläktar?
Hur långt kommer man i 110 Km/h med nuvarande batteri? ca 15 mil vid 0-gradigt? och typ 17-18 mil på sommaren eller?
Klart intressant tabell i artikeln.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 07:20
av Henrik Torphammar
Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.
*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar
Kanske kunde vara något?
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 07:41
av Zalman3
Henrik Torphammar skrev:
Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.
*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar
Kanske kunde vara något?
Men Hyundai Kona 39kWh kostar ju under 300.000kr redan idag?
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 09:14
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.
*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar
Kanske kunde vara något?
Men Hyundai Kona 39kWh kostar ju under 300.000kr redan idag?
Den går ju inte att köpa, har inte snabbladdning, ingen app, är en SUV och så vidare...
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 09:38
av juristen
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 11:15
av FredrikR
Henrik Torphammar skrev:
Spännande med nya Ioniq. Men... blir det ett specifikt batteripaket för Ioniq eller blir det 39kWh packet från Kona/Niro med lägre cellspänningen? I så fall sänker man ju laddhastigheten till ca 35kW vilket vore synd, en halvering(!) Ioniq är ju trevlig just för den är snål och laddar fort.
*Specifikt batteri med 70kW+ laddeffekt
*App
*Prislapp under 300k inkl bonusar
Kanske kunde vara något?
Just det! Har tagit för givet att det är samma batteri som finns i Konan (med 39 kWh) som hamnar i nya Ioniqen, men det kan ju faktiskt bli en försämring (beroende på ens körvanor). Längre räckvidd men sämre laddhastighet.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 11:17
av FredrikR
juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 11:50
av juristen
FredrikR skrev:
juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.
Jag tycker inte det verkar som om de får sålt allt. Det ligger just nu 66 st osålda Ioniq EV ute på blocket. Den billigaste begagnade kostar 298 800 kr, lika mycket som en helt ny Kona 39KWh. Den sista jag såg säljas låg på 250 000 kr, vilket är mer rimligt. Har svårt att tro att priserna på Ioniq EV kan fortsätta ligga så här högt, men vi får se. Jag tycker iaf inte den är prisvärd till de pengarna.
Det ligger också drivor av nya och begagnade Zoe, Leaf och BMW i3 på blocket. Nu när det börjar dyka upp alternativ med OK räckvidd till överkomliga priser så tror jag förra generationens elbilar med kortare räckvidder kommer bli mindre attraktiva och sjunka rejält i pris.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 12:02
av Limbster
Tror inte det är samma celler Ioniq som Kona. Ioniq har troligen en NCM 523 cellblandning för att kunna laddas snabbt till skillnad från Kona som har NCM 622. Ioniq batteriet ska vara på 38,3 Kwh vilket skiljer sig från Kona.
Priset är det som tyvärr är väldigt fel med Ioniq
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 22 jan 2019 12:08
av TeslaTissel
juristen skrev:
FredrikR skrev:
juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Ja priset har varit avskräckande redan innan, men nu när det kommit fler konkurrenter så känns det som att priset ska ner lite för att det ska kännas rimligt. Men å andra sidan så säljer ju Hyundai alla de (fåtal) bilar som tillverkas, så priset kommer nog hållas uppe.
Jag tycker inte det verkar som om de får sålt allt. Det ligger just nu 66 st osålda Ioniq EV ute på blocket. Den billigaste begagnade kostar 298 800 kr, lika mycket som en helt ny Kona 39KWh. Den sista jag såg säljas låg på 250 000 kr, vilket är mer rimligt. Har svårt att tro att priserna på Ioniq EV kan fortsätta ligga så här högt, men vi får se. Jag tycker iaf inte den är prisvärd till de pengarna.
Det ligger också drivor av nya och begagnade Zoe, Leaf och BMW i3 på blocket. Nu när det börjar dyka upp alternativ med OK räckvidd till överkomliga priser så tror jag förra generationens elbilar med kortare räckvidder kommer bli mindre attraktiva och sjunka rejält i pris.
Det är kanske troligt, men ännu är vi inte ”där”. Efterfrågan borde vara stor ändå nu, och jag undrar lllite hur länge de där med lägre räckvidder och batterier legat ute?
Kan det vara så att det är dessa faktorer som inte får dem sålda?
