3or I Linköping

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Kan tycka Kalmar eller Växjö hade varit mer logiskt.
Verkar som om servicecenter planerats utifrån städernas storlek då de kommit i den ordningen. Dock ligger ju Uppsala nära Upplands Väsby, så det fjärde SC planerades därför i Linköping - Sveriges femte största stad. Något måste dock ha fått Tesla att ändra sig till Norrköping, vilket iofs är nästan lika stort som Linköping.
Skälet gissar jag är att folk som kan tänka sig köpa en Tesla vill ha nära till SC och då får man ju störst effekt av att bygga SC i de största städerna först. Både Kalmar och Växjö känns mindre logiskt av just det skälet iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Jerker »

Jag tycker också att Linköping hade varit mer logiskt än Norrköping, trots att jag själv har närmare till Norrköping.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av thogr »

Om jag får spekulera handlar nog valet av Norrköping mer om att hitta en ledig lokal för ett vettigt pris. Kan hända att dragningen av nya järnvägen genom/under/förbi Linköping påverkar negativt också. Flera bilhandlare måste flytta från Stångebro nu till andra delar, vilket kanske drar upp priserna. Även om någon bilhandlare kastar in handduken är det omöjligt att ta över deras lokaler, om de ligger vid Stångebro, vilket många gör.
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 apr 2019 18:22

Re: 3or I Linköping

Inlägg av bjornemo »

Kan också tänka mig att Norrköping lättare blir ett möjligt alt om trycket på SC är högt i Sthlm-regionen/Mälardalen.
I övrigt en stor besvikelse att de ändrat sig.
glodbug
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 feb 2020 00:40

Re: 3or I Linköping

Inlägg av glodbug »

Någon här som tänker byta upp sig till en Model Y? :roll:
Jag lägger en reservation ikväll :)
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av thogr »

glodbug skrev:
Någon här som tänker byta upp sig till en Model Y? :roll:
Jag lägger en reservation ikväll :)
Det är ganska troligt att nästa bil blir en Model Y. Men det får bli om två år, när vi har haft vår trea i tre år. Jag tror dessutom inte det kommer att levereras några Model Y tillverkare i USA till europa. Så vi får nog vänta tills fabriken i Tyskland är klar.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av nicklasandersson »

Jag kan tänka mig en MY men det bygger helt på att den får dra 1500 kg.
Annars får det bli en MX. =)
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 apr 2019 18:22

Re: 3or I Linköping

Inlägg av bjornemo »

Nu annonserar man efter servicetekniker till Norrköping:
https://www.tesla.com/sv_SE/careers/job ... tion-62703
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Gustafsson »

"This autumn" låter som musik :-).

PS Också sugen på en Y
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
johan3
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2019 08:16

Re: 3or I Linköping

Inlägg av johan3 »

Hej
Någon som har tips på bra ställe för att byta däck? Är ju lite special med Tesla.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av thogr »

johan3 skrev:
Hej
Någon som har tips på bra ställe för att byta däck? Är ju lite special med Tesla.
Jag tycker Euromaster funkade fint. De är vana vid Tesla. De frågade t.o.m. om jag hade några ”puckar” när de skulle hissa upp min M3. Jag plockade stolt fram mina hemmagjorda :) .
johan3
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2019 08:16

Re: 3or I Linköping

Inlägg av johan3 »

thogr skrev:
johan3 skrev:
Hej
Någon som har tips på bra ställe för att byta däck? Är ju lite special med Tesla.
Jag tycker Euromaster funkade fint. De är vana vid Tesla. De frågade t.o.m. om jag hade några ”puckar” när de skulle hissa upp min M3. Jag plockade stolt fram mina hemmagjorda :) .
Och jag som hoppats på att de hade egna puckar...men lutar åt dem, fick bra service vid en punka på förra bilen.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av nicklasandersson »

Däckhuset i jägarvallen har koll och rutin på Tesla också. Alltid bra service!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Jag har anlitat Däckservice på Oskarsgatan i flera år. Alltid fungerat bra.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornemo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 apr 2019 18:22

Re: 3or I Linköping

Inlägg av bjornemo »

johan3 skrev:
Hej
Någon som har tips på bra ställe för att byta däck? Är ju lite special med Tesla.
Har bytt däck och fått hjälp m en punktering på Däckhuset i Jägarvallen. Tycker dom är väldigt bra och trevliga.
https://www.dackhusetlinkoping.se
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av bolleboll »

johan3 skrev:
Hej
Någon som har tips på bra ställe för att byta däck? Är ju lite special med Tesla.
Med special menar du kanske att man ska undvika att lyfta i batteriet?

Så länge man har lyftpunkterna rätt så behövs ingen specialanordning. Jag har själv provat lyfta och listen längs med bilen på utsidan är flexibel och hanterar om lyft punkten inte är exakt inpassad.
Hörde också vid service att hela batteriet är skyddat med balkar så plastlisten är bara skönhetsgrej.

Men det skadar aldrig att vara noga.

Att hantera däck så har Däckhuset Jägarvallen varit outstanding. men dock lite dyrare. typ 100kr per däck, men det betalar jag gärna.
Har provat Pelles och fick bra pris en gång och nästa gång samma som Däckhuset, men bra resultat.
Har provat Tire Stop GMG I Hackefors och det gör jag inte igen. priset på nätet sade 250kr per däck men det lurade mig. när jag skulle betala skulle de ha samma priser som Däckhuset, 400kr per däck för byte av sula, balansering och skifte. Nu var det iofs off-season men däcken var obalanserade och fick svarta tyngder på 20" silverfärg... Såg inte bra ut. Tillbaka och klagade, fick ny balansering och de sade att maskinen var fel... Och de hade slut silver tyngder... Däcken blev bättre men fortfarande vibrationer. Till Däckhuset och sedan blev det perfekt. inga vibrationer och silver tyngder. I slutändan fick jag betala dubbelt..
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av andersjo »

Fick ett samtal från Tesla idag från en som kollade intresse för mobil service. Var nyligen på ett ärende i Segeltorp och då lyckades de repa en instegsplåt som de lovade att byta nästa gång jag kommer in till service. (Inte all sugen på att åka in igen när det gör tre nya fel från att laga ett... men det är en annan historia) Så det var ju trevligt att man kanske får det ordnat hemma.

Lät inte som det skulle vara något problem att få nog med saker att göra för att det skulle bli värt att komma hit, men tänker att det kanske finns folk här som har småsaker som ska göras men inte vill boka tid i Stockholm.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
phazer99
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 maj 2020 00:46

Re: 3or I Linköping

Inlägg av phazer99 »

Hej, kanske lite olämpligt så här i Corona-tider, men jag är väldigt sugen på en Model 3 (troligen Performance) och vill gärna provåka en (har hittills bara åkt Model S). Om någon har möjlighet att ge en liten åktur i Linköping så vore jag tacksam. Givetvis bjuder jag på glass/korv/valfritt tilltugg :)
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av bolleboll »

Tjopp, jo nog kan du få prova lite om du vill. Har dock lite begränsat med tider men runt 10-11 vardagar brukar det inte vara några problem.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av andersjo »

andersjo skrev:
Som nämnt tidigare i tråden så hade jag min bil hos Rallye i veckan. 1½ dag för deras keramiska "drop off"-behandling.

För 5000:- får man; ordentlig tvätt och rengöring både utvändigt och invändigt, klädselimpregnering, fälg- och glasförsegling, polering samt keramisk lackförsegling med 5 års hållbarhet. Man får en garanti på 5 år om man gör en årlig kontrolltvätt för 600:- tror jag det var. Står dock ingen stans vad garantin egentligen gäller. De lägger även i färg i stenskott om man tar med sig lackstift.

Resultatet är att bilen äntligen ser ut som den bode ja gjort vid leverans plus ett snäpp vassare. Det var främst tre stycken matta fläckar ca. 5 cm stora som har retat mig sedan leverans, poleringen tog hand om dem utan problem. Jag hade även lyckats få en liten skrapskada på nosen bara några dagar efter leverans som syntes på flera meters håll. Efter lite stenskottsfärg och polering upptäcker man den inte utan att gå ned på knä framför om man inte vet vad man letar efter. Lacken har också fått bättre lyster, känns lite som ett fettlager på den, och massor av mikro-repor är borta.

Ska jag anmärka på något är det väl att slutbehandlingen inte var på en pedantisk nivå. Lite putsmedel kvar i någon vrå av fönsterrutorna och samma på en del ställen av lacken som syns i visst ljus. Men på det hela taget är jag mycket nöjd hittills, speciellt med tanke på pengarna och tiden de hade bilen. Återstår att se hur jag känner efter några tvättar om behandlingen gör nytta.
Ett år och en "kontrolltvätt" senare är jag fortfarande nöjd med behandlingen. Bra avrinning och viss resistens mot smårepor kring handtagen märks.Bild
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Lunna »

phazer99 skrev:
Hej, kanske lite olämpligt så här i Corona-tider, men jag är väldigt sugen på en Model 3 (troligen Performance) och vill gärna provåka en (har hittills bara åkt Model S). Om någon har möjlighet att ge en liten åktur i Linköping så vore jag tacksam. Givetvis bjuder jag på glass/korv/valfritt tilltugg :)
Jag har en vit Performance som du kan få titta närmare på. Är rätt så flexibel tidmässigt. Skickar dig ett pm.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av bolleboll »

tjohej.

Fick meddelande att Mobile Service finns tillgängligt i vårt område. Provade att boka service men får inte upp någon möjlighet att välja Mobile Service i Linköping. Någon annan som provat?

/B
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av bolleboll »

tjohej.

behövde lite hjälp av tesla som jag trodde de kunde fixa remote.
jag bokade service till Göteborg (då mobile service inte kom upp) en vecka fram och ingen hörde av dig.
Dagen innan servicetiden bokade jag om till Stockholm och Segeltorp. Dagen efter ringde en kille från Tesla och jag fick den hjälp jag behövde.

Så lärdomen nu är inte boka något i Göteborg om man vill bli uppringd och få hjälp.
Det var samma när min bil låst sig i uppdateringen.

/B
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Curik »

bolleboll skrev:
tjohej.

Fick meddelande att Mobile Service finns tillgängligt i vårt område. Provade att boka service men får inte upp någon möjlighet att välja Mobile Service i Linköping. Någon annan som provat?

/B
I Norrköping fungerar det i varje fall, men det gjorde det även innan det där meddelandet kom. :?
Thunell
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 jun 2020 11:25

Re: 3or I Linköping

Inlägg av Thunell »

Hej!

Jag är helt ny här men har fått upp ögonen för model 3 på sistone och överväger ett köp. Att provköra eller åtminstone provåka innan vore dock trevligt så därför undrar jag om det finns någon i Linköpingstrakten som är intresserad av att visa upp sin bil? Är nog framförallt ute efter LR eller Performance men SR+ kan också vara intressant för referens.

Mvh
Skriv svar