Elförbrukning Model 3
Postat: 22 jan 2019 09:06
Vad vet vi om elförbrukningen för model 3
https://forums.tesla.com/forum/forums/w ... ur-model-3LR with 18" wheels and aero covers, 44 F (6.5 C)
65 mph - 239 wh/mile
70 mph - 266 wh/mile
75 mph - 303 wh/mile
Kalle skrev:Lite kul, SJs tåg drar mellan 0,07 kWh - 0,09kWh/pax/km så med 2 pasagerare i en model 3 så drar den mindre en tåget över de flästa sträckor om man kör ca 110 km/h med 1,65 kWh/km / 2
Stämmer.Syncronauten skrev:Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
Latt skrev:Stämmer.Syncronauten skrev:Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg
Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv
Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här..Latt skrev:Stämmer.Syncronauten skrev:Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg
Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv
Enligt siffrorna för tåg (från kalles inlägg ovan) så drar tåget 70-90Wh/km (och inte 7-9Wh/km), vilket ska jämföras med 165Wh/km för Model 3.Latt skrev:Stämmer.Syncronauten skrev:Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg
Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv
11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.Henrik Torphammar skrev:Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...kangru skrev:11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.Henrik Torphammar skrev:Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.Henrik Torphammar skrev:?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...kangru skrev:11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.Henrik Torphammar skrev:Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
Ja precis! Det är ju det som blir min milkostnad och det jag vill jämföra.kangru skrev:ok, då förstår jag. Du menar helt enkelt vad som blir den totala laddade effekten under säg 30 dagar om du under den tiden kör 200mil tex.Henrik Torphammar skrev:?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...kangru skrev:11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.Henrik Torphammar skrev:Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
91% effektivitet, kan det stämma?Henrik Torphammar skrev:?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...kangru skrev:11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.Henrik Torphammar skrev:Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.Jeppe_E skrev:91% effektivitet, kan det stämma?Henrik Torphammar skrev:?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...kangru skrev:11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.Henrik Torphammar skrev:Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/
Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.Henrik Torphammar skrev:Skiljer på AC och DC också samt hur betalningen sker. Tesla tar antagligen betalt för det som skjuter in i bilen? Eller betalar ni för det som tickar upp på batteriet? En del av det som går in i bilen från laddporten värmer ju upp batteriet och en del går åt för att samtidigt kyla ner batteriet med vattenpumpar och fläktar. Sen verkningsgrad på det genom batteri och drivlina givetvis när man kör iväg.Jeppe_E skrev:91% effektivitet, kan det stämma?Henrik Torphammar skrev:?! Nja menade mer hur många kWH din elmätare behöver säga för att du skall kunna köra bilen en mil. Laddarens förluster, vampire drain, förvärmning osv. När jag tankar dieselbilen så måste jag ju räkna in/fylla på vad dieselvärmare dragit också...kangru skrev:11kW ifrån väggen vet vi ifrån den tyska igår.Henrik Torphammar skrev:Youtube, Björn Nyland. Visar i vart fall vad den står per mil. Vad man laddar in från väggen vet vi inte än.
https://model3ownersclub.com/threads/ch ... tery.8226/
Så om du laddar 50kW á 1,45 = 72,50 kr som egentligen bara ger 45kW i batteriet, som du sedan kommer 26 mil på. Så blir det 2,78 kr/mil
Om effektiviteten varit 100% så hade räckvidden blivit 29 mil eller då 2,50 kr/mil.
Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir iblandJeppe_E skrev:
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
Jaja 50kWh då...Henrik Torphammar skrev:Du skrev 50kW, det lär bli DC tänkte jag.... tänk så fel det blir iblandJeppe_E skrev:
Förlåt, jag trodde vi diskuterade hemmaladdning, då man får förmoda är det som de allra flesta kommer att använda sig av. AC med andra ord. Hur DC via SuC fungerar vet jag inte.
NEJ. Därför jag skrev så fel det kan bli. Skärp dig.Jeppe_E skrev:(men det förstod du säkert egentligen. Men eftersom det gick att misstolka, så gjordes det de)
Det stämmer, de stämde på pappret, men jag hoppade decimalsteg när jaknappa in de här.Geni87 skrev:Nä nu får vi tänka på decimaler och prefix här..Latt skrev:Stämmer.Syncronauten skrev:Skall väl vara 1,65kwh/mil på 3an
165 Wh / km för model 3
7 Wh / km för tåg
Men trycker du in 20 pers i en model 3 Då! ... är den fortfarande inte helt lika effektiv
Model 3: 165 Wh / km
Tåg: 80 Wh / km
Så ja, med två passagerare är Model 3 nästan lika energieffektiv. Siffran för SJ:s tåg är ett snitt på hela eltågsflottan, beläggningningssnittet drygt 50%. Hur det ser ut om man kikar på ett fullsmockat X2000 mellan sthlm och gbg vette fan. Väger man dessutom in utsläpp vid tillverkning och även livslängd är jag rätt övertygad om att tåget även i fortsättningen kommer vara ett bättre val rent miljömässigt.