Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.
Leverans april 2021.
Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Man satte nuvarande PS2 på precis samma pris som M3 LR.
Troligen kommer den billigare vara prissatt som SR+.
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.
Leverans april 2021.
Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Du har hängt här flera år och följt elbilsutvecklingen närmre än de flesta, ändå så tar du föregivet att det europeiska priset kan multipliceras med 10.
Visst, Volvo kommer från Sverige och vad jag har förstått så brukar de prioriterar svenska marknaden men låt mig förbli skeptisk till det priset. Om det är som du sagt innan att räckvidden endast ska minskas något så tycker jag synd om de som får leverans av sina Polestar 2 i år, värdefallet kommer vara stort.
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.
Leverans april 2021.
Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Du har hängt här flera år och följt elbilsutvecklingen närmre än de flesta, ändå så tar du föregivet att det europeiska priset kan multipliceras med 10.
Visst, Volvo kommer från Sverige och vad jag har förstått så brukar de prioriterar svenska marknaden men låt mig förbli skeptisk till det priset. Om det är som du sagt innan att räckvidden endast ska minskas något så tycker jag synd om de som får leverans av sina Polestar 2 i år, värdefallet kommer vara stort.
Jag är inte särskilt orolig över värdetappet på PS2.
Min gissning är att nästa års toppmodell höjs till 679tkr (KPI+värmepump) samtidigt som basmodellen introduceras på strax under 500tkr. Man kommer kunna välja till Pilot-paketet till lilla batteriet för 50tkr extra. Plus tror jag blir tillgängligt bara ihop med det större batteriet iaf i ett år till. Som sagt - min gissning.
Lite mindre batteri och lite mindre räckvidd.
Men mycket lägre pris.
400.000kr minus 70.000kr blir 330.000kr.
Leverans april 2021.
Det är kanske Volvo/Polestar som lobbat till att elbilsstödet ska höjas först till 70.000kr den 1 april 2021.
Så att den billigare versionen av både Volvo XC40 P5 Recharge och Polestar 2 hinner lanseras.
Du har hängt här flera år och följt elbilsutvecklingen närmre än de flesta, ändå så tar du föregivet att det europeiska priset kan multipliceras med 10.
Visst, Volvo kommer från Sverige och vad jag har förstått så brukar de prioriterar svenska marknaden men låt mig förbli skeptisk till det priset. Om det är som du sagt innan att räckvidden endast ska minskas något så tycker jag synd om de som får leverans av sina Polestar 2 i år, värdefallet kommer vara stort.
Det händer otroligt mycket nu på elbilsmarknaden.
Konkurrensen hårdnar mycket snabbt.
Tror Volvo/Polestar( kupen känns mindre än ID3) får svårt att konkurrera om de med en 2wd snikelbil, med kort räckvidd ska ha 500.000kr.
Då väljer folk någon annat.
Värdefallet kommer vara hyfsat stort oavsett om man kör el eller fossilt.
Eftersom det kommer hela tiden bättre och billigare elbilar.
Som trycker ner priset både på fossilbilar och gamla elbilar som har kört räckvidd och laddar långsamt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Låter ju väldigt osannolikt att Polestar kommer att sälja en Polestar 2 för 400k som bara är lite sämre än dagens modell för ca 660k. Visst konkurrensen ökar men är det verkligen så många som aktivt väljer mellan en Polestar 2 och en ID3? Om det vore så borde ju inte Mercedes och BMW existera eftersom det finns billigare motsvarande bilar. Polestars primära konkurrenter är väl snarare Tesla och kommande modeller från t.ex. Audi och BMW?
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Tämligen säker på att det inte är så på min. Den är också svart och har känt att jag knappt ser den när jag kommer ut till en mörk parkering. Däremot misstänker jag att ena dimljuset fram inte har funkat sen jag hämtade den (inte orkat gå ur och kolla än utan sett i spegelbild).
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Tämligen säker på att det inte är så på min. Den är också svart och har känt att jag knappt ser den när jag kommer ut till en mörk parkering. Däremot misstänker jag att ena dimljuset fram inte har funkat sen jag hämtade den (inte orkat gå ur och kolla än utan sett i spegelbild).
Tror att HelectriC menar att bakljusen är tända när som helst på dygnet när man kör bilen. Precis som det är på Volvo. Givetvis är allt släckt när bilen är parkerad.
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Det vill jag ha på Teslan också
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Har den bilen TB kör värmepump eller bara elvärme?
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Har den bilen TB kör värmepump eller bara elvärme?
Kall nordlig ishavsvind kyler ju en hel del.
Jag har fått för mig att alla PS2 (till skillnad från tex. min M3) har just värmepump. Vilket nog är smart ivf. i vårt klimat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Har den bilen TB kör värmepump eller bara elvärme?
Kall nordlig ishavsvind kyler ju en hel del.
Jag har fått för mig att alla PS2 (till skillnad från tex. min M3) har just värmepump. Vilket nog är smart ivf. i vårt klimat.
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Tämligen säker på att det inte är så på min. Den är också svart och har känt att jag knappt ser den när jag kommer ut till en mörk parkering. Däremot misstänker jag att ena dimljuset fram inte har funkat sen jag hämtade den (inte orkat gå ur och kolla än utan sett i spegelbild).
Tror att HelectriC menar att bakljusen är tända när som helst på dygnet när man kör bilen. Precis som det är på Volvo. Givetvis är allt släckt när bilen är parkerad.
Ja precis, tända hela dagen när man kör oberoende om det är ljuset eller mörkt ute. När den är parkerad är de självklart inte på, DET hade jag inte accepterat
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Har den bilen TB kör värmepump eller bara elvärme?
Kall nordlig ishavsvind kyler ju en hel del.
Jag har fått för mig att alla PS2 (till skillnad från tex. min M3) har just värmepump. Vilket nog är smart ivf. i vårt klimat.
PS2 har inte värmepump.
Korrekt, det ska komma senare som tillval.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
TB kör till polcirkeln idag i en Polestar2. Jag förundras över att den är så törstig. Vad har den för Cd egentligen? Man undrar ju om det är ngt fel på hans exemplar, nästan 300 wh/km om jag hörde rätt? En sedan som ser hyfsat slank ut borde ju inte ha så farligt högt luftmotstånd.
Verkar konstigt. Körde 10 mil idag i hällregn och 8 grader. 90 väg och landade på 210wh/km
Laddhastigheten blir jag inte riktigt klok på dock. Varierar mycket under liknande förhållanden gång till gång.
Har den bilen TB kör värmepump eller bara elvärme?
Kall nordlig ishavsvind kyler ju en hel del.
Jag har fått för mig att alla PS2 (till skillnad från tex. min M3) har just värmepump. Vilket nog är smart ivf. i vårt klimat.
PS2 har inte värmepump.
Ok. För 1-2 år sedan så hörde jag en på Volvo som påstod att det skulle vara standard i alla PS2, men det har kanske ändrat sig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Det vill jag ha på Teslan också
Samma här!
Tesla har en variant som är bättre.
Den tänder alltid lamporna vid användning av torkarblad (dvs regn), vid torrt väglag på ljusa delen av dygnet finns ingen som helst anledning till att ha bromsljus eller lyktor tända du räcker det med drl. Men punkten 99% missar är att det är Lag på att tända ljusen fram o bak vid nederbörd. Alltså även lätt duggregn tex.
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Det vill jag ha på Teslan också
Samma här!
Tesla har en variant som är bättre.
Den tänder alltid lamporna vid användning av torkarblad (dvs regn), vid torrt väglag på ljusa delen av dygnet finns ingen som helst anledning till att ha bromsljus eller lyktor tända du räcker det med drl. Men punkten 99% missar är att det är Lag på att tända ljusen fram o bak vid nederbörd. Alltså även lätt duggregn tex.
Du beskriver själv en anledning. Att 99% glömmer att tända baklamporna.
Det finns ju ingen som helst anledning till att ha led-ljuset bak släckt.
Bromsljuset förresten, det lyser ju lyckligtvis även på dagen.
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Det vill jag ha på Teslan också
Samma här!
Tesla har en variant som är bättre.
Den tänder alltid lamporna vid användning av torkarblad (dvs regn), vid torrt väglag på ljusa delen av dygnet finns ingen som helst anledning till att ha bromsljus eller lyktor tända du räcker det med drl. Men punkten 99% missar är att det är Lag på att tända ljusen fram o bak vid nederbörd. Alltså även lätt duggregn tex.
Det är även troligtvis 99% som missar den lilla detaljen att när man kör släpvagn måste baklysena på släpet alltid vara tända. Moderna bilar med varselljus släcker baklysena även på släpet då bilens baklyse släcks. Tänk på det nästa gång ni kör släp och vill vara laglydiga.
En grej jag inte har tänkt på förr, det verkar som PS2 har bakljusen tända dygnet runt, alltså inte bara DRL fram som de flesta andra märken. Är det samma hos Volvo kanske? Mig skadar det inte och det är knappast det som drar upp förbrukningen
Det vill jag ha på Teslan också
Samma här!
Tesla har en variant som är bättre.
Den tänder alltid lamporna vid användning av torkarblad (dvs regn), vid torrt väglag på ljusa delen av dygnet finns ingen som helst anledning till att ha bromsljus eller lyktor tända du räcker det med drl. Men punkten 99% missar är att det är Lag på att tända ljusen fram o bak vid nederbörd. Alltså även lätt duggregn tex.
nej, den funktionen försvann ganska snabbt hos Tesla. Det var bara en kort stund den höll på att tända och släcka när man aktiverade vindrutetorkarna. Det var inte så på min när jag sålde den för några veckor sedan iaf. Jag antar att den varianten inte var bättre eftersom den försavnn så fort. Det var ett himla massa av och på hela tiden. Då måste det väl vara bättre att de är tände hela tiden? Bromsljus är självklart inte på hela tiden, DET hade varit konstigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
På min AP1-bil drar halvljuset igång om vindrutetorkarna startas av regnsensorn, och är på ett tag. Men vid väldigt lätt regn, så att det bara är typ varannan minut som torkarna går ett slag, så blir det en del av och på. Modernare Teslor kanske inte reagerar på så lätt regn
Jag förstår verkligen inte vad fördelen skulle vara med att köra med släckta baklyktor i dagsljus, mer än väldigt marginellt lägre elförbrukning. Bara det att man skulle slippa muppar som kör med släckta ljus i tunnlar och i regn är värt mycket, och skulle i sig motivera att baklyktorna borde vara på med DRL.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
På min AP1-bil drar halvljuset igång om vindrutetorkarna startas av regnsensorn, och är på ett tag. Men vid väldigt lätt regn, så att det bara är typ varannan minut som torkarna går ett slag, så blir det en del av och på. Modernare Teslor kanske inte reagerar på så lätt regn
Jag förstår verkligen inte vad fördelen skulle vara med att köra med släckta baklyktor i dagsljus, mer än väldigt marginellt lägre elförbrukning. Bara det att man skulle slippa muppar som kör med släckta ljus i tunnlar och i regn är värt mycket, och skulle i sig motivera att baklyktorna borde vara på med DRL.
Jag tror det var ett sätt att få med sig dom sydeuropeiska länderna på DRL vilket dom ju inte hade tidigare.
På min AP1-bil drar halvljuset igång om vindrutetorkarna startas av regnsensorn, och är på ett tag. Men vid väldigt lätt regn, så att det bara är typ varannan minut som torkarna går ett slag, så blir det en del av och på. Modernare Teslor kanske inte reagerar på så lätt regn
Jag förstår verkligen inte vad fördelen skulle vara med att köra med släckta baklyktor i dagsljus, mer än väldigt marginellt lägre elförbrukning. Bara det att man skulle slippa muppar som kör med släckta ljus i tunnlar och i regn är värt mycket, och skulle i sig motivera att baklyktorna borde vara på med DRL.
Jag tror det var ett sätt att få med sig dom sydeuropeiska länderna på DRL vilket dom ju inte hade tidigare.
Jag får för mig att det till och med är olagligt att ha på lyse under dagtid i många länder. @mati kanske kan förtydliga vad som gäller ex i Tyskland ?