Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Degraderade till lr awd, space och vinterhjul, blev 634 minus premien förhoppningsvis
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
Degraderade till lr awd, space och vinterhjul, blev 634 minus premien förhoppningsvis
Ja, får hoppas man får premie. Min säger leverans i januari och i så fall är det 50k som bäst men man får väl hoppas på den kommer tidigare.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Precis hemkommen från en fantastisk Norge-roadtrip.

Laddningen har funkat sjukt lätt.

Första dagen
Körde från Gävle mot Trysil.
Vi åt på Max i Mora, finns lite laddare i närheten men de närmsta var upptagna och jag hade runt 50% kvar så skippade det.
Körde vidare mot Norge och siktade på SuC i Sälen, kom fram med ca 20%, laddade i 25 minuter medans vi var inne och handlade på ICA.
Framme vid stugan i Trysil med 49%. (Laddade alltså massa extra då jag inte visste om vi kunde ladda vid stugan vi hyrt.)
2022-07-08 14.43.58 Tesla sälen.jpg

Jag fick dock ladda med långsamladdaren i stugan. Det fanns en liten spis på 2000w där, så jag laddade med ca 1800w i samma uttag och pausade bara laddningen när vi lagade mat.
Frågade såklart om lov. Det gav oss drygt 30% under natten så vi startade med ca 85% nästa dag.

Andra dagen
2022-07-09 13.50.53 P2 mindre berg bakom.jpg
Körde Trysil - Lesjaskogvatnet. Kortaste resdagen med bara lite drygt 300km. Laddade under tiden vi åt i Alvdal, och p.g.a att det var smidigast så blev det Shell Alvdal - Recharge, som låg precis utanför den Pizzeria vi hittade. Fanns Ionity och Tesla nära men inte nära nog för att gå dit, så blev lite dyrare laddning än annars, men smidigt. :)
Laddade i 38 minuter, jag gick ut före familjen för att flytta mig då jag passerat 80% laddning och såg att det var nån som väntade på laddning.
43kWh laddade blev 250NOK. Inget extremt, men mer än Ionity (där jag har för 3:50kr/kWh) och Tesla.

Körde vidare och kom fram till campingen och stugan med ca 50% kvar, och här fanns det en laddare. 2NOK/kWh kändes som ett bra pris. :)
2022-07-09 17.26.27.jpg
Fick ladda hem en app men det gick smidigt och funkade i allafall direkt. Hade fullt redan vid midnatt och flyttade bilen till stugan redan då.

Tredje dagen i nästa inlägg (för att kunna få med fler bilder)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Fortsättning...


Tredje dagen
Den dag vi körde längst tid. Från Lesjaskogvatnet mot Trollstigen, sen hela Geiranger med all fantastisk miljö.
2022-07-10 11.58.13-1 serpentin.jpg
2022-07-10 15.30.23 serpentin.jpg
2022-07-10 15.30.42-1 Polestar2 berg bakom.jpg
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Fortsättning... igen


Totalt blev det 430km under tredje dagen och 15 minuter laddning på Tesla Vinstra, och med det kom vi fram till vår stuga i Sveastranda nära Lillehammer med 38% laddning.
2022-07-10 21.50.06 Tesla Vinstra Norge.jpg
2022-07-10 21.41.55 ankomst stats Sveastranda Camping.jpg
Som ni ser med rätt låg snitthastighet. Det gick rätt långsamt upp för bergen. Hamnade lite bakom husbilar som körde 15-25km/h större delen av stigningen. :)

Campingen här hade hela 4st platser, så här kunde jag stå hela natten Det var lite långsam laddning, enfas 20A, men till ca 9:00 på morgonen hade jag fullt igen!
2022-07-11 09.33.26 laddare Sveastranda Camping.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Fjärde dagen

Dags för hemresa.
Fortsättning... igen
Sveastranda Camping(Nära Lillehammer) - Gävle, 470km


Började med 100%, tänkte först ta mig hela vägen till Falun innan laddning då ABRP tyckte det var bäst. Men då vi blev hungriga och åkte in i Malugn för lunch ställde jag mig redan då med 39% på Tesla SuC där.
2022-07-11 13.55.26 Malugn (ankom med 39).jpg

