Sida 1 av 6

Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 10:02
av Auto
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 10:14
av TeslaTissel
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.

Den finns redan. Däremot inte ännu för EU.
I USA släpptes den ju för ett tag sedan och det finn ett antal klipp på nätet där du kan kolla. Prestanda etc. ;)

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 10:19
av vigge50
TeslaTissel skrev:
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.

Den finns redan. Däremot inte ännu för EU.
I USA släpptes den ju för ett tag sedan och det finn ett antal klipp på nätet där du kan kolla. Prestanda etc. ;)
Den fanns men finns inte längre. Om du vill ha endast bakhjulsdrift i USA så får du ta MR modellen som det har pratats om ska introduceras senare även här i Europa. Om det blir så återstår att se.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 10:23
av HenrikM76
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.
När du skriver att 650.000 kr är åt helvete för dyrt, vad jämför du med då? Tittar du rent inköp eller den faktiska TCO:n? För jämför den med en "vanlig" bil i motsvarande storlek på totalkostnaden, och inte bara inköpet så är den inte så dyr.

Många tycker jag både här och på andra forum som stirrar sig så jädra blind på prislappen. Men ser inte helheten.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 10:56
av Auto
HenrikM76 skrev:
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.
När du skriver att 650.000 kr är åt helvete för dyrt, vad jämför du med då? Tittar du rent inköp eller den faktiska TCO:n? För jämför den med en "vanlig" bil i motsvarande storlek på totalkostnaden, och inte bara inköpet så är den inte så dyr.

Många tycker jag både här och på andra forum som stirrar sig så jädra blind på prislappen. Men ser inte helheten.
Min plånbok.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 11:06
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
TeslaTissel skrev:
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.

Den finns redan. Däremot inte ännu för EU.
I USA släpptes den ju för ett tag sedan och det finn ett antal klipp på nätet där du kan kolla. Prestanda etc. ;)
Den fanns men finns inte längre. Om du vill ha endast bakhjulsdrift i USA så får du ta MR modellen som det har pratats om ska introduceras senare även här i Europa. Om det blir så återstår att se.
Tack Vigge för korrigeringen! ;)

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 11:08
av taliz
Auto skrev:
HenrikM76 skrev:
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.
När du skriver att 650.000 kr är åt helvete för dyrt, vad jämför du med då? Tittar du rent inköp eller den faktiska TCO:n? För jämför den med en "vanlig" bil i motsvarande storlek på totalkostnaden, och inte bara inköpet så är den inte så dyr.

Många tycker jag både här och på andra forum som stirrar sig så jädra blind på prislappen. Men ser inte helheten.
Min plånbok.
”Jag vill ha senaste BMW M340i xDrive, för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.”

Låter det seriöst?
Premiumbilar med hög prestanda kostar flis. Det går inte att komma runt.
Kör man väldigt mycket blir ju TCO däremot betydligt lägre med en elbil.

Om du vill ha en billigare bil får du helt enkelt vänta några år, eller nöja dig med lägre range och prestanda.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 11:11
av Verdi
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.

Om 650 tkr för en LR AWD är åt hvete för dyrt så vet jag inte om en LR RWD för 600 tkr känns sådär jättemycket billigare tyvärr.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 12:33
av Smutt
Körde den bilen i 180mil i Kalifornien, och upplevde att när man maxade bilen saknade man D den tvekade kändes lite ormig osv

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 12:48
av Verdi
taliz skrev:
Auto skrev:
HenrikM76 skrev:
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.
När du skriver att 650.000 kr är åt helvete för dyrt, vad jämför du med då? Tittar du rent inköp eller den faktiska TCO:n? För jämför den med en "vanlig" bil i motsvarande storlek på totalkostnaden, och inte bara inköpet så är den inte så dyr.

Många tycker jag både här och på andra forum som stirrar sig så jädra blind på prislappen. Men ser inte helheten.
Min plånbok.
”Jag vill ha senaste BMW M340i xDrive, för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.”

Låter det seriöst?
Premiumbilar med hög prestanda kostar flis. Det går inte att komma runt.
Kör man väldigt mycket blir ju TCO däremot betydligt lägre med en elbil.

Om du vill ha en billigare bil får du helt enkelt vänta några år, eller nöja dig med lägre range och prestanda.

