Det sjuka är att EasyPark inte fungerar på dom laddstolpar som har EasyPark. Undrar vem som kom på den briljanta idén. Har skrivit till supporten men dom verkar inte ha någon ambition att fixa det heller... Låter som ett roligt ställe att vara utvecklare på.Legato skrev: ↑31 jan 2023 12:00Det blir intressant!LarsOJ skrev: ↑30 jan 2023 19:17Tack för info!Legato skrev: ↑30 jan 2023 18:53Hittills ganska bra. Det tog ett tag innan jag fattade att det fanns en "hemknapp", men nu tycker jag det funkar bra. Ganska rappt och bra med appar. A Better Route Planner verkar tex ha en bra integration. Lite dåligt med appar i Googles butik dock.LarsOJ skrev: ↑30 jan 2023 18:42Hur upplever du Infotainment i Polstar?Legato skrev: ↑30 jan 2023 18:39
Cupran är jättesnygg den också!
De största nackdelarna för mig var vinteregenskaperna (främst brist på fyrhjulsdrift, men även förbrukningen), att den är lite för långsam, samt lite slött infotainment.
För pengarna är det en jättefin bil, men Polestaren tickar betydligt fler boxar för mig personligen.
Hade gärna sett en större och mer högupplöst skärm, men systemet i sig funkar bra. Hittills inga problem med mobilappen heller, dock är den ganska avskalad jämfört med Teslas.
Något som är märkligt är dock att man får vänta i dagar på köpt prestandauppgradering. Beställde vintermattor samtidigt och känns rätt konstigt att man fick dem levererade fysiskt med DHL snabbare än mjukvaruuppdateringen pushas ut
Jag är lite nyfiken på framtiden. Volvo/Polstar har ju skrivit upp sig från början på nya generationens Carplay också. Ska bli spännande att se hur Apple och Google samsas på bilområdet framöver.
Generellt gillar jag Android Auto men har redan upptäckt lite fördelar med "native" AA i bilen. Dels ABPRP som då läser in SOC från bilen. Dels EasyPark som dels vet vilken bil man parkerat och dels avslutar parkeringen automatiskt när man börjar köra. Bra grejer
Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Ja, tyvärr har den ju väldigt basal funktionalitet. Går ju inte ens att manuellt ange områdeskod, något som jag upplever att man behöver göra relativt ofta. Får hoppas de ändrar prioriteringar.Jonathan Johansson skrev: ↑02 feb 2023 00:40Det sjuka är att EasyPark inte fungerar på dom laddstolpar som har EasyPark. Undrar vem som kom på den briljanta idén. Har skrivit till supporten men dom verkar inte ha någon ambition att fixa det heller... Låter som ett roligt ställe att vara utvecklare på.Legato skrev: ↑31 jan 2023 12:00Det blir intressant!LarsOJ skrev: ↑30 jan 2023 19:17Tack för info!Legato skrev: ↑30 jan 2023 18:53Hittills ganska bra. Det tog ett tag innan jag fattade att det fanns en "hemknapp", men nu tycker jag det funkar bra. Ganska rappt och bra med appar. A Better Route Planner verkar tex ha en bra integration. Lite dåligt med appar i Googles butik dock.
Hade gärna sett en större och mer högupplöst skärm, men systemet i sig funkar bra. Hittills inga problem med mobilappen heller, dock är den ganska avskalad jämfört med Teslas.
Något som är märkligt är dock att man får vänta i dagar på köpt prestandauppgradering. Beställde vintermattor samtidigt och känns rätt konstigt att man fick dem levererade fysiskt med DHL snabbare än mjukvaruuppdateringen pushas ut
Jag är lite nyfiken på framtiden. Volvo/Polstar har ju skrivit upp sig från början på nya generationens Carplay också. Ska bli spännande att se hur Apple och Google samsas på bilområdet framöver.