(Hann få i ett par procent innan bilden togs. ca 230km på 62% känns helt ok. :)
Gick iväg och beställde mat, men när vi satt oss och vänta på maten kollade jag appen och såg att jag redan hade 65% och nog för resten av resan, så gick tillbaka och flyttade bilen. Onödigt att betala snabbladdning man inte behöver. Den hade hunnit upp till 71% när jag avslutade laddningen.
2022-07-11 14.12.50 malugn.jpg
Sen var det bara sista biten hem.
Landade med 14% hemma efter dagens 470km. Helt okj förbrukning också med tanke på att jag var rätt sugen på att komma hem och kanske låg lite mycket i mötande körfält. :D ;)
2022-07-11 17.56.56 Hemma.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Fråga till alla ni ägare, hur bra fungerar Pilot Assist här i Sverige? Om ni testat Teslas Autopilot kanske kan ni kan säga hur den är jämfört med den? Tänker mest på situationer som motorväg där man bara vill slänga upp farthållaren i 140 km/h och låta bilen köra medan man övervakar. Hur fungerar den i regn/snö? Hur fungerar den på landsväg?
FC350
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 okt 2020 07:05

Re: Polestar 2

Inlägg av FC350 »

OfarligTesla skrev:
Fråga till alla ni ägare, hur bra fungerar Pilot Assist här i Sverige? Om ni testat Teslas Autopilot kanske kan ni kan säga hur den är jämfört med den? Tänker mest på situationer som motorväg där man bara vill slänga upp farthållaren i 140 km/h och låta bilen köra medan man övervakar. Hur fungerar den i regn/snö? Hur fungerar den på landsväg?
Tyvärr aldrig testat Teslas. Nackdelar jag ser med PS2 pilot, tycker personligen att bilen ligger lite väl långt till höger, den ger tendens till att rycka vid avfarter som att den vill paniksvänga och den kräver tydliga linjer på vägen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Fråga till alla ni ägare, hur bra fungerar Pilot Assist här i Sverige? Om ni testat Teslas Autopilot kanske kan ni kan säga hur den är jämfört med den? Tänker mest på situationer som motorväg där man bara vill slänga upp farthållaren i 140 km/h och låta bilen köra medan man övervakar. Hur fungerar den i regn/snö? Hur fungerar den på landsväg?
För mig fungerar den bra. 140 km/h tror jag är maxfart för Pilot Assist.

Den kräver lite mer av linjerna än Teslas AP.
Snötäckta vägar fungerar dåligt men om linjerna syns så går det bra att köra när det snöar och regnar. Ljus eller mörker verkar inte spela någon roll
Den spökbrimsar sällan/aldrig.
Man kan interagera med den utan att den kopplas ur, t ex lägga sig lite längre åt höger vid möte med någon som ligger nära mittlinjen eller väja för skador i vägen.
Den rycker relativt ofta lite i ratten vid övergångar mellan 2+1 eller andra ställen där filerna delar sig eller går ihop.

För mig tog det ett tag att vänja mig vid Teslas AP innan jag började tycka att den fungerade bra, jag misstänker att det tar några mil att vänja sig på andra hållet också. Nu när vi har en av varje så går det lika bra för mig att köra med Polestar Pilot Assist som med Tesla AP :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

FC350 skrev:
Tyvärr aldrig testat Teslas. Nackdelar jag ser med PS2 pilot, tycker personligen att bilen ligger lite väl långt till höger, den ger tendens till att rycka vid avfarter som att den vill paniksvänga och den kräver tydliga linjer på vägen.
Okej, Teslas kan också hamna lite nära någon linje ibland så det är jag vad vid.
Maw skrev:
För mig fungerar den bra. 140 km/h tror jag är maxfart för Pilot Assist.

Den kräver lite mer av linjerna än Teslas AP.
Snötäckta vägar fungerar dåligt men om linjerna syns så går det bra att köra när det snöar och regnar. Ljus eller mörker verkar inte spela någon roll
Den spökbrimsar sällan/aldrig.
Man kan interagera med den utan att den kopplas ur, t ex lägga sig lite längre åt höger vid möte med någon som ligger nära mittlinjen eller väja för skador i vägen.
Den rycker relativt ofta lite i ratten vid övergångar mellan 2+1 eller andra ställen där filerna delar sig eller går ihop.