Han kanske inte vill ha en "340i xDrive" utan en "320d RWD". Men visst ja, den finns ju inte att köpa. ;) Han skriver ju att han inte behöver AWD och det är ju långt ifrån säkert att det är prestandan som lockar. Kan mycket väl vara räckvidden.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 13:09
av TeslaTissel
Verdi skrev:
taliz skrev:
Auto skrev:
HenrikM76 skrev:
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.
När du skriver att 650.000 kr är åt helvete för dyrt, vad jämför du med då? Tittar du rent inköp eller den faktiska TCO:n? För jämför den med en "vanlig" bil i motsvarande storlek på totalkostnaden, och inte bara inköpet så är den inte så dyr.

Många tycker jag både här och på andra forum som stirrar sig så jädra blind på prislappen. Men ser inte helheten.
Min plånbok.
”Jag vill ha senaste BMW M340i xDrive, för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.”

Låter det seriöst?
Premiumbilar med hög prestanda kostar flis. Det går inte att komma runt.
Kör man väldigt mycket blir ju TCO däremot betydligt lägre med en elbil.

Om du vill ha en billigare bil får du helt enkelt vänta några år, eller nöja dig med lägre range och prestanda.

Han kanske inte vill ha en "340i xDrive" utan en "320d RWD". Men visst ja, den finns ju inte att köpa. ;) Han skriver ju att han inte behöver AWD och det är ju långt ifrån säkert att det är prestandan som lockar. Kan mycket väl vara räckvidden.
Varför inte svara på inläggs-startarens frågor? ;) Tycker vi kan hjälpa till om någon är osäker och berätta mer om kommande Telsa Model 3 Mid-range modellen?
Har inte en bra länk just nu men det borde inte vara någon svårighet?

Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 13:41
av skegge
Är bara MR som är bakhjulsdriven idag
Och bara LR/P som är awd

Prismässigt har vi väl tidigare räknat/filosoferat ca 80-90k billigare för MR mot LR
Sen tillkommer ju såklart Autopilot om man vill ha det på 55k och en uppsättning vinterdäck på 18tumsfälgarna ligger runt 20k

Så med AP och vinterdäck bör en MR hamna omkring 635-645 000 utan miljöbilsrabatt
Annars 560-570 000:-

Och att SR kommer kosta ca 420k i grund, kommer också vara bara bakhjulsdriven
(Finns inte tillgänglig på någon marknad än)

Baserat på skillnaden mellan varianterna i USA men vi vet ju såklart inte säkert förrens den faktiskt kommer till Sverige
Kronans värde mot dollarn spelar ju också in




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 13:43
av Jeppe_E
Auto skrev:
Vill ha en Model 3 med Long Range batteri för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.

Vet vi om det kommer en bakhjulsdriven Model 3 med Long Range? Har inget behov av 4WD då vintern är så mild och kort nu för tiden.
"This is not the car you are looking for"

Den bil som Elon själv sagt behöver lanseras är mid range RWD. Om den kommer som alternativ i designstudion för europa, så lär detta hända i maj/juni och lär hamna på 572.000 riksdaler. Alltså 87000 kr billigare än LR AWD som kostar 659.000. Det batteriet har en estimerad räckvidd på 42 mil (förmodligen någon mil till enligt WLTP). Det skiljer 8 mil enligt Tesla och eftersom LR AWD har fått 540 km, så bör rimligtvis MR hamna på 460 km. Men....

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 13:54
av Zalman3
MR leveranser redan nu i Norge?

I Norge har 17 P och 2 MR modeller registrerats.

"Number of cars registered: 19"
https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla Model 3&mnd=%25&year=%25

"First Tesla Model 3 demo cars arrived in Norway"
https://pushevs.com/2019/01/24/first-te ... in-norway/

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 14:02
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
MR leveranser redan nu i Norge?

I Norge har 17 P och 2 MR modeller registrerats.

"Number of cars registered: 19"
https://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla Model 3&mnd=%25&year=%25

"First Tesla Model 3 demo cars arrived in Norway"
https://pushevs.com/2019/01/24/first-te ... in-norway/

Importbilar från USA förmodligen. Får inte riktigt ihop VIN-nummerna där. För enligt Teslas system så är position 8 = B, vilket är Dual Motor, standard. Performance-modellen har 4 på den positionen

https://www.teslarati.com/decoding-tesla-model-3-vin/

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 28 jan 2019 20:30
av Jeppe_E
taliz skrev:

”Jag vill ha senaste BMW M340i xDrive, för så billig peng som möjligt och tycker att 650 000 kr är helt åt helvete för dyrt.”