Från 28 kWh batteri till 38 kWh batteri ökar räckvidden till 29 mil (WLTP). Det ska bli intressant att se vad prislappen blir och i vilka volymer man kan leverera.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 02 maj 2019 18:40
av halper
Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 02 maj 2019 19:05
av Lophornis
halper skrev:
Kul att det äntligen kom! En sak jag ser att den fått (som Konan har) är en laddgräns. Obegripligt att det inte finns någon i nuvarande modell. Fast man blir bra på lite överslagsräkning.
Har inget direkt sug efter nya versionen pga ladd begränsningen. Till 80% på 100kw laddare på 54min, laddar idag 28kWh versionen på ionity laddare till 80% på 28min. Så det blir bara längre laddtider.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 02 maj 2019 19:25
av LarsA
Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.
Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 02 maj 2019 19:36
av MSO
Annan kemi då troligen.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 02 maj 2019 19:42
av Henrik Torphammar
LarsA skrev:
Hoppas det inte stämmer som det står i artikeln att nya Ioniq får samma batteripaket som i Kona 39 kWh, har sett två som har denna på youtube och inte klarar att DC ladda med mer än 22-36 kW.
Priset tror jag tyvärr blir lite högre än Kona då Hyundai försäljarna jag har pratat med anser Ioniq vara lite mer premium än Kona.
Ja det vore synd faktiskt, bara 90 celler i serie precis son en Tesla LV. Då tar det sin lilla tid att ladda. Men för min del personligen så är snabbladdningen typ helt onödig. Kör sällsynt så långt att 25mil inte räcker enkel resa och jag stannar i så fall alltid minst en natt.
38kWh Ioniq dyrare än Kona 64?
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 02 maj 2019 19:48
av LarsA
Såg nu den norska pressreleasen för nya Ioniq, med 100kW laddar den 0-80% på 54 minuter.
Ger en snitt effekt på 0,8*38,3*60/54 = 34kW, ser inte ut som en storsäljare
"Gamla" Ioniq ger ett snitt på ca 63kW 0-80% med 100 kW laddare
Inte alltid bättre med större batteri om man paketerar fel.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 03 maj 2019 12:04
av halper
Ja, det är lite konstigt. Jag måste säga att jag inte läste de där tiderna de angivit särskilt noga. Tänkte inte ens på det. Låter som att de kanske fortfarande inte förstår de avväganden som är viktiga i alla fall för många här. Vi har 28 kWh-versionen och vi har bara varit på ett fåtal resor där vi behövt snabbladda (med treåringen i baksätet är bilsemester mer plåga än nöje – för oss alla! – så vi har inte gjort några längre resor). Måste säga att det fungerar rätt bra med även det lilla batteriet, just för att det laddar så snabbt. En och en halv timme på motorvägen, ett stopp för kaffe, toabesök och fem minuters promenad för att sträcka på benen och sedan kan man köra en och en halv timme igen. Fungerar bra, även om det hade varit skönt att ha bättre marginaler. Tänkte i min enkelhet att det var just detta som 38-varianten skulle ge, men nu inser jag ju att det verkar vara en helt annan ekvation att lösa för att få långresor att fungera bra.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 07 maj 2019 07:33
av vigge50
Enligt Recharge så får Ioniq nu äntligen en app för både BEV och PHEV.
Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.
The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros. https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 11 jun 2019 01:29
av juristen
Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 11 jun 2019 01:57
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Nya Ioniq med 38kWh batteriet kostar 34.900 euro i Tyskland.
The most important new feature of the purely electric Ioniq is an increased battery capacity from 28 to 38.3 kWh, which should enable a WLTP range of 294 kilometres.
The Ioniq Electric is priced in Germany at 34,900 euros. https://www.electrive.com/2019/06/09/ov ... 900-euros/
Hyundai Kona 39kWh kostar 34.600 euro.
Bättre och billigare än Ioniq?
Re: Hyundai Ioniq
Postat: 11 jun 2019 08:54
av GreenMachine
juristen skrev:
Jag provkörde en 2017 års modell för ett par helger sedan. Trevlig bil, i alla fall för den som i huvudsak kör i stan, den kändes piggare än vad siffrorna säger. Rätt rymlig och praktisk. På minussidan upplevde jag den som svajig och bullrig i 110 km/h, då hade den iofs dubbade vinterdäck. Största minuset tycker jag är att dagens prisläge på Ioniq Electric, ny såväl som begagnad, känns alldeles för högt i jämförelse med nypriserna på Kona och e-Niro.
Har haft alla modeller av Ioniq och bilat 4 pers i Plug-In till Spanien och tillbaka så det är både en större och mer praktisk bil än man kan tro.