Sida 1 av 3

Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 09:06
av cederstock
Vad vet vi om elförbrukningen för model 3

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 09:13
av Henrik Torphammar
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 09:33
av bjelkeman
Om du frågar efter Wh/km så hittade jag detta.
LR with 18" wheels and aero covers, 44 F (6.5 C)

65 mph - 239 wh/mile
70 mph - 266 wh/mile
75 mph - 303 wh/mile
https://forums.tesla.com/forum/forums/w ... ur-model-3

Som blir

104,5 km/h - 148,5 wh/km
112,6 km/h - 165,3 wh/km
120,7 km/h - 188,3 wh/km

19 tum utan aero, vad drar det? 7-10% mer beroende på fart eller nåt?

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 09:36
av MaLund13
Bjørn Nylands tester pekar på att Model 3 har riktigt låg förbrukning, RWD-modeller är i nivå med Hyundai Ioniq.

I 90 km/h förbrukade han 133 Wh/km. Det ger en räckvidd på 560km.
I 120 km/h blev förbrukningen 176 Wh/km, vilket ger en räckvidd på 420km.
Båda dessa tester var med samma bil, en Long Range AWD, icke-performance.

Här är ytterligare ett test där många modeller av Model 3 jämförs med Model S, Ioniq och Chevrolet Bolt.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 09:58
av chaffis75
Hur är de med phantom drain? Hur hög är denna på modell 3 idag? Tror den var väldigt hög när modellen kom ut precis men har man fått ordning på de nu? Finns de några färska tester på detta?

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 11:53
av Kalle
Lite kul, SJs tåg drar mellan 0,07 kWh - 0,09kWh/pax/km så med 2 pasagerare i en model 3 så drar den mindre en tåget över de flästa sträckor om man kör ca 110 km/h med 1,65 kWh/km / 2
:D

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 12:27
av Jeppe_E
Kalle skrev:
Lite kul, SJs tåg drar mellan 0,07 kWh - 0,09kWh/pax/km så med 2 pasagerare i en model 3 så drar den mindre en tåget över de flästa sträckor om man kör ca 110 km/h med 1,65 kWh/km / 2
:D

Ja, det var kul. Men hur kan 1,65 kWh/2 vara mindre än 0,08 kWh?

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 12:43
av Syncronauten
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 12:57
av Latt
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 13:15
av Sofie
Latt skrev:
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)

0,07 - 0,09kWh/km =7Wh / km?

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 13:19
av Geni87
Latt skrev:
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)
Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här.. :)

Model 3: 165 Wh / km
Tåg: 80 Wh / km

Så ja, med två passagerare är Model 3 nästan lika energieffektiv. Siffran för SJ:s tåg är ett snitt på hela eltågsflottan, beläggningningssnittet drygt 50%. Hur det ser ut om man kikar på ett fullsmockat X2000 mellan sthlm och gbg vette fan. Väger man dessutom in utsläpp vid tillverkning och även livslängd är jag rätt övertygad om att tåget även i fortsättningen kommer vara ett bättre val rent miljömässigt.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 13:20
av ellerstrom
Latt skrev:
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)
Enligt siffrorna för tåg (från kalles inlägg ovan) så drar tåget 70-90Wh/km (och inte 7-9Wh/km), vilket ska jämföras med 165Wh/km för Model 3.

Edit: Geni87 var före. :)

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 13:24
av kangru
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 13:30
av Latt
Ja.. ok... jag packar ner mig och gömmer mig i hörnen - hejdå :oops: :oops: :oops:

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 13:41
av Henrik Torphammar
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 13:57
av kangru
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 14:00
av Henrik Torphammar
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.
Ja precis! Det är ju det som blir min milkostnad och det jag vill jämföra.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 14:04
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
91% effektivitet, kan det stämma?

https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/

Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 14:24
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
91% effektivitet, kan det stämma?

https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/

Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 14:28
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
kangru skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...
91% effektivitet, kan det stämma?

https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/

Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 15:33
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:

Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir ibland

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 15:38
av Verdi
Jag har loggat alla mina AC laddningar sen slutet av september och jag får ca 13% i förluster oavsett enfas eller trefas.

Tycker TeslaFi är grymt bra för att få överblick. Ser hur mycket jag laddar på olika ställen osv osv.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 15:40
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:

Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir ibland
Jaja 50kWh då... :)

(men det förstod du säkert egentligen. Men eftersom det gick att misstolka, så gjordes det de :lol: )

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 15:43
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:
(men det förstod du säkert egentligen. Men eftersom det gick att misstolka, så gjordes det de :lol: )
NEJ. Därför jag skrev så fel det kan bli. Skärp dig.

Re: Elförbrukning Model 3

Postat: 22 jan 2019 21:01
av Kalle
Geni87 skrev:
Latt skrev:
Syncronauten skrev:
Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Stämmer.

165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg

Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv ;)
Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här.. :)

Model 3: 165 Wh / km
Tåg: 80 Wh / km

Så ja, med två passagerare är Model 3 nästan lika energieffektiv. Siffran för SJ:s tåg är ett snitt på hela eltågsflottan, beläggningningssnittet drygt 50%. Hur det ser ut om man kikar på ett fullsmockat X2000 mellan sthlm och gbg vette fan. Väger man dessutom in utsläpp vid tillverkning och även livslängd är jag rätt övertygad om att tåget även i fortsättningen kommer vara ett bättre val rent miljömässigt.
Det stämmer, de stämde på pappret, men jag hoppade decimalsteg när jaknappa in de här. :)
Grejen med tåget är att när du är framme får du ofta ta disel bussen sista killometrarna ochså. De slipper man me bilen :)