Låter det seriöst?
Premiumbilar med hög prestanda kostar flis. Det går inte att komma runt.
Kör man väldigt mycket blir ju TCO däremot betydligt lägre med en elbil.

Om du vill ha en billigare bil får du helt enkelt vänta några år, eller nöja dig med lägre range och prestanda.
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.

Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 09:26
av Auto
Har LR och MR likadana batterier och motorer? Är det bara mjukvaran som skiljer?

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 09:31
av AndreasA
Auto skrev:
Har LR och MR likadana batterier och motorerer? Är det bara mjukvaran som skiljer?
Olika batterier.
Det är ett LR batteri men med färre celler.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 09:52
av jeppe_sthlm
Smutt skrev:
Körde den bilen i 180mil i Kalifornien, och upplevde att när man maxade bilen saknade man D den tvekade kändes lite ormig osv
Enligt din signatur har du en S60 - är det en RWD och i så fall, upplever du att 3:an var mer ormig/tveksam än S:en?

Min P85 släpper rätt friskt och man förstår varför de begränsar effekten på RWD-bilar.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 10:35
av Smutt
jeppe_sthlm skrev:
Smutt skrev:
Körde den bilen i 180mil i Kalifornien, och upplevde att när man maxade bilen saknade man D den tvekade kändes lite ormig osv
Enligt din signatur har du en S60 - är det en RWD och i så fall, upplever du att 3:an var mer ormig/tveksam än S:en?

Min P85 släpper rätt friskt och man förstår varför de begränsar effekten på RWD-bilar.
Nu är väl min S60 lite slöare men jag märkte en enorm skillnad även frun som inte brukar gnälla när jag maxar (bara jag säger till först) bad mig låta bli för hon tyckte det var obehagligt

När jag bara körde 80% vid rödljusen var den underbar man känner att den är lättare en S och inredningen känns såååå modern och efter ett antal timmar så tycker man träplankan är helt rätt i designen

En annan sak som jag tänkte på när man ser många M3 är att 18tummare utan kåporna är riktigt ful, med kåporna är den riktigt snygg i rörelse
19tummaren känns plastig, såg några orginal grå 19 tummare och dom såg bättre ut

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 10:40
av ippii
Jeppe_E skrev:
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.

Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard. :)

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 10:58
av Jeppe_E
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.

Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard. :)
I en BMW för 660.000?

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 16:00
av ippii
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.

Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard. :)
I en BMW för 660.000?
Absolut. Du kan köpa en 7-serie för över 1 miljon, men det kostar ändå extra med smart farthållare.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 16:41
av Jeppe_E
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.

Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard. :)
I en BMW för 660.000?
Absolut. Du kan köpa en 7-serie för över 1 miljon, men det kostar ändå extra med smart farthållare.
Nu misstänker jag ju starkt att en 7-serie för över miljonen inte riktigt är i samma klass som en Model 3. Naturligtvis kommer någon här att hävda att Model 3 är bättre. Men som sagt. En jämförbar bil med Model 3 i utrustning typ en Laddhybrid 530e sedan med M-paket och Driving assistance och lite annat lull kostar 626.000 kr före rabatter.

Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?

Postat: 31 jan 2019 17:09
av Verdi
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Jeppe_E skrev:
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.

Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard. :)
I en BMW för 660.000?
Absolut. Du kan köpa en 7-serie för över 1 miljon, men det kostar ändå extra med smart farthållare.
Nu misstänker jag ju starkt att en 7-serie för över miljonen inte riktigt är i samma klass som en Model 3. Naturligtvis kommer någon här att hävda att Model 3 är bättre. Men som sagt. En jämförbar bil med Model 3 i utrustning typ en Laddhybrid 530e sedan med M-paket och Driving assistance och lite annat lull kostar 626.000 kr före rabatter.
Du kan få adaptiv farthållare i en mycket billigare bil än så. Men vad är din poäng? Många här har kritiserat att det inte går att köpa adaptiv farthållare separat. Du slår in en vidöppen dörr.