Sida 1 av 1

Artikel i AMS nr 03/19 om Kia Niro

Postat: 30 jan 2019 18:34
av TomasRJ
I senaste numret (190124) av Auto motor&sport finns en test av Kia niro:s samtliga versioner (hybrid/ laddhybrid/ elbil) och de jämförs i ett som jag tycker bra test.
Elbilen e-niro fick goda omdömen överlag och det var lite befriande att slippa ytterligare ett "test" av (ice-) motorjornalister där elbilen körs i minst momsad motorvägshastighet + inspirerad körning, allt för att få fram dåliga räckviddsprestanda.
Här kördes det i varierad trafik och enligt skyltning och man fick uppåt 37 mils räckvidd i 0-gradigt och snöslask, vilket väl får anses helt OK!

Men jag har en fundering kring faktarutan om förbrukning:
Hybriden drog 4,4 lit bensin/ 100 km och elbilen omräknat till bensin 3,4 lit/ 100 km?
Står där bl.a. att "elbilen är 20% energieffektivare". Låter lite tycker jag.
Samtidigt står det att elförbrukningen under testet var 17,5 kWh/ 100 km.
Jag har för mig att man brukar räkna 9 kWh/ liter bensin? (kring 9,7 för diesel?)
Då skulle det bli 17,5/ 9 = 1,94 liter bensin/ 100 km.

Eller gör jag en tankevurpa här?

Vad gäller den i faktarutan uträknade kostnaden verkar stämma och där räknar man med förbrukningens 17,5 kWh/ 100 km (med ett elpris på 1,60kr/ kWh blir det där 2,80 kr/ mil; 1,75x1,60).

Re: Artikel i AMS nr 03/19 om Kia Niro

Postat: 30 jan 2019 18:42
av Bjorn N
Jag är rätt säker på att det är du som har räknat rätt här.

Re: Artikel i AMS nr 03/19 om Kia Niro

Postat: 30 jan 2019 18:45
av Jeppe_E
Men?

Varför räknar man om elförbrukningen till bensin? Det som är intressant är väl drivmedelskostnaden. Verkar som det är någon motorjournalist som inte riktigt vågar släppa hörnflaggan?

Re: Artikel i AMS nr 03/19 om Kia Niro

Postat: 30 jan 2019 18:54
av Oykkh47
Skulle va intressant att veta vad plug in hybriden drog

Re: Artikel i AMS nr 03/19 om Kia Niro

Postat: 04 feb 2019 21:15
av LarsL
Du får väl maila och fråga hur han tänkte.