För mig tog det ett tag att vänja mig vid Teslas AP innan jag började tycka att den fungerade bra, jag misstänker att det tar några mil att vänja sig på andra hållet också. Nu när vi har en av varje så går det lika bra för mig att köra med Polestar Pilot Assist som med Tesla AP :)
Lite trist med 140 km/h som maxfart men det kan nog duga.

Ja det låter väl som det fungerar helt okej, du har ju också lite mer erfarenhet av AP. Ja vid 2+1 väg eller fildelning brukar jag vara extra vaksam med Teslas AP också eftersom jag varit med om att den fått spel där vid något tillfälle. För det mesta kör vi 2. eller 3-filig motorväg så det är mestadels sådana scenarion vi är intresserade av. Hur är det med urkoppling, händer det ofta att den bara slutar fungera av någon anledning och får man i så fall någon notis om det så man slipper hålla kolla på ifall symbolen lyser gult hela tiden?

Ja det är väl vanesaken som gör det svårt att bara testa så man får gå in lite blint vilket varför det är bra att fråga andra som äger bilen redan. Jag tycker att hjälpmedel som Pilot Assist och Autopilot är väldigt viktigt och använder det så fort jag kommer upp på motorvägen (vilket är större delen av körningen jag gör då) så jag vill att det skall fungera stabilt och ge faktisk hjälp. Du tycker i var fall att systemet har bra koll på vad det gör och kopplar inte ur för minsta lilla? Det är väl främst att det är robust som är viktigt för mig så att man får hjälp även när det regnar en del eller liknande där man faktiskt förbättrar säkerheten avsevärt om man tar hjälp av en ADAS.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maxfarten är på minst 160km/h. Jag låg rätt långa sträckor på 155km/h på autobahn. Har för mig att den funkade vid 170km/h också men kan ha fel där.

Så länge det är okej markeringar på vägen funkar den bra. Den är inte så tydlig vid urkoppling. Det är bara lampan som slutar lysa. Håller man däremot inte handen på ratten är den tydlig efter ett litet tsg med att den vill att man rör ratten lite. Gör man det inte börjar den pipa en massa, sen börjar den sakta ner, sätter på varningsblikers och stannar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
Maxfarten är på minst 160km/h. Jag låg rätt långa sträckor på 155km/h på autobahn. Har för mig att den funkade vid 170km/h också men kan ha fel där.

Så länge det är okej markeringar på vägen funkar den bra. Den är inte så tydlig vid urkoppling. Det är bara lampan som slutar lysa. Håller man däremot inte handen på ratten är den tydlig efter ett litet tsg med att den vill att man rör ratten lite. Gör man det inte börjar den pipa en massa, sen börjar den sakta ner, sätter på varningsblikers och stannar.
Volvo vibrerar i ratten när pilot assist kopplar bort. Gör inte Polestar det? Märkligt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Maxfarten är på minst 160km/h. Jag låg rätt långa sträckor på 155km/h på autobahn. Har för mig att den funkade vid 170km/h också men kan ha fel där.

Så länge det är okej markeringar på vägen funkar den bra. Den är inte så tydlig vid urkoppling. Det är bara lampan som slutar lysa. Håller man däremot inte handen på ratten är den tydlig efter ett litet tsg med att den vill att man rör ratten lite. Gör man det inte börjar den pipa en massa, sen börjar den sakta ner, sätter på varningsblikers och stannar.
Volvo vibrerar i ratten när pilot assist kopplar bort. Gör inte Polestar det? Märkligt.
Jo, Polestar vibrerar också ratten om Pilot Assist kopplas ur
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Jag var och provade igen och pilot assist funkade väldigt bra, skulle vara nöjd med den.

Däremot märkte jag att jag inte satt speciellt bra då jag inte kunde stretcha benen bra nog. Sitter nog rätt oergonomiskt normalt då jag brukar få ont i smalbenen av att hålla upp foten hela tiden så bör nog hitta en bättre sittposition oavsett. Får testa igen när jag gjort det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Klurar på priset.

Bilden nedan är från en blå, pilot, plus, drag, vinterhjul, mattor, dvs allt som ingår när jag leasar via jobbet.
När jag tar den via jobbet, med de rabatter man har som anställd på Volvo, plus fördelen att ha den som förmånsbil så får jag betala (från plånboken, efter alla skatteeffekter) 5300kr/mån ungefär och då ingår försäkring, tvätt (automattvätt på OKQ8) och service. Det är ju BRUTAL skillnad.
ps2.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Klurar på priset.