Generellt gillar jag Android Auto men har redan upptäckt lite fördelar med "native" AA i bilen. Dels ABPRP som då läser in SOC från bilen. Dels EasyPark som dels vet vilken bil man parkerat och dels avslutar parkeringen automatiskt när man börjar köra. Bra grejer
I mobilappen tycker jag ändå de har lite innovationer, tex att appen kan informera om vilka områden där sannolikheten är högst att hitta parkering vid varje givet ögonblick.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Ja och de var väldigt snabba med att lägga till så man ser återstående tid på hemskärmen när den möjligheten det kom i iOS 16. Är nog bara att de har väldigt få Polestar användare som gör att de inte prioriterar funktioner därLegato skrev:Ja, tyvärr har den ju väldigt basal funktionalitet. Går ju inte ens att manuellt ange områdeskod, något som jag upplever att man behöver göra relativt ofta. Får hoppas de ändrar prioriteringar.Jonathan Johansson skrev: ↑02 feb 2023 00:40Det sjuka är att EasyPark inte fungerar på dom laddstolpar som har EasyPark. Undrar vem som kom på den briljanta idén. Har skrivit till supporten men dom verkar inte ha någon ambition att fixa det heller... Låter som ett roligt ställe att vara utvecklare på.Legato skrev: ↑31 jan 2023 12:00Det blir intressant!LarsOJ skrev: ↑30 jan 2023 19:17Tack för info!Legato skrev: ↑30 jan 2023 18:53Hittills ganska bra. Det tog ett tag innan jag fattade att det fanns en "hemknapp", men nu tycker jag det funkar bra. Ganska rappt och bra med appar. A Better Route Planner verkar tex ha en bra integration. Lite dåligt med appar i Googles butik dock.
Hade gärna sett en större och mer högupplöst skärm, men systemet i sig funkar bra. Hittills inga problem med mobilappen heller, dock är den ganska avskalad jämfört med Teslas.
Något som är märkligt är dock att man får vänta i dagar på köpt prestandauppgradering. Beställde vintermattor samtidigt och känns rätt konstigt att man fick dem levererade fysiskt med DHL snabbare än mjukvaruuppdateringen pushas ut
Jag är lite nyfiken på framtiden. Volvo/Polstar har ju skrivit upp sig från början på nya generationens Carplay också. Ska bli spännande att se hur Apple och Google samsas på bilområdet framöver.
Generellt gillar jag Android Auto men har redan upptäckt lite fördelar med "native" AA i bilen. Dels ABPRP som då läser in SOC från bilen. Dels EasyPark som dels vet vilken bil man parkerat och dels avslutar parkeringen automatiskt när man börjar köra. Bra grejer
I mobilappen tycker jag ändå de har lite innovationer, tex att appen kan informera om vilka områden där sannolikheten är högst att hitta parkering vid varje givet ögonblick.
Re: Polestar 2
Grejen är väl att appen inte är Polestar specifik utan Android Automotive? Finns ju i fler bilar och bättre kommer det bli ju fler tillverkare som hoppar på tåget.
Re: Polestar 2
Nect skrev: ↑01 feb 2023 18:55Tydligen svårt att bli av med BST bilarna i Sverige. Polestar ringde idag igen och frågade mig om jag inte ändrat mig då de fortfarande har två bilar kvar. Sa att jag vilja fundera nån dag!
849k fullsmetad dock utan drag (det får man montera efter tydligen). Hade det inte varit för att bilarna har fartrand så skulle jag nog mer seriöst överväga det.
Är trots allt en riktigt trevlig bil som bara blir bättre med nya OTA uppdateringar som hittills har kommit.
Randen är bara folie, jag valde utan, men om man har med, så är det bara att dra av.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Tack för infon! Men man betalar extra (antar jag) för nått som man inte vill ha. Sen tycker jag 849k är lite väl mycket mot för en vanlig P2 kostar. Tar då hellre nästan en i4 m50.HelectriC skrev: ↑02 feb 2023 17:28Nect skrev: ↑01 feb 2023 18:55Tydligen svårt att bli av med BST bilarna i Sverige. Polestar ringde idag igen och frågade mig om jag inte ändrat mig då de fortfarande har två bilar kvar. Sa att jag vilja fundera nån dag!
849k fullsmetad dock utan drag (det får man montera efter tydligen). Hade det inte varit för att bilarna har fartrand så skulle jag nog mer seriöst överväga det.
Är trots allt en riktigt trevlig bil som bara blir bättre med nya OTA uppdateringar som hittills har kommit.
Randen är bara folie, jag valde utan, men om man har med, så är det bara att dra av.
Men lägg upp lite fler bilder på din vettja!
Förresten nån som vet bra finansiering för privatperson? Lustigt nog erbjuder inte Polestar det på BST bilarna…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Polestar 2
En fråga till er som kör Polestar, hur pass mycket kan man stänga av hjälpsystemen? Provkörde BMW 3-serie och där kan man helt stänga av systemen och köra hur brett som helst på vintern, men det är väldigt få bilar man kan göra det i nu för tiden och det är ju fantastiskt roligt. Har någon provat?
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Polestar 2
Jag bor i norr, kör dubbat vintertid och har förmånen att ha en prydligt upplogad isbana på en sjö 7 km hemifrån. Redan i standardläget skulle jag säga att PS2 erbjuder mer svansviftande än de flesta andra standardbilar, är man hyfsat mjuk på pedalen sladdar bilen ut kontrollerat. Slår man på sportläget blir den väldigt generös och det är alls inte omöjligt att snurra med bilen. Däremot upplever jag att elektroniken fortfarande är lite aktiv i bakgrunden för att undvika alltför vildsinta excesser.current skrev: ↑02 feb 2023 22:15En fråga till er som kör Polestar, hur pass mycket kan man stänga av hjälpsystemen? Provkörde BMW 3-serie och där kan man helt stänga av systemen och köra hur brett som helst på vintern, men det är väldigt få bilar man kan göra det i nu för tiden och det är ju fantastiskt roligt. Har någon provat?
Den permanenta fyrhjulsdriften gör att bilen liknar en ur-quattro i beteendet, den understyr något precis innan det släpper så man använder accpedalen för att ställa ut bakvagnen i önskad vinkel. En väldigt kul och konsekvent bil på halt underlag, det är min sammanfattande bedömning
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Polestar 2
Finns dock en del elbilar som det går fint på. M3P är ju ett klassiskt sådant exempel där man kan stänga av allt i Track Mode (om man vill).current skrev: ↑02 feb 2023 22:15En fråga till er som kör Polestar, hur pass mycket kan man stänga av hjälpsystemen? Provkörde BMW 3-serie och där kan man helt stänga av systemen och köra hur brett som helst på vintern, men det är väldigt få bilar man kan göra det i nu för tiden och det är ju fantastiskt roligt. Har någon provat?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
current skrev: ↑02 feb 2023 22:15En fråga till er som kör Polestar, hur pass mycket kan man stänga av hjälpsystemen? Provkörde BMW 3-serie och där kan man helt stänga av systemen och köra hur brett som helst på vintern, men det är väldigt få bilar man kan göra det i nu för tiden och det är ju fantastiskt roligt. Har någon provat?
Min P2 är min näst roligaste vinterbil jag haft. Toppas bara av en GTV från tidigt 80-tal jag körde som ung. Eller är det minnet som spelar det spratt? Hur som är P2:an riktigt underhållande med dubbade däck och riktig vinter.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Polestar 2
GTV:n var garanterat snyggare i alla fall.lawe skrev: ↑03 feb 2023 08:02current skrev: ↑02 feb 2023 22:15En fråga till er som kör Polestar, hur pass mycket kan man stänga av hjälpsystemen? Provkörde BMW 3-serie och där kan man helt stänga av systemen och köra hur brett som helst på vintern, men det är väldigt få bilar man kan göra det i nu för tiden och det är ju fantastiskt roligt. Har någon provat?
Min P2 är min näst roligaste vinterbil jag haft. Toppas bara av en GTV från tidigt 80-tal jag körde som ung. Eller är det minnet som spelar det spratt? Hur som är P2:an riktigt underhållande med dubbade däck och riktig vinter.
Jag hade en GTV6 från 1984.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Polestar 2
En sak som jag inte riktigt förstått med konfigurationen på Polestar 2... Vissa bilar har chromad "ram" runt grillen, andra har denna ram i bilens färg (som på min). Var detta tidigare ett tillval?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Kan vara ett Volvo syndrom. Att det beror på skillnader som skett mellan årsmodeller?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Polestar 2
Min är Void och har svart. Men jag har sett Void med Chrome också...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Då är det nog någon som gjort den svart eller bytt ut den. Polestar 2 med de mörka färgerna har crome i grillen och där bak från fabrik.
Re: Polestar 2
OK! Möjligt att min är chromedeletad, men märkligt isf att det är så vanligt.Maw skrev: ↑06 feb 2023 19:53Då är det nog någon som gjort den svart eller bytt ut den. Polestar 2 med de mörka färgerna har crome i grillen och där bak från fabrik.
Kollar man Blocket tex så ser man många svarta med svart grill. Framförallt om man kollar 2022or så är det en solklar majoritet av de svarta som även har svart grill.
För nya "faceliften" så är det ju inte heller chrome oavsett färg.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Jag hade en void(svart) DM i mitt förra jobb. Den var producerad 2021-12. Hade svarta detaljer. Ändrades i slutet på 2021 i produktionen ( vet dock inte när)
Re: Polestar 2
Tack! Det förklarar att nästan alla 2022or på Blocket har svart men bara ett fåtal 2021or
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Vad tror ni om Polestar 2 RWD longrange? Jag funderar på den som nästa tjänstebil. Har en XC40 P8 idag som jag är nöjd med men önskar bättre räckvidd. Blir dock lite orolig när jag testar att planera en resa till Österrike att det inte blir färre laddstopp än med xc40, trots nästan 20 mil bättre räckvidd enligt wltp. Det är fortfarande 7 stopp jämfört med en model y som bara kräver 4 stopp.
Re: Polestar 2
Är det ABRP du syftar på? Den har väl inte uppgraderats med MY24 och de uppdaterade modellerna ännu? En MY24 LRSM bör väl få en verklig räckvidd på drygt 45mil på motorväg sommartid, det vore ju riktigt trevligt.Mheel skrev: ↑10 feb 2023 06:50Vad tror ni om Polestar 2 RWD longrange? Jag funderar på den som nästa tjänstebil. Har en XC40 P8 idag som jag är nöjd med men önskar bättre räckvidd. Blir dock lite orolig när jag testar att planera en resa till Österrike att det inte blir färre laddstopp än med xc40, trots nästan 20 mil bättre räckvidd enligt wltp. Det är fortfarande 7 stopp jämfört med en model y som bara kräver 4 stopp.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 2
Med ABRP? Har de fått in den nya modellen där?Mheel skrev: ↑10 feb 2023 06:50Vad tror ni om Polestar 2 RWD longrange? Jag funderar på den som nästa tjänstebil. Har en XC40 P8 idag som jag är nöjd med men önskar bättre räckvidd. Blir dock lite orolig när jag testar att planera en resa till Österrike att det inte blir färre laddstopp än med xc40, trots nästan 20 mil bättre räckvidd enligt wltp. Det är fortfarande 7 stopp jämfört med en model y som bara kräver 4 stopp.
Den måste ju hursomhelst vara påtagligt snålare, eller ha mkt större batteri, för att det ska ha någon effekt i praktiken.
Förstår inte riktigt var de där extra 20 milen kommer ifrån. Batteriet är ca 5% större, dvs de skulle behöva ha sänkt förbrukningen med ca 30%.
Nu har den väl tex värmepump som kanske gör lite, och ny snålare motor. Så nog kan det få effekt, men tex aerodynamiken är väl fortfarande inte den bästa.
Anyhow, tror inte skillnaden kommer vara så stor som 7 vs 4 laddstopp. Kanske att PS2 LR RWD kräver något enstaka extra vs Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Jepp är ABRP som jag gjort jämförelsen med. Trodde att dom lagt till den, men är säkert som du säger den gamle varianten.toppo skrev: ↑10 feb 2023 07:25Är det ABRP du syftar på? Den har väl inte uppgraderats med MY24 och de uppdaterade modellerna ännu? En MY24 LRSM bör väl få en verklig räckvidd på drygt 45mil på motorväg sommartid, det vore ju riktigt trevligt.Mheel skrev: ↑10 feb 2023 06:50Vad tror ni om Polestar 2 RWD longrange? Jag funderar på den som nästa tjänstebil. Har en XC40 P8 idag som jag är nöjd med men önskar bättre räckvidd. Blir dock lite orolig när jag testar att planera en resa till Österrike att det inte blir färre laddstopp än med xc40, trots nästan 20 mil bättre räckvidd enligt wltp. Det är fortfarande 7 stopp jämfört med en model y som bara kräver 4 stopp.
Re: Polestar 2
Det vore väl märkligt om den skulle behöva fler laddstopp än en MY när ps2 har nästan 10 mil längre wltp?taliz skrev: ↑10 feb 2023 07:32Med ABRP? Har de fått in den nya modellen där?Mheel skrev: ↑10 feb 2023 06:50Vad tror ni om Polestar 2 RWD longrange? Jag funderar på den som nästa tjänstebil. Har en XC40 P8 idag som jag är nöjd med men önskar bättre räckvidd. Blir dock lite orolig när jag testar att planera en resa till Österrike att det inte blir färre laddstopp än med xc40, trots nästan 20 mil bättre räckvidd enligt wltp. Det är fortfarande 7 stopp jämfört med en model y som bara kräver 4 stopp.
Den måste ju hursomhelst vara påtagligt snålare, eller ha mkt större batteri, för att det ska ha någon effekt i praktiken.
Förstår inte riktigt var de där extra 20 milen kommer ifrån. Batteriet är ca 5% större, dvs de skulle behöva ha sänkt förbrukningen med ca 30%.
Nu har den väl tex värmepump som kanske gör lite, och ny snålare motor. Så nog kan det få effekt, men tex aerodynamiken är väl fortfarande inte den bästa.
Anyhow, tror inte skillnaden kommer vara så stor som 7 vs 4 laddstopp. Kanske att PS2 LR RWD kräver något enstaka extra vs Y.
Jag har inte räknat på det, men luftmotståndet på en ps2 blir väl lägre än på MY och ps2 kommer få större batteri och i smlr har den bara en motor mot mylr som har två.