Sida 1 av 1
Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 29 apr 2015 19:43
av AndersBj
Hallå,
Ni som har räknat ut era uträknade verkliga snitt under körning i normala motorvägsfarter (menar drygt lagliga) och på andra vägar under ett kalenderår sommar/vinter med era 85:or, vad tror ni att 70d kommer att prestera i hur långt man kommer på en laddning?
Jag vet att körsätt, terräng, stad, landsbygd mm påverkar så klart, men vad ungefär ska jag räkna med?
442km?
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 29 apr 2015 19:52
av leiflodde
AndersBj skrev:Hallå,
Ni som har räknat ut era uträknade verkliga snitt under körning i normala motorvägsfarter (menar drygt lagliga) och på andra vägar under ett kalenderår sommar/vinter med era 85:or, vad tror ni att 70d kommer att prestera i hur långt man kommer på en laddning?
Jag vet att körsätt, terräng, stad, landsbygd mm påverkar så klart, men vad ungefär ska jag räkna med?
442km?
S85 max 38 mil iallafall för mig
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 29 apr 2015 20:59
av Svenssons
Hastigheten är nog det som avgör räckvidden mest och det spelar ingen roll om det är en bensin-, diesel- eller elbil. Min RAV4 snittade 1,2 liter milen under min vanliga pendling till och från jobbet som mest bestod av E6:a. Körde med den fullpackad med 5 personer, takbox och snöstorm till Trysil. Topphastigheten var då 80 km/h, var aldig över det. Snittförbrukningen blev 0,8 liter.
Teslas range-kalkylator är nog rätt bra även ifall den kanske börjar bli lite gammal nu med D-versionerna och 70D men om man max kör i 80-85 km/h så stämmer nog uppgiften att du kan ta dig 44 mil.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 29 apr 2015 21:03
av Rich-hard
Jag gissar på ca 29 mil. Det är ca 240 wh/km. Det är så min snittförbrukning på min S85 ser ut i vekligheten.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 29 apr 2015 21:40
av Daoops
Rich-hard skrev:Jag gissar på ca 29 mil. Det är ca 240 wh/km. Det är så min snittförbrukning på min S85 ser ut i vekligheten.
70D drar väl lite mindre på grund av vikt och D, kanske nedåt 2kWh/mil? Skulle bli 35 mil då väl? Eller är jag naiv?
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 29 apr 2015 22:14
av Rich-hard
Daoops skrev:Rich-hard skrev:Jag gissar på ca 29 mil. Det är ca 240 wh/km. Det är så min snittförbrukning på min S85 ser ut i vekligheten.
70D drar väl lite mindre på grund av vikt och D, kanske nedåt 2kWh/mil? Skulle bli 35 mil då väl? Eller är jag naiv?
Hur mkt väger den extra motorn i D och hur mkt lättare är batteripacket?
Och om jag kommer ca 37-38 mil med blandad körning, hur ska man då komma 35 mil med en bil med 70kw? Det är säkert möjligt att komma över 40 mil med min men då kör man inte med AC och ligger något övert hastighetsbegränsning som jag gör.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 29 apr 2015 22:32
av Feddan
Rich-hard skrev:Jag gissar på ca 29 mil. Det är ca 240 wh/km. Det är så min snittförbrukning på min S85 ser ut i vekligheten.
Det låter som en bra gissning. Jag hade trott något liknande.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 00:34
av Daoops
Rich-hard skrev:Daoops skrev:Rich-hard skrev:Jag gissar på ca 29 mil. Det är ca 240 wh/km. Det är så min snittförbrukning på min S85 ser ut i vekligheten.
70D drar väl lite mindre på grund av vikt och D, kanske nedåt 2kWh/mil? Skulle bli 35 mil då väl? Eller är jag naiv?
Hur mkt väger den extra motorn i D och hur mkt lättare är batteripacket?
Och om jag kommer ca 37-38 mil med blandad körning, hur ska man då komma 35 mil med en bil med 70kw? Det är säkert möjligt att komma över 40 mil med min men då kör man inte med AC och ligger något övert hastighetsbegränsning som jag gör.
Motorn 20 kg kanske och packet 100 kg lättare (ca 20% av ca 550kg minus casing etc)? Gissningar. Men frammotorn har ju annan utväxling ffa.
Drar du 2kWh/mil på 70kWh så kommer du lite per definition 35 mil. men man kanske inte vill åka in på "ångorna" då.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 00:45
av apkungen
Vilkten har rätt liten betydelse för räckvidden, framförallt i högre farter där det mest är luftmotstånd som ska övervinnas, vilket inte har något med vikten att göra.
Däremot är verkningsgraden på de mindre motorerna bättre. Jag har hört att det beror på att en elmotor har högre verkningsgrad ju högre belastning i princip. En liten motor som belastas hårt är bättre än en stor som belastas lite. Den stora utvecklar mer värmE.
Jag skulle tro 29 mil +3 mil = 32mil pga bättre motor.
Man kan också tänka sig en uträkning enligt detta:
Procentuell skillnad i räckvidd =442/502= 88% så långt med en 70D som en 85
0,88*37 = 32,6mil
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 06:28
av dstr
Jag kommer ibland på mig själv att svara "vårdslöst" på frågan om räckvidd. Jag utgår alltid från min vardag, och då är ju bilen inte fulladdad på morgonen Utan enbart 80%.
Min förbrukning kan vara under 160w i 80kmh bakom en långtradare eller runt 270w vid mer inspiretad körning. ett par hundra kilo hit eller dit påverkar nog bara marginellt.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 10:04
av matbl
När ni räknar så tänk på att de sista kwh inte är användbara. På en 85 är väl ca 80 användbara men bilen säger 0 i range redan tidigare.
Så absolut max 27 mil i motorvägsfart (120) är min gissning. 25-26 om man "bara" kör tills den visar 0. Med standarddäck på svensk motorväg (grov asfalt).
Sen under vissa förhållanden och på vissa sträckor så blir det ibland mer och ibland mindre.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 10:15
av bylund
Räkna inte med att det går att köra förbi 0. Det finns flera historier på amerikanska forumet där bilen har stängt av sig vid 0, även om det ibland går några km till.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 11:06
av G F
Vill man komma 35 mil säkert på motorväg i min S85a är det bara att ladda 100% och sätta farthållaren på 110 prick. Då är det inga problem (om det inte är extremt backigt eller vinter). Precis som Bylund säger kan man inte räkna med att köra till 0, man vill ha några km marginal i praktiken. Men runda av uppåt p.g.a. effektivare motor i D70 och säg att man kommer 30 mil max på 110 väg och max 40 mil på 70-80 väg (24 / 32mil min vinter). Om man kör snällt utan en enda "lek stund" på hela sträckan (svårt).
För man måste tänka på att man plockar de 15Kw/h helt och hållet från det användbara fönstret an batteriet en D70 måste säkert reservera lika mycket i topp och botten som en S85 för att skydda packet i KW/h räknat inte i %. och det är farten som är helt avgörande. Vill man komma längre är det bara att sänka hastigheten. Men i praktiken vill man i alla fall kunna ligga på skyltad fart.
Men även 24Mil är mer än tillräckligt mellan två SC, så D70 funkar i praktiken även för långresor. Till skillnad från alla andra EV.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 12:53
av AndersBj
Tack för era beräkningar, det senaste, att en 70D fungerar i praktiken är det viktigaste. En begagnad 85 känns ok men nu när 70d landat får det nog bli den i alla fall.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 13:04
av Elektrokungen
AndersBj skrev:Tack för era beräkningar, det senaste, att en 70D fungerar i praktiken är det viktigaste. En begagnad 85 känns ok men nu när 70d landat får det nog bli den i alla fall.
Tänk bara på vilket påpekats tidigare att förmånsvärdet för 70D ser ut att kunna bli högre än för bakhjulsdrivna 85.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 13:45
av 18650
Har någon sett 70D på SC än? Är batterispänningen samma som 85? 60 var ju lägre och laddade saktare
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 30 apr 2015 16:45
av Bjorn
18650 skrev:Har någon sett 70D på SC än? Är batterispänningen samma som 85? 60 var ju lägre och laddade saktare
De första 70D blir väl levererade i juni (Även i USA) om man får tro hemsidan.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 13 maj 2015 11:35
av apkungen
Verkar som att "goelectric"-fliken på teslamotors har försvunnit. Förut fanns "range calculator" där för 60 och 85 varianterna. Väntar med spänning och hoppas att en uppdaterad variant för 70 modellen ska komma upp

Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 13 maj 2015 14:38
av Leo
Utifrån min körstil skulle jag säga 25-28mil. Har ca 31-35 på min P85.
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 13 maj 2015 20:25
av apkungen
Leo skrev:Utifrån min körstil skulle jag säga 25-28mil. Har ca 31-35 på min P85.
Många räknar på att 70D kommer att förbruka lika mycket som en 85/p85 men jag tror att 70D kommer att vara klart effektivare. En s60 är 10% effektivare än en s85 och enligt EPA-sifrorna kommer även s70D vara 10% effektivare än s85. Jag tror dock att 70D kommer att vara ännu något effektivare än en s60.
Om man i sin s85/P85 kommer 31-35mil tror jag att det innebär 28-31,5mil på en s70D.
Beräkning (Jag gillar EPA bättre än NEDC, mer verklighetsförankrad)
EPA s85 = 265 miles
EPA s70D = 240 miles
kvot = 240/265 = 0,9
0,9*(31-35) = 28-31,5
Sen är en annan viktig punkt snabbladdnignen också. Den ska bli intressant. Kanske har Tesla ett s i rockärmen med ett G-batteripack som tar emot effekt bättre

Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 13 maj 2015 22:23
av AndersBj
Lovar en rapport asap leverans!
Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 14 maj 2015 01:08
av apkungen
AndersBj skrev:Lovar en rapport asap leverans!
Awesome

Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 14 maj 2015 09:22
av hybris
Trevligt! Ocean blue 70D. Mitt val efter P85D!

Re: Verklig aktionsradie 70d?
Postat: 14 maj 2015 09:53
av apkungen
AndersBj skrev:Lovar en rapport asap leverans!
Du får göra en ny tråd "vem får sin 70D först, så som det gjordes med p85d o samla alla beställningar