Bilden nedan är från en blå, pilot, plus, drag, vinterhjul, mattor, dvs allt som ingår när jag leasar via jobbet.
När jag tar den via jobbet, med de rabatter man har som anställd på Volvo, plus fördelen att ha den som förmånsbil så får jag betala (från plånboken, efter alla skatteeffekter) 5300kr/mån ungefär och då ingår försäkring, tvätt (automattvätt på OKQ8) och service. Det är ju BRUTAL skillnad.
Har du då inkluderat minskad pension?
Brukar bli ett par tusenlappar i månaden.
Sen tappar du ju också möjligheten att sälja bilen till marknadsvärde, vilket lär vara högre än leasingbolagens beräkningar ett bra tag till..

Kort sagt är jag rätt säker på att det lönar sig att köpa privat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Jag har svårt att tro att ps2 går att värdeminska mindre än 130k - service - försäkring - tvätt på 2år, men det återstår att se. Minskad pension blir det väl inte om man har nettolöneavdrag?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Jag har svårt att tro att ps2 går att värdeminska mindre än 130k - service - försäkring - tvätt på 2år, men det återstår att se. Minskad pension blir det väl inte om man har nettolöneavdrag?
Nej, nettolöneavdrag skall inte minska pensionen. Sedan är det bara dåliga avtal där förmånsbil belastar tjänstepensionen så då gäller det bara att vara över gränsen för fullt intjänad allmän pension efter avdraget.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Jag har väldigt hög lön och sedan vanlig ITP på det så rimligen är allt bra då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Var ute och provkörde igen, jag kommer helt klart gå vidare med min beställning. Funkade superbra men är jävligt glad att jag tog ventilerade lädret, har aldrig svettats om ryggen i en bil förut men de där vanliga plus-sätena är galet varma så det gjorde jag här.

Körde en bil med 2.1 i helgen och tyckte att denna med 2.2 hade mer motstånd i ratten när Pilot Assist var igång, bilen var också mycket mer säker på var den la sig i filen tyckte jag och på samma vägar som sist så var det vissa kurvor på E18 som den med 2.1 inte riktigt lyckades ta som den nu gjorde.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Kör just nu en xc60 med pilot assist. Funkar mycket bättre än när jag testade ps2 i höstas eller när det nu var.
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Kör just nu en xc60 med pilot assist. Funkar mycket bättre än när jag testade ps2 i höstas eller när det nu var.
Bytte man inte från mobile eye till något annat samägt system i samband med att med PS2? Tror de även sammanfaller för alla bilar med Google systemet, tror de gjorde en något större platform uppgradering där. Men ska erkänna jag är lite osäker på om detta stämmer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Kan väl också säga att det är lite trist att maxhastigheten för Pilot Assist verkar ligga på 140 km/h enligt vad de på Polestar (och manualen) säger. Blir ett klart nedköp från 150 km/h som gäller för Autopiloten.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev:
Kan väl också säga att det är lite trist att maxhastigheten för Pilot Assist verkar ligga på 140 km/h enligt vad de på Polestar (och manualen) säger. Blir ett klart nedköp från 150 km/h som gäller för Autopiloten.
Jo för dom få som ligger på autobahn där det är fri fart dag ut och dag in, eller 30+ mellan Mantorp och Jönköping d-r det är 120, och något parti ner mot Ljungby men tror att det inte ens är en promille av alla bilförare.
27,8 kWp solceller
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

OfarligTesla skrev:
Kan väl också säga att det är lite trist att maxhastigheten för Pilot Assist verkar ligga på 140 km/h enligt vad de på Polestar (och manualen) säger. Blir ett klart nedköp från 150 km/h som gäller för Autopiloten.
Jag är tämligen säker på att det funkar högre upp. Kört igenom Tyskland och jag kör gör jämnan med pilot assist. Vorde kommit ihåg eller tänkt på om det inte funkade. Höll 150-160km/h långa sträckor. När jag maxade till 210km/h funkade det inte, men då körde man ju aktivt och såg till att hålla i ratten.

Edit: Fast här står det 140km/h som ni säger. :/ Blir osäker nu, kanske då bara adaptiva farthållaren som är aktiv över det då. :/
https://www.polestar.com/uk/manual/pole ... ng%20wheel
